Gå til innhold

AMD vinner markedsandeler


Anbefalte innlegg

Neivel, hvem er det da?  :dontgetit:

 

Beskrivelsen du kommer med passer iallefall perfekt på dem, og det finnes ikke så mange andre databutikker i Stavanger-området med de holdingene du beskriver såvidt jeg vet.

Du mener det er "dårlig holdning" å slutte å føre et merke som kun har skapt problemer for dem?

Nei, bare at jeg ikke forstår at de legger skylden på sin egen inkompetens med å installere Athlon XP-prosessorer skikkelig på AMD. Opteron/Athlon 64/Sempron har forøvrig varmespreder, så det argumentet mot AMD holder ikke idag. Det blir omtrent like dumt som om denne butikken skal slutte å selge Intel-prosessorer pga. sokkel 775 siden de kan risikere å knekke beina på sokkelen ved installasjon. Returordningene til AMD og Intel er forøvrig akkurat like gode/dårlige såvidt jeg vet, så alt det koker ned til er inkompetanse hos serviceteknikerene i den butikken du refererer til :roll:

 

P.S. Du svarte ikke på spørsmålet mitt :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neivel, hvem er det da?  :dontgetit:

 

Beskrivelsen du kommer med passer iallefall perfekt på dem, og det finnes ikke så mange andre databutikker i Stavanger-området med de holdingene du beskriver såvidt jeg vet.

Du mener det er "dårlig holdning" å slutte å føre et merke som kun har skapt problemer for dem?

Nei, bare at jeg ikke forstår at de legger skylden på sin egen inkompetens med å installere Athlon XP-prosessorer skikkelig på AMD. Opteron/Athlon 64/Sempron har forøvrig varmespreder, så det argumentet mot AMD holder ikke idag. Det blir omtrent like dumt som om denne butikken skal slutte å selge Intel-prosessorer pga. sokkel 775 siden de kan risikere å knekke beina på sokkelen ved installasjon. Returordningene til AMD og Intel er forøvrig akkurat like gode/dårlige såvidt jeg vet, så alt det koker ned til er inkompetanse hos serviceteknikerene i den butikken du refererer til :roll:

 

P.S. Du svarte ikke på spørsmålet mitt :hmm:

Diskusjonen renner ut i intet hvis vi må gjenta oss selv hele tiden, snorreh. Tråder der fanboys er involvert ender slik som dette: gjentakelser, eller så blir de stengt. Gidder ikke fremprovesere noen av delene.

 

Hvis jeg ville ut med navnet på butikken hadde jeg sagt det for lenge siden. Grunnen er at firmaet er trukket ufrivillig inn i diskusjonen av meg og at jeg ikke vil bidra til å sverte dem i form av dine beskyldninger om inkompetanse.

 

Diskusjonen er avsluttet fra min side :)

Lenke til kommentar

Meget interessant artikkel.

Tør jeg spå at markedet etterhvert også vil tvinge Dell til å selge AMD maskiner ?.

Ingen tvil om at AMD har sterke kort på hånden for tiden.

Det er vel neppe markede som vil tvinge Dell til dette,men det vil vel avhenge av hvilke avtaler de til en hver tid har . Ser det sletes ikke som usannsynelig at dem selger begge systemer i neste omgang , men akkurat nå har de en avtale og forholde seg til . Det er vel egentlig ikke værre enn det . :hmm:

Lenke til kommentar

Nå sier jeg heller ikke at jeg har MYE problem med den ,men at jeg opplever at maskinen låser seg en gang iblandt , dette opplever jeg aldri på min P4 maskin , og ja da snakker jeg om nøyaktig samme programmvare på begge.

Feks i photoshop 7,0 orginalversion.

 

Uansett så må du ha fått et søndagsprodukt, for slikt skal det ikke være... Merkelig at ikke du eller dine venner klarer å få et AMD system til å fungere, de fleste klarer dette fint :cool:

Lenke til kommentar

Meget interessant artikkel.

Tør jeg spå at markedet etterhvert også vil tvinge Dell til å selge AMD maskiner ?.

Ingen tvil om at AMD har sterke kort på hånden for tiden.

Det er vel neppe markedet som vil tvinge Dell til dette,men det vil vel avhenge av hvilke avtaler de til en hver tid har .

Tanken var at markedet, altså forbrukerne kan "tvinge" Dell til å inngå avtale med AMD fordi Dell ser at etterspørselen etter AMD prosessorer blant kundene gjør at det er mer å hente på å bruke disse framfor Intel.

Sier ikke at det blir slik, men jeg ser det som en mulighet.

 

Men som jeg har sagt i andre innlegg står Dell fritt til å inngå avtaler med hvem de vil.

 

Hva er egentlig denne evindelige masingen om Dell og AMD ment å være godt for egentlig? SUN selger ikke Itanium og ingen gidder bråke om det! Synes det bare er litt snålt...

 

Nja, det er vel litt mer interessant med det som foregår i forbruker segmentet enn i bedriftsmarkedet. Og Dell er som kjent verdens største produsent av ferdig PC'er, følgelig vil en avtale med Dell ha stor betydning for en leverandør.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig denne evindelige masingen om Dell og AMD ment å være godt for egentlig? SUN selger ikke Itanium og ingen gidder bråke om det! Synes det bare er litt snålt...

 

Nja, det er vel litt mer interessant med det som foregår i forbruker segmentet enn i bedriftsmarkedet. Og Dell er som kjent verdens største produsent av ferdig PC'er, følgelig vil en avtale med Dell ha stor betydning for en leverandør.

..og SUN er en større leverandør av servere enn Dell. Enn så lenge. Og selv om server markedet er lite målt i antall enheter så er det mye penger og utviklingsressurser i sving. Så støtte av SUN er nok like viktig for Itanium som støtte fra Dell er viktig for AMD.

The Solaris on Itanium discussion stalls again

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Nå sier jeg heller ikke at jeg har MYE problem med den ,men at jeg opplever at maskinen låser seg en gang iblandt , dette opplever jeg aldri på min P4 maskin , og ja da snakker jeg om nøyaktig samme programmvare på begge.

Feks i photoshop 7,0 orginalversion.

 

Uansett så må du ha fått et søndagsprodukt, for slikt skal det ikke være... Merkelig at ikke du eller dine venner klarer å få et AMD system til å fungere, de fleste klarer dette fint :cool:

Joda nå klarer vi det da :) Men her snakker vi kontra et system fra Intel og da er Intelsystemet mere stabilt, det er det som er hele poenget .

Har du to slike sytem stående og det ene feiler en gang pr år menst det andre ikke gjør det ja da er jo forskjellen stor målt i % .

Jeg har heller ikke sagt at årsaken er amd sin cpu , det kan jo som kjent være brikksettet som utgjør denne forskjellen , men det spiler egentlig liten rolle sålenge det ikke finnstnoe annet .

Så her og vri det til at man ikke klarer å få det stabilt blir feil , det virker som du ikke klarer å godta at noe du ikke liker er mer stabilt menst hjertebarnet feiler av og til :) Dette dreier seg IKKE om amd vs Intel for meg , jeg konstaterer bare det faktiske forhold og når man leser div forum så er det ikke tvil om at feilprosenten nok er litt høyere på amd system enn på Intel . ;)

Lenke til kommentar
Tanken var at  markedet,  altså forbrukerne kan "tvinge" Dell til å inngå avtale med AMD fordi Dell ser at etterspørselen etter AMD prosessorer blant kundene gjør at det er mer å hente på å bruke disse framfor Intel.

Sier ikke at det blir slik, men jeg ser det som en mulighet.

Er vel noe det samme som Ruiz sier i artikkelen til Bussinessweek:

 

Dell's loyalty is that it derives loads of benefits from the close relationship, including millions in marketing dollars from Intel and early insights into future technologies. Ruiz figures that the only way to persuade Dell to use AMD chips is to win over so many customers that Dell is forced to change.
Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar
Tanken var at  markedet,  altså forbrukerne kan "tvinge" Dell til å inngå avtale med AMD fordi Dell ser at etterspørselen etter AMD prosessorer blant kundene gjør at det er mer å hente på å bruke disse framfor Intel.

Sier ikke at det blir slik, men jeg ser det som en mulighet.

Er vel noe det samme som Ruiz sier i artikkelen til Bussinessweek:

 

Dell's loyalty is that it derives loads of benefits from the close relationship, including millions in marketing dollars from Intel and early insights into future technologies. Ruiz figures that the only way to persuade Dell to use AMD chips is to win over so many customers that Dell is forced to change.

