Gå til innhold

Intrykk av at Intel er mest stabilt.


asad

Anbefalte innlegg

Om jeg skulle kjøpt nytt i dag hadde det nok blitt Intel ja og med PCI , så kunne jeg heller solgt brikkene og kjøpt raskere når de kom , oppdateringer gjør en jo uansett før eller senere .

Socket 775 er pci ikkesant?Blir litt dyrt å kjøpe ddr2 minne though...

Jepp,det koster å være kar :) men er det et billig og bra system du er ute etter så kikker du på 754 .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si meg enig med snekkeren her. AMD A64 er farlig raskt, men er veldig plaget med barnesykdommer.

Jeg gikk fra P4 til A64 for ca 7 mnd siden, og har siden da gått gjennom denne listen med hardware.

 

1 stk Asus K8V deluxe (merkelig nok det mest stabile av alle de a 64 hk jeg har hatt)

1.stk MSI K8V Neo fsr Godt hovedkort som suger til overklokking

1 stk MSI K8N NEO masser av feil på dette RMA

1 stk Epox 8KDA3J rask, stabilt, med hva hjelper det når det døde etter en mnd. Uten voltmod uten å ha kjørt fsb på over 230...

2 stk 8KDA 3+ kongekort med gigaytelse, men som 3J kortet varer ingenting evig. Evig i dette tilfellet kan betegnes som mindre enn to mnd. Disse korta dør... Tilsynelatende uten grunn.

1. Stk Asus K8N-E Deluxe stabilt og godt kort, klokker meget dårlig.

1 stk Abit Kv8PRO V1.1 stabilt kun ved default fsb.

2 stk 3200+ 1mb cache (Fornøyd med begge to.)

1 stk 3700+ kongeprosessor

1gb 3700EB

 

 

pluss endel tilng til

 

Et av de nyeste problemene som dukket opp var at jeg ikke under noen omstendigheter fikk utnyttet mine 6800 ultra kort på denne plattformen. Jeg prøvde å slå av AGP fastwrite, samt alt annet beskrevet på forumet , men okke som frøs både 3D mark 03 og Aquamark 3 samt i Doom 3. Resultat Reboot. Tempertur var på ingen måte høy (rundt 50 grader) MIn OCZ 520 med dedikerte 5 volts kontakter ga garantert nok power til skjermkortet.

 

Nå har jeg brukt innpå 100K totalt på å få dette H****es systemet opp å gå stabilt over tid, men har nå kapitulert.

 

Fikk mitt AA8 3rd eye i dag, samt mine Corsair DDR2 TwinX PRO 5400 (675MHZ)

i tillegg til en LGA 775 P4 550 3,4 Ghz . I morgen skal jeg på posten å hente mitt nye X800XT pci express kort fra PSDATA.

Har allerede forsøkt litt med et vanlig pci skjermkort og systemet kjører primestabilt på 4.1 GHZ Temp ligger da på ca 40 grader idle og 55-60 grader load.

 

Dette er definitivt temperaturer jeg kan leve med.

 

Konklusjon: Jeg svelger i meg all drit jeg noengang har slengt om P4 prescott, pinner på hovedkort osv.

Jeg er gigafornøyd. Håper nå bare at X800XT pci express infrir.

Lenke til kommentar

Uansett stabilitet er viktig ikke fårstå meg feil.

Men bryr du deg egentlig om systemet ditt klikker 1 gang i månten ved daglig bruk i noen timer?

Det gjør i alle fall ikke jeg.

Tror disse "klikkingene" oftere er software enn hardware basert uansett.

Har en del venner som ikke har peilign på data, etter noen månter er pcen full av spyware og da klikker den mye mer. Uansett AMD eller Intel.

 

Min mening da...

Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med snekkeren her. AMD A64 er farlig raskt, men er veldig plaget med barnesykdommer.

Jeg gikk fra P4 til A64 for ca 7 mnd siden, og har siden da gått gjennom denne listen med hardware.

 

1 stk Asus K8V deluxe (merkelig nok det mest stabile av alle de a 64 hk jeg har hatt)

1.stk MSI K8V Neo fsr Godt hovedkort som suger til overklokking

1 stk MSI K8N NEO masser av feil på dette RMA

1 stk Epox 8KDA3J rask, stabilt, med hva hjelper det når det døde etter en mnd. Uten voltmod uten å ha kjørt fsb på over 230...

