Gå til innhold

Norman eller Norton?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NOD32 er det du vil ha, dersom du vil ha en RASK scanner som gjør ting automatisk, men likevel belaster maskinen minimalt, og tar virus like godt (eller bedre) enn "de store" som Norton.

 

NOD32 er rett og slett effektivt, gjø akkurat det den skal, og reduserer ikke maskinen din til halv hastighet fordi den er aktiv slik som visse andre program *host* Norton *host*

 

-Stigma

hva driver du egentlig på med når du innstalerer Norton. Siden PC`en sin ytelse blr redusert med 50%?? Har altid brukt norton og kjører i dag Norton 2004 Pro. den ligger på 15Mb minne bruk. CPU gir ingen utslag. Eneste problemet eg har vert borti med norton i den tiden og har jobbet som teknikker, er når noen klarer å instalere Norton når di har et annet virusprogram på PC`en fra før og ikke avinstalerer dette først.

 

Eneste som eg ikke er fornøyd med på Norton er at alle filer du er borti blir scannet selv om du bare flytter filer fra en HDD til en annen. Men her er de da bare å skru av "Auto Protect". Det er seff sikrest når den sjekker alt men det treger seff ned pc`en litt når du kopierer o.l.

Lenke til kommentar

"halv hastighet" var jo selvfølgelig en overdrivelse (noe som jeg anntok jeg skulle slippe å peke ut), men om du har prøvd NOD32 mot f.eks. Norton så vet du hva jeg snakker om. Norton er bloatware, og tregt, mens NOD32 er lett og effektiv. Bare prøv å scanne hele systemet ditt med de to... NOD32 vil ta under halvparten av tiden. Faktisk er Norton en av aller tