Gå til innhold

Tv2 tester bærbare pcer


Beop

Anbefalte innlegg

Hva slags PC folk bør velge er så individuelt at det bare er tull å lage en slik test. Ihvertfall på TV 2 hjelper deg med slike PCer. De fleste PCene var i en prisklasse som nesten bare folk med noe kunnskap om data ville kjøpt.

 

De hadde jo pris som et kriterie. Da burde de jo ha hatt med en PC til 5 - 6000 og sagt at denne er mer en god nok til de som bare skal skrive og surfe på nettet. Det største segmentet trenger jo ikke noe mer og jeg tror det var flest av dem som så testen.

 

De bomma nok litt på målgruppen i denne testen.

Endret av Lættis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svakt av dere i TV2 å ikke kvalitetssjekke testpanelene dere benytter, for det hadde jo tatt seg ut om dere f.eks. testet familiebiler og testpanelet bare valgte modeller fra GM, Opel og Vauxhall for det er i praksis det dere gjør her.

Hmm, opel og vauxhall er samme bil ;) Forskjellig navn.

Akkurat, det var det som var poenget også.

 

GM=Opel=Vauxhall

Akkruat som at alle PCene som ble testet var Intel. Skjønner?

Lenke til kommentar

I forhold til målgruppen så står det vel i PC World at det er test av "proffmodeller", samt at dette skal være en PC som erstatter en stasjonær PC. For min del var dette en grei test da det er en slik PC jeg er på jakt etter for tiden og jeg så på TV2 hjelper deg. Så den traff meg iallefall, men mulig jeg var den eneste med interesse for testen :dontgetit:.

 

Ellers sier bladet at de hadde invitert de største og viktigste PC-produsentene til å sende inn den beste maskinen de hadde med en prisgrense på 20.000. At da ingen produsenter sender inn en med AMD prosessor, at HP Compaq får seg til å sende inn akkuratt den maskinen og at ikke flere sender inn en maskin kan man vel ikke laste PC World for?

 

Men er enig i at det er rart at 2 maskiner ble utelatt fra TV2 Hjelper deg. Tipper det går på lite tid og at de måtte ha en "dårlig" maskin i testen for å få brukt ett "surt smil". Men synes vel at det var dårlig.

Lenke til kommentar

Når det gjelder med dette Intel kontra AMD og maskinene testet. Selskapene ble invitert til å sende inn den modellen de mente var mest passende i henhold til kriteriene som ble satt.

 

Det er klart at det blir begrenset hva TV2 får tid til å gjengi på noen minutter. Tidsbegrensningen er vel også en årsak til at to modeller er utelatt.

 

Det man får høre ved gjevne mellomrom er at PC World er "Intel-vennlig". Når det gjelder prosessorstoff, så er det jeg som skriver det meste av det i PC World. Både min hjemme-PC og kontor-PC kjører Athlon 64, og jeg tror man vil se gjennom artiklene ellers at vi ikke favoriserer Intel framfor AMD. Jeg vil imidlertid si at i dag er hovedkort basert på Intels brikkesett gjerne å karakterisere som noe bedre enn Athlon 64-hovedkortene.

 

Når det gjelder bærbare PCer i det segmentet som ble testet er det ikke mange Athlon 64-baserte konfigurasjoner tilgjengelig. Pentium-M er også langt bedre enn MA64 -- ikke da bare sett rent på ytelse, men strømforbruk generelt, men da også videre det med å holde støynivået nede. Men altså; Det er også opp til produsentene hva de vil sende inn til test. Det vil såklart kunne være samtaler med produsenten om hvilke modeller som vil kunne ansees som mest aktuelle.

 

Det er også klart at en "Best i test" ikke er noen fasit. Individuelle egenskaper vil kunne være avgjørende for hvilken maskin som passer best til den enkelte. Testvinneren blir en "jevnt over"-vurdering.

 

Hilsen

Clas Mehus,

PC World Norge

Lenke til kommentar
Når det gjelder med dette Intel kontra AMD og maskinene testet. Selskapene ble invitert til å sende inn den modellen de mente var mest passende i henhold til kriteriene som ble satt.

Hvilke kriterier var dette da om jeg tør spørre? Pris er nevnt, for kun de maskinene som kostet rundt kr. 20.000,- ble betraktet som "proffmodeller" (?).

