Gå til innhold

Hva synes du om "aksjonen" til Flygelederne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JEG ville iallefall IKKE sitte på ett fly hvis jeg visste at kisen som guider det er pisse forbanna på avinor o.l. pga. jobben...

Og jeg har ikke spesielt lyst til å sitte på et fly som blir guidet av en gjeng med typer som løper fra kontrollene ved minste misnøye i jobben og som gladelig tar i bruk barnehagementalitet i en jobbsituasjon. Kanskje de heller burde begynne å guide flymodeller heretter, det ville være mer passende i forhold til den oppførselen de tydeligvis ønsker å innføre.

Lenke til kommentar
Og jeg har ikke spesielt lyst til å sitte på et fly som blir guidet av en gjeng med typer som løper fra kontrollene ved minste misnøye i jobben og som gladelig tar i bruk barnehagementalitet i en jobbsituasjon. Kanskje de heller burde begynne å guide flymodeller heretter, det ville være mer passende i forhold til den oppførselen de tydeligvis ønsker å innføre.

Ville du ha satt deg på flyet hvis du viste at flygelederne brukte MSN, Irc, spillte billjard på jippii.no, etc. samtidig som de dirigerte 15000 fly om dagen?

Lenke til kommentar

1. De har ingen RETT til å markere misnøye på denne måten

2. Det er ikke bare penger dette dreier seg om (da snakker jeg om de reisende som møtte kaos og null flyavganger på flyplassen). Jeg leste om et par som skulle til Egypt den dagen kaoeset startet. Flyet gikk en gang i uken. Det var den ferien

3. Det er fullt forståelig at noen ikke følte seg skikket til å jobbe - men det er da besynderlig at alle følte seg så jævlig oppskaket på en gang. Mennesker er forskjellig og reagerer på ting forskjellig, men flygelederne tenker visst med en felles hjerne

Lenke til kommentar
1. De har ingen RETT til å markere misnøye på denne måten

2. Det er ikke bare penger dette dreier seg om (da snakker jeg om de reisende som møtte kaos og null flyavganger på flyplassen). Jeg leste om et par som skulle til Egypt den dagen kaoeset startet. Flyet gikk en gang i uken. Det var den ferien

3. Det er fullt forståelig at noen ikke følte seg skikket til å jobbe - men det er da besynderlig at alle følte seg så jævlig oppskaket på en gang. Mennesker er forskjellig og reagerer på ting forskjellig, men flygelederne tenker visst med en felles hjerne

1. Har de vel sin fulle rett til, hvorfor skulle de ikke det. Så vidt meg bekjent kan verken du eller jeg se inn i ett persons følelsesliv.

2. Og? De hadde også mistet sin ferie om 2 fly hadde kræsjet i luftrommet.

3. se 1

Lenke til kommentar

1. Nei, det er i såfall en ulovlig aksjon hvis de gjør det bare for å MARKERE misnøye.

2. Jeg sa det for å poengetere at det ikke bare handlet om penger

3. Nei, det kan vi ikke - men jeg sier bare at det er besynderlig, og at JEG ikke kjøper det.

 

De planlegger jo nå også å "reagere" 6. oktober. La oss si at, OK, de måtte melde seg syk fordi de faktisk fikk sjokk. Det var ikke noen forvarsel, og de fikk rett og slett bakoversveis og kunne ikke jobbe. Men nå er de tilbake i jobb, og 6. oktober er det styremøte. Sjokk-momentet er LITT borte nå. At de TRUER med å reagere? Da er det ikke mye troverdig, spør du meg.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Streik er alltid unødvendig. Skjønner egentlig at de gjorde det, men de må kunne vise litt omstillingsevne i en tid der det ikke flyter penger.

 

Nå kan vel egenltig ikke flyvelederne si at de ikke var forbredt, man snakket da om å nedlegge Røyken allerede for ett år siden. Ergelig var det at de måtte ramme akkurat høstferietrafikken. Men slik er det nå engang. Få dem tilbake i jobb! Men la endelig bare de som er psykisk sterke nok jobbe nå de nærmeste dagene. Når de får tenkt litt finner nok flyvelederne selv ut også at de ikke kan skrike sånn, at de må vise litt omstillingsevne, de som så mange andre.

