Gå til innhold

Posten og røff behandling av pakkene.


Anbefalte innlegg

Hvorfor i all verden bruker ikke posten plastcontainere i palle-størrelse til å frakte pakker i? Så kan pakkene til hver landsdel (hovedpostkontor) legges i hver sin container allerede på postkontoret eller postbilen. Dette vil skåne pakkene den lange veien helt frem til hovedpostkontorene. Med litt forsiktig sortering der og lasting over i sine respektive containere ut til bygdene igjen så kan vi få så godt som uskadde pakker frem.

 

Slik som det er nå virker det jo ikke akkurat som posten har særlig lyst til å gjøre jobben sin: Høye priser og postenmesterskap i pakkekasting. (Rart de ikke hadde eget discos-lag i OL)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt blir det skade paa endel pakker. Det sorteres en god del pakker i loepet av en dag. Saa det skal endel til for at alle kommer fram skadefritt. Pakkene transporteres ikke en og en paa en roed floeyelspute. De stables i kontainerer og grinder, grindene toemmes paa transport band. Derfor er det viktig at de pakkes godt. De maa tapes godt, baade i topp og bunn(bunnen blir veldig ofte oversett). Det holder som regel ikke bare med en strimle tape. Det skal vaere minst mulig hulrom i pakkene, fordi det kan fort bli liggende ganske mange kilo oppaa pakken. Er det hulgom boer det fylles godt med isopor eller kroellet avispapir.

 

nmedaas:

De fleste pakkene sendes ikke med fly. Det er kun ekspress pakker som sendes med fly. resten gaar med tog eller bil.

 

PeGG.oslo:

Du har rett i at det er alt for daarlig pakking av pakken med hovedkortet. Men det er vel en overveielse fra nettbutikken sin side. Det er ikke sikkert at aa bruke mer tid paa pakking vil gi en oekonomisk gevinst. For i de aller fleste tilfellene, saa gaar det bra.

 

pertm:

Det er fri konkurranse paa pakkepost. Det er endel firmaer som konkurrerer med posten. At det ikke er flere er ikke posten sin feil. At veldig mange bruker posten, kommer selvsagt av at posten leverer det beste produktet.

 

JuBaLoN:

Det hoeres ut for meg at pakken din var veldig daarlig pakket. Hadde jeg sendt en datamaskin i posten, ville jeg tatt ut hovedkort og skjermkort og lagt det i antistatiske poser, i egen embalasje, helst orginalembalasje. I tillegg ville jeg tapet fast alt i kabinettet som det var en liten mulighet for kunne loesne.

Pakkene transporteres i biler. Det medfoerer da endel risting, og ting loesner. Gaar ut ifra at du fant alle skruene liggende loese i pakken.

 

Sorry at mit norske tastatur oppsett ikke fungerer for oeyeblikket.

Lenke til kommentar

Men, hva hadde du gjort om du jobba i posten og viste at både du og moren (som skaffet deg jobben) din får sparken om 2 mnd.

 

Du fikk underbetalt og måtte jobbe overtid på fredags og lørdagskvelder. Når du egentlig skulle ut men vennegjengen om se på fotballkamp.

 

Aha! Du lager en konkurranse med dine medarbeidere om å se hvem som kan ødelegge flest pakker å gjemme dem bort lengst uten og bli merket å få kjeft med din overordnende!

 

Dette tror jeg faktisk er noe av det som foregår i posten. Hvorfor i all verden skulle pakker bruke 6 dager nå, når det brukte under 48 timer før.

 

Pga alle ned skjæringene og oppsigelsene ville jeg trodd.

 

Posten er et møkka firma, som er veldig trege på leveranser, ganske dyrt, og behandler sikkert pakkene likedan som ungene sine hjemme i bånd.

 

Tror posten består av veldig mange eks forbrytere som bare vil ta hevn på folket.

 

PS!

En noe usakelig post, men jeg hater mildt sagt posten for tiden!

Endret av Morpheus-
Lenke til kommentar

Hva med underskriftskampanje retta til Posten? I skrivet kan det gjøres klart og tydelig at dette vil bli tatt opp med forbrukerrådet samt nettbutikkene slik at de i større grad kan finne alternative måter å levere på dersom de ikke skjerper seg. Selv om Posten helt sikkert har retningslinjer, må de terpe dette hardere inn hos sine ansatte.