 

Det man får høre ved gjevne mellomrom er at PC World er "Intel-vennlig". Når det gjelder prosessorstoff, så er det jeg som skriver det meste av det i PC World.

Hvordan har det seg da at PC World Norge ikke testet Acer Ferrari 3200 selv om dere var den første i Norge som fikk en slik til test da? Acer Norge nekter nemlig å sende sine bærbare til test hos Barbara.no av en eller annen uforståelig grunn, og da er dere nærmest forpliktet til å teste denne etter min mening. Acer Ferrari 3200 regnes av mange som en av beste bærbare på markedet som ikke er Centrino. Fujitsu-Siemens Amilio A1630 er en annen populær ikke-Centrino bærbar som også burde vært med i testen etter min mening. Testen inneholdt forøvrig heller ingen maskiner fra Apple...

 

Både min hjemme-PC og kontor-PC kjører Athlon 64, og jeg tror man vil se gjennom artiklene ellers at vi ikke favoriserer Intel framfor AMD. Jeg vil imidlertid si at i dag er hovedkort basert på Intels brikkesett gjerne å karakterisere som noe bedre enn Athlon 64-hovedkortene.

Det vil jeg gjerne se dokumentert, for dette er bare en gammel myte og stemmer ikke med virkeligheten (iallefall ikke nå lenger). Hovedkort basert på NVIDIA og VIA brikkesett er minst like bra idag, både med tanke på finesser, pris/ytelse og kvalitet/stabilitet. Hvis du tviler på dette så foreslår jeg at du tar en titt på testene til Hardware.no.

 

Når det gjelder bærbare PCer i det segmentet som ble testet er det ikke mange Athlon 64-baserte konfigurasjoner tilgjengelig. Pentium-M er også langt bedre enn MA64 -- ikke da bare sett rent på ytelse, men strømforbruk generelt, men da også videre det med å holde støynivået nede.

Athlon 64 yter faktisk hakket bedre enn Pentium-M på de fleste tester, bare se her dersom du skulle være i tvil:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=gmso&page=4

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2129&p=7

 

Pentium-M har riktignok noe lavere strømforbruk enn low-power Mobile Athlon 64 som bl.a. brukes i Acer Ferrari 3200, men støynivået er ganske likt selv om Pentium-M "Dothan" blir litt varmere under høy last under ellers like forhold (ref. Acer Travelmate 8000 serien). Athlon 64 er også priset vesentlig lavere enn Pentium-M "Dothan", men det er vel et kriterie dere ikke bryr dere noe særlig om (?).

 

Men altså; Det er også opp til produsentene hva de vil sende inn til test. Det vil såklart kunne være samtaler med produsenten om hvilke modeller som vil kunne ansees som mest aktuelle.

Acer Ferrari 3200 ble såvidt jeg vet sendt inn til test tidligere, men dere valgte altså merkelig nok å ikke teste denne (?). PC World Norge sin velkjente negative holdning til alt som ikke er Intel oppmuntrer jo heller ikke produsentene til å sende dere noe annet enn Centrino-bærbare til test :no:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Vi får håpe at både TV2 og PC World har skjønt at de neste gang må dobbeltsjekke med forum.hw.no at det redaksjonelle innholdet i sendingen/magasinet holder mål. De har jo gjort flere brølere her:

  • anmeldt maskiner i en prisklasse som ikke behager en del bruker av forum.hw.no
  • ikke spurt de samme brukerne om hva slags kriterier de skal legge til grunn i testingen
  • overlatt til produsent/leverandør å SELV levere de maskinene de synes passer til de gitte kriteriene
  • endt opp med en del maskiner som en del seere (i fast arbeid vel og merke) finner i hjemmepc-pakkene som arbeidsgiver tilbyr

Nei, nå er jeg skikkelig provosert altså. Helt sinnsykt. :fun:

Lenke til kommentar

Hvilke kriterier var dette da om jeg tør spørre?  Pris er nevnt, for kun de maskinene som kostet rundt kr. 20.000,- ble betraktet som "proffmodeller" (?).

