Gå til innhold

AMD vinner markedsandeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selger: - Vi er gått lei av å returnere defekte prosessorer. Vi kan bestille hvis en kunde insisterer, men vi anbefaler normalt ikke kunder AMD prosessorer.

Haha, her er det hvertfall stor udugelighet ute og går et sted i kjeden. Dette kan da ikke skyldes annet enn feil ved montering. Evt i bruk sammen med bedritne komponenter.

 

 

'Intel Inside holds up Dell Opteron adoption

Now Dell is deeply embedded with Intel and you might be surprised to hear that the Inside campaign is worth several hundreds of millions of dollar to the PC maker.'

 

http://www.theinquirer.net/?article=18326

 

De fleste som kjøper Dell gir vel katta i om det står Intel eller AMD på boksen, de kjøper den pga pris og serviceavtaler etc. Skulle vel tro at Dell klarte å lage kurrante maskiner med AMD cpu når sun ibm hp ++ klarer det.

 

Ang stabilitet så er jeg på andre AMD riggen nå, første var en Duron basert maskin som kjørte på VIA kt133. Denne var ganske trøblete en stund, (Oppførte seg igrunn ganske likt som tidligere pII maskin på tilsvarende og eldre OS) inntil man gikk over fra 98 til 2000. Siden det har den gått i 3 år uten en eneste blåskjerm/kræsj. På nåværende nforce maskinen har det heller aldri vært noe2 som helst problem.

Tidligere var også AMD maskinene plaget mye av dårlige HK/chipset med dårlige komponenter. Spenningsregulatrorer etc.. noe som de gamle og grå husker fortsatt, greit nok, men tidene forandrer seg.

Lenke til kommentar
Selger: - Vi er gått lei av å returnere defekte prosessorer. Vi kan bestille hvis en kunde insisterer, men vi anbefaler normalt ikke kunder AMD prosessorer.

Haha, her er det hvertfall stor udugelighet ute og går et sted i kjeden. Dette kan da ikke skyldes annet enn feil ved montering. Evt i bruk sammen med bedritne komponenter.

Så vidt jeg vet er ikke kompetansen mindre hos dem enn hos en 14 åring som klarer å sette sammen en stabil AMD basert PC. Man kan ikke skylde stort svinn og masse problemer med nesten utelukkende AMD baserte PCer på hverken kompetanse eller andre bedritne komponenter, det må du da skjønne. Dessuten ville nok butikken gått vekk fra de andre bedritne komponentene før de gikk bort fra prosessorne.

 

Som jeg sa tidligere i denne tråden liker jeg å se at AMD tar markedsandeler fra Intel slik at de to selskapene nærmer seg hverandre. Jeg prøver bare å formidle hvilke inputs jeg har fått fra mine hold.

 

Du ville sikkert blitt fornærmet om jeg kalte deg AMD-fanboy, b0nna, men når du kommer med slikt sprøyt om udugelighet osv. frister det veldig. Hvorfor kan ikke folk innse å leve med at AMD hadde et problem tidligere, men at ryktet fremdeles består i miljøer der trygghet står i høysetet.

Lenke til kommentar

stian-hg: (giddet ikke quotenoe) tror selgeren er intel fanboy, har ikke hørt om at amd har noen spessielt høy retur på cpu'r, ser da vekk fra inkompitanse fra brukere med knust/brent core.

amd har ikke hatt noen spesielle problemer med stabilitet, ser enda en gang vekk fra ting som ikke er amd sin skyld som: bedrittne chipset's fra via/ali

 

og om ryktet går forsatt i miljøet? ikke i oppegående miljø, muligens fra "it spesialister" med it-kompetase på niva med en 4åring som tror alt han blir fortalt.

Lenke til kommentar

Det er da bare tull å kritisere Dell for å føre kun Intel, det er forbrukeren som selv avgjør hvor han/hun kjøper. Til Snekkeren: du har absolutt helt rett at det er kapitalen som rår, den finnes knapt nok en eneste selvstendig handelsmann igjen i norge, uansett hvilken bransje en ser på. Kjedemakta er faktisk uhørt stor, driveren av en butikk i en kjede kan ofte ikke legge inn andre varer på kassesystemet enn det kjeden har bestemt.

 

Klart det er uheldig, men nok en gang så er det forbrukern som har valgt den handestrukturen som er i dag.