Lenke til kommentar
Var å henta det nye hovedkortet mitt på posten for 1 dag tilbake. Og når jeg sku få pakken så så jeg på hun ene dama som jobba der skulle løfte ned en eske fra toppen av hyllen. Da hun kjente at hun ikke klarte å bære den så bare flyttet hun seg og lot den falle.

Hva mener du hun skulle ha gjort. Hvis pakken er i bevegelse og den er for tung til aa loefte, har ikke jeg tenkt aa ta sjansen paa aa skade meg for aa redde en pakke. Tror ikke du ser saa mange glassmestre eller bilmekanikere som ville stillt seg i veien for en glassrute eller bil som man etter all sansynlighet ikke har noen sjanse til aa faa stoppet.

Lenke til kommentar

Jeg stod på postterminalen og ventet på at en skulle hente en pakke til meg, så stod jeg å så på en av postens bilbud som stod og bokstavelig talt kastet pakker inn i bilen sin. Jeg ble stående og se litt på ham, så snur han seg og ser på meg og sier: "Ja...... her jobber vi i posten vettu"

 

Kunne ikke gjøre annet enn å trekke på smilebåndet der og da :D

Lenke til kommentar
Var å henta det nye hovedkortet mitt på posten for 1 dag tilbake. Og når jeg sku få pakken så så jeg på hun ene dama som jobba der skulle løfte ned en eske fra toppen av hyllen. Da hun kjente at hun ikke klarte å bære den så bare flyttet hun seg og lot den falle.

Hva mener du hun skulle ha gjort. Hvis pakken er i bevegelse og den er for tung til aa loefte, har ikke jeg tenkt aa ta sjansen paa aa skade meg for aa redde en pakke. Tror ikke du ser saa mange glassmestre eller bilmekanikere som ville stillt seg i veien for en glassrute eller bil som man etter all sansynlighet ikke har noen sjanse til aa faa stoppet.

Tja, nå er jo ikke sjansene får og få et hovedkort over seg like store som f.eks en bil eller en glassrute som du henviser til.

 

Det verste som kan skje vis du får et hovedkort over deg er vel en lite kutt om du treffer kanten på pappeska, eller i verste fall en blåveis, men dette skal nesten planlegges for og klare.

 

Dette beviser bare hvor dumme/uforsiktige de post ansette er.

Lenke til kommentar
Var å henta det nye hovedkortet mitt på posten for 1 dag tilbake. Og når jeg sku få pakken så så jeg på hun ene dama som jobba der skulle løfte ned en eske fra toppen av hyllen. Da hun kjente at hun ikke klarte å bære den så bare flyttet hun seg og lot den falle.

Hva mener du hun skulle ha gjort. Hvis pakken er i bevegelse og den er for tung til aa loefte, har ikke jeg tenkt aa ta sjansen paa aa skade meg for aa redde en pakke. Tror ikke du ser saa mange glassmestre eller bilmekanikere som ville stillt seg i veien for en glassrute eller bil som man etter all sansynlighet ikke har noen sjanse til aa faa stoppet.

Tja, nå er jo ikke sjansene får og få et hovedkort over seg like store som f.eks en bil eller en glassrute som du henviser til.

 

Det verste som kan skje vis du får et hovedkort over deg er vel en lite kutt om du treffer kanten på pappeska, eller i verste fall en blåveis, men dette skal nesten planlegges for og klare.

 

Dette beviser bare hvor dumme/uforsiktige de post ansette er.

Nå visste vel neppe(?) dama hva som var inne i boksen, at hu var så svak at hun ikke kalrte tyngden er jo merkelig, men når du først ikke klarer å løfte noe, så er det bare en ting å gjøre, og det er å slippe det. Er jo tåpelig å risikere en skikkelig skade bare for å redde en pakke.

 

AtW

Lenke til kommentar
pertm:

Det er fri konkurranse paa pakkepost. Det er endel firmaer som konkurrerer med posten. At det ikke er flere er ikke posten sin feil. At veldig mange bruker posten, kommer selvsagt av at posten leverer det beste produktet.