 

Det kan ha også med hva produsentene har tilgjengelig. Nå er det ikke jeg som stod bak denne testen, men bl.a. er det slik at produsentene har modeller eller modellserier de retter mot forskjellige segmenter.

 

 

Hvordan har det seg da at PC World Norge ikke testet Acer Ferrari 3200 selv om dere var den første i Norge som fikk en slik til test da?  Acer Norge nekter nemlig å sende sine bærbare til test hos Barbara.no av en eller annen uforståelig grunn, og da er dere nærmest forpliktet til å teste denne etter min mening.  Acer Ferrari 3200 regnes av mange som en av beste bærbare på markedet som ikke er Centrino.  Fujitsu-Siemens Amilio A1630 er en annen populær ikke-Centrino bærbar som også burde vært med i testen etter min mening.  Testen inneholdt forøvrig heller ingen maskiner fra Apple...

 

Vi fikk ikke inn Ferrari 3200 for nå ganske nylig -- jeg fikk da beskjed fra Acer at vi kanskje egentlig ikke trengte å teste den, pga. en ny modell skulle komme.

 

Ferrari-serien og Amilio er begge vel serier som leverandørene retter mer mot konsumentmarkedet. Kunne dette vært riktig i henhold til TV2's framstilling? Ja, men ikke slik testen i utgangspunktet var i bladet.

 

Apples maskiner bruker vi å ha enkeltomtaler av. De blir ikke helt sammenlignbare i denne sammenheng etter min mening. Det vi primært fokuserer på i sammenliningstestene er x86-PCer....

 

Det vil jeg gjerne se dokumentert, for dette er bare en gammel myte og stemmer ikke med virkeligheten (iallefall ikke nå lenger).  Hovedkort basert på NVIDIA og VIA brikkesett er minst like bra idag, både med tanke på finesser, pris/ytelse og kvalitet/stabilitet.  Hvis du tviler på dette så foreslår jeg at du tar en titt på testene til Hardware.no.

 

Jeg synes gjerne det kan komme en tilbakemelding fra dem som tester hovedkort for Hardware.no om alle erfaringene med VIA K8T800-serien. Spesielt på elementer som ytelse samtidig ved litt diskaktivitet. Klart, nForce3 er bedre enn K8T800 etter min mening, men på det jevne vil jeg si at min erfaring er mindre problemer med Intel-baserte hovedkort. På den andre siden jeg har imidlertid mer problemer med avkjølingen av Intel-systemer for tiden enn Athlon 64-systemer.

 

Hvis man skal trekke fram finesser kan jo f.eks. PCI Express være et element. Joda, kortene med dette for Athlon 64 annonseres nå, men de er ikke her. Se også på f.eks. Intel Matrix-løsningen.

 

Athlon 64 yter faktisk hakket bedre enn Pentium-M på de fleste tester, bare se her dersom du skulle være i tvil:

 

Nå så jg bare raskt på de URLene. Jeg kunne ikke se at batterilevetid ble testet. Såklart, en 3,33 GHz Mobile P4 er også svært rask, men også der blir strømforbruket høyere og PCene gjerne større.

 

Athlon 64 er også priset vesentlig lavere enn Pentium-M "Dothan", men det er vel et kriterie dere ikke bryr dere noe særlig om (?).

 

Igjen, hvis det var det at produsentene her ville heller at vi skulle ha testet en av deres Athlon 64-baserte maskiner hadde vi gjort det. Det er på ingen måte noe forsøk på å "skvise ut" maskiner basert på Athlon 64.

 

Det som også kan skje i en del tilfeller er at produsenten kan gjøre en dårlig vurdering i forbindelse med kriterier vi har satt og hvilken modell de leverer.

 

På den andre siden, vi gir ingen garanti til selskaper som sender produkter på eget iniativ om at vi kommer til å teste dem. Det samme policy tror jeg nok også bl.a. hardware.no har, for hvis alle bare sender ting blir det ikke kapasitet til å teste alt.

 

Acer Ferrari 3200 ble såvidt jeg vet sendt inn til test tidligere, men dere valgte altså merkelig nok å ikke teste denne (?).  PC World Norge sin velkjente negative holdning til alt som ikke er Intel oppmuntrer jo heller ikke produsentene til å sende dere noe annet enn Centrino-bærbare til test

 

Direkte fra e-posten som kom fra Acer i forbindelse med Ferrari 3200-PCen:

Det er ok at Clas ser på den, men det er en demo enhet som ikke bør benyttes til testing ol. Det kommer en ny modell i oktober - Ferrari 3400, som dere kan teste.