 

Men feilen ligger likeså mye hos produsentene og grossistene.

 

For en storkiosk er det faktisk ofte rimeligere å hente varene hos Rema eller Rimi, enn hos matvaregrossistene, dette fordi volumrabbatter er så store.

 

For en liten datavarelevrandør er det faktisk ofte rimelegere varer å finne hos de store nettbutikkene, enn hos grossister for data. Gjelder selvsagt samme produkt.

 

Når det gjelder de store datagrossistene så har de egne datterselskap som nettbutikk, samme eiere. De er selvsagt ikke intresert i at databutikker som handler hos dem skal kunne konkurere med sine egne nettbutikker.

 

Dette kommer meget klart frem når ukens tilbud hos de store nettbutikkene ligger opp til 10-15% under hva grossisten tilbyr sine andre databutikker.

 

Så det er klart at det er i grossistleddet at fortjenesten ligger. Dette kan jeg utale med sikkerhet da jeg også kjenner en rekke produsenter priser til grossister for volumkjøp.

 

Bare her i Tromsø har det siste md, blitt nedlagt 1 databutikk/serviceverksted, samt en annen har måtte redusert sin bemanning meget.

 

Grossitenens prispolitikk er en klar markedstragi på å presse mindre webbutikker, og dataforhandlere ut. Det er iogforseg ikke så galt så lenge vi iallefall har en 3-4 store grossister/nettbutikker. For det er nok for mye forlangt at forbrukerene skal handle varene dyrere bare for å beholde en butikk.

 

Vel innlegget var nok litt offtopic. Kom av diskusjonen ang Dell, og Kjedemakt.

 

Til slutt, en bedrift vil alltid kjøpe det kjente trygge framfor noe den ikke kjenner 100%. Intel har et rykte på seg for å være stabil, og stabilitet er mye viktigere for en bedrift en ytelse. Faktisk tror jeg at mange bedrifter ville bli skeptisk til intel hvis de la seg under AMD i pris for standard kontormaskiner. Ofte forbinder en lavkost med lavkvalitet. AMD kjører derfor helt korrekt markedstragi ved å satse på hjemmebrukere, entusiaster og gamere. Der er det i hovedsak pris-ytelse som gjelder. Og ikke minst mange av dagens unge datanerder vil engang i fremtiden også besette ledende innkjøpstillinnger for bedrifter og på lengre sikt vil det nok gavne / øke AMD sin markedsandel i bedriftsmarkede.

 

ble vel litt langt og uoversiktlig, men slik er det når en tenker raskere en en skriver, uten at det sier så mye.

Lenke til kommentar
tror selgeren er intel fanboy

Jeg kan med sikkerhet si at fyren ikke er fanboy av noe slag, til det er han for oppegående til. Hvordan kan jeg forklare dette mon tro? :)

 

og om ryktet går forsatt i miljøet? ikke i oppegående miljø, muligens fra "it spesialister" med it-kompetase på niva med en 4åring som tror alt han blir fortalt.

Det er ikke et rykte, de (butikken) har tatt en avgjørelse på grunn av ekstremt dårlig erfaring. De har sikkert vært uheldige, men de fleste kunder har ingen preferanser i forhold til prosessorprodusent så dermed kjører de Intel all the way. Alle parter er fornøyde :)

 

Når du snakker om "ryktet" så er det fremdeles i live i oppegående miljø (tar utgangspunkt i IT-avdelingen på min arbeidsplass). Dette dør ikke før det motsatte er bevist, og hvorfor ta sjangsen når de har et bedre tilbud med Intel-baserte systemer?

Lenke til kommentar

Det er bra å høre at det ikke bare er Intel som leverer CPU'er til markedet. Det driver utviklingen fremover. Og jeg er svært fornøyd med min AMD-maskin jeg bygde opp i sommer. Men jeg synes ikke at AMD har så mye å stille opp med på bærbar-fronten. Der er nok Intel milevis foran. Kunne aldri tenke meg en AMD-basert bærbar PC.