 

Når det gjelder en flyveledersbegynnerlønn stemmer de tall som er oppgitt. Men en flyveleder har hauger av tillegg, som gjør at de ikke må jobbe mange år før de kan innkassere en reel årslønn på rundt halve millionen. I tillegg har norske flyveledere ingen studiekostnader, de får sogar lønn under utdannelsen, som delvis skjer i US.

Lenke til kommentar

Flygelederne har i allefall oppnådd en ting, nemlig å skape debatt om saken.

 

Jeg bor i Røyken, og det er fryktelig mange familier som blir påvirka av denne avgjørelsen.

Ledelsen i AVINOR har glemt at det er mennesker de har med å gjøre her. Ikke maskiner.

Dessuten henger ikke de økonomiske begrunnelsene for å legge ned Kontrollsentralen i Røyken, sammen.

 

AVINOR-tankegang: Legge ned et anlegg til 1 milliard. BETALT av skattebetalerne, kvitte seg med en del ansatte, Flytte de resterende, ca 150 (?) ansatte med familier.

Snakk om en god del mennesker her. Og dette for å spare 16 millioner i året?

Jeg klarer ikke helt å se hvordan de skal klare å spare noe som helst.

 

Røyken er en relativt liten og fattig kommune, og de fleste som bor her, jobber utenfor kommunen. Tror det er snakk om ca 25% som jobber i kommunen.

Så flytter man arbeidsplassene til Stavanger... Et sted hvor det er plenty med arbeidsplasser, sett i forhold til Røyken.

 

Begge foreldra til en kamerat av meg er Flygeledere. Skal de bare flytte til Stavanger da? Her har man bygd opp alt som heter sosialt nettverk, huset sitt, ja absolutt alt.

 

En ting jeg ikke er sikker på at media har nevnt, er at en del kan bli overflytta til Gardermoen, men jeg vet ikke helt hvor mange folk det er snakk om.

Lenke til kommentar
Flygelederne har i allefall oppnådd en ting, nemlig å skape debatt om saken.

 

Jeg bor i Røyken, og det er fryktelig mange familier som blir påvirka av denne avgjørelsen.

Ledelsen i AVINOR har glemt at det er mennesker de har med å gjøre her. Ikke maskiner.

Dessuten henger ikke de økonomiske begrunnelsene for å legge ned Kontrollsentralen i Røyken, sammen.

 

AVINOR-tankegang: Legge ned et anlegg til 1 milliard. BETALT av skattebetalerne, kvitte seg med en del ansatte, Flytte de resterende, ca 150 (?) ansatte med familier.

Snakk om en god del mennesker her. Og dette for å spare 16 millioner i året?

Jeg klarer ikke helt å se hvordan de skal klare å spare noe som helst.

 

Røyken er en relativt liten og fattig kommune, og de fleste som bor her, jobber utenfor kommunen. Tror det er snakk om ca 25% som jobber i kommunen.

Så flytter man arbeidsplassene til Stavanger... Et sted hvor det er plenty med arbeidsplasser, sett i forhold til Røyken.

 

Begge foreldra til en kamerat av meg er Flygeledere. Skal de bare flytte til Stavanger da? Her har man bygd opp alt som heter sosialt nettverk, huset sitt, ja absolutt alt.

 

En ting jeg ikke er sikker på at media har nevnt, er at en del kan bli overflytta til Gardermoen, men jeg vet ikke helt hvor mange folk det er snakk om.

Det er ikke selve flyttinga av arbeidet som er sakens kjerne her. Den er nok de fleste enige i at er på trynet.

 

Det som er problemet er "aksjonen" de gjennomførte som rammet så fryktlig mange andre.

Lenke til kommentar

Jeg føler meg splittet i denne saken. Å lamme flytrafikken er meget alvorlig, men...

 

I prinsippet har jo flygelederne rett til å "sykemelde" seg på dette grunnlaget da det å miste jobben er en meget stor psykisk påkjenning, og ved store psykiske påkjenninger skal jo ikke disse menneskene være på jobb, jfr. den omtalt paragrafen de har.

 

Til dere som mener dette ikke er å miste jobben: I praksis er det nettopp det de fikk beskjed om. Eller i beste tilfelle: "flytt til Rogaland, ellers mister du jobben din". Uansett er det en betydelig psykisk påkjenning.