Det der er teori. Det finnes muligens noen konkurrenter, men i praksis har posten monopol. Ikke fordi de har det beste tilbudet men fordi de har hadd ekte monopol før, og det er dermed svært vanskelig å etablere en konkurrent som kan drive effektivt.

 

Jeg er for at det skal åpnes for anbud på mindre postkontorer og mindre postruder (kun en som kan vinne anbudet) og flere konkurrenter på mye trafikerte postruter. Hvis eksemplet mitt fungerer så vil man betale en liten sum til det lokale postselskapet (fastsatt ved anbudet), og en sum til et fritt valt selskap som tar seg av frakt mellom hovedpostkontorer (båt, bil, fly, etc. med forskjellige priser og sendetider), og en liten sum til det lokale postselskapet hos mottager. Dette kunne blitt både effektivt, valgfritt og billig.

Lenke til kommentar
Var å henta det nye hovedkortet mitt på posten for 1 dag tilbake. Og når jeg sku få pakken så så jeg på hun ene dama som jobba der skulle løfte ned en eske fra toppen av hyllen. Da hun kjente at hun ikke klarte å bære den så bare flyttet hun seg og lot den falle.

Hva mener du hun skulle ha gjort. Hvis pakken er i bevegelse og den er for tung til aa loefte, har ikke jeg tenkt aa ta sjansen paa aa skade meg for aa redde en pakke. Tror ikke du ser saa mange glassmestre eller bilmekanikere som ville stillt seg i veien for en glassrute eller bil som man etter all sansynlighet ikke har noen sjanse til aa faa stoppet.

Tja, nå er jo ikke sjansene får og få et hovedkort over seg like store som f.eks en bil eller en glassrute som du henviser til.

 

Det verste som kan skje vis du får et hovedkort over deg er vel en lite kutt om du treffer kanten på pappeska, eller i verste fall en blåveis, men dette skal nesten planlegges for og klare.

 

Dette beviser bare hvor dumme/uforsiktige de post ansette er.

Nå visste vel neppe(?) dama hva som var inne i boksen, at hu var så svak at hun ikke kalrte tyngden er jo merkelig, men når du først ikke klarer å løfte noe, så er det bare en ting å gjøre, og det er å slippe det. Er jo tåpelig å risikere en skikkelig skade bare for å redde en pakke.

 

AtW

Ho greier og løfte pakken og flytte den til kanten av hylla, men greier IKKE og løfte den ned?

 

Da spør man om det er noen andre ansette som kan hjelpe henne og løfte ned. Man prøver ikke og løfte ned noe om man ikke greier det.

 

Selfølgelig kan slikt skje, men når man jobber med pakker skulle man være oppegående nok til og kunne forutse at en pakke er for tung

(f.eks kjenne på den?)

 

Det er tross alt det eneste som er vanskelig, nå som det er en vekt som automatisk regner ut hva det koster og sende en pakke.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden bruker ikke posten plastcontainere i palle-størrelse til å frakte pakker i? Så kan pakkene til hver landsdel (hovedpostkontor) legges i hver sin container allerede på postkontoret eller postbilen. Dette vil skåne pakkene den lange veien helt frem til hovedpostkontorene. Med litt forsiktig sortering der og lasting over i sine respektive containere ut til bygdene igjen så kan vi få så godt som uskadde pakker frem.

 

Slik som det er nå virker det jo ikke akkurat som posten har særlig lyst til å gjøre jobben sin: Høye priser og postenmesterskap i pakkekasting. (Rart de ikke hadde eget discos-lag i OL)

Fordi det i praksis ikke er gjennomfoerbart. Det ville i praksis betydd at alle kunder som posten henter direkte hos, alle postkontor og alle post i butikk maatte ha plass til 15 - 25 plastkontainere, sansynligvis enda flere for at dette skulle varere hensiktsmessig. I tillegg matte man minimum ha et vongntog for aa hente hos en kunde. Saa er det bare aa gange opp med antall kunder og postkontorer/pib'er saa ser du hvor mange vogngtog som maatte rullet rundt faar aa hente post.

Og naar skulle dette blitt registrert. Hos den enkelte kunde?

Lenke til kommentar

QUOTE (nmedaas @ 29/09/2004 : 08:55)

Kva som faktisk er gjort og kva som er lov er ofte to forskjellige ting.

