Gå til innhold

Trenger vi en ny opera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi trenger en ny opera. Jeg synes det er flott at staten går inn og sponser byggingen, men håper at man deretter kam omgjøre operahuset til et aksjeselskap, med brukerfinansiering.

 

EDIT: Noe så dystert som norsk granitt, eller pen italiensk marmor? La prinsippene om "godt norsk" fare for en gangs skyld, og få noe pent noe!

Du som er hele tiden så optatt av mat folk skal betale ting selv.... hvorofr skal skattebetalere betale akkurat Opera? Jeg syne det kunne vært intresant.... men den ville nok ikke vært til så voldsom nytte for de fleste, med mindre det hadde vært en opera kombinert med konserthus(for "vanlige" konserter)..

Lenke til kommentar

Opera er viktig. Et operahus er viktig for befolkningens interrese i finere kultur. Operahuset skal jo også bli et landemerke, noe vi skal forbinde med noe. Nå kan det ikke sies at jeg er kjempeopera-elsker, men jeg blir jo dratt med på det en gang eller to i året. Men det er viktig at man kan ha et operatilbud.

 

Men hvis du leste gjennom det jeg sa, synes jeg det er flott at staten faktisk går inn og betaler for byggingen, men jeg håper selve driften blir overført til Oslo Operahus AS eller noe i den duren, som kan drive operaen på brukerfinansiert basis.

Lenke til kommentar
Opera er viktig. Et operahus er viktig for befolkningens interrese i finere kultur. Operahuset skal jo også bli et landemerke, noe vi skal forbinde med noe. Nå kan det ikke sies at jeg er kjempeopera-elsker, men jeg blir jo dratt med på det en gang eller to i året. Men det er viktig at man kan ha et operatilbud.

 

Men hvis du leste gjennom det jeg sa, synes jeg det er flott at staten faktisk går inn og betaler for byggingen, men jeg håper selve driften blir overført til Oslo Operahus AS eller noe i den duren, som kan drive operaen på brukerfinansiert basis.

Så staten skal finansiere hele stasen, og så gi det bort i ren veldedighet??

 

Trodde ikke dere Kapitalister hadde SÅ lite peil på penger.

Lenke til kommentar

For å være ærlig, jeg ville aldri gått inn for å bruke skattepenger på å bygge et operabygg. Men nå har man nå en gang gjort det, og jeg synes det er fint at staten faktisk tar initativ til høykulturelle goder. Men slik jeg ser det, er det ikke statens sak. Som du selv ser, så sier jeg at kulturelle foretak skal være brukerfinansierte. Men jeg skjønner jo jeg også at staten kommer til å eie dette operahuset, som helt sikkert kommer til å huse noe mer enn kun operaforestillinger. Det kommer til å bli et slags kulturhus, håper jeg. Sandvika har fått sitt kulturhus som kan huse alt fra opera til stand-up, jeg håper, om kanskje ikke stand-up, men at Oslos operahus kan få litt vidsyn. At det ikke bare blir opera.

 

Men som sagt, aller helst ville jeg sett at man la på operabillettene i dag, slik at byggingen ble brukerfinansiert. Hvordan dette fungerer, i forhold til leasing fra et eventuelt statlig foretak som vel skal drive operahuset, vet jeg ingenting om. Kanskje bør billettene være en hundrelapp dyrere, og at dette gikk til leasing av byggningsmassen.

Lenke til kommentar

Kunne dei ikkje ha bygd ein flytande opera då? Då kunne dei flytta operaen dit folk ville ha den, og operaen ville ha mykje større PR verdi, blir vell etter det eg veit verdens fyrste flytande opera.

 

Eg meiner at pengane som blir brukt på kultur må stå opp imot antall innbyggere som benytter seg av tilbodet, eventuellt antall turister som kjem tilreisande for å benytte kultur tilbodet.

Lenke til kommentar
med mindre det hadde vært en opera kombinert med konserthus(for "vanlige" konserter)..

Det er jo nettopp det som det er.

Prosjekty Nytt Operahus skal "hoste" teater, forestillinger, seminarer, muligens kino samt mer. Dessuten skaper det mange arbeidsplasser.

