Gå til innhold

Posten og røff behandling av pakkene.


Anbefalte innlegg

pertm:

Det er fri konkurranse paa pakkepost. Det er endel firmaer som konkurrerer med posten. At det ikke er flere er ikke posten sin feil. At veldig mange bruker posten, kommer selvsagt av at posten leverer det beste produktet.

Det der er teori. Det finnes muligens noen konkurrenter, men i praksis har posten monopol. Ikke fordi de har det beste tilbudet men fordi de har hadd ekte monopol før, og det er dermed svært vanskelig å etablere en konkurrent som kan drive effektivt.

Helt enig Simen, hvor mange webshoper er det som sender pakker med andre enn posten? Jeg vet ikke om noen som selger hardware. For noen år siden fikk jeg levert noe fra Norcargo, men det var møbler fra Ikea som ville vært for store for posten uansett.

Det er ikke fordi de ikke har muligheten.

 

btw.

Posten har overtatt transporten av Ikea. Det er ikke for stort.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nmedaas:

De fleste pakkene sendes ikke med fly. Det er kun ekspress pakker som sendes med fly. resten gaar med tog eller bil.

Nja.

Då eg jobba på ein av Noregs hovudflyplasser fekk me svært mykje post(pakker)..

Ifølge dei post-ansatte som var innom å leverte kom omtrent alt som skulle frå eine delen av landet til den andre gjennom oss (både øst - vest og sør - nord).

 

Joda. Det vart mykje lemping. :love:

 

Edit:

Men la oss ikkje kverlulere på det. Eg kan ta feil. ;)

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar

Orjanp, det var ikke et hovedkort jeg fikk levert, det var noe betydelig dyrere. og jeg jobber i et firma som sender hundrehvis med pakker med alt tenkelig elektronisk utstyr med post og linjegods hver dag, driter en lang vei i fimaets effektivitetspolicy og pakker alt på min vei forsvarlig. dette har virkelig lønnet seg da jeg har fått sparken og dette er min nest siste dag ;)

men jeg kan i det minste leve med at jeg behandlet alt på min vei som om det var mitt eget

Lenke til kommentar

Har ved de siste 3 gangene jeg har bestillt ting som posten skal levere opplevd at pakkene havner på avveie og at jeg må kontakte posten for at de skal komme rett. Pakkene mine havner rett og slett på andre postkontor :) Detter tar selvfølgelig rimelig lang tid, og er meget plagsomt. Skjønner ikke hvorfor pakker som er korrekt merka konsekvent skal sendes til et tilfeldig postkontor i hordaland, bor i odda men det er tydelig vanskelig å finne fram hit :) Er nesten så det er rart at posten tør å gi sporingsinnformasjon, får jo se hvor komplett innkompetente de er :)

 

Hater posten dypt og innderlig for tida.

Lenke til kommentar

Det er jo bare en løsning på dette vesle problemet og det er embalasje godt med teip så er det gull det :thumbup:

Posten har så høy gjennom strømning av pakker så hvis vær enkelt pakke skulle blitt tatt i med silkehansker som et par av dere nærmest foreslår her nå så hadde ei pakke brukt fire mnd fra Oslo til Moss!!!! Det er noen hundretusen pakker som går igjennom systemet i løpet av et døgn.... og skal en eller annen figur i Høvøysund eller Alta ha pakka si like fort som en som bor i Oslo må det gå litt unna på samlebåndene!!!! :yes: Leste akurat på internett sidene til Posten at de har en utleverings prosent på 97,7% på pakke siden å det er jo forferdlig bra, prøv og bruk en anne transportør og du ser ikke pakka di før du har glemt at du har bestilt den :p

Synes vi skal være glad vi har Posten jg :tease: Heia POsten :thumbup:

 

 

 

 

@melonmob du bør prøve å bruke en annen en de inkompetente "postjævla" til å frakte pakka de til noware land så skal vi se :no:

Endret av aMdKoNgEn
Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden bruker ikke posten plastcontainere i palle-størrelse til å frakte pakker i? Så kan pakkene til hver landsdel (hovedpostkontor) legges i hver sin container allerede på postkontoret eller postbilen. Dette vil skåne pakkene den lange veien helt frem til hovedpostkontorene. Med litt forsiktig sortering der og lasting over i sine respektive containere ut til bygdene igjen så kan vi få så godt som uskadde pakker frem.

