Gå til innhold

Hvem sine penger er det?


Anbefalte innlegg

For noen år siden skadet jeg kneet mitt og nå får jeg penger av forskringen på 300 000kr.

Er ikke de pengene mine?? det er mitt kne som er livsvarig skadet ikke foreldrene mine!

mamma og pappa sier at pengene er til dem pga at dem betaler forskringen min osv!

Det jeg vil er å bestemme over pengene på hva de skal brukes på! jeg er 16 år.

Jeg har kranlget i flere uker med dem jeg orker seriøs ikke mer!

Det kan ikke være rettferdig at jeg går rundt med en skadet knee og har smerter hele tiden mens de !"!%¤#"/%¤&% koser seg meg pengene min!??

Jeg blir så jævla iritert!! De sier jeg ikke kan gjøre en dritt med det så lenge du er under 18 er pengene våre!

 

 

HVEM SINE PENGER ER DET????

Mine eller dems?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
foreldrene mine sier at det ikke er mine penger!

De tar feil. Det er dine penger. Du kan derimot ikke disponere de før du er myndig. Dvs at dine foreldre disponerer de for deg, men dette innebærer ikke at det er dine foreldre sine penger.

 

Dersom de må utbedre noe på huset for at du skal ha lettere tilgang til ting eller for å øke din livskvalitet så kan disse pengene benyttes. Dersom ikke så skal pengene settes på konto inntill du er myndig. Dersom dere ikke avtaler noe annet da.

 

Det er det samme som for en formynder, de kan formynde til ditt eget beste. Dersom ikke så skjer så kan myndighetene frata de rettet til å forvalte dine ressurser. Det vil da bli oppnevnt en ny forvalter staten.

 

Det er straffbart å misbruke sitt formynderi.

 

Ta f.eks kontakt med jusbus i Oslo, gratis jus student organisasjon som gjerne hjelper deg i slike saker.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig dine penger, men i.o.m. du ikke er myndig så er det foreldrene dine som forvalter de til du blir 18. De har alikevel ikke uten videre rett til å bruke de som de selv vil. Det beste, og meste natrulige, er at de blir satt inn på en (høy)rentekonto som du overtar når du blir 18..

Lenke til kommentar

Etter å ha sjekket dette nøyere i Norges lover er konklusjonen følgende:

 

Du kan ta det helt med ro, dine foresatte vil aldri få se de pengene. De vil overformynderiet ta seg av inntil du er myndig, du vil da få utbetalt beløpet.

 

Dersom det det skulle skje en glipp slik at dine foresatte faktisk får utbetalt dette beløpet (noe som er HØYST tvilsomt) så holder det med at du tar en telefon til overformynderiet så ordner de opp.

 

Din skade, dine penger. "Fair and square"

Lenke til kommentar

Berre for å nemne det, det er kanskje åpenlyst for dei aller fleste men desse pengene er beregnet skal dekke dine legeutgifter, smertestillende og være ein kompensasjon for alt du ikkje kan gjere med eit skada kne fra dags dato til du dør. Så eigentleg er det ganske lite penger det er snakk om.

Så lenge foreldra dine ikkje har til hensyn og pleie kneet dit i all femtid, så er pengane dine.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva loven sier om dette. Men jeg ville satt pengene på bok til du er atten år, hadde jeg vært moren eller faren din. Jeg synes helt klart at pengene tilhører deg.

 

Argumentet at de betaler forsikringen din synes jeg rett og slett blir for svak.

 

For øvrig kan The Avatar være inne på noe i det han sier i innlegget over.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva loven sier om dette.

Leser ingen de andre svarene før man poster sine egne syn på saken eller? (Er ikke bare myntet på deg kag)

 

Loven er KLINKENDE KLAR, det er hans penger. I og med at han umyndig så vil overformynderiet ta hånd om pengene hans inntill han er myndig. Deretter vil han få utbetalt beløpet.

 

Hans foreldre vil ALDRI se pengene en gang.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva loven sier om dette.

Leser ingen de andre svarene før man poster sine egne syn på saken eller? (Er ikke bare myntet på deg kag)

 

Loven er KLINKENDE KLAR, det er hans penger. I og med at han umyndig så vil overformynderiet ta hånd om pengene hans inntill han er myndig. Deretter vil han få utbetalt beløpet.

 

Hans foreldre vil ALDRI se pengene en gang.

Som det er skrevet før: at hvis foreldrene må "ordne" med huset slik at den skadde kan komme seg lettere inn/ut osv. MÅ jo foreldrene snakke med den skadde og bli enige siden det ikke er foreldrenes penger. Ikke sant? De kan jo ikke bruke pengene hans på han hvis han ikke er enig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...