 

Rgds, Erik Janssen

Acer Computer Norway

Lenke til kommentar
Vi fikk ikke inn Ferrari 3200 for nå ganske nylig -- jeg fikk da beskjed fra Acer at vi kanskje egentlig ikke trengte å teste den, pga. en ny modell skulle komme.

Åja? Jeg tok kontakt med Acer Norge i mai/juni vedrørende Ferrari 3200, og ble fortalt at de hadde mottatt en modell som ble sendt til bl.a. PC World for test. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på her... :ermm:

 

Ferrari-serien og Amilio er begge vel serier som leverandørene retter mer mot konsumentmarkedet. Kunne dette vært riktig i henhold til TV2's framstilling? Ja, men ikke slik testen i utgangspunktet var i bladet.

 

Apples maskiner bruker vi å ha enkeltomtaler av. De blir ikke helt sammenlignbare i denne sammenheng etter min mening. Det vi primært fokuserer på i sammenliningstestene er x86-PCer....

Ok, men Acer sine Ferrari-modeller retter seg både mot høy-ende konsument- samt proffmarkedet såvidt jeg vet. Det er iallefall slik Acer markedsfører dem selv. TV2 burde likevel valgt å teste modeller som rettet seg mer mot konsumentmarkedet etter min mening, der er jo tross alt de programmet deres henvender seg først og fremst til.

 

Jeg synes gjerne det kan komme en tilbakemelding fra dem som tester hovedkort for Hardware.no om alle erfaringene med VIA K8T800-serien. Spesielt på elementer som ytelse samtidig ved litt diskaktivitet. Klart, nForce3 er bedre enn K8T800 etter min mening, men på det jevne vil jeg si at min erfaring er mindre problemer med Intel-baserte hovedkort. På den andre siden jeg har imidlertid mer problemer med avkjølingen av Intel-systemer for tiden enn Athlon 64-systemer.

 

Hvis man skal trekke fram finesser kan jo f.eks. PCI Express være et element. Joda, kortene med dette for Athlon 64 annonseres nå, men de er ikke her. Se også på f.eks. Intel Matrix-løsningen.

Det vil selvsagt være forskjell i ytelsen fra brikkesett til brikkesett, noen er raskere på enkelte ting andre på noe annet. F.eks. Acer Ferrari 3200 benytter VIA K8T800-brikkesettet og både diskytelsen og AGP-ytelsen er vesentlig bedre der enn på bærbare med Intel sitt 855 brikkesett (en del av Centrino-pakken).

 

Vedrørende PCI-Express så viser din egen test at dette er ikke noe element idag med tanke på bedre ytelse, og jeg tviler også på at Matrix-løsningen vil gi noe merkbart bedre ytelse på desktop med det aller første. Kanskje du bør se litt mer nøye etter fordeler som de andre sine brikkesettene har også?

 

Hva med å sammenligne f.eks. WLAN-ytelsen, for jeg hører at den løsningen som er inkludert i Centrino-pakken fungerer ganske dårlig sammenlignet med Broadcom sine tilsvarende løsninger (brukt bl.a. i Acer Ferrari 3200).

 

Athlon 64 yter faktisk hakket bedre enn Pentium-M på de fleste tester, bare se her dersom du skulle være i tvil:

Nå så jg bare raskt på de URLene. Jeg kunne ikke se at batterilevetid ble testet. Såklart, en 3,33 GHz Mobile P4 er også svært rask, men også der blir strømforbruket høyere og PCene gjerne større.

De testet ytelse og ikke batteritid her :roll:

 

Igjen, hvis det var det at produsentene her ville heller at vi skulle ha testet en av deres Athlon 64-baserte maskiner hadde vi gjort det. Det er på ingen måte noe forsøk på å "skvise ut" maskiner basert på Athlon 64.

 

Det som også kan skje i en del tilfeller er at produsenten kan gjøre en dårlig vurdering i forbindelse med kriterier vi har satt og hvilken modell de leverer.

