Gå til innhold

AMD vinner markedsandeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AMD har gått med underskudd en del år nå, så tror de er ganske "down to earth" fortsatt.. :)

Jepp de har slitet ekstremt.

 

"Slater and other analysts said that AMD must prove it can produce high volumes of the chip quickly. The company made similar promises with its last two microprocessors, the K5 and K6, only to stumble in manufacturing them profitably. Such issues forced AMD to report a $128.4 million loss in the first quarter ended March 28."

 

Hadde ikke K7 serien blitt en suksess haddet det vært over og ut for AMD sin prosessor avdeling.. Og det er ikke kødd engang.

Vi kan takke Dirk Meyer for at AMD fremdeles leverer prosessorer.

Lenke til kommentar

AMD vs. Intel

While AMD has been performing very well and chipping away at Intel since the release of the first Athlon, it's going to take a lot more than AMD doing well to dethrone Intel.

 

The server end of things is also looking very strong for AMD, arguably even stronger than on the desktop side. This month will see the first public demonstrations of 8-way Opteron servers, which will be a first for AMD. The Opteron has not only given AMD the ability to compete in the 4P (soon to be 4 Socket) space, but now stepping into the 8P realm, Opteron is the biggest threat to Intel it has ever been. With the Opteron available in 8P configurations, AMD will have brought 8P processing power down to the affordability of a 4P system. Looking at CPU costs alone, a single Opteron 850 currently sells for around $1500, a single 3GHz Xeon MP (4MB L3) sells for $4000 on average. Multiply that by 8 and you've got a $20K difference in CPU costs alone. We've compared the performance of 4-way versions of the Opteron 8xx vs. the 3GHz Xeon MP and already seen that the Opteron is the better performer of the two thanks to the better scalability of its architecture. While we're still waiting for a review sample of an 8-way server, we'd venture to guess that the superior scalability of the Opteron architecture will only be amplified in an 8-way scenario.

 

It takes time to develop CPUs and platforms, especially for the enterprise market, so Intel can't respond with product to AMD's threat - at least not today. Instead, Intel is offering motherboard makers much more support to develop some of the next-generation Intel server platforms. From what we heard in Taiwan, Intel is being much more cooperative with the manufacturers in making sure that their next-generation (2005 and 2006) server and workstation platforms come along quite well. Intel has also expressed a great deal of concern about Opteron to the motherboard manufacturers we talked to, although you'd never get them to publicly admit that.

 

AMD has also put dual core Opterons in the hands of the motherboard vendors. While we couldn't get a confirmation of clock speeds, the motherboard manufacturers we talked to could not say the same for Intel. It seems that AMD is truly ahead of Intel when it comes to dual core.

Lenke til kommentar

amd og intel-diskusjonen er som en bildiskusjon.... gamle menn kjøper mercedes og bmw fordi de er "kvalitet" og "mer stabile" en asiatiske biler....koster mye mer, og du får neppe det igjen...

 

unge mennesker som er litt prisbevisste kjøper heler asiatiske biler fordi de har holdt seg oppdatert på tester osv, og funnet ut at asiatiske biler gir dem mer for pengene.

 

er det noen andre enn meg som ser denne analogien?

 

aldri hatt en mer stabil maskin enn amden min nå, (første amdmaskin med via km133), så ingen skal fortelle meg at intel har vært så mye bedre...

 

og de som klager på minneproblemer og a64, husker dere ikke hvor mye minne som ikke kunne brukes på 440 bx (hvis det var riktig chipsett)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

AMD's share price catches up with Intel's

After the fevered speculation earlier this week about Dell using AMD microprocessors, the unthinkable nearly happened yesterday.

 

The price of a share in AMD finished on the NYSE exchange yesterday at $21.02, within hollering distance of Intel's price, which closed at $23.69.

 

Nearly 40 million shares changed hands on AMD stock yesterday, fuelled by analysts on Wall Street many of whom hurriedly re-adjusted their knickers and rated its shares to "buy" rather than neutral.

 

Intel's 52 week high was $34.60 on the 9th of January this year - its low was $19.64 on the 28th of September last.

 

Contrariwise, AMD's 52 week high was $21.10 - yesterday, while its 52 week low was $10.76 on the 12th of August last.

 

nagzone.jpg

The Desperation Derby

Lenke til kommentar

AMD shares reach 3-year high after HP earnings

Advanced Micro Devices Inc. shares surged more than 7 percent on Wednesday to a three-year high, a day after key customer Hewlett-Packard Co. reported record-high quarterly revenue.