 

Slik som det er nå virker det jo ikke akkurat som posten har særlig lyst til å gjøre jobben sin: Høye priser og postenmesterskap i pakkekasting. (Rart de ikke hadde eget discos-lag i OL)

Fordi det i praksis ikke er gjennomfoerbart. Det ville i praksis betydd at alle kunder som posten henter direkte hos, alle postkontor og alle post i butikk maatte ha plass til 15 - 25 plastkontainere, sansynligvis enda flere for at dette skulle varere hensiktsmessig. I tillegg matte man minimum ha et vongntog for aa hente hos en kunde. Saa er det bare aa gange opp med antall kunder og postkontorer/pib'er saa ser du hvor mange vogngtog som maatte rullet rundt faar aa hente post.

Og naar skulle dette blitt registrert. Hos den enkelte kunde?

Nå overdriver du.

* Jeg sa at man kunne ha en kontainer til hvert hovedpostkontor. Dvs. 5-6 kontainere, ikke 15-25. (Posten har kuttet drastisk ned på antall hovedpostkontor)

* Jeg skrev også at disse kontainerene kan være plassert enten på postkontor eller i postbil. Dvs. at f.eks en post-i-butikk ikke trenger plass til 15-25 kontainere, men til 0. (det holder med hyllene de allerede har) Så kan postbilen som kjører fra postkontor til postkontor ha 5-6-10 kontainere som man legger pakkene oppi ved hver henting. Postbilen kjører runden sin helt til den har fyllt opp de 5-6 kontainerene + de ca 4 ekstra kontainerene. De 4 ekstra kontainerene er der for at postbilen skal slippe å kjøre inn med pakkene så snart en container blir full.

 

Det er bare snakk om taktikk og logikk, så finner man langt bedre løsninger enn det kaste-systemet vi har i dag.

Lenke til kommentar

Simen1:

La oss si at man da her ett hovedpostkontor for nordnorge. Vil du da at det hovedkontoret skal ha en plast kontainer til alle utleveringssteder i nordnorge? Det er vel rundt 1500 utleverigssteder i Norge. Det vil i gjennomsnitt gi ca. 300 utleveringssteder pr hovedpostkontor. Endel utleverigssteder vil trenge flere kontainere, så hvis vi sier ca. 400 kontainere pr. hovedpostkontor. Et vogntog tar 36 kontainere. 18 på bil, 18 på henger. Hvor mange biler trenger du da til å hente inn pakkene, til å transportere kontainerene mellom hvert hovedpostkontor, og til å kjøre ut kontainerene til de enkelte utleveringsstedene.

 

Problemet med din skisse er at man ikke vil få i nærheten av like mange pakker i hver bil, som det gjøres idag. Fordi man i mindre grad får fyllt opp hver kontainer. Det vil føre til at man trenger veldig mange biler til å transportere samme mengde post som idag.

 

Dessuten må all registrering av pakker skje når pakkene hentes inn. Det betyr at sjåføren må ha tilgang til pakken. Den skal veies, måles og det skal registres tre strekkoder, samt mottakers poststed. Dette tar tid. I og med at innhenting av post, spesielt fra private kunder skjer over et lite tidsrom. Veldig mange vil ha hentet posten sin mellom klokken tre og fem. Det betyr at man må ha en god del flere sjåfører og biler for å klare å ta unna den post mengden som skal hentes da.

 

Dessuten så får du ikke så veldig stor forskjell i antall sorteringer.

En pakke som skal fra Oslo til Tromsø.

Din modell:

Pakken legges i hylla av pib ansatt(1.sortering), pakken sorteres i riktig kontainer av sjåfør(2. sortering), kontaineren sendes til Tromsø, hvor den sorteres til riktig kontainer(3. sortering), pib legger den i hylla(4. sortering).

 

Nåværende:

pakke legges i grind av pib(1.sortering), sjåfør henter hele grinda, kjører den til Oslo postterminal hvor den sorteres til Tromsø(2. sortering), pakken sorteres i Tromsø til riktig grind(3.sortering). pib legger den i hylla(4. sortering).

Man vil få en sortering til i en del tilfeller hvis det er en norge/service pakke og den leveres inn ved en annen postterminal enn Oslo. En del av pakkene skal innom Oslo uansett.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Heh,

 

Har selv sett at posten har "sparket fotball" med små pakker, dog noen år siden, men regner med at de ikke har sluttet med det ennå..

 

-dec-

Du vet det der med eplene...

 

Selvsagt er det en del behandling av pakker som ikke er bra, det er ikke dermed sagt at de flesta pakkene blir behandla slik.

Lenke til kommentar
nå igår fikk jeg en pakke til, hjørnene var skikkelig bulket og den hadde fått seg en trøkk bak også, SMEKK PÅ PUNG for Komplett.no, PAKK TING FFS!!!! denne ble sendt i retail forpakning, dvs praktisk talt ingen emballasje, og vi snakker om et følsomt produkt. det virker som det fungerer normal men f*en heller, går noe galt om en stund kommer jeg alltid til å lure på om det var pga manglende emballasje kombinert med røff behandling av posten. det aktuelle produktet er tynt og ligger helt inntil baksiden på esken som ble bulket, ingen buffer eller noe mellom, bare under en millimeter pappeske.