Fint å høre deg si dette, men testen i bladet bar mer preg av å være en Centrino-reklame enn en skikkelig test etter min mening. Det hadde ikke kostet dere noe å nevnt alternativene i det minste.

 

Direkte fra e-posten som kom fra Acer i forbindelse med Ferrari 3200-PCen:

Det er ok at Clas ser på den, men det er en demo enhet som ikke bør benyttes til testing ol. Det kommer en ny modell i oktober - Ferrari 3400, som dere kan teste.

 

Rgds, Erik Janssen

Acer Computer Norway

Betyr det at dere kommer til å teste den da? Isåfall ser jeg frem til det, gjerne sammenlignet med Acer Travelmate 8006LMi :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Åja?  Jeg tok kontakt med Acer Norge i mai/juni vedrørende Ferrari 3200, og ble fortalt at de hadde mottatt en modell som ble sendt til bl.a. PC World for test.  Jeg vet ikke hva jeg skal tro på her...

 

Så vidt meg bekjent har vi ikke hatt den inne tidligere.

 

Ok, men Acer sine Ferrari-modeller retter seg både mot høy-ende konsument- samt proffmarkedet såvidt jeg vet.  Det er iallefall slik Acer markedsfører dem selv.  TV2 burde likevel valgt å teste modeller som rettet seg mer mot konsumentmarkedet etter min mening.

 

Vi separerer egentlig testene, og dette var en test av mer "proff"-modeller. Det er noen måneder siden vi hadde test av bærbare mer rettet mot konsumentmarkedet egentlig. Maskinene er imidlertid likevel aktuelle mot kravstore i konsumentmarkedet. Tror kanskje forrige test også var på TV2.

 

Det vil selvsagt være forskjell i ytelsen fra brikkesett til brikkesett, noen er raskere på enkelte ting andre på noe annet.  F.eks. Acer Ferrari 3200 benytter VIA K8T800-brikkesettet og både diskytelsen og AGP-ytelsen er vesentlig bedre der enn på bærbare med Intel sitt 855 brikkesett (en del av Centrino-pakken).

 

Joa, maskinen kan nok godt være kraftigere rent ytelsesmessig. I denne testen kunne nok en del tapes for F3200 bl.a. pga. lavere batteritid og mer støy.

 

 

Vedrørende PCI-Express så viser deres egne tester at dette er ikke noe element idag med tanke på bedre ytelse, og jeg tviler også på at Matrix-løsningen vil gi noe merkbart bedre ytelse på desktop med det aller første.  Kanskje du bør se etter fordeler i de andre brikkesettene også.  Hva med å sammenligne f.eks. WLAN-ytelse for jeg hører at den som er inkludert i Centrino-pakken fungerer ganske dårlig sammenlignet med Broadcom sine løsninger.

 

Man kan jo også merke seg at en del nye løsninger nå i første omgang kun har kommet som PCI Express. Det blir også et spørsmål om "framsynhet" i forhold til oppgraderinger.

 

Intel Matrix trenger ikke bare være relevant for ytelse, men også for sikkerhet -- dvs. at en del av det settes opp for å forbedre ytelse, mens annen del for å ha speiling av viktige data.

 

 

Betyr det at dere kommer til å teste den da?  Isåfall ser jeg frem til det, gjerne sammenlignet med Acer Travelmate 8006LMi :)

 

Ja, det er en modell absolutt interessant å teste når den kommer, så jeg regner med det blir en artikkel på den.

Endret av clas
Lenke til kommentar
Vi separerer egentlig testene, og dette var en test av mer "proff"-modeller. Det er noen måneder siden vi hadde test av bærbare mer rettet mot konsumentmarkedet egentlig. Maskinene er imidlertid likevel aktuelle mot kravstore i konsumentmarkedet. Tror kanskje forrige test også var på TV2.

Ok, men da bommet TV2 ganske bra med valg av test isåfall med tanke på deres primære målgruppe.

 

Det vil selvsagt være forskjell i ytelsen fra brikkesett til brikkesett, noen er raskere på enkelte ting andre på noe annet.  F.eks. Acer Ferrari 3200 benytter VIA K8T800-brikkesettet og både diskytelsen og AGP-ytelsen er vesentlig bedre der enn på bærbare med Intel sitt 855 brikkesett (en del av Centrino-pakken).

