Anonym123456789 Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 (endret) Jeg skal bygge ny PC "snart", og har noen spørsmål angående grafikkort: 1. Hvis jeg setter sammen to 6600GT-kort med 256 MiB minne hver i SLI-oppsett, vil minnet kunne utnyttes godt, selv om minnebussene (hvis jeg ikke husker feil) "bare" har 128 bits bredde på hvert av kortene? 2. Vil kommunikasjonen mellom grafikkortene (i SLI) og resten av systemet gå glatt, eller finnes det noen alvorlige "flaskehalser"? Er det i så fall forskjell på Intel (LGA775) og AMD (Socket 939)? 3. Vil to 6600GT-kort i SLI med totalt 512 MiB RAM yte mye bedre enn ett 6800-kort med 256 MiB? Vil grafikken bli penere med samme FPS? 4. Må 6800 kjøles ekstra hvis man reaktiverer pipelinene fra software? 5. Finnes det en brukbar adapter mellom DVI- og VGA-kontakter? Jeg vil i utgangspunktet beholde den gamle CRT-skjermen min så lenge den holder, og heller kjøpe en digg OLED når det blir billig, men mange nye skjermkort mangler VGA-kontakt. Takk for svar! Edit: Er det ingen som vet noe om dette? Endret 28. september 2004 av ehasl
Anonym123456789 Skrevet 28. september 2004 Forfatter Skrevet 28. september 2004 Ja, ja.. Takk for svar, sa jeg! (Dette er vel sånn dobbelposting eller noe sånt, som ikke er tillatt... men, men)
Lch Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Hva med å vise bittelitt tålmodighet? nVidia har ikke gitt fra seg en SLI-kobling, så svar på spørsmålene dine vedrørende SLI blir høyst teoretiske. Kortet må ikke kjøles ekstra, men sjansen for å få låst opp kortet er heller liten. Ja, det finnes slike konvertere, de følger gjerne med i pakken når du kjøper et kort med DVI-utganger.
Anonym123456789 Skrevet 28. september 2004 Forfatter Skrevet 28. september 2004 Unnskyld at jeg viste utålmodigheten min på en litt dum måte... men posten min var allerede utenfor den første siden i skjermkortkategorien. Men hvordan er den teoretiske ytelsen med SLI, da? Jeg leste forresten nettopp i en post om modding av 3d-kort at de vil utvikle mer varme med alle pipelinene avktivert... men du sa jo bare at man ikke trenger ekstra kjøling. Gir DVI/VGA-adapter noen form for ytelsestap?
bureaucrator Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Når det gjelder 1, 2, og 3, så gjenstår det å se. (Fint rim, ikke sant?) SLI er ennå ikke testet offentlig, så vi vet rett og slett ikke. Men det er svært sannsynlig at 2 6600GT-kort vil ha langt bedre ytelse enn ett standard 6600-kort. Det som vil bli interessant å se, er hvordan ytelsen blir i forhold til 6800 GT og -Ultra. Det er først i den nære framtid at det kommer PCIe på AMD-hovedkort også, så dette er også uvisst, om enn svært spennende. (mange venter på dette, inkludert meg selv, for å si det slik...)
Rufati Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 heh.. dette kan være eit teit spørsmål.. Men 2x skjermkort.. Trenger man ikke da oxo 2x PCI-e 16x eller 2xAGP? .. Hvilke hk leveres med dette?
iron_knuckle Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 heh.. dette kan være eit teit spørsmål.. Men 2x skjermkort.. Trenger man ikke da oxo 2x PCI-e 16x eller 2xAGP? .. Hvilke hk leveres med dette? ingen i dag
Prebo Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 (endret) Oooooo...!! Tenk deg 2x 6800Ultra, klokket til max i SLI! Det er kraft det Endret 28. september 2004 av Prebo
Singularity Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 (endret) Tom's hardware har denne artikkelen om SLI. Ytelsene var ~1.8-2.0 ganger av hva du får med ett kort. Dette er forøvrig sikkert ikke sikre tall, men lover meget godt vil jeg si. Vurder sterkt å vente på 939 socket SLI K8T890 Pro kortet, når det en gang måtte komme. Det som jo er viktig å huske her er PSU kravene til en sånn setup. Tom's Hardware nevnte 550W for 6800 Ultra SLI. Du kan sikkert varme en middels stue med denne maskinen Virker veldig spennende med SLI, men som mange sier så er det mange 'unkown's' rundt det hele enda. Endret 28. september 2004 av Singularity
Lch Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Jeg leste forresten nettopp i en post om modding av 3d-kort at de vil utvikle mer varme med alle pipelinene avktivert... men du sa jo bare at man ikke trenger ekstra kjøling. Kjøleren som står på holder nok fint. Skal du overklokke mye, kan ekstra kjøling være noe å tenke på.