 

AMD's stock has outperformed that of its top rival, Intel Corp., by 66 percent since the beginning of September. If one had invested $100 in AMD less than three months ago it would be worth $190 now.

 

Investors see great potential in AMD's Opteron chip for computer servers, which currently has only a very small share of the market, said Allan Mishan, an analyst with CIBC World Markets.

 

"There were low expectations attached to it, and they're doing well in the server, and that's enough to get (the stock) moving," Mishan said.

 

Though tied to essentially the same markets, the news from AMD and Intel has diverged sharply in recent months. While the spotlight on Intel has focused on the scrapping of high-profile initiatives and unexpected changes to its product roadmap, AMD has made bold predictions about rapid growth.

 

Just last week, AMD executives talked about a "transformed business model" that will grow faster than the overall market for chips, a marked shift for a company that was long seen as a low-margin manufacturer of Intel clones.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
AMD har gått med underskudd en del år nå, så tror de er ganske "down to earth" fortsatt.. :)

Jepp de har slitet ekstremt.

 

"Slater and other analysts said that AMD must prove it can produce high volumes of the chip quickly. The company made similar promises with its last two microprocessors, the K5 and K6, only to stumble in manufacturing them profitably. Such issues forced AMD to report a $128.4 million loss in the first quarter ended March 28."

 

Hadde ikke K7 serien blitt en suksess haddet det vært over og ut for AMD sin prosessor avdeling.. Og det er ikke kødd engang.

Vi kan takke Dirk Meyer for at AMD fremdeles leverer prosessorer.

Jepp , kombinasjonen av at amd lyktes såpass godt som de gjorde med A64 samtidig som Intel ikke lyktes like bra har trolig reddet dem , iallefall har det ført til at de kan rette opp økonomien og fortsatt være med i kapløpet , dette er svært positivt for oss alle uansett hvem vi har mest forkjerlighet til .

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel de har vel langt igjen før de går forbi Intel i markede ,men at amd har gjordt en god jobb er ikke tvil om , dette er bra da det kommer forbrukerne til gode .

Imidlertid var det en frase som var litt latterlig og lignet veldig på en utalelse fra en eller annen "fan" boy " Intel er muligens med ganske enkelt forbanna og ute etter å ta AMD."

Hadde Intel vært ute etter å ta AMD så hadde de gjordt det for lengst og lenge før de klarte å hevde seg i markede , så slike uttalelser blir latterlige i en ellers intressant artikkel .

 

EDIT: leste nå hele artikkelen og da måtte jeg le litt for meg selv ja , det var ikke vanskelig og se hvem han foretrakk , synd egentlig at folk som utgir seg for å skrivve seriøse artikler ikke er såpass seriøs at de klarer å holde seg nøytrale :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Vel de har vel langt igjen før de går forbi Intel i markede ,men at amd har gjordt en god jobb er ikke tvil om , dette er bra da det kommer forbrukerne til gode .

Imidlertid var det en frase som var litt latterlig og lignet veldig på en utalelse fra en eller annen "fan" boy " Intel er muligens med ganske enkelt forbanna og ute etter å ta AMD."

Hadde Intel vært ute etter å ta AMD så hadde de gjordt det for lengst og lenge før de klarte å hevde seg i markede , så slike uttalelser blir latterlige i en ellers intresang artikkel .

Men det som faktisk er litt merkelig er alle de dårlige valgene som Intel har gjort de siste 4 årene, mener ikke at Pentium 4 / 5 og andre Cpu fra intel er dårlige men det er jo et faktum at Intel enda ikke har levert en Amd knuser på både ytelse / pris.

 

Men er vel sånn at Intel ønsker å tjene inn mest mulig på sin teknologi og i og med de har størst markedsandel så bekymrer de vel seg ikke så mye for å tape litt mot amd.

Lenke til kommentar
Vel de har vel langt igjen før de går forbi Intel i markede ,men at amd har gjordt en god jobb er ikke tvil om , dette er bra da det kommer forbrukerne til gode .

Imidlertid var det en frase som var litt latterlig og lignet veldig på en utalelse fra en eller annen "fan" boy  " Intel er muligens med ganske enkelt forbanna og ute etter å ta AMD."

Hadde Intel vært ute etter å ta AMD så hadde de gjordt det for lengst og lenge før de klarte å hevde seg i markede , så slike uttalelser blir latterlige i en ellers intresang artikkel .

Men det som faktisk er litt merkelig er alle de dårlige valgene som Intel har gjort de siste 4 årene, mener ikke at Pentium 4 / 5 og andre Cpu fra intel er dårlige men det er jo et faktum at Intel enda ikke har levert en Amd knuser på både ytelse / pris.