Smart fyr denne Mexicaner'n :p

 

(Vi får avvente mottrekket til Italiener'n ? hos Intel)

Lenke til kommentar

Meget interessant! :)

 

Dette sitatet fra Sun sin president Jonathan Schwartz sier det meste om Intel egentlig:

We're able to work very productively with AMD - competing all the way. We both know the market will determine who buys what - a situation with which I think Intel is less familiar.
Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hva er egentlig denne evindelige masingen om Dell og AMD ment å være godt for egentlig? SUN selger ikke Itanium og ingen gidder bråke om det! Synes det bare er litt snålt...

De fleste gidder ikke å kjefte på Sun fordi de ikke selger Itanium. Skulle bare mangle egentlig.

 

Deres egen 64 bits prosessor ble forkastet iforhold til Itanium. Enda Sun sin prosessor var raskere enn Intel sin. Men HP og Intel har fått det for seg at Itanium er best å sånn skal det være. Derfor ble konkurrentene skyvd av banen.

 

Og får å dra opp en ting igjen. AMD hadde som nevnt tidligere problemer med diverse minne brikker.

 

Men ingen nevnte noe om Varme problemene til Intel. Om man ikke installerte en GIGA ribbe med tilsvarende vifte fikk man utvilsomt en ustabil prescott maskin!

 

Ustabil XP...? 3 stk XP med 4mnd uptime, 4mnd kontinuerlig max load av prosessorene. OC..

 

Enkelte er tydeligvis mindre "heldig" enn andre

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar
Hva er egentlig denne evindelige masingen om Dell og AMD ment å være godt for egentlig? SUN selger ikke Itanium og ingen gidder bråke om det! Synes det bare er litt snålt...

De fleste gidder ikke å kjefte på Sun fordi de ikke selger Itanium. Skulle bare mangle egentlig.

 

Deres egen 64 bits prosessor ble forkastet iforhold til Itanium. Enda Sun sin prosessor var raskere enn Intel sin. Men HP og Intel har fått det for seg at Itanium er best å sånn skal det være. Derfor ble konkurrentene skyvd av banen.

 

Og får å dra opp en ting igjen. AMD hadde som nevnt tidligere problemer med diverse minne brikker.

 

Men ingen nevnte noe om Varme problemene til Intel. Om man ikke installerte en GIGA ribbe med tilsvarende vifte fikk man utvilsomt en ustabil prescott maskin!

 

Ustabil XP...? 3 stk XP med 4mnd uptime, 4mnd kontinuerlig max load av prosessorene. OC..

 

Enkelte er tydeligvis mindre "heldig" enn andre

sorry jeg forstår ikke hva du mener. ikke en eneste setning! Hvilken SUN cpu ble forkastet av hvem til fordel for IPF?

Lenke til kommentar
Hva er egentlig denne evindelige masingen om Dell og AMD ment å være godt for egentlig? SUN selger ikke Itanium og ingen gidder bråke om det! Synes det bare er litt snålt...

De fleste gidder ikke å kjefte på Sun fordi de ikke selger Itanium. Skulle bare mangle egentlig.

 

Deres egen 64 bits prosessor ble forkastet iforhold til Itanium. Enda Sun sin prosessor var raskere enn Intel sin. Men HP og Intel har fått det for seg at Itanium er best å sånn skal det være. Derfor ble konkurrentene skyvd av banen.

 

Og får å dra opp en ting igjen. AMD hadde som nevnt tidligere problemer med diverse minne brikker.

 

Men ingen nevnte noe om Varme problemene til Intel. Om man ikke installerte en GIGA ribbe med tilsvarende vifte fikk man utvilsomt en ustabil prescott maskin!

 

Ustabil XP...? 3 stk XP med 4mnd uptime, 4mnd kontinuerlig max load av prosessorene. OC..

 

Enkelte er tydeligvis mindre "heldig" enn andre

sorry jeg forstår ikke hva du mener. ikke en eneste setning! Hvilken SUN cpu ble forkastet av hvem til fordel for IPF?

http://www.shannonknowshpc.com/stories.php...4/08/18/3021817

 

An Integrity rx2600 with a 1.5GHz Madison CPU with 6MB of cache comes in at ~550 VUPs per CPU (all measurements reflect single CPU tests), an rx4640 running at 1.3GHz and equipped with a 3MB cache delivers ~480 VUPs. A 1GHz AlphaServer ES45 with a 1GHz EV68 CPU delivers ~490 VUPs, while a single 1.15GHz Alpha EV7 CPU in a GS1280 Marvel tops the charts at ~560 VUPs."