Joa, maskinen kan nok godt være kraftigere rent ytelsesmessig. I denne testen kunne nok en del tapes for F3200 bl.a. pga. lavere batteritid og mer støy.

Iforhold til ytelsen så har faktisk Ferrari 3200 ganske bra batteritid (3 timer), og støynivået er omtrent like lite som på vinneren i deres test (de benytter samme kabinett og kjøleløsning).

 

Man kan jo også merke seg at en del nye løsninger nå i første omgang kun har kommet som PCI Express. Det blir også et spørsmål om "framsynhet" i forhold til oppgraderinger.

 

Intel Matrix trenger ikke bare være relevant for ytelse, men også for sikkerhet -- dvs. at en del av det settes opp for å forbedre ytelse, mens annen del for å ha speiling av viktige data.

64-bit støtte bør også telle med i spørsmål om "framsynhet", og mens man snakker om sikkerhet så har alle Athlon 64-prosessorer støtte for NX-bit som er inkludert i Windows XP SP2 sin Data Execution Prevention (DEP). NVIDIA nForce3 250Gb-brikkesettet for Athlon 64 har også innebygget brannmur og SATA-RAID i maskinvare, så fordelene med denne plattformen er også tilstede hvis du bare gidder å se litt nøye etter ;)

 

Betyr det at dere kommer til å teste den da?  Isåfall ser jeg frem til det, gjerne sammenlignet med Acer Travelmate 8006LMi :)

Ja, det er en modell absolutt interessant å teste når den kommer, så jeg regner med det blir en artikkel på den.

Flott! :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Disse kategoriene som testerne boltrer seg i (“PC-erstatter”, ”Desktop-erstatter”, ”Student maskin”) blir vel bare stadig mer meningsløse. For 95 % av de som bruker datamaskin, vil vel en bærbar til 10-12 tusen være en fullgod erstatter for det de er vant til. Studentmaskiner passer vel egentlig best i ”bedriftsegmentet”, som sannsynligvis er en kunstig kategori som er oppfunnet av av snedige selgere, og gjentatt av annonseavhengige blader og barbaraer. Det er bare rabarbra. Hvilken student vil vel ikke helst ha en PC-erstatter? Men for et ord! PC-erstatter! Kan en computer bli mer ”personal” enn en bærbar som man stadig bærer med seg i rumpetasken? Desktop! Mesteparten av desktoppene står jo på gulvet, og burde vel hete gulvtopp, mens en laptop gjerne faktisk står på desken. ( for hvor ofte står den vel på lap-en?)

Det er jo allrede rart i forveien at MS kaller det som kommer opp på skjermen for desktop. ”Jeg finner ikke desktoppen!” Har du sett på skrivebordet”. ” Hva, skrivebordet? Nei det er erstattet”. ”Jasså, har du fått deg en desktop-killer?”. ” Hva er det?”. ” Det er en sånn der sak som du kan ha i rumpetasken. Vel,iallfall hvis den er litt stor”. ”Hva, rumpen?”. ” Nei, jeg mener tasken..”

Iflg kategoriseringen til Barbara synes en ”desktop-estatter” å¨være en maskin som har en prosessor som bruker masse strøm og bråker noe forferdelig. Det er vel på tide å finne et nytt ord for den slags aparte monster-maskiner, særlig når man jo kan gå og kjøpe seg en av de bedre centrino maskinene som i praksis yter det samme, men på en bedre måte for en selv, og for omgivelser og batteri. Særlig siden utviklingen går mer og mer i samme retning. Og siden disse begrepene jo ikke har gått inn i det norske språk og mangler mening for vanlige folk, skulle det ikke være noe problem å lege dem døde.

 

Ellers er jeg med på alt, bare det er støyfritt. ols.

Endret av ols
Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor de tok med HP nx9030 til ca 13 000,-, når de tester pc'er til rundt 20 000,-. HP nx7000 hadde vært et mye bedre valg (men den er kanskje ikke så lett å få tak i lenger...eller er den erstattet av nx7010?).

 

Kan vel hende at produsentene ble invitert til å sende inn modeller til test, og så sendte noen litt feil? Og noen har kanskje ikke sendt inn i det hele tatt..?