 

Men er vel sånn at Intel ønsker å tjene inn mest mulig på sin teknologi og i og med de har størst markedsandel så bekymrer de vel seg ikke så mye for å tape litt mot amd.

Nja tror ikke de liker å tape markedsandeler uansett og hvem gjør vel det .

Når det så gjelder at de har rota litt i det siste er jeg helt enig , problemet der tror jeg skyldes en del "konservative" karer i ledelsen som ikke vil tenke nytt , men at det kommer nye ting som klarer å avare på det amd har er jeg ikke i tvil om , håpet er da at amd er rede til å følge på og at vi får en tettest mulig kappestrid fremover .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
PC World Norge har en meget interessant artikkel om AMD her:

 

Er AMD den nye Intel?

 

Anbefalt lesing! :thumbup:

Haha, at de går ann å komme opp med noe sånt skvip. :thumbdown: Enig me snekker'n uten tvil. Ja buddy, snorreh er sikkert den største AMD fanboyen i norge, og skulle ikke tvilt på at han jobbet for AMD! ;)

 

Hadde Intel ville hatt vekk AMD, ville jo de prøvd på det da de var små og langt nede. Men er ingen tvil om at AMD har komt seg oppover nå..

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar
Hvorfor i alle dager kan ikke folk holde seg til sak og slutte å diskutere person?

Fordi de får lov. En tråd skal gå langt over streken her på hardware .no, og lenge, før den blir stoppet. Og da stopper man gjerne tråden, som ellers ofte inneholder mye interessant, istedet for å stoppe de som ødelegger den.

 

Om alle poster med så mye som antydning til personangrep/karakteristikker/påstander eller lignende ble slettet umiddelbart, uansett om innholdet av posten ellers er både on topic og informativt, ble det kanskje ikke så spennende lenger. Det ville etterhvert gjøre det rimelig klart at om du har lyst til å få fram budskapet ditt, så får du holde deg på matta og til saken.

 

At begge sider driver med det gjør det ikke bedre. Hva som er rimelig sikkert er at det ikke akkurat oppmuntrer andre til å bidra i disse trådene.

 

Det er synd at de som driver mest med dette er de samme som ofte har mest å bidra med rent faglig. (Jeg skal ikke spekulere i om derfor de slipper unna med det, som jeg har sett andre gjøre...) Man står altså i fare for å miste verdifulle innlegg på denne måten, men jeg tror vel at det vil ha en oppdragende effekt over tid.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har hørt mye prat om ustabilitet hos AMD CPU'er, men helt æsrlig talt syns jeg det høres mest ut som et slags argument Intel kan ha lagt ut for å ødelegge for AMD. Jeg har hatt en AMD XP2800+ i snart et år og har aldri hatt et problem med den! Jeg er faktisk utrolig fornøyd med den, og mener jeg har spart utrolig mye penger på å kjøpe den. I følge SiSoft Sandra er den bitte-litte ørlite granna bedre enn en Intel 3.6GHz, hvilket jeg syns er ganske imponerende. Jaja, riktignok er min CPU overklokket, men allikevel... (hadde jeg visst hvordan jeg legger inn bilder, kunne jeg ha gjort det)

 

Jeg synes det er bra at AMD tar markedsandeler, det lover bra for oss. Og i tillegg er det bra at det er akkurat AMD som gjør det bra, fordi de fokuserer på litt mer enn bare MHz, i motsetning til Intel, som for bare noen måneder siden måtte innse at MHz-løpet ikke kunne fortsette fordi de da hadde møtt taket. Og siden Intel har så høy klokkehastighet på sine CPU'er, er det ikke da større grunn til å tro at deres CPU'er er mer ustabile?

Lenke til kommentar
Jeg har hørt mye prat om ustabilitet hos AMD CPU'er, men helt æsrlig talt syns jeg det høres mest ut som et slags argument Intel kan ha lagt ut for å ødelegge for AMD. Jeg har hatt en AMD XP2800+ i snart et år og har aldri hatt et problem med den! Jeg er faktisk utrolig fornøyd med den, og mener jeg har spart utrolig mye penger på å kjøpe den. I følge SiSoft Sandra er den bitte-litte ørlite granna bedre enn en Intel 3.6GHz, hvilket jeg syns er ganske imponerende. Jaja, riktignok er min CPU overklokket, men allikevel... (hadde jeg visst hvordan jeg legger inn bilder, kunne jeg ha gjort det)

 

Jeg synes det er bra at AMD tar markedsandeler, det lover bra for oss. Og i tillegg er det bra at det er akkurat AMD som gjør det bra, fordi de fokuserer på litt mer enn bare MHz, i motsetning til Intel, som for bare noen måneder siden måtte innse at MHz-løpet ikke kunne fortsette fordi de da hadde møtt taket. Og siden Intel har så høy klokkehastighet på sine CPU'er, er det ikke da større grunn til å tro at deres CPU'er er mer ustabile?

Det er en myte at amd er mer ustabil enn Intel og hvem som bruker denne "myten" mest kan nok diskuteres , men det som har vært et faktum tidligere var at en del brikksett til amd gjorde dem ustabile ,dette har imidlertid ingenting med cpu å gjøre .

Når det så gjelder din XP 2800 som yter bedre enn en P4 3,6 så har du nok blingset litt , den yter omtrent som en P4 2,8 derav navnet :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

AMD fortsetter tydeligvis å vinne markedsandeler fra Intel:

 

AMD Big Gainer in 3rd-Quarter Microchip Sales - IDC

Advanced Micro Devices Inc. captured nearly 10 percent of computer microchip market revenue in the third quarter, the highest level in nearly three years, market research firm IDC said on Tuesday.

 

The gains show that Sunnyvale, California-based AMD is succeeding with a strategy of making higher-priced chips for servers and premium PCs used by video game enthusiasts, said Shane Rau, an IDC analyst. Rau said the average price of an AMD chip rose 10 percent from the second quarter.

 

Moving away from its traditional role as a maker of low-priced clones of Intel Corp. chips, AMD has introduced more competitive products like the Opteron server chip and its Athlon 64 FX gaming PC chip that earn it higher profits and revenues.

 

Opteron, for one, has been widely viewed as a success, even winning the praise of Dell Inc., which sells only Intel-based computers.

 

AMD trimmed Intel's share in PC-based servers in the third quarter, taking 8 percent of unit sales, up from 6.9 percent, according to IDC. Opteron was introduced by AMD last April.

 

Meanwhile, AMD's share of the revenue pie rose to 9.9 percent from 8.5 percent in the second quarter. The last time AMD had a higher share of dollar sales of PC microprocessors was in the first quarter of 2002, Rau said.

 

AMD also saw slight gains in unit share for desktop and notebook PCs. It now has 18.4 percent of the desktop PC market, and 9.3 percent of the notebook PC market, by the number of chips sold, though each are up less than 1 percentage point from the second quarter.

 

Intel nevertheless held onto its overall dominance of the PC microprocessor market, retaining 81.2 percent of the overall share of units, off slightly from 81.7 percent.

 

Based on its own targets, AMD still has far to go before it can declare outright success against Intel, which still remains the dominant force in the PC chip market.

 

In an interview with Reuters earlier in November, AMD's top sales executive said Opteron is on track to achieve 10 percent of the PC server market by the end of the year, and up to 30 percent of that market over time.

 

"I see no reason why we couldn't capture a third of the server market," Henri Richard, AMD's worldwide head of sales, said at the time, adding that AMD will end 2005 as "a significant player in the enterprise segment."

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Forbes har kåret AMD-aksjen til "Stock Of The Week":

 

AMD: Scaling A Wall Of Worry

Chris Johnson, director of quantitative analysis for Cincinnati-based Schaeffer's Investment Research and Bernie Schaeffer's Option Advisor, recommends buying shares of Advanced Micro Devices, the Sunnyvale, Calif., maker of semiconductors. For the nine months ended Sept. 26, 2004, revenue at AMD increased 62% over the same period in 2003 to $3.74 billion, while the company swung from a loss of $317 million to net income of $121.1 million.

 

Shares of AMD are up nearly 40% over the past 12 months, but have more than doubled (up 118%) since hitting their 52-week low of $10.76 on Sept. 8. Based on the Dec. 7 close of $23.49, AMD trades at 45 times the expected 2004 earnings of $0.52 per share, and 32.6 times the consensus 2005 EPS of $0.72. AMD's market capitalization is $8.5 billion.

 

"Years of fundamental work at AMD are beginning to yield results, as AMD is emerging from the shadow of Intel as a semiconductor powerhouse," says Johnson, who relies primarily on technical analysis and contrarian sentiment to make investment decisions for both options and their underlying securities. "Recent relative strength of AMD stands as proof that the company has become the relative strength leader of the semiconductor sector," notes Johnson, adding that AMD stock now trades "above its long-term moving averages" and is one of the top performers in the exchange-traded Semiconductor HOLDRs Trust

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...