Gå til innhold

Tv2 tester bærbare pcer


Beop

Anbefalte innlegg

@S_chmidt: Snorreh er en fargeklatt på forumet, hvis du ikke har merket det allerede. Ingenting å ta seg nær av.

 

@Snorreh: Tror du skal være litt forsiktig å beskylde noen for å la seg bestikke. Påstandene dine kan fort tyde på at du har betalt fra en annen part for å rakke ned på konkurrenten. Tenk litt på det. Du møter nok deg selv i døra med en slik framferd.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snorreh:

Mulig at "Centrino-politikken" ikke har vært bra for bærbar-markedet grunnet tvilsomme markedsføringsfremferd.

 

Men, Pentium-M innledet en ny måte å tenke prosessorer for bærbare på. AMD skal vel ha kreditt for å ha satt fokus på at mhz ikke er avgjørende for ytelse. P-m bygger videre på dette prinsippet, men teknologien omkring cache og adressering er ny. Prinsippet om å øke minnelatency til cache for å bruke mer tid på "branch prediction" er også nytenkende. Teknologi for justering av prosessorhastighet fantes før P-m, men med P-m ble denne sterkt forbedret. Sånnsett er P-m nytenkning, og den medførte store endringer i bærbar-bransjen, særlig mht størrelse og batteritid.

 

Resten av komponentene i centrino-pakken er ikke noe spesielt...

 

AMD kommer også med mobile cpu'er med tilsvarende egenskaper, men disse kom etter P-m. Så får vi bare vente på at en gpu produsent får øynene opp for denne teknologien.

 

-----

 

Jeg tror grunnen til at det kommer endel kritikk mot TV2 i denne posten skyldes selve programmet "TV2 hjelper deg". Programmet er pålangtnær like aktuellt nå som da det kom. Sakene kan oppfattes som lite objektive, og jeg spør meg selv stadig oftere om ikke den aktuelle situasjonen kun er forbrukerens feil. I tillegg er de mest kjente TV2-fjesene tatt bort fra dette programmet og erstattet med unge ansatte som gir inntrykk av å være plassert der for å lære.

 

Jeg vet ikke hva som var mest off-topic i dette innlegget mitt?!?

 

Knut

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

Ble ikke akkurat superimponert av testen på tv2, nå har jeg ikke lest testen i pc world, så jeg regner de har med litt mer informasjon der. Men jeg håper at folk som skal kjøpe seg bærbar baserer seg på litt andre ting en tv2 hjelper deg og én test i pc world.. F.eks her på forumet, ikke noe bedre enn folk som har erfaring med produktet over tid! :w00t:

Lenke til kommentar

Måten ting presenteres på i TV2 hjelper deg er raskt og enkelt. Ideellt for den som har 20.000 å bruke på lappis, og som ikke har noen som helst kunnskap om emnet. Jeg skal ikke kommentere testmetoden, men måten det presenteres for gjør det hele ganske så ubrukelig for alle som har mer kunnskap enn de 30% med minst sådan om datamaskiner.

 

Tester av PC og hjulvisper bør presenteres ulikt...

Lenke til kommentar
Tja, det kan jo ha noe med at Pentium M er noe av det beste som har skjedd bærbar-markedet på mange mange år?

Nei, jeg mener fast bestemt at Centrino er det verste som har skjedd bærbare-markedet på mange år med tanke på konkurranse. Vha. massiv markedsføring så har Intel klart å få seg nesten totalt monopol på bærbare takket være denne plattformen, og de har faktisk blitt avslørt ved flere anledninger i å direkte true produsenter av bærbare med sanksjoner dersom de i det hele tatt vurderer alternative løsninger. Ikke tro blindt på reklamen, Centrino er ikke annet enn resirkulert gammel teknologi bundlet sammen i en pakke for å gjøre det lettere salgbart. Hvis du studerer enkeltkomponentene i Centrino-pakken i detalj så vil du raskt oppdage at de hver for seg ikke er det beste som finnes på markedet, men alt kommer uten unntak fra samme produsent og det bekymrer meg :hrm:

 

Det eneste jeg liker er konkurranse :cool:

Tenk så mye bedre dette forumet hadde vært dersom alle var like objektive som snorreh!!

Lenke til kommentar
Og her går det i å "disse" intel ser jeg.  :roll:

Nei, men det er vel lov å lure hvor mye PC World Norge får betalt av Intel for denne ekstremt ensidige testen. Testmetodikken deres er også helt elendig, bare les hva de skriver om den. THG blir nesten nøytrale til sammenligning, og det sier jo det meste :no:

Og det kom fra personen som får Al-quida til å virka nøytrale og reflekterte.... :no:

Lenke til kommentar

Håper "Smitten"og TV2 ser seg selv som allmenkringkaster eller der omkring.