 

So the Alpha beats the Itanium despite being a process size behind ... riiight ... and for this the Alpha was killed ? So is that Curly, Carly and the Comedians I see over there ?

 

 

Quote snorreh

Lenke til kommentar

Åh, skjønner! Alpha ble utviklet av DEC, kjøpt av Compaq som etter å ha kjørt Alpha i grøfta solgte deler av den videre til Intel før Compaq så ble kjøpt av HP. Eller noe slikt. SUN var aldri inn i bildet. SUN har SPARC, en annen av de "fem store" RISC arkitekturene.

 

(At Alpha kommer ut bedre enn Itanium skyldes flere ting. Først og fremst at Itanium fortsatt er noe forut for sin tid om en ser på chip teknologi og at den foreløpig ikke er godt nok optimalisert verken på software eller hardware siden. Dette er imidlertid i stor fremgang og lite tyder vel på at Montecito kommer til å få nevneverdig konkuranse. I tillegg er denne softwaren oprinnelig laget for Alpha og Alpha har et minne subsystem som er svært kostbart i forhold til hva Itanium foreløpig har.)

 

Så, nei. SUN har ikke fått sin SPARC forkastet pga Itanium, selv om det fort kan skje i praksis om de ikke klarer å utvikle SPARC prosessorer i fremtiden som kan konkurere. Det er det mange som tviler på at de kan.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Alpha ble utviklet av DEC, kjøpt av Compaq som etter å ha kjørt Alpha i grøfta solgte deler av den videre til Intel før Compaq så ble kjøpt av HP. Eller noe slikt.

Måten Alpha ble tatt knekken på er alt annet enn en solskinnshistorie:

http://www3.sk.sympatico.ca/jbayko/cpu5.html#Sec5Part5

(though rumour has it Compaq parners Samsung and IBM were able to produce 1GHz Alphas in 1999, but were forbidden by Compaq because they did not have a support chip set able to handle that speed). In 2001, Compaq cancelled completion of the EV8, deciding to adopt the IA-64 instead, and sold all Alpha intellectual property (from circuits to compilers, and even the Alpha design team) to Intel, shortly before the announcement of a controversial merger with Hewlett-Packard (nasty accusations claimed it was pressure from HP, others claimed Intel was embarassed by both AMD's Athlon performance (due partly to DEC Alpha engineers who moved to AMD when Compaq bought DEC) and the Intel-designed Itanium's poor performance when compared to almost all competitors, and especially to the Itanium 2 processor designed by HP). Including the eventual completion of the EV7, the Alpha's life is effectively little more than 10 years.

:cry::mad::thumbdown:

(At Alpha kommer ut bedre enn Itanium skyldes flere ting. Først og fremst at Itanium fortsatt er noe forut for sin tid om en ser på chip teknologi og at den foreløpig ikke er godt nok optimalisert verken på software eller hardware siden.

Hakk i plata, detta har vi hørt helt siden Itanium(1) (Merced) ble tilgjengelig for snart 4 år siden. Selv synes jeg hele Itanium-opplegget er altfor oppskrytt, og har vært det siden den ble lansert. Det er på tide den leverer det Inte/HP har lovet, tid er også penger! :roll:

 

Dette er imidlertid i stor fremgang og lite tyder vel på at Montecito kommer til å få nevneverdig konkuranse. I tillegg er denne softwaren oprinnelig laget for Alpha og Alpha har et minne subsystem som er svært kostbart i forhold til hva Itanium foreløpig har.)

Grunnen til at Montecito ikke får nevneverdig konkurranse vet du utmerket godt årsaken til, nemlig at Intel & co har stoppet utviklingen til de fleste alternative arkitekturer (bl.a. Alpha, MIPS, PA-RISC, E2K & ARM) med unntak av IBM POWER og SUN/Fujitsu SPARC. Topologien som Alpha var basert på var meget fleksibelt og kostnadseffektivt og skalerer bedre enn Itanium, og hvis videre utvikling hadde vært mulig så kunne den helt sikkert også kunne benytte seg av rimeligere minneteknologier enn dagens RDRAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...