Gå til innhold

Hva synes du om "aksjonen" til Flygelederne?


Anbefalte innlegg

Fra http://www.ba.no/nyheter/Innenriks/article1269205.ece

VG har fått markedsanalysebyrået Infact til å gjennomføre undersøkelsen om folks syn på flygeledernes reaksjon på Avinors flytteplaner og denne ukens kollektive sykmeldinger fra flygelederne ved Oslo kontrollstasjon i Røyken ved Drammen.

 

Undersøkelsen viser at folk er delt i synet på om reaksjonen er berettiget og om flygelederne er troverdige, når så mange samtidig sier at de er for syke til å jobbe.

 

Hva mener dere? Er dette en aksjon, eller er det forståelig at alle flygelederne sykemelder seg?

 

Personlig mener jeg dette er en egostisk handling fra flygelederne sin side - og nå truer de selvfølgelig med å gjøre det samme enda en gang 6. oktober.. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er helt greit, har selv jobbet på et arbeidssted der de ikke sa ifra før de måtte. Slik Avinor gjorde, og reaksjonen til flygelederene er helt natrulige.

Kansje Avinor skjønner alvoret i dette. Er ganske tøft å få vite at man mister jobben, spess når man har hatt den i flere år.

Og Flygeleder er ikke akuratt en stilling det kryr av, så om mange av disse får en grei jobb senere uten å flytte med seg volvo, barn og kone og selge rekkehuset sitt er ingen som vet.

Lenke til kommentar

At flygelederne fikk en slik reaksjon er vel ganske naturlig.

De fleste her som er kritiske til reaksjonen er vel unge uten jobberfaring annet enn sommerjobb! Det blir vel for vanskelig å sette seg inn i situasjonen uten denne erfaringen. Bare tenk på at de fleste jobbtakere som har eget hus og hjem er belånt opp til pipa! Selv et lite utslag i privatøkonomien kan forrykke denne balansen ganske betraktelig. Huslån, billån,unger, forsikringer og husholdningsutgifter ++ må jo betales hver måned.

Det er jo ikke noe prob når man bor hjemme hos mor og far der de betaler alt, eller på en liten studenthybel. Da har man kanskje ikke så mye penger å rutte med, men man har heller ikke så mye ansvar. Da kan man jo disponere midlene på det man har mest lyst på, uten så store konsekvenser.

 

En flygeleder har jo litt mer ansvar enn en kassabetjent på Lidl,Rimi eller Rema1000. Så er spørsmålet om dere ville reist med fly hvis dere visste at de som kontrollerte flyrommet var ukonsentrerte og kansje deprimerte..? Eller la deres kjære reise med fly under en slik situasjon? Det er vel kanskje derfor at terskelen for sykemeldinger for slike arbeidsgrupper er lavere enn ellers....

Lenke til kommentar

Tror nok ikke flygeledere er belånt til opp etter pipa. En nyutdannet flygeleder har en brutto års-inntekt mellom 340.000 og 390.000 kroner.

 

Det er først snakk om at dette skal skje om 4 år.

 

Jeg kan skjønne reaksjonene deres, men at ALLE sykemelder seg samtidig? Dette kan minne om en aksjon, mer enn en reaksjon fra hver enkeltperson.

 

Dessuten så finner jeg det utrolig egoistisk av dem å gjøre dette. Nå TRUER de forresten med å "reagere" den 6. oktober også. De kan i hvert fall ikke skylde på at det er et overraskelsesmoment lenger da. For meg virker det bare som de gjør det for å "straffe" Avinor - men de straffer en haug med uskyldige personer som har betalt for og planlagt flyreisene sine og ikke får reist. Av barn kan jeg forvente noe slikt - korttenkthet og egoisme, men av topputdannede flygeledere forventer jeg litt mer.

Lenke til kommentar
Tror nok ikke flygeledere er belånt til opp etter pipa. En nyutdannet flygeleder har en brutto års-inntekt mellom 340.000 og 390.000 kroner.

 

Det er først snakk om at dette skal skje om 4 år.

 

Jeg kan skjønne reaksjonene deres, men at ALLE sykemelder seg samtidig? Dette kan minne om en aksjon, mer enn en reaksjon fra hver enkeltperson.

 

Dessuten så finner jeg det utrolig egoistisk av dem å gjøre dette. Nå TRUER de forresten med å "reagere" den 6. oktober også. De kan i hvert fall ikke skylde på at det er et overraskelsesmoment lenger da. For meg virker det bare som de gjør det for å "straffe" Avinor - men de straffer en haug med uskyldige personer som har betalt for og planlagt flyreisene sine og ikke får reist. Av barn kan jeg forvente noe slikt - korttenkthet og egoisme, men av topputdannede flygeledere forventer jeg litt mer.

Det at de "reagerer" 6. oktober også er urimelig. Hvis de bruker denne situasjonen for å straffe Avinor har de brutt arbeidslovsbestemmelsene.

 

Men selv personer med 340-390.00 kr i lønn må nok låne for å kjøpe seg hus/leilighet.