Ferskvare i 20.000 kroners-klassen er vel neppe daglig kost for "hvermansen".

Da er kremmerne hos PS Data og Komplett litt mer jordnære i sine menyer.

Sju og åtte tusen forlanger de for "dagen's".

Testens faglige innhold og prøvesmakernes integritet eller mangel på sådan blir vel ikke noe stort tema utenfor dette forum .(desverre)

For en institusjon som TV2 er dette skivebom , meningen kan da ikke være at Norges befolknig skal tro at bærbar PC egentlig heter Centrino og koster tjue tusen ?

Endret av 1955
Lenke til kommentar
Håper "Smitten"og TV2 ser seg selv som allmenkringkaster eller der omkring.

Ferskvare i 20.000 kroners-klassen er vel neppe daglig kost for "hvermansen".

Da er kremmerne hos PS Data og Komplett litt mer jordnære i sine menyer.

Sju og åtte tusen forlanger de for "dagen's".

Testens faglige innhold og prøvesmakernes integritet eller mangel på sådan blir vel ikke noe stort tema utenfor dette forum .(desverre)

For en institusjon som TV2 er dette skivebom , meningen kan da ikke være at Norges befolknig skal tro at bærbar PC egentlig heter Centrino og koster tjue tusen ?

Så vidt eg kan huska (var oppe 4.30 så feilkilden er stor) så var verken centrino eller andre ting som kan sei nåke som helst om spec nevnt.

 

Ein bør sjå på kven som er i målgruppa for testen når ein vurderer den. Trur nok ikkje nåken på dette forumet er i målgruppa...

 

Ut frå det er testen grei nok, men personlig har eg like bra utbytte av å studera mønsteret i parketten.

 

 

(Har kunn sett den på tv2, ikkje lest pdf'en si topic er om tv2 sin test)

Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor de tok med HP nx9030 til ca 13 000,-, når de tester pc'er til rundt 20 000,-. HP nx7000 hadde vært et mye bedre valg (men den er kanskje ikke så lett å få tak i lenger...eller er den erstattet av nx7010?).

 

Kan vel hende at produsentene ble invitert til å sende inn modeller til test, og så sendte noen litt feil? Og noen har kanskje ikke sendt inn i det hele tatt..?

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Syns de kunne testet bærbare i midtskiktet (13-16k) i stedet for å legge seg på bærbare som enten bedrifter eller personer som ikke betaler selv, kjøper. Som sagt tidligere, er TV" hjelper deg et forbruker-program, og denne testen retter seg ikke mot forbrukere flest. Folk som tenker på å kjøpe en bærbar for 20.000,- med egne penger, tar ikke avgjørelsen etter et slikt program, men kjøper gjerne PC World og leser testen der, evnt. leser på nettet og forum som dette. Ergo, en helt unødvendig test med tanke på størrelsen på segmentet som blir nådd.

 

Og forøvrig, ikke noe bombe om et norskt blad blir betalt av produsenter for å teste dem bra. Se bare på Lyd og Bilde... Dog, jeg tror ikke Intel var kjøpt og betalt i denne testen.

Lenke til kommentar
Svakt av dere i TV2 å ikke kvalitetssjekke testpanelene dere benytter, for det hadde jo tatt seg ut om dere f.eks. testet familiebiler og testpanelet bare valgte modeller fra GM, Opel og Vauxhall for det er i praksis det dere gjør her.

Hmm, opel og vauxhall er samme bil ;) Forskjellig navn.

Jepp. Opel ville nok ikke solgt mange sportsbiler om de hadde kalt dem.... Opel Sport :p

Lenke til kommentar
De som ikke fikk være med på tv-innslaget med som er med på PC World sin test er Elitegroup G556E og Tundra 1557. Grunnen til at akkurat disse ikke kom med var at de verken var på topp eller bunn, altså midt på treet i denne testen.

Jeg har ikke noe negativt å komme med om TV2 hjelper deg generelt eller testen som omtales her da jeg ikke har sett den :p

 

Men jeg må bare riste oppgitt på hodet over PC-World nok engang. Det virker som om de merkeligste ting kan påvirke resultatet av testene deres. Man får nesten inntrykk av at plasseringen av USB portene er viktigere enn ytelse og kvalitet.

 

Jeg sluttet å kjøpe dette bladet for mange år siden, men ser det til tider på jobben e.l. Når man ser på at det i dag finnes konkurrenter som faktisk vet hva de snakker om så lurer jeg sterkt på hvordan dette bladet overlever år etter år. Jeg syns PC-World er ett eneste stort reklameblad med lite gjennomtenkte tester og tilsynelatende lavere teknisk en journalistisk kompetanse.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...