Posten erstatter ikkje ting som blir øydelagd under sending om det ikkje er skikkeleg pakka. Dessuten meiner eg posten har ei maks-grense på 20 000kr når det gjeldt erstatning.

 

Eg fekk ein Cisco-router tilsendt i posten. Den var lagt inn i ei pakkeske, og var hadde omtrent ei avis pakka runft seg, og ingenting meir. - prisern på den routeren var i overkant av 200 000kr... Hadde blitt dyrt for nokon om noko gjekk gale.

 

hvis man bestiller fra komplett da ?

de pakker pakken jeg er mottaker, hvis den blir herpa da må vel komplett sende en ny pakke til meg..

Er det ikke sånn ?

Lenke til kommentar
Var å henta det nye hovedkortet mitt på posten for 1 dag tilbake. Og når jeg sku få pakken så så jeg på hun ene dama som jobba der skulle løfte ned en eske fra toppen av hyllen. Da hun kjente at hun ikke klarte å bære den så bare flyttet hun seg og lot den falle.

Hva mener du hun skulle ha gjort. Hvis pakken er i bevegelse og den er for tung til aa loefte, har ikke jeg tenkt aa ta sjansen paa aa skade meg for aa redde en pakke. Tror ikke du ser saa mange glassmestre eller bilmekanikere som ville stillt seg i veien for en glassrute eller bil som man etter all sansynlighet ikke har noen sjanse til aa faa stoppet.

Tja, nå er jo ikke sjansene får og få et hovedkort over seg like store som f.eks en bil eller en glassrute som du henviser til.

 

Det verste som kan skje vis du får et hovedkort over deg er vel en lite kutt om du treffer kanten på pappeska, eller i verste fall en blåveis, men dette skal nesten planlegges for og klare.

 

Dette beviser bare hvor dumme/uforsiktige de post ansette er.

Hvem har sagt at det var et hovedkort i pakken? Han sa ingenting om at det var hun som henta hans pakke som slapp pakken i gulvet.

Lenke til kommentar
Jeg stod på postterminalen og ventet på at en skulle hente en pakke til meg, så stod jeg å så på en av postens bilbud som stod og bokstavelig talt kastet pakker inn i bilen sin. Jeg ble stående og se litt på ham, så snur han seg og ser på meg og sier: "Ja...... her jobber vi i posten vettu"

 

Kunne ikke gjøre annet enn å trekke på smilebåndet der og da :D

Hehe, skikkeli gøyal :!: :!: :!:

Lenke til kommentar
Det er tross alt det eneste som er vanskelig, nå som det er en vekt som automatisk regner ut hva det koster og sende en pakke.

:!:

Du har helt rett. Det var stor glede da vekten som klarer å beregne portoen kom. Desverre har posten ikke klart å finne en løsning på den siste vanskeligheten som eksisterer. Gleder meg til det skjer, så jeg kan ta ferie... :roll:

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
pertm:

Det er fri konkurranse paa pakkepost. Det er endel firmaer som konkurrerer med posten. At det ikke er flere er ikke posten sin feil. At veldig mange bruker posten, kommer selvsagt av at posten leverer det beste produktet.

Det der er teori. Det finnes muligens noen konkurrenter, men i praksis har posten monopol. Ikke fordi de har det beste tilbudet men fordi de har hadd ekte monopol før, og det er dermed svært vanskelig å etablere en konkurrent som kan drive effektivt.

Helt enig Simen, hvor mange webshoper er det som sender pakker med andre enn posten? Jeg vet ikke om noen som selger hardware. For noen år siden fikk jeg levert noe fra Norcargo, men det var møbler fra Ikea som ville vært for store for posten uansett.

Lenke til kommentar
Jeg stod på postterminalen og ventet på at en skulle hente en pakke til meg, så stod jeg å så på en av postens bilbud som stod og bokstavelig talt kastet pakker inn i bilen sin. Jeg ble stående og se litt på ham, så snur han seg og ser på meg og sier: "Ja...... her jobber vi i posten vettu"

 

Kunne ikke gjøre annet enn å trekke på smilebåndet der og da  :D

Hehe, skikkeli gøyal :!: :!: :!:

:) Desverre finnes det alltid råtne epler i en tønne med epler. Men alle eplene er ikke nødvendigvis råtne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...