Er ikke noen fan av nytt operahus myself, men velger heller å se på det som en investering når det først er satt i gang..

Lenke til kommentar
Opera er viktig. Et operahus er viktig for befolkningens interrese i finere kultur. Operahuset skal jo også bli et landemerke, noe vi skal forbinde med noe. Nå kan det ikke sies at jeg er kjempeopera-elsker, men jeg blir jo dratt med på det en gang eller to i året. Men det er viktig at man kan ha et operatilbud.

 

Men hvis du leste gjennom det jeg sa, synes jeg det er flott at staten faktisk går inn og betaler for byggingen, men jeg håper selve driften blir overført til Oslo Operahus AS eller noe i den duren, som kan drive operaen på brukerfinansiert basis.

Helt enig med alt joachim sier her, det blir jo et landemerke(iallefall om det blir stort å flott) Hadde ikke sagt nei til noe i stil med sydney :thumbup:

 

Men mer kinoer er noe vi trenger enda mer :yes:

Lenke til kommentar
Masse "finkultur" i huset ja. Her kommer eliten virkelig til å kose seg. Faen heller, hvorfor ikke bygge øvingslokaler for band for summen? Da får jo folk SELV prøvd å lage musikk, Opera og annen finkultur kan vel for pokker holde seg i dagens Opera. Operaen er ett prestisjeprosjekt, intet mindre.

Pøh, det er mange som for glede over opera, jeg er selv ingen aktiv opera gåer, men et opera hus kan brukes til mer en opera. F.eks. Konserter :)

Lenke til kommentar
Opera er viktig. Et operahus er viktig for befolkningens interrese i finere kultur. Operahuset skal jo også bli et landemerke, noe vi skal forbinde med noe. Nå kan det ikke sies at jeg er kjempeopera-elsker, men jeg blir jo dratt med på det en gang eller to i året. Men det er viktig at man kan ha et operatilbud.

 

Men hvis du leste gjennom det jeg sa, synes jeg det er flott at staten faktisk går inn og betaler for byggingen, men jeg håper selve driften blir overført til Oslo Operahus AS eller noe i den duren, som kan drive operaen på brukerfinansiert basis.

Helt enig med alt joachim sier her, det blir jo et landemerke(iallefall om det blir stort å flott) Hadde ikke sagt nei til noe i stil med sydney :thumbup:

 

Men mer kinoer er noe vi trenger enda mer :yes:

Det blir kanskje ett landemerke, men so what? Trenger vi ett landemerke? Det blir uansett ikke noe turistmagnet, vet du om en eneste Opera bortsett fra den i Sidney?

 

Og er det riktig at staten skal bygge ett bygg til gudene vet hvor mye som en liten del av befolkningen i får glede av?

Lenke til kommentar
Masse "finkultur" i huset ja. Her kommer eliten virkelig til å kose seg. Faen heller, hvorfor ikke bygge øvingslokaler for band for summen? Da får jo folk SELV prøvd å lage musikk, Opera og annen finkultur kan vel for pokker holde seg i dagens Opera. Operaen er ett prestisjeprosjekt, intet mindre.

Pøh, det er mange som for glede over opera, jeg er selv ingen aktiv opera gåer, men et opera hus kan brukes til mer en opera. F.eks. Konserter :)

Filharmoni konserter ja. Heia "finkultur".

Lenke til kommentar
Masse "finkultur" i huset ja. Her kommer eliten virkelig til å kose seg. Faen heller, hvorfor ikke bygge øvingslokaler for band for summen? Da får jo folk SELV prøvd å lage musikk, Opera og annen finkultur kan vel for pokker holde seg i dagens Opera. Operaen er ett prestisjeprosjekt, intet mindre.

Pøh, det er mange som for glede over opera, jeg er selv ingen aktiv opera gåer, men et opera hus kan brukes til mer en opera. F.eks. Konserter :)

Filharmoni konserter ja. Heia "finkultur".

Det ser ikke ut til at du kommer til å ombestemme seg så da gidder ikke jeg å diskutere ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...