Gå til innhold

AMD vinner markedsandeler


Anbefalte innlegg

At enkelte fortsatt hevder at det er Inels sin feil at amd ikke hevder seg like bra i alle deler av markede tar jeg med et smil, spesielt når man registrerer deres holdning som klart fremkommer gjennom bla deres signatur.

kan du si DELL?

Dell er en av dem som ødlegger markedet for amd ved å nesten bare selge intel.

Å si at folk har skylapper når store firmare som Dell driver som dem gjør,

er en smule komisk/patetisk.

Og holding tror jeg hverkan jeg eller du har så mye vi skulle sagt..

Joda jeg kan si det uten problemer :) poenget her er at Dell har inngått en meget bra avtale med Intel om å selge deres produkt , Hva er galt med det??? Enhver med peiling på hvordan markede fungerer vet at dette er helt normalt , hvem tror du bestemmer hva du skal finne i hyllene på Rema/Rimi ?? De forskjellige levrandører?? Neppe, her er det de store gutta som rår ,men da er det greit vi strømmer til og handler som bare det , med det resultat at alle små butikker forlengst er gått dukken og det i vårt eget land :hmm::hmm: Kan overhode ikke se at amd er gått dukken pga samarbeidet mellom Dell og Intel .

Hva med Ford de eier jo Mazda og har 100% kontroll over dem.

Det er dette jeg mener med skylapper , nemmelig å male fanden på veggen for noe som er helt vanelig i all industri , nemmelig sammarbeid som gagner en .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men er ikke intel mye mer stabilt da. er kanskje ikke verdt det, men jeg har alltid brukt intel og har hørt at hvist man vil legge litt ekstra penger i det så er det bedre enn amd

Før var det nok det , det var til tider store forskjeller noe som i hovedsak ble relatert til brikksettene , i dag er det nok ikke de samme problemene nei selv om jeg annser en P4 masin som hakket mer stabil enn min A64 og langt mer stabil enn min xp maskin , dette er dog personelige erfaringer , men siden jeg har alle tre oppsettene så har jeg jo et brukbart grunnlag å uttale meg på .

Hvordan merker en denne "usabiliteten"? Jeg har selv en rekke P4 maskiner (Socket 478). Ingen av de har vært ustabile. Vel, har kanskje hatt en uforklarlig "bluesceen" under Windows Server 2003, men dette kan vel kanskje skyldes non-ECC RAM som en kan forvente en minne feil i ny og ne? Overklokker ikke.

Vel jeg merker det på den måten at feks en A64 maskin har flere bluscreens en jeg har på P4 (om jeg i det hele tatt har hatt det på den) at den låser seg av og til helt uforklarlig , det er slike småting som dukker opp og som til tider er litt irriterende .

Lenke til kommentar
Da er det naturligvis ikke en feil fra AMDs side, men hvordan fungerte de samme minnebrikkene sammen med Intel-systemer?

Fordi de ustandard PC3200-minnebrikkene på markedet var testet opp mot Intel sine brikkesett fremfor godkjennelse hos JEDEC, og en slik praksis er både enklere og billigere for mindre minneprodusenter som f.eks. TwinMOS. Større minneprodusenter som f.eks. Micron er enda mer nøye:

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1366

http://www.eeproductcenter.com/showArticle...icleID=23900737

After JEDEC approved the PC3200 standard in Dec. 2002, manufacturers began the rush to not only get their DDR400 memory compliant, but also to encourage support within mainstream computer manufacturers like Intel.

 

A short clip from their first announcement puts this into perspective:

 

Micron Technology announces the availability of Intel-compliant DDR400 (PC3200) products, continuing its leadership in high performance PC desktop memory platforms. With Intel's introduction of Intel 865P/865PE/865G (Springdale version) chipsets, along with 875P (Canterwood), at Spring IDF, the market gains a new level of desktop performance with support for dual-channel memory and support for both DDR333 and DDR400 memory. Concurrent with the launch of these platforms by Intel, Micron is delivering PC3200 128MB and 256MB DDR400 DIMM modules to major OEM customers. In addition, Micron has provided modules to Intel for validation, and anticipates validation within the coming weeks. DDR400 demand is expected to grow significantly as the market migrates to higher speed DDR products. "We are ahead of market demand for DDR400 and we will easily meet the DDR400 needs of our customers," said Mike Seibert, Strategic Marketing Manager for Micron's Computing and Consumer Group.

[...]

Micron Technology, Inc., announced validation of its 1Gb DDR components and 4GB DDR Registered DIMM modules for the AMD Opteron processor. Validation of these components and modules enables AMD Opteron processor customers to choose DDR registered DIMMs in all densities, including 256MB to 4GB, and at all speed grades, including PC2100, PC2700, and PC3200.

 

"With the validation of Micron's 1Gb DDR, Micron expands their leadership position in high-density server memory for the AMD Opteron processor," said Ben Williams, vice president of AMD's Server/Workstation Business Segment. "Micron is a leader in DDR validation and production, which further improves the AMD Opteron processor platform for our customers' products in 2004 and beyond."

 

"Micron is now the first supplier to achieve 1Gb validation on all leading x86 server platforms, and we are qualified in many RISC-based server platforms as well," said Terry Lee, Executive Director of Advanced Technology and Strategic Marketing for Micron's Computing and Consumer Group. "Micron offers the leading high-density SDRAM, DDR, and DDR2 memory solutions for server applications."

 

AMD har dessverre ikke tilgang til Intel sin testdatabase på PC3200-minne og måtte i ettertid gjøre denne jobben selv i samarbeid med sine partnere. Ustandard-minne skaper problemer for de fleste, og selv Intel har opplevd problemer med dette som f.eks. når de lanserte sine første brikkesett med støtte for doble minnekanaler. Har man opplevd ustabilitet med enten Intel- eller AMD-systemer så kan du være rimelig sikker på at det er pga. ustandard-minne, siden slikt minne er ganske vanlig blant overklokkere.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
men er ikke intel mye mer stabilt da. er kanskje ikke verdt det, men jeg har alltid brukt intel og har hørt at hvist man vil legge litt ekstra penger i det så er det bedre enn amd

Vil ikke tro det. Går man noen år tilbake, sånn rundt K6 og K6-2 tidene var nok AMD mer ustabilt i forhold til Intel. Men det har sammenheng med at det var de første prosessorene hvor AMD prosessorene trengte eget hovedkort og brikkesett, mens Intel fortsatt hadde de gamle brikkesetten og hovdkortene å bygge på. Dessuten er det jo allmen kjent at Intel lager brikkesettene selv, og det har de jo gjordt en stund. Dermed er det jo klart de kan sakene sine. Nå derimot så vil jeg tro det er så godt som likt. Den vanlige bruker vil iallfall ikke merke forskjell.

Endret av Atpn
Lenke til kommentar
poenget her er at Dell har inngått en meget bra avtale med Intel om å selge deres produkt , Hva er galt med det???

Fordi det er feil, uredelig og feigt. En slik praksis strider også sterkt mot prinsippene for frihandel.

 

Enhver med peiling på hvordan markede fungerer vet at dette er helt normalt , hvem tror du bestemmer hva du skal finne i hyllene på Rema/Rimi ?? De forskjellige levrandører?? Neppe, her er det de store gutta som rår ,men da er det greit vi strømmer til og handler som bare det , med det resultat at alle små butikker forlengst er gått dukken og det i vårt eget land  :hmm:  :hmm: Kan overhode ikke se at amd er gått dukken pga samarbeidet mellom Dell og Intel .

Hva med Ford de eier jo Mazda og har 100% kontroll over dem.

Det er dette jeg mener med skylapper , nemmelig å male fanden på veggen for noe som er helt vanelig i all industri , nemmelig sammarbeid som gagner en .

Forskjellen er bare at ikke alle finner seg i at "de store gutta" bestemmer hvilke produkter jeg som forbruker skal få lov å kjøpe i butikken. Jeg ønsker handlefrihet og finner meg ikke i at andre bestemmer hva jeg får kjøpe, da handler jeg heller andre steder så godt det lar seg gjøre. Praksisen til Dell er ødeleggende for hele bransjen slik jeg ser det (spesielt AMD taper penger på det), og gavner bare Dell og Intel til syvende og sist og ikke oss som forbrukere. Det skulle jo tatt seg ut om f.eks. Komplett fjernet alle AMD-relaterte produkter fra sitt sortiment rett over natten :hmm:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Ingen ting er bedre en at AMD gjør det bra, det største skjæret i sjøen for AMD nå er antakelig at brikkesett med PCIe ikke kommer før 1.kvartal 2005.

 

Vi får bare håpe AMD også får større innpass på OEM markedet. Dette har ikke bare, som noen hevder, med såkalt press fra Intel å gjøre, men at IT bransjen på endel områder er mer konservative en paven.

Lenke til kommentar

Hehe Intel har jo 82.5% av det totale cpu markedet :thumbup:

AMD har jo 15.5% og resten har vist knappe 2% :hmm:

 

At Dell bruker nesten bare intel kommer nok av mange grunner det da

 

Dessuten så vist AMD slitt med å kunne levere nok prosessorer også, så dette er nok muligens en av grunnene til at svære firmaer vegrer seg å kjøpe AMD...

 

Blandt bærbare så har jo intel er veldig markedsandel og den vil nok fortsette slik i det nærmeste fremtid også...

 

Når det gjelder stasjonære så er det uvisst hvordan det blir fremover da. At Dell ødelegger markedet ved å ikke selge pcer med amd cpuer er jo bare tull. Dell har jo gode erfaringer med Intel så hvorfor skifte, desuten så hvis kundene er fornøyd med intel også så hvorfor skifte....

 

Dessuten er det mange andre ting som spiller inn også...

Lenke til kommentar
Fordi det er feil, uredelig og feigt. En slik praksis strider også sterkt mot prinsippene for frihandel.

 

Så om du satt i ledelsen i Dell, og hadde en superavtale med Intel, som skaffer deg MASSE inntekter, ville du sagt den opp for å gjøre verden meir "rettferdig" ??

 

Det er ikkje riktig med tanke på Dell si markedsføring å bygge AMD systemer også..

Lenke til kommentar
At Dell bruker nesten bare intel kommer nok av mange grunner det da

 

Dessuten så vist AMD slitt med å kunne levere nok prosessorer også, så dette er nok muligens en av grunnene til at svære firmaer vegrer seg å kjøpe AMD...

 

At Dell ødelegger markedet ved å ikke selge pcer med amd cpuer er jo bare tull. Dell har jo gode erfaringer med Intel så hvorfor skifte, desuten så hvis kundene er fornøyd med intel også så hvorfor skifte....

Dell selger utelukkende Intel-prosessorer og brikkesett m/tilbehør pga. en langvarig eksklusiv avtale de har inngått med Intel. Produksjonskapasitet og hva kundene vil ha har lite eller ingenting med dette å gjøre, dette er rent forretningsmessig og noe de heller ikke legger skjul på. Store firmaer som IBM, SUN og HP leverer idag AMD-baserte systemer og disse er også veldig populære, og jeg er sikker på at hvis det kom en ordre fra Dell også så ville AMD kunne levere uten store problemer.

Lenke til kommentar
poenget her er at Dell har inngått en meget bra avtale med Intel om å selge deres produkt , Hva er galt med det???

Fordi det er feil, uredelig og feigt. En slik praksis strider også sterkt mot prinsippene for frihandel.

 

Enhver med peiling på hvordan markede fungerer vet at dette er helt normalt , hvem tror du bestemmer hva du skal finne i hyllene på Rema/Rimi ?? De forskjellige levrandører?? Neppe, her er det de store gutta som rår ,men da er det greit vi strømmer til og handler som bare det , med det resultat at alle små butikker forlengst er gått dukken og det i vårt eget land  :hmm:  :hmm: Kan overhode ikke se at amd er gått dukken pga samarbeidet mellom Dell og Intel .

Hva med Ford de eier jo Mazda og har 100% kontroll over dem.

Det er dette jeg mener med skylapper , nemmelig å male fanden på veggen for noe som er helt vanelig i all industri , nemmelig sammarbeid som gagner en .

Forskjellen er bare at ikke alle finner seg i at "de store gutta" bestemmer hvilke produkter jeg som forbruker skal få lov å kjøpe i butikken. Jeg ønsker handlefrihet og finner meg ikke i at andre bestemmer hva jeg får kjøpe, a handler jeg heller andre steder så godt det lar seg gjøre. Praksisen til Dell er ødeleggende for hele bransjen slik jeg ser det (spesielt AMD taper penger på det), og gavner bare Dell og Intel til syvende og sist og ikke oss som forbrukere. Det skulle jo tatt seg ut om f.eks. Komplett fjernet alle AMD-relaterte produkter fra sitt sortiment rett over natten :hmm:

Nå står det jo Komplett fritt å gjøre det da og om prisen var riktig er jeg ikke i tvil om at de hadde gjordt det , det samme gjelder vel om amd hadde gitt dem riktig pris .