Har hørt direkte fra HP at grunnen til at nx9030 ble sendt var at de var midt inne i et modellskifte og dermed ikke hadde nx7010 med 1.8 GHz "Dothan" tilgjengelig. Jeg påstår at da kunne de heller latt være å sende inn noe til test hvis eneste alternativ var nx9030...

 

Det snakkes om Opel=Vauxhall, men Opel=Vauxhall=Holden=SAAB (platform) og alt er styrt av GM :thumbup:

Lenke til kommentar
Svakt av dere i TV2 å ikke kvalitetssjekke testpanelene dere benytter, for det hadde jo tatt seg ut om dere f.eks. testet familiebiler og testpanelet bare valgte modeller fra GM, Opel og Vauxhall for det er i praksis det dere gjør her.

Hmm, opel og vauxhall er samme bil ;) Forskjellig navn.

Akkurat, det var det som var poenget også.

 

GM=Opel=Vauxhall

Akkruat som at alle PCene som ble testet var Intel. Skjønner?

I USA så er en opel omega staset på med skinnseter litt ekstra utstyr og nye emblemer. Vet du hva den heter der?

Cadillac Catera!!! hehehe, jeg nemlig kjørt en. Får ikke inntrykket av at jeg kjører Opel, men så føler jeg heller ikke at det er en Cadillac :p

 

Jeg er forsåvidt enig om at de burde testet noe annet enn bare Pentium M maskiner. Men til gjengjeld har de ikke testet noen med Celeron eller P4 prosessorer, så å påstå at Intel har kjøpt og betalt testen er å ta i tror jeg.

 

Pentium M er en knall prosessor og fortjener å være blant de pcene de tester, kan ikke si jeg har sett så mange centrino reklamer på TV, noen som nevnte markedsføringen av centrino er ekstrem. :roll: Pentium M er så bra at den selger seg selv.

En ting dere bør være obs på er at Pentium M (centrino prosessoren) er utviklet av et israelsk firma og de får royalties for salg av pentium M. Så hvis du er litt politisk så er det noe å tenke på. Men klart de jødene har gjort en knalljobb i å ta det beste fra p3 og p4 for å lage en prosessor som yter bra per mhz samt bruker lite strøm :w00t:

Lenke til kommentar
Disse kategoriene som testerne boltrere seg i (“PC-erstatter”, ”Desktop-erstatter”, ”Student maskin”) blir vel bare stadig mer meningsløse. For 95 % av de som bruker datamaskin, vil vel en bærbar til 10-12 tusen være en fullgod erstatter for det de er vant til. Studentmaskiner passer vel egentlig best i ”bedriftsegmentet”, som sannsynligvis er en kunstig kategori etc etc etc etc

Kunne ikke skrevet det bedre selv.

Lenke til kommentar

Det snakkes om Opel=Vauxhall, men Opel=Vauxhall=Holden=SAAB (platform) og alt er styrt av GM  :thumbup:

Alt er styrt av GM, men Opel og Saab er ikke den samme bilen. Riktignok er de bygget på samme plattform, men Opel og Vauxhall er jo derimot bare to forskjellige navn på samme bil. Opel i Norge, og Vauxhall i veldig mange andre land.

Alt er styrt av GM, men Opel og Saab er ikke den samme bilen. Riktignok er de bygget på samme plattform, men Opel og Vauxhall er jo derimot bare to forskjellige navn på samme bil. Opel i Norge, og Vauxhall i veldig mange andre land.

 

Nå skal man ikke glemme Subaru i dette... I USA har man en del "pynta" Subaruer under SAAB-navnet. Man har også SAAB basert på Tahoe-plattform om jeg ikke husker feil (SAAB 7-1?)... og så skal man ikke glemme at Daewoo blir Chevrolet nå....

 

Men men... blir bare mer og mer av slikt -- biler/merker som deler mye teknologi.... VW/Audi/Skoda/Seat(/tildels Ford), Ford/Mazda, MB/Chrysler/Jeep, BMW/Rover m.fl.

 

Ikke så ulikt PC-komponenter. Noen få som står bak en del ting, så leverer forskjellige selskaper samme produkt med litt småforskjeller og annen innpakning ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...