Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er faktisk en del forbrukslån og kredittkjøp i butikker som oppgir rente per måned. Det ser selvsagt veldig bra ut helt til man hoderegner litt på det, noe dessverre en del folk ikke gjør.

 

2% rente høres jo utrolig bra ut helt til man leser den lille skriften og ser at det er 2% per måned. Sånn markedsføring er selvsagt bare laget for å prøve å lure folk i en felle.

Lenke til kommentar

Hehe, snakket nettopp med en annen lærer (som jeg anser som mer kompetant), og han bekreftet at det går an å ha renter pr. avdrag, måned, dag etc. Så lenge det ikke er presisert i oppgaven med f.eks. pr. anno.

 

Takker for hjelp, kommer tilbake hvis jeg trenger mer hjelp. :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig for sent ute, men her er min velbrukte utgave av Matematisk formelsamling, populært kalt "Rottmann":

rottmannfk4.jpg

 

Når du har regnet deg fram til formelene x antall ganger, blir det kjedelig å måtte gjenta utledningene for hver gang du har bruk for dem. Da slår man opp i Rottmann og henter ut formelen man trenger.

Lenke til kommentar

Rottmann kommer du til å stifte bekjentskap med hvis du starter på siv.ing.-studier på NTNU. :)

 

Det er klart at det er et viktig poeng å kunne bruke delvis integrasjon og andre teknikker til å løse de integralene du ønsker, men etter hvert synes man kanskje at det er litt bortkastet tid å gjøre det hver gang. Derfor formelsamling med integraltabell. Men du FÅR lære mer enn bare å slå opp i Rottmann ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...