Men handler du på Rema , Rimi og kjøper du produkter fra feks JVC ,Panasonic , Phillips, BMW , Ford osv osv??? Hvor mange firmaer tror du ligger med brukket rygg i kjølvannet til alle disse ??

Jeg støtter heller ikke Intel sin måte å gå frem på men er samtidig ikke i tvil om at hadde AMD hatt samme mulighetene så hadde de også benytet dem , derfor synest jeg det blir for dumt å bare lete med lys og lykter etter feil og mangler ved et selskap og publsere dette i nesten alle innlegg samtidig som AMd fremstilles som verdens redning , er temmelig sikker på at de har sine svin på skogen de og .

Det jeg skriver er heller ikke ment som et anngrep på deg personelig, da du sikkert er en grei kar :D men jeg kritiserer din ensidighet i innleggene når det gjelder kritikk av Intel utover det har du faktisk en del intresange innlegg .

Hvorfor ikke heller dvele med mulighetene til de forskjellige systemer , være seg Intel eller amd ? :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
At Dell bruker nesten bare intel kommer nok av mange grunner det da

 

Dessuten så vist AMD slitt med å kunne levere nok prosessorer også, så dette er nok  muligens en av grunnene til at svære firmaer vegrer seg å kjøpe AMD...

 

At Dell ødelegger markedet ved å ikke selge pcer med amd cpuer er jo bare tull. Dell har jo gode erfaringer med Intel så hvorfor skifte, desuten så hvis kundene er fornøyd med intel også så hvorfor skifte....

Dell selger utelukkende Intel-prosessorer og brikkesett m/tilbehør pga. en langvarig eksklusiv avtale de har inngått med Intel. Produksjonskapasitet og hva kundene vil ha har lite eller ingenting med dette å gjøre, dette er rent forretningsmessig og noe de heller ikke legger skjul på. Store firmaer som IBM, SUN og HP leverer idag AMD-baserte systemer og disse er også veldig populære, og jeg er sikker på at hvis det kom en ordre fra Dell også så ville AMD kunne levere uten store problemer.

Dell hadde neppe vært en av de største PC levrandørene om de ikke brydde seg om kundene og hva de vil ha, den er for drøy . Men Dell kunne muligens ha vært enda større om de hadde solgt produkter fra begge :hmm::hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Da er det naturligvis ikke en feil fra AMDs side, men hvordan fungerte de samme minnebrikkene sammen med Intel-systemer?

Fordi de ustandard PC3200-minnebrikkene på markedet var testet opp mot Intel sine brikkesett fremfor godkjennelse hos JEDEC, en slik praksis er både billigere og enklere for mindre minneprodusenter som f.eks. TwinMOS. AMD har dessverre ikke tilgang til Intel sin testdatabase på ustandard PC3200-minne og måtte i ettertid gjøre denne jobben selv i samarbeid med sine partnere.

Det du sier her gir jo bedriftsmarkedet nok en grunn til å velge Intel. Grusomt og nådeløst kanskje, men håper du innser at det er slik det fungerer.

Lenke til kommentar
Det du sier her gir jo bedriftsmarkedet nok en grunn til å velge Intel. Grusomt og nådeløst kanskje, men håper du innser at det er slik det fungerer.

Nei, fordi bedriftsmarkedet utelukkende bruker standard-minne godkjent av JEDEC. Det skulle jo tatt seg ut om de ikke gjorde det.

Det jeg skulle frem til var at et stabilitetsproblem forbundet med AMD - hva nå enn grunnen er - ikke er spesielt betryggende for bedriftsmarkedet.

 

Velger minneprodusenter - samme hvilken produsent, og hvorfor - å teste minnet sitt kunn opp mot Intels brikkesett er jo dette en faktor.

 

Og forresten, vet ikke om dette er nevnt tidligere i tråden, men der hvor AMD foreløbig ser ut til å ha størst suksess (stort sett hvertfall) er i mid-high end markedet med sine 64-bits prosessorer, og dette er strengt tatt ikke de prosessorene som er mest aktuelle til desktop maskiner hos bedrifter enda hvertfall.

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Fordi det er feil, uredelig og feigt. En slik praksis strider også sterkt mot prinsippene for frihandel.

 

Så om du satt i ledelsen i Dell, og hadde en superavtale med Intel, som skaffer deg MASSE inntekter, ville du sagt den opp for å gjøre verden meir "rettferdig" ??

Muligens ikke.

 

Uansett så er ikke den "lukrative avtalen" Dell har med Intel den eneste grunnen til at Dell utelukkende putter P4 i maskinene sine. De fleste forbrukere har et bedre forhold til Intel grunnet ting som nevnt før i tråden; de tilbyr mer GHz og "mer stabilitet" tror mange.

 

Hvorfor skulle Dell stappe AMD 64 inn i maskinene sine? Dell's high end maskiner, XPS-ene har jo "en helt ny type prosessor og skjermkort". AMD 64 er en entusiast-prosessor som egentlig burde vært mye mer utbredt blant familier. Dell skal bare lure folk til å kjøpe "ekstra stabile" Intel prosessorer og "neste generasjons skjermkort" (som ikke er bedre enn AGP i dag); hvem bytter vel ut skjermkortet på en gammel familiepc?

 

AMD kunne spist opp hele desktop-kaken for min del. Så kunne Intel brydd seg om bærbare heller.

Lenke til kommentar
Dell selger utelukkende Intel-prosessorer og brikkesett m/tilbehør pga. en langvarig eksklusiv avtale de har inngått med Intel. 

Ehh ja, langvarige eksklusive avtaler er så vidt jeg vet helt vanlig i næringslivet dersom partene mener det er til deres eget beste.

Brev fra Dell til AMD: Desverre valgte vi denne gang en annen leverandør med gunstigere betingelser, Vi ønsker Dem velkommen til å inngå nye kontraktsforhandlinger ved en senere anledning.

 

Produksjonskapasitet og hva kundene vil ha har lite eller ingenting med dette å gjøre, .

Du begynner i feil ende. Produksjonskapasiteten tilpasses markedet ikke motsatt.

Hva kundene vil ha er en infløkt greie hvor Intel tydligvis har lyktes bedre enn AMD

 

 

dette er rent forretningsmessig og noe de heller ikke legger skjul på. .

Selvsagt er det det. Eierne av et selskap vil ha penger igjen for investeringene sine ellers kunne de satt de i banken.

 

jeg er sikker på at hvis det kom en ordre fra Dell også så ville AMD kunne levere uten store problemer.

Se første punkt.

Lenke til kommentar

Helt klart , enhvær som innvisterer penger i noe gjør dette for å få mer igjen , skulle bare mangle . Derfor er det også bra at AMD lykktes med sin satsing på A64 , hadde det blitt like mange røde tall her som tidligere er det vel ikke sikker hvor lenge de ville overlevd nettop fordi det da hadde blitt vanskelig å få investorene med vidre .

Lenke til kommentar

Må bare få legge til noe med tanke på bedriftsmarkedet, som vi jo snakker om her.

 

Jeg var ansvarlig for innkjøp av 17 PCer til en liten bedrift (var vikar). Budsjettet tilsa at dette måtte bli AMD. Jeg måtte handle hos en spesifikk forhandler pga. rammeavtale. Dette ble sagt (sånn ca.) da jeg spurte etter AMD:

 

Meg: - Oppsettet vi ønsker er som følger *blabla* AMD XP2500+ *blabla*

Selger: - Desverre, vi fører ikke AMD

Meg: - Å, hvorfor ikke?

Selger: - Vi er gått lei av å returnere defekte prosessorer. Vi kan bestille hvis en kunde insisterer, men vi anbefaler normalt ikke kunder AMD prosessorer.

Meg: - Er det såpass mye trøbbel med disse?

Selger: - Serviceteknikerne våre har aldri hatt det så travelt som da vi begynte å føre AMD prosessorer.

 

Dette er en liten butikk (ikke internettbutikk), sett i et stort perspektiv, men hvis dette er en vanlig holdning til AMD så forstår jeg at de sliter i bedriftsmarkedet. Og så har man IT-avdelingen på jobben min som får frysninger med tanke på AMD, men det har jeg jo allerede nevnt.

 

Og før noen spør om "I hvilken periode førte denne butikken AMD?" og "Går IT-folka på jobben din med skylapper?" osv. så prøv å forstå at det en hver har et helhetsinntrykk. Intel har ikke sviktet den lille butikken eller folka på jobben min, i motsetning til AMD som tilsynelatende gjorde jobben tung for butikken hvertfall.

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...