Lenke til kommentar

Kommer AMD med en konkurrent til Pentium-M? Regner med de arbeider med en prosessor som skal inn i samme segmentet som Pentium-M, ellers begynner jeg å lure på hele AMD.. :hmm:

 

At Dell får billigere prosessorer fra Intel hvis de IKKE selger AMD-prosessorer ser jeg på som en form som bestikkelser. Vil faktisk gå så langt å sammenligne det med at Intel tilbydde f.eks. Komplett 100 millioner for å kutte ut alt som hadde med AMD å gjøre (for å dra Komplett-varianten litt lenger :))

 

Tja ,hva gjør vi nå ?? Nå må vel alle her på forumet begynne å kjøpe Intel om de skal holde på sitt argument fra tidligere om at de støtter den som selger minst 

 

Er vel fortsatt en liten stund til AMD har større markedsandeler enn Intel, så jeg skjønnte ikke helt poenget med den kommentaren (ja, så smileyene).

Lenke til kommentar
og om ryktet går forsatt i miljøet? ikke i oppegående miljø, muligens fra "it spesialister" med it-kompetase på niva med en 4åring som tror alt han blir fortalt.

Det er ikke et rykte, de (butikken) har tatt en avgjørelse på grunn av ekstremt dårlig erfaring. De har sikkert vært uheldige, men de fleste kunder har ingen preferanser i forhold til prosessorprodusent så dermed kjører de Intel all the way. Alle parter er fornøyde :)

 

 

At butikken tok en avgjørelse for noen år siden pga. erfaringer er greit nok, men at de ikke har revurdert denne avgjørelsen (og bestemt seg for å satse på AMD igjen)de siste par årene vitner på manglende kompetanse (slik jeg ser det).

Lenke til kommentar
Ingen ting er bedre en at AMD gjør det bra, det største skjæret i sjøen for AMD nå er antakelig at brikkesett med PCIe ikke kommer før 1.kvartal 2005.

 

Vi får bare håpe AMD også får større innpass på OEM markedet. Dette har ikke bare, som noen hevder, med såkalt press fra Intel å gjøre, men at IT bransjen på endel områder er mer konservative en paven.

Ugh, jeg håper og tror at dette vil vise seg å være galt. Hvis ikke er det ganske sløvt synes jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kommer AMD med en konkurrent til Pentium-M? Regner med de arbeider med en prosessor som skal inn i samme segmentet som Pentium-M, ellers begynner jeg å lure på hele AMD..  :hmm:

 

At Dell får billigere prosessorer fra Intel hvis de IKKE selger AMD-prosessorer ser jeg på som en form som bestikkelser. Vil faktisk gå så langt å sammenligne det med at Intel tilbydde f.eks. Komplett 100 millioner for å kutte ut alt som hadde med AMD å gjøre (for å dra Komplett-varianten litt lenger :))

 

Tja ,hva gjør vi nå ?? Nå må vel alle her på forumet begynne å kjøpe Intel om de skal holde på sitt argument fra tidligere om at de støtter den som selger minst 

 

Er vel fortsatt en liten stund til AMD har større markedsandeler enn Intel, så jeg skjønnte ikke helt poenget med den kommentaren (ja, så smileyene).

Slike sammarbeidsavtaler som dette er jo vanelig overalt innen industrien , ja selv innen handeln i Norge som feks Rimi og Rema , forskjellen der er at de dikterer priser og betingelser og er du ikke istand til å levere til de prisene får du ikke levert i det hele tatt , i tillegg får flere levrandører IKKE lov til å levere til andre butikker/kjeder om de skal ha sine produkter hos feks Rimi , dette godtar vi som sagt tidligere uten å mukke men bryr os svært med hva som skjer på andre siden av jorden :hmm::hmm:

 

PS: ja den kommentaren med smilyene var en spøk :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Selger: - Vi er gått lei av å returnere defekte prosessorer. Vi kan bestille hvis en kunde insisterer, men vi anbefaler normalt ikke kunder AMD prosessorer.

Haha, her er det hvertfall stor udugelighet ute og går et sted i kjeden. Dette kan da ikke skyldes annet enn feil ved montering. Evt i bruk sammen med bedritne komponenter.

Så vidt jeg vet er ikke kompetansen mindre hos dem enn hos en 14 åring som klarer å sette sammen en stabil AMD basert PC. Man kan ikke skylde stort svinn og masse problemer med nesten utelukkende AMD baserte PCer på hverken kompetanse eller andre bedritne komponenter, det må du da skjønne. Dessuten ville nok butikken gått vekk fra de andre bedritne komponentene før de gikk bort fra prosessorne.