2 stk 8KDA 3+ kongekort med gigaytelse, men som 3J kortet varer ingenting evig. Evig i dette tilfellet kan betegnes som mindre enn to mnd. Disse korta dør... Tilsynelatende uten grunn.

1. Stk Asus K8N-E Deluxe stabilt og godt kort, klokker meget dårlig.

1 stk Abit Kv8PRO V1.1 stabilt kun ved default fsb.

2 stk 3200+ 1mb cache (Fornøyd med begge to.)

1 stk 3700+ kongeprosessor

1gb 3700EB

 

 

pluss endel tilng til

 

Et av de nyeste problemene som dukket opp var at jeg ikke under noen omstendigheter fikk utnyttet mine 6800 ultra kort på denne plattformen. Jeg prøvde å slå av AGP fastwrite, samt alt annet beskrevet på forumet , men okke som frøs både 3D mark 03 og Aquamark 3 samt i Doom 3. Resultat Reboot. Tempertur var på ingen måte høy (rundt 50 grader) MIn OCZ 520 med dedikerte 5 volts kontakter ga garantert nok power til skjermkortet.

 

Nå har jeg brukt innpå 100K totalt på å få dette H****es systemet opp å gå stabilt over tid, men har nå kapitulert.

 

Fikk mitt AA8 3rd eye i dag, samt mine Corsair DDR2 TwinX PRO 5400 (675MHZ)

i tillegg til en LGA 775 P4 550 3,4 Ghz . I morgen skal jeg på posten å hente mitt nye X800XT pci express kort fra PSDATA.

Har allerede forsøkt litt med et vanlig pci skjermkort og systemet kjører primestabilt på 4.1 GHZ Temp ligger da på ca 40 grader idle og 55-60 grader load.

 

Dette er definitivt temperaturer jeg kan leve med.

 

Konklusjon: Jeg svelger i meg all drit jeg noengang har slengt om P4 prescott, pinner på hovedkort osv.

Jeg er gigafornøyd. Håper nå bare at X800XT pci express infrir.

ustabilitet ved overklokking er vel en kalkulert risiko. ikke et argument for eller mot AMD/Intel. Noen komponenter tåler overklokking, andre ikke...

Lenke til kommentar

Jeg har brukt AMD64 bit i en haug med servere på jobben som har 100% load konstant uten at jeg har hatt ett eneste problem. Dog har jeg brukt linux og ikke Windows XP på disse serverene.

Jeg har hatt mer problemer med en server som har Dual Xeon fra Intel, dette kan selfølgelig være av den grunn at denne serveren kjører Windows 2003

 

Men når det er sagt så har jeg selv en A64 og har bygget flere A64 maskiner for kammerater uten at jeg har hatt ett eneste stabilitets problem.

 

I ALLE (8 stk) A64 maskinene jeg har bygget den siste måndeden har jeg brukt samme hovedkort som Mr. Dhale brukte, dog i socket 753.-

Lenke til kommentar
Jeg er nesten sjokkert, dette må være den første Intel vs AMD-tråden som ikke har endt opp med krangling og usaklige påstander. Hyggelig å se at folk føre en ordentlig diskusjon!

 

*banke i bordet*

Jep, satt og tenkte på det samme , la oss håpe det kan fortsette slik både her og i fremtidige diskusjoner , mye hyggeligere da . :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg antar at følelsen av hva som er stabilt eller ei kommer an på hva man bruker PC'en til.

 

Akkurat nå sitter jeg og leser på forumsidene til Hardware.no, the Guru of 3D og hos Firingsquad + har en mengde med åpne "vinduer" til div. produkter og andre tråder som disse linker til.

 

Jeg sitter og lytter til musik som konstant blir lasted ned fra Digitally Imported med en 128k feed til WinAmp.

 

Jeg skifter mellom alle disse Internett-sidene og holder på med gmax, CAd og Trainz + spiller UT2003 singelplayer når jeg ikke leser på nettet, som nå (disse programmene er minimert nede på oppgavelinjen). MailWasherPro kjører i bakgrunnen og sjekker mailen min, Microsoft Outlook ligger på oppgavelinjen og venter... Min søster og noen bekjente i USA er på Messengeren, med video mellom meg og min søster.

 

Og hele tiden Alt+Tab'er jeg mellom disse programmene. Ingen nøling, hakking eller ventetid - å spille for eksempel UT2003 med WinAmp på i bakgrunnen går helt fint, men spillopplevelsen er jo litt rar da.. :)

 

Prosessoren er klokket litt opp, det samme er grafikkortet - det er nå flere måneder siden et program plutselig sluttet å virke, og da var det WinAmp som frøs plutselig. Har aldri hatt en blåskjerm på denne PC'en og er virkelig fornøyd med denne PC'en for å si det slik.

 

Min søster har en AMD64 3000+ med et Gainward 6800 kort, og ved en sammenligning av våres PC'er, så vil jeg virkelig påstå at min PC er langt mer stabil en hennes. Grunnen til det er enkel - prosessoren hennes kjører meste parten av tiden tett opp og på 100% mye av tiden den blir brukt når hun prøver å kjøre de samme programmene som jeg har oppe. Det fører jo til at ting fort tar litt tid for å si det slik...

 

Det mest graverende er når hun prøver å Alt+Tab'e mellom f.eks. gmax og Trainz - så fører det til en blåskjerm, samme hva hun gjør med oppsettet til PC'en. Vet at det sikkert skyldes programvaren, men det skjer ikke hos meg.

 

Min PC står på rundt 8 timer til dagen og blir virkelig brukt i den perioden. Hennes PC blir nå ikke lenger brukt til det den ble kjøpt inn for, 3D-tegning og modulbygging i Trainz fordi PC'en hennes er mildt sagt buggy. Hun har nå gått tilbake til PIII dual- PC'en sin med et Matrox-skjermkort fordi denne gir mindre eller ingen i følge henne, stabilitetsproblemer.

 

Den AMD64 blir nå brukt til å spille kabal og lytte til musikk og noe enkel brevskriving av mannen hennes...

 

Jeg selv ble skremt fra å prøve meg på AMD64 etter så mange innlegg "rundt om kring" fra AMD64 brukere med div. problemer.

Lenke til kommentar

 

Fikk mitt AA8 3rd eye i dag, samt mine Corsair DDR2 TwinX PRO 5400 (675MHZ)

i tillegg til en LGA 775 P4 550 3,4 Ghz . I morgen skal jeg på posten å hente mitt nye X800XT pci express kort fra PSDATA.

Har allerede forsøkt litt med et vanlig pci skjermkort og systemet kjører primestabilt på 4.1 GHZ Temp ligger da på ca 40 grader idle og 55-60 grader load.

 

 

Kanskje bittelitt Off-topic , Men hva slags kjøleløsning bruker du på det der?

Jeg spør fordi jeg har bestil et lignende system og gjerne vil overklokke det selv.

Endret av frentix
Lenke til kommentar

Mitt Intel system har i alle fall vært veldig stabilt ja, jeg har hatt 3 pcer, 2 intel baserte og 1 amd basert system...

 

Begge intel baserte pcene jeg har hatt har vært meget stabile, mens det amd baserte systemet var ustabilt deluxe, men så var vel kombinasjon AMD T Bird+IBM disker og hovedkort med VIA chipset aldri noe konge kombinasjon heller da..

 

AMD baserte systemer i dag er heldigvis mer stabile....

 

Men jeg kommer nok til å gå for en intel basert system neste gang også

Lenke til kommentar
der jeg merker at Intel er bedre enn A64 er når jeg redigerer video eller bilder , det er ikke til å komme bort fra at det gikk glattere med min P4 3,2 enn med min nåværende A64 3400 .

Et spørsmål til deg snekkern. Hvorfor beholdt du ikke bare Intel-systemet du var så fornøyd med og supplerte med et AMD-system :D Det er alltid kjekt å ha tilgang til flere datamaskiner i tilfelle den ene tryner.

 

Jeg oppgraderte nettopp min raskeste Intel-maskin fra en P4 2.5 GHz (533) til en Prescott 3 GHz. Jeg venter til 775 plattformen har modnet seg litt.

Endret av durabit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...