Gå til innhold

Hva synes du om "aksjonen" til Flygelederne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå er ikke flykontrollen til for å tjene Røyken og Omegn. Dessuten er Avinor pålagt å spare penger og hvem her har forutsetninger for å kunne si at en flytting til Sola er er dårlig løsning, økonomisk sett.

Slike oppstander ser vi hver gang når en offentlig etat skal flytte, f.eks da Vernes op.senter ble flytta til Bodø og flygelederne hevdet at dette gikk utover sikkerheten.

Stadig like sikkert å fly over Trøndelag.

Men det Avinor burde ha gjort, er å latt representant fra flyvelederforbundet være med på planleggingen av flyttingen/pengebesparelsen.

Svar: Jeg forstår flyvelederne, men er uenig i aksjonen. (er dessuten litt inhabil, siden jeg er fra Randaberg, ligger i innflyvinga fra nord til Sola.) :whistle:

Ingen har vel påstått at den er til for å tjene innbyggerne i Røyken.

Men når de først har bygd et anlegg til 1 milliard her, og 200 familier har flytta hit, så er det vel sunn fornuft å la de få fortsette å bo og jobbe i Røyken?

Blir jo kasta rundt som en ball...

 

Hvem her som har forutsetninger for å kunne si at en flytting til Sola er er dårlig løsning, økonomisk sett?

Nei. Kanskje ikke så mange her, men i debatter på TV osv, har jo flere rynket panna med tanke på AVINOR's løsning.

 

AVINOR er som alle andre offentlige instanser pålagt å spare penger.

Det er noe vi må leve med. Men det må da finnes bedre løsninger enn den AVINOR har kommet fram til..

 

Helt enig med deg at representant(er) fra flyvelederforbundet burde vært med i planleggingen.

Styret i AVINOR består per i dag, kun av økonomer. (såvidt meg bekjent)

Lenke til kommentar
Det gjør det slettes ikke. Styret i avinor består også av (flere?) jurister og jo selvsagt ansatte-representanter som neppe er økonomer (kanskje en av dem, men alle de bakkeansatte som det sikkert er mange av velger vel neppe en økonom for seg?

Styret i Avinor består av suppegjøker fra nabolaget ditt.

 

Flygelederforeningen har flere ganger avslørt at avinor tar feil eller lyver. Og kommer til å gjøre det igjen. Flyttingen KAN ikke lønne seg. For det første så anser man ALT teknisk utstyr på røyken som tapt etter flyttingen, det er snakk om flere hundre millioner. I tillegg kommer alt arbeidet som er lagt ned osv. Mulig det på en syk måte lønner seg bedriftsøkonomisk, men avinor skal ikke opptre som en bedrift, men som en DRITVIKTIG institusjon som skal ha kontroll over luftrommet i Norge.

 

"Forbanna BI utdanna ledere."

-Gatas Parlament

Lenke til kommentar
Flyttingen KAN ikke lønne seg. For det første så anser man ALT teknisk utstyr på røyken som tapt etter flyttingen, det er snakk om flere hundre millioner. I tillegg kommer alt arbeidet som er lagt ned osv.

Det for så vidt ikke snakk om bare flytting, sentralen på Sola står der jo allerede. Saken er at vi har tre, tidligere fire (eller 11 om man går enda lengre tilbake i tid), flykontroller i Norge. Om man kan klare seg med to ser jeg ingen grunn til å utsette en omstrukturering bare for å holde en håndfull flygeledere i arbeid.

"Forbanna BI utdanna ledere."

-Gatas Parlament

Dette er nok en av de største utfordringene til norsk næringsliv og dens fremtid.
Lenke til kommentar

Jeg har forstått at det ikke er styret i Avinor som har arbeidet med denne planleggingen, men en gruppe oppnevnt av styret, hvor ikke flyvelederne var med.

Fordi dette kom så overraskende på de, mener jeg.

Men det kan jo være at de har fått være med allikevel, men har hatt munnbind inntil en dato(dagen før aksjonen/egenmeldingen).

Hvis de har vært med på beslutningen har de på en måte legitimert flyttingen, selv om de har vært dissidenter.

Uansett; aksjonen har vært planlagt, tror jeg, ikke tale om at absolutt alle, på selvstendig grunnlag, har følt seg likedan: uskikket til å arbeide. :roll:

Lenke til kommentar
Styret i Avinor består av suppegjøker fra nabolaget ditt.

Forsiktig forsiktig, jeg kjenner faktisk noen i Avinors ledelse. Og nei, ikke i nabolaget. Ta det helt helt helt med ro nå. Styret i Avinor velges dessuten ut av eieren, Den Norske Stat.

 

I tillegg kommer alt arbeidet som er lagt ned osv. Mulig det på en syk måte lønner seg bedriftsøkonomisk, men avinor skal ikke opptre som en bedrift, men som en DRITVIKTIG institusjon som skal ha kontroll over luftrommet i Norge.

