Gå til innhold

Trenger vi en ny opera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men det kan ha betydning for nasjonalfølelsen, "vi i Norge har også stor og flott opera".

Stakkars nordmenn som må bygge en opera for å få opp selvfølelsen.

 

Bestemoren min døde i sykehuskøen, men vi har en jo kjempeflott opera da.

Håper jeg slipper å måtte si det...

Bestemoren din kunne dratt til et privat sykehus.

 

Nordmenn trenger alt mulig for å bygge opp nasjonalfølelsen. Det har vi vel konstatert i en annen tråd her.

Lenke til kommentar
Lån? Forsikringer? Sykehuskø på maksimum X uker? Døde hun av alderdom er det jo lite å gjøre..

Du kan ikke lure deg vekk fra det fakta at Norge burde og kunne hatt et bedre helsevesen, skole, politi og mye andre grunnleggende offentlige virksomheter. Prioriteringer snakker jeg om.

 

Ikke dra frem privatskoler, eller lignende da dette ikke praktiseres her io betydelig grad og er dermed ikke interessant i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Hvis nordmenn mener at det virkelig er statens oppgave å drive kultur (lage kultur?), som å gi kunstnerstøtte osv, så får man vitterlig bidra til en opera. Det er tross alt borgerstanden som bidrar med mest skattepenger, så da kan også "borgerlige" kulturinstitusjoner som opera bygges på statens regning. Jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen på en opera og et kulturhus eller en panfløytespiller som reiser på subsidiert tur til barneskoler.

Lenke til kommentar
Du kan ikke lure deg vekk fra det fakta at Norge burde og kunne hatt et bedre helsevesen, skole, politi og mye andre grunnleggende offentlige virksomheter. Prioriteringer snakker jeg om.

I Norge i dag blir innbyggerne frastjålet gjennomsnittlig over 70% av sin verdiskapning. Likevel forfaller skolene, det er sykehuskøer, barn lærer ikke å lese og skrive; kort sagt: Alle statens tjenester er elendige. Tror du det vil hjelpe å øke skattene til 80, 90 eller 100%?

 

La private ta seg av de tjeneste det offentlige i dag driver; det er bedre at noen har A-tjenester og andre har B-tjenester, enn at alle har C-tjenester.

Lenke til kommentar
Lån? Forsikringer? Sykehuskø på maksimum X uker? Døde hun av alderdom er det jo lite å gjøre..

En gammel dame nær døden får sikkert lån.......!!! Du er litt trangsynt....

Hvis man går av med pensjon/blir uføretrygdet i en alder av f.eks 60 år, og da har opparbeidet verdier for 2 millioner (nedbetalt hus+bil+inventar), kan man få en avtale med banken og en årlig utbetaling på ganske mange titusen helt til f.eks fylte 85 år, mot at banken overtar alle eiendelene når man dør. Avhengig av diskonteringssatsen og prisstigning i eiendom kan det bli snakk om kanskje 80000 pr år dersom boligen stiger i verdi.Dette helt uten statlig innblanding og overføringer. Rart at Nordmenn synes det gjør så vondt å tenke alternativt, som f.eks at barna ikke har krav på arv osv.

Lenke til kommentar
Helt riktig, FiskePinna var noe mer innsatt i dette.

Ja, det virker som om det er alternative metoder, selv om dette fremdeles går hardest ut over de svakeste.

 

Uansett ville jeg frem til at dette er feil prioritering. Det finnes bedre ting å bruke penger på enn opera. Selv liker jeg fotball, jeg er fremdeles i mot offentlig støtte til Viking Stadion, rett og slett fordi alle skolene i distriktet hadde fått et levelig inneklima hvis pengene hadde gått til dette.

Lenke til kommentar

Det er kansje metoder denne bestemoren kunne ha brukt for å få penger til å oppsøke et privat sykehus.

Uannsett er det ikke alle som har nok kunnskap om dette (spesielt ikke når du er gammel. -hun var sikkert temmelig syk påtidspunktet, og det kunne bli mye "mas".

Og god gammel tradisjon er jo at barna skal arve det som de har tjent opp gjennom livet. Ikke at jeg mener det er helt riktig (iom at de ofte blir bruk til andre formål enn ment), men man kan ikke si det til en gammel dame og tro hun vil skifte mening om hva hun tror er riktig.

Det fins også gamle som sitter med veldig lite, ikke alle har opptjent en formue (det vet jeg veldig godt). Mange er gjelds slaver som måtte selge huset sitt og flytte inn i en liten leilighet fordi de ikke hadde råd til avdragene. Mange har allerede solgt bilen sin fordi de ikke har førerkort lenger, og brukt pengene til feks. konfirmasjonen til barnebarna. eller gitt bort bilen når barnebarnet fikk lappen..

Jeg syns også det er feil å vinkle det slik at det var denne gammle damen sin egen feil! Du har ikke akkurat satt deg inn i hvordan det er å være gammel og nær døden...

 

Men uannsett er dette avsporing av tema...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...