Lenke til kommentar
Tror nok ikke flygeledere er belånt til opp etter pipa. En nyutdannet flygeleder har en brutto års-inntekt mellom 340.000 og 390.000 kroner.

 

Det er først snakk om at dette skal skje om 4 år.

 

Jeg kan skjønne reaksjonene deres, men at ALLE sykemelder seg samtidig? Dette kan minne om en aksjon, mer enn en reaksjon fra hver enkeltperson.

 

Dessuten så finner jeg det utrolig egoistisk av dem å gjøre dette. Nå TRUER de forresten med å "reagere" den 6. oktober også. De kan i hvert fall ikke skylde på at det er et overraskelsesmoment lenger da. For meg virker det bare som de gjør det for å "straffe" Avinor - men de straffer en haug med uskyldige personer som har betalt for og planlagt flyreisene sine og ikke får reist.  Av barn kan jeg forvente noe slikt - korttenkthet og egoisme, men av topputdannede flygeledere forventer jeg litt mer.

Det at de "reagerer" 6. oktober også er urimelig. Hvis de bruker denne situasjonen for å straffe Avinor har de brutt arbeidslovsbestemmelsene.

 

Men selv personer med 340-390.00 kr i lønn må nok låne for å kjøpe seg hus/leilighet.

Seff må de nok ta lån (det var bare begynnerlønnen btw) - men direkte fattige er det nok ikke. Tviler på at de sitter hjemme hver kveld og snur på hver krone :p

Lenke til kommentar

Slik sabotasjelignende oppførsel bør slås hardt ned på. Her er det tydeligvis noe som er galt når slike situasjoner kan oppstå.

Selvfølgelig kan man bli nedtrykt av å få vite at man kanskje må flytte om 4 år!, men det får jo være grenser. Hvis alle mann har en så svak psyke at man ikke klarer å konsentrere seg om viktige ting, bør enhver virkelig vurdere sin egen jobbsituasjon. Trodde Avinor hadde en viss form for kvalitetssikring av sine ansatte som jobber i slike stillinger. Kan ikke si det virker betryggende å vite at man er overlatt til en såpass ustabil gjeng når man er ute og flyr i Norge. :thumbdown:

Slik oppførsel kan jo like gjerne slå ut i langt farligere situasjoner.

Lenke til kommentar
Skummelt at psyken til flygeledrene er så ekstremt skjør.....

Kanskje de er kraftig overklokket ..? :p

 

Men hvis en flyveleder får "blåskjerm" er det ikke bare å ta en "reset" når flykatastrofen er et faktum. 2 fullpakkete 737`er som styrter på Karl Johan er jo ikke noe særlig.... :whistle:

 

De er helt sikkert ikke mer skjør enn en vanlig arbeidstaker, men deres jobbansvar er betydelig mye større, det er 0% toleranseavvik i denne jobben. Så konsentrasjonen bør jo være på topp hele tiden.

Lenke til kommentar

Disse østlendingene er for godt vant. Hele Norge har vært offer for omstrukturering og sentralisering siden landet ble industrialisert (eller før), og det har nesten alltid vært snakk om å flytte ting til Østlandet. Nå er det altså noe som skal flyttes fra Østlandet til Vestlandet. At folk er sjokkerte over dette er vel ikke så rart, ble selv litt overrasket. Men det gir ikke dem det angår noen rett til å aksjonere (klart det var en aksjon). Og som sagt; det er 4 år fram i tid og det er ennå ikke snakk om noen oppsigelser.

Lenke til kommentar

Det er sikkert militært personell som mer enn gjerne vil gjøre den samme jobben.

 

Forøverig burde ikke dette vært tillatt. Alternativt mannskap skulle vært importert øyeblikkelig da man fikk nyss om at alle :xmas: nissene :xmas: var psykisk ustabile samtidig.

 

Synd det ikke er jul enda - for dette er en skikkelig nisse-historie. :xmas:

Lenke til kommentar

skjønner det godt jeg også, og jeg tviler på at alle de reisende taper penger på det (iallefall ikke flybilletten, som de får refundert av flyselskapet)

 

Hadde jeg vært etablert i Oslo ville jeg også sterkt mislike ideen om å måtte relokere hele familien til Sola/stavanger området (okei, jeg bor riktignok her, og trives, men jeg ville f.eks. ikke like å bli tvunget til oslo pga. jobben)

 

Dette er en meget effektiv markering av misnøye..

 

og terskelen for å sykemelde seg som flygeleder er meget lav. JEG ville iallefall IKKE sitte på ett fly hvis jeg visste at kisen som guider det er pisse forbanna på avinor o.l. pga. jobben...

Lenke til kommentar

Hvis det eneste de ønsker med denne aksjonen er å markerer misnøye, så har de klart det. Dog. Å sette seg ned på stompen som en annen barnehageunge å sutre i protest over en eventuell relokering, synes jeg en hver ansatt bør holde seg for god for.

 

De, i lag med andre arbeidsgrupper, har andre formelle metoder å benytte seg av. Ingen grunn til å oppføre seg som barna i barnehagen når man er på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...