 

Til dere som mener flygeledere bør ha sterkere psyke: Å ha sterk psyke i eventuelle dramatiske situasjoner i luften er noe helt annet enn det å opptre med sterk psyke når man mister leverbrødet.

 

Til slutt sier jeg at jeg tror ikke absolutt alle flygelederne var så psykisk nedbrutt at de kunne gå under denne paragrafen. Om enkelte av dem var i stand til å jobbe og om dette var en bevisst aksjon fra flygelederne er det bare å spekulere i. Jeg for min del tror det er en herlig blanding.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner flygelederne egentlig.. Og det er faktisk ett poeng at det skal være lav terskel for slik "fri" som de tok seg, når de ikke er i psykisk toppform. Vaktlister som lages for flyveledere legger til grunn at 2 av 3 ikke faktisk utfører flyveledergjerningen, av psykiske grunner. 2 av 3 er temlig mange. Men når alle får beskjed om at jobben ikke lenger kommer til å være der, er det en like stor påkjenning som når moren din dør. Jeg vet ikke hvor mange som faktisk følte seg psykisk nedbrutt etter å ha fått beskjeden, men jeg skjønner godt at de ikke var skikket til å arbeide vanlig den dagen. MEN, det forsvarer ikke det hele dersom de med viten og vilje ville lage bevisst kaos ved å melde seg psykisk ute av balanse. Jeg vet ikke hvor planlagt dette var, og har derfor ikke mulighet til å bedømme det.

Lenke til kommentar

Vel, la oss si at det var en aksjon rent hypotetisk sett.

 

"Jeg har det vondt, og da skal alle andre ha de vondt også".

Hvem rammet egentlig flygelederne ved å aksjonere? Avinor? Neppe. De rammet flyselskapene, og de rammet alle passasjerene og deres familie/bekjent/kontakter.

 

Smålig teit spør du meg.

Lenke til kommentar

Å jo da, de rammet nok Avinor ganske så bra, kravene fra flyselskaper og passasjerer strømmer inn til AVINOR. Eksempelvis har et av de største reiseforsikringsselskapene i Norge, Europeiske Reiseforsikring, gitt beskjed til eventuelle passasjerer om at de selv må kreve eventuelle tap direkte fra AVINOR. Avinors forsikringer dekker nok heller ikke slikt. Ergo, dersom man får en rettsak hvor passasjerene/flyselskapene vinner, vil plutselig AVINOR måtte betale ut temmlig mye, og vil bli svært hardt rammet økonomisk.

Lenke til kommentar
Vel, la oss si at det var en aksjon rent hypotetisk sett.

 

"Jeg har det vondt, og da skal alle andre ha de vondt også".

Hvem rammet egentlig flygelederne ved å aksjonere? Avinor? Neppe. De rammet flyselskapene, og de rammet alle passasjerene og deres familie/bekjent/kontakter.

 

Smålig teit spør du meg.

De rammet da AVINOR også.

De skapte blest om saken sin. AVINOR har fått massiv kritikk.

Jeg tror faktisk denne saken kan gjøre at AVINOR må si seg nødt til å vende kurs, og faktisk gå inn for å beholde kontrollsentralen i Røyken.

 

Og ja, den rammet MANGE uskyldige mennesker. Men sånn er det vel med fleste aksjoner av denne typen?

De hadde ikke denne aksjonen for å ramme uskyldige mennesker. INGEN har en aksjon for å ramme uskyldige.

Men for å få fokus på situasjonen sin. For å få fokus på hvor dårlig de blir behandla av arbeidsgivern sin.

Lenke til kommentar

Nå er ikke flykontrollen til for å tjene Røyken og Omegn. Dessuten er Avinor pålagt å spare penger og hvem her har forutsetninger for å kunne si at en flytting til Sola er er dårlig løsning, økonomisk sett.

Slike oppstander ser vi hver gang når en offentlig etat skal flytte, f.eks da Vernes op.senter ble flytta til Bodø og flygelederne hevdet at dette gikk utover sikkerheten.

Stadig like sikkert å fly over Trøndelag.

Men det Avinor burde ha gjort, er å latt representant fra flyvelederforbundet være med på planleggingen av flyttingen/pengebesparelsen.

Svar: Jeg forstår flyvelederne, men er uenig i aksjonen. (er dessuten litt inhabil, siden jeg er fra Randaberg, ligger i innflyvinga fra nord til Sola.) :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...