-Er det mulig å skrive i et merknadsfelt når man bestiller, noe sånt som: "Vær så snill å pakke dette produktet i en ekstra pappeske med pappstrimler, da original emballasjen ikke tåler røff behandling", og ville isåfall nettbutikken bry seg om det hvis man gjorde det?

Lenke til kommentar
Var å henta det nye hovedkortet mitt på posten for 1 dag tilbake. Og når jeg sku få pakken så så jeg på hun ene dama som jobba der skulle løfte ned en eske fra toppen av hyllen. Da hun kjente at hun ikke klarte å bære den så bare flyttet hun seg og lot den falle.

Hva mener du hun skulle ha gjort. Hvis pakken er i bevegelse og den er for tung til aa loefte, har ikke jeg tenkt aa ta sjansen paa aa skade meg for aa redde en pakke. Tror ikke du ser saa mange glassmestre eller bilmekanikere som ville stillt seg i veien for en glassrute eller bil som man etter all sansynlighet ikke har noen sjanse til aa faa stoppet.

Var ikke det at hun bare flytta seg. Den så ikke tung ut en gang. Hun bare vippa til den og lot den falle :p

Lenke til kommentar

jeg å en kompis bestilte noe deler ilag , da pakken kom så var det hull i den å dama så selfølgelig: hjem å sjekk!

mangla ram til1000 å hardisk til tusen

 

Etter 2....to måneder fikk han erstatning å det ble regna etter vekta så han fik 300 kroner til gode i sjappa vi bestilte fra

 

så bestiler du en P10 ekstreme edition til 100000 så får du kanskje... 3kr?

Lenke til kommentar

angående det med merking av pakkene "fragile" eller lignende, så skulle jeg sende noe datautstyr for en tid tilbake, og merket pakken "forsiktig, håndteres som glass".

 

fikk da beskjed på postkontoret, at jeg ikke fikk sende pakken med posten, siden de ikke transporterte glass, eller andre lett knuselige/ødelagte objekter.

 

dette var nytt for meg, har sendt data utstyr med denne merkinga før, og da har det blitt pent behandlet, men nå statser de tydligvis bare på gods de kan kaste villt rundt seg.

 

:ermm:

Lenke til kommentar
jeg å en kompis bestilte noe deler ilag , da pakken kom så var det hull i den å dama så selfølgelig: hjem å sjekk!

mangla ram til1000 å hardisk til tusen

 

Etter 2....to måneder fikk han erstatning å det ble regna etter vekta så han fik 300 kroner til gode i sjappa vi bestilte fra

 

så bestiler du en P10 ekstreme edition til 100000 så får du kanskje... 3kr?

Har selv tapt over 500,- kr på denne måten :thumbdown:

Lenke til kommentar

Regner med at OrjanP jobber i Posten/transportbransjen, han har i motsetning til Simen1 greie på realitetene når det gjelder transport og logistikk! :thumbup:

 

Til Simen1:

 

1. Man VIL få flere enn 5-6 containere på hvert sted, da det finns flere forskjellige pakkeprodukter (ekspress, dør-dør og servicepakke) som må kjøres separat...

 

2. Det er umulig for sjaførene å registrere pakkene ute hos kunden. Et eksempel: En postordre klesbedrift (uten å nevne navn) sender i snitt 6000 pakker hver dag; Hvor lang tid tror du det tar å registrere disse pakkene manuelt?(registrere pakken som motatt) +sjaføren vil måtte løfte ALLE pakkene han henter inn.. Tror du pakke nr 1785 vil bli tatt i med silkehansker?

 

3. Enhver med litt innsikt i logistikk vet at man ikke kan kjøre rundt med "luft" (halvfulle containere), koster ikke akkurat 3.20kr kilometeren med vogntog.

 

Hjelper ikke om man heter Linjegods, Posten eller Tommy Trailer, ingen kan drive lønnsomt med din modell.

 

Til andre:

Folk som bor, la oss si usentralt, bør være glad de har Posten, da ingen klarer å drive lønnsom pakketransport utenom tettbebygde strøk.

 

Ellers er jeg enig i at det er for mye transportskader, men mye av skylda må avsenderene ta! Et konkret, men dog litt ekstremt, eksempel var en laptop surret i plastfolie, teipet utenpå en annen pakke til samme mottaker for å spare porto!

:no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...