Simen1 Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 1. Jeg tipper: Ja, de to 128bit minnene vil bli utnyttet ca like bra som 256bit blir på ett kort. Det kommer av at kortene vil rendre hver sin del av bildet, f.eks det ene tar øverste halvdel og det nederste tar nederste halvdel. 2. Det vil neppe være noen store forskjeller. Så vidt jeg har skjønnt skal all kommunikasjon mellom GPU'ene gå via en egen bro som kobles mellom begge kortene. Denne broa skal vistnok koste mellom 500 og 1000kr en plass. Kommunikasjon fra CPU til GPU-settet vil foregå over PCIe som om det var ett kort. 3. Nei, det tviler jeg sterkt på. Det er ikke mange spill som bruker mer enn 128MB skjermkortram i dag. Doom3 er ett av unntakene og det bruker normalt mellom 128 og 256MB ram. Du vil ikke merke noen forskjell på 256MB og 512MB med mindre spillet faktisk bruker mer enn 256MB ram. Doom3 gjør dette på "ultra high quality", men denne settingen mener jeg er meningsløs siden den ikke tar i bruk de gode komprimeringsteknikkene som er i dagens kort. Men med SLI så må nok noe data ligge dobbelt opp i minnet. Dvs. at f.eks teksturer som ligger i grensa mellom øvre og nedre halvdel av skjermen må ligge i begge kortene. Det samme gjelder geometri og en del andre ting. Så 256MB fordet ut på et SLI blir ikke helt det samme som et vanlig kort med SLI 4. Jepp. Jo flere aktive pipeliner (pixel rendering kjerner) jo mer varme utvikler de. Men mottrekket der er å klokke litt ned for å unngår økte temperaturer. 16 pipeliner på 400MHz er ca like kraftige som 12 pipeliner på 533MHz. 5. Jepp, DVI-I utgangene på kortet inneholder det ekte VGA-signalet i 4 av pinnene. Dvs. at du kun trenger en passiv adapter, som fører disse 4 pinnene frem til en vanlig VGA-plugg. Slike følger ofte med kortene. Hvis ikke så koster de ca en hundrings. Kvaliteten blir helt tidentisk med kort som har VGA-utgang.
Anonym123456789 Skrevet 29. september 2004 Forfatter Skrevet 29. september 2004 (endret) 1. Jeg tipper: Ja, de to 128bit minnene vil bli utnyttet ca like bra som 256bit blir på ett kort. Det kommer av at kortene vil rendre hver sin del av bildet, f.eks det ene tar øverste halvdel og det nederste tar nederste halvdel. Men med SLI så må nok noe data ligge dobbelt opp i minnet. Dvs. at f.eks teksturer som ligger i grensa mellom øvre og nedre halvdel av skjermen må ligge i begge kortene. Det samme gjelder geometri og en del andre ting. Så 256MB fordet ut på et SLI blir ikke helt det samme som et vanlig kort med SLI. Det ville i så fall ha vært lurt å dele opp skjermen i høyre og venstre, da blir jo grensen kortere. Jeg lurer bare på én ting til (tror jeg. ): Hvor mange bits minnebuss (jeg er ikke sikker på at jeg bruker riktige "faguttrykk" her, men jeg håper dere forstår hva jeg mener.) bør man ha per MiB RAM i 3d-kortet? Har systemminnet også noe å si? Tusen takk for svar, alle sammen! Endret 29. september 2004 av ehasl
CAT-scan Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 (endret) Hva er en MiB? Minibyte? Noe som Simen1 ikke nevnte: SLI vil også gjøre det slik at grafikkortene rendererer ulike størrelsesandeler av skjermen basert på hvor mye prosessering som trengs i ulike deler av skjermbildet (slik at de alltid vil bruke like mye prosesseringskraft selv om det f.eks. kanskje skulle være mer geometri å regne ut i øvre halvdel av skjermbildet). Dette vil jo også føre til at man får litt mindre ut av minnet (antageligvis (om man skal følge logikken til Simen1 (som høres riktig ut)). Endret 29. september 2004 av CAT-scan