 

En "dritviktig" institusjon ja, som generer en god del penger både ut og inn i statskassen. En institusjon som ikke trenger å sløse bort alt de får på et enormt personell. Både klarte de å nedbemanne med 700 stykker uten problemer, og i tillegg klarer de å få til et større overskudd, en positiv utvikling av flytrafikken til og fra Norge++. Luftfartsverket ble av stortinget for noen år siden omgjort til Aksjeselskap. Dette nettopp for at de skulle opptre mer som en bedrift, enn en statlig institusjon. ERGO TAR DU FEIL, OLSEN! Nå er jo hovedoppgaven til Avinor ikke bare å ha kontroll over Norges luftrom, men også å drive alle norske flyplasser.

 

 

Fordi dette kom så overraskende på de, mener jeg.
Hvis de tenker litt, så har de ant konturene av dette i over ett år.
Lenke til kommentar
En "dritviktig" institusjon ja, som generer en god del penger både ut og inn i statskassen. En institusjon som ikke trenger å sløse bort alt de får på et enormt personell. Både klarte de å nedbemanne med 700 stykker uten problemer, og i tillegg klarer de å få til et større overskudd, en positiv utvikling av flytrafikken til og fra Norge++. Luftfartsverket ble av stortinget for noen år siden omgjort til Aksjeselskap. Dette nettopp for at de skulle opptre mer som en bedrift, enn en statlig institusjon. ERGO TAR DU FEIL, OLSEN! Nå er jo hovedoppgaven til Avinor ikke bare å ha kontroll over Norges luftrom, men også å drive alle norske flyplasser.

Vips har AVINOR klart å spare jævli mye penger. Men samtidig dyttes ansvaret over på andre etater.

Staten sitter med andre ord igjen med regninga for omskolering av de tidligere flygelederne, arbeidsledighetstrygd og andre eventuelle rettigheter. (correct me if I'm wrong)

Lenke til kommentar
Forsiktig forsiktig, jeg kjenner faktisk noen i Avinors ledelse. Og nei, ikke i nabolaget. Ta det helt helt helt med ro nå. Styret i Avinor velges dessuten ut av eieren, Den Norske Stat.

At styret velges ut av staten får meg ikke til å ta det med ro. Styret må uansett styre etter markedsøkonomiske prinsipper. Det er profitten som teller.

 

En "dritviktig" institusjon ja, som generer en god del penger både ut og inn i statskassen. En institusjon som ikke trenger å sløse bort alt de får på et enormt personell. Både klarte de å nedbemanne med 700 stykker uten problemer, og i tillegg klarer de å få til et større overskudd, en positiv utvikling av flytrafikken til og fra Norge++. Luftfartsverket ble av stortinget for noen år siden omgjort til Aksjeselskap. Dette nettopp for at de skulle opptre mer som en bedrift, enn en statlig institusjon. ERGO TAR DU FEIL, OLSEN! Nå er jo hovedoppgaven til Avinor ikke bare å ha kontroll over Norges luftrom, men også å drive alle norske flyplasser.

Hvordan vet du at det ikke var problemer med å kutte bort 700 stillinger? Slik jeg har oppfattet det så har det vært problemer. Og noen må uansett gjøre det arbeidet som disse 700 tidligere gjorde. En bedrift er per definisjon ikke bedre enn en statlig etat, så jeg kan ikke se at jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Vips har AVINOR klart å spare jævli mye penger. Men samtidig dyttes ansvaret over på andre etater.

Staten sitter med andre ord igjen med regninga for omskolering av de tidligere flygelederne, arbeidsledighetstrygd og andre eventuelle rettigheter. (correct me if I'm wrong)

Selv om staten må betale for dette tror jeg det blir som dråper i havet når man tenker på hva som blir spart inn i årene fremover.

Lenke til kommentar
At styret velges ut av staten får meg ikke til å ta det med ro. Styret må uansett styre etter markedsøkonomiske prinsipper. Det er profitten som teller.

 

Nei, medmenneskelige hensyn må telle mer! Ta fra de rike!! Spis dem!!

 

:ermm:

 

Jeg har hørt fra kilder i Avinor-konsernet, at det etter en uke med tårer og problemer, så tok folk oppsigelser/sluttpakene sine med ro,. Mange fikk også statlig ventelønn.

 

Det de syv hundre tidligere gjorde var mye unødvendighet og byråkrati. For mange av stillingene vil det nå leies inn eksperthjelp der det er nødvendig.

 

Vips har AVINOR klart å spare jævli mye penger. Men samtidig dyttes ansvaret over på andre etater.

Staten sitter med andre ord igjen med regninga for omskolering av de tidligere flygelederne, arbeidsledighetstrygd og andre eventuelle rettigheter. (correct me if I'm wrong)

 

Arbeidsledighetstrygd faller på staten, men omskolering og arbeidssøkersenter og den slags betales vel av Avinor.'

Lenke til kommentar

Og nå begynner de igjen. Synes ikke noe synd på dem lenger, synes de fortjener å bli lagt ned. De har tydeligvis ikke psyke til å drive i den jobben. Å protestere er greit, jeg kan forstå hvorfor de gjør det, men hva er så himla spesielt med disse flygelederne? Ødelegge for vanlige folk er ikke akkurat et bra trekk når de vil samle støtte. Gå av, og start opp på Sola tidligere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...