Som du skrev i ditt første innlegg:

'Selger: - Vi er gått lei av å returnere defekte prosessorer.'

 

Hvis dette firmaet har hatt så store problemer så vitner det vel om inkompetanse et sted? Du kan skylde på AMD men i dette tilfelle så var det jo problemet veldig stort siden de tross alt gikk lei alt. Og så vidt meg bekjent, og tidligere nevnt så finnes det vel ingen statistikk som sier at det er noe stort problem med 'levetiden' på AMD cpu-er vs intel sine.

 

 

Hvorfor hadde f.eks HP ført AMD cpu-er hele denne tiden hvis problemt var så stort? Kanskje firmaet i denne situasjonen ikke har vært flinke nok?

 

 

Og nå:

Man kan ikke skylde stort svinn og masse problemer med nesten utelukkende AMD baserte PCer ...

 

Sier mer om maskinene enn cpu-ene.

Lenke til kommentar
Jeg personlig har aldri vært noe glad i slike avtaler, de er til bare for at de store skal bli større, uansett marked. De burde forbys av diverse konkurransetilsyn mener jeg.

 

Men nå begynner Sopranos :cool: (Tony Soprano er ett ****** av rang...)

Nei hvem er vel egentlig det , utenom de store bedriftseierne , men verden er nå engang slik desverre :hmm::hmm:

Lenke til kommentar
Men jeg synes ikke at AMD har så mye å stille opp med på bærbar-fronten. Der er nok Intel milevis foran.
Kommer AMD med en konkurrent til Pentium-M? Regner med de arbeider med en prosessor som skal inn i samme segmentet som Pentium-M, ellers begynner jeg å lure på hele AMD..

Ja, low-power Mobile Athlon 64:

AMD Sets Up Low-Power CPU Storm

 

amd_mobile_rdmp_big.jpg

 

Her står det at AMD kommer med prosessorer med 25W TDP allerede til høsten, så det lover bra for deres 90nm-produksjon som tyder på at de har klart å få ned effektforbruket ytterligere. AMD leverer som kjent allerede prosessorer med spesielt lavt effektforbruk; Opteron EE (30W TDP) og low-power Mobile Athlon 64 (35W TDP). Til sammenligning så har Intels Pentium-M et effektforbruk på 24.5W (Typical Power ≠ TDP), så disse nye AMD-prosessorene vil utvilsomt representere en reell konkurrent for Pentium-M :)

Lenke til kommentar
Hvis dette firmaet har hatt så store problemer så vitner det vel om inkompetanse et sted?

Hos Posten kanskje? :) Nei, men disse er absolutt habile innen data, det kan jeg si med sikkerhet.

 

Du kan skylde på AMD men i dette tilfelle så var det jo problemet veldig stort siden de tross alt gikk lei alt. Og så vidt meg bekjent, og tidligere nevnt så finnes det vel ingen statistikk som sier at det er noe stort problem med 'levetiden' på AMD cpu-er vs intel sine.

Når de hadde problemene sine vet jeg ikke helt konkret, men det var ikke lenge siden. Rundt ONS for 2 eller 3 år siden mener jeg de hadde AMD problemer. Kjenner ikke detaljene så godt. Uansett var de sikkert uheldige, men så lenge Intel funket bedre da og fungerer utmerket for dem enda så hvorfor endre tingenes tilstand? Jeg er enig i at de kunne stilt AMD på lik linje med Intel i forhold til sine kunder, men et mindre sortiment er vel kanskje besparende, både økonomisk og tidsmessig, hva vet jeg? Tror nok de hadde gjort det hvis de så profitt i det.

 

Og nå:
Man kan ikke skylde stort svinn og masse problemer med nesten utelukkende AMD baserte PCer ...

 

Sier mer om maskinene enn cpu-ene.

 

Nei, hvorfor det, hvis prosessoren viser seg å være svakeste ledd gang etter gang?

 

Skal du ha et firma til å legge parkett hos deg gir du dem ikke flere oppdrag hvis de driter seg ut første gangen. Samme om det var verktøyet dems eller selve håndarbeidet som var problemet, går man heller til konkurenten. Gjør de jobben bra beholder du dem. Hvis man ikke har behov for å få i pose og i sekk - why bother?

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...