Simen1 Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Det ville i så fall ha vært lurt å dele opp skjermen i høyre og venstre, da blir jo grensen kortere. Jeg lurer bare på én ting til (tror jeg. ): Hvor mange bits minnebuss (jeg er ikke sikker på at jeg bruker riktige "faguttrykk" her, men jeg håper dere forstår hva jeg mener.) bør man ha per MiB RAM i 3d-kortet? Har systemminnet også noe å si? ehasl: Jeg tror spillere beveger seg mer horisontalt enn vertikalt, dermed blir det mindre flytting av teksturer mellom de to skjermkortene om man deler bildet horisontalt. Det er ingen generell sammenheng mellom hastighet = minnebåndbredde (antall bit minnebuss) og krav til mengde minne = antall MiB minne. Du bør vurdere behovet for og prisen av de to tingene individuellt. CAT-scan: Det var en smart teknikk. Den visste jeg ikke om. MiB står forøvrig for "Men in Black" .. neida, bare kødder MiB står for Megabinær Byte = 2^20 byte = 1024^2 Byte = 1.048.576 Byte. Dette står i kontrast til MB som står for MegaByte = 10^6 Byte = 1.000.000 Byte.
Anonym123456789 Skrevet 29. september 2004 Forfatter Skrevet 29. september 2004 Hva er en MiB? Minibyte? Mega-binær-byte. MegaByte MebiByte RAM-størrelse måles i Mebibyte (MiB, Men in Black. :-P), mens lagringskapasitet av en eller annen grunn (de vil at harddiskene skal se store ut) måles i MegaByte (og Giga, Tera, Peta, Exa, Zetta, Yotta osv. :-P). Dere må gjerne rette på meg hvis jeg tar feil, altså...
Anonym123456789 Skrevet 29. september 2004 Forfatter Skrevet 29. september 2004 CAT-scan: Det var en smart teknikk. Den visste jeg ikke om. MiB står forøvrig for "Men in Black" .. neida, bare kødder MiB står for Megabinær Byte = 2^20 byte = 1024^2 Byte = 1.048.576 Byte. Dette står i kontrast til MB som står for MegaByte = 10^6 Byte = 1.000.000 Byte. ehasl: Jeg tror spillere beveger seg mer horisontalt enn vertikalt, dermed blir det mindre flytting av teksturer mellom de to skjermkortene om man deler bildet horisontalt. Godt poeng! Det er ingen generell sammenheng mellom hastighet = minnebåndbredde (antall bit minnebuss) og krav til mengde minne = antall MiB minne. Du bør vurdere behovet for og prisen av de to tingene individuellt. Det der skjønner jeg ikke helt... Jeg mener ikke at jeg tror kortene krever mer minne når man har større båndbredde... :S Men hvis jeg for eksempel skulle spille Doom III på "ultra high" med 512 MiB RAM på skjermkortet/-ene, vil en 128- eller 256-bits minnebuss være en flaskehals?
Simen1 Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Ja, sånn sett ja. Jo mer jo bedre, og skal man spille Doom3 med de råeste innstillingene så må man jo nødvendigvis ha mye av alt. Ulempene med Ultra quality på doomIII er jo at ingen teksturer komprimeres. Dvs. at alle teksturer tar veldig mye plass og krever veldig mye minnebåndbredde for å overføres til GPU'en.
CAT-scan Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 En ting... vil ikke den SLI-kontakten åpne for deling av minne? (slik at det ene kortet kan ta i bruk det andres minne) Det er for øvrig en helt latterlig pris på den overgangen. Den skal jeg vedde på koster 1kr å produsere... (kanskje ikke det engang...)
MistaPi Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 En ting... vil ikke den SLI-kontakten åpne for deling av minne? (slik at det ene kortet kan ta i bruk det andres minne) Framebufferet blir delt, men hvert kort må ha samme kopi av textures og geometry.
Anonym123456789 Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Skrevet 2. oktober 2004 Framebufferet blir delt, men hvert kort må ha samme kopi av textures og geometry. Betyr det at to 256 MiB-kort ikke vil tilsvare ett med 512 MiB, men heller et veldig raskt 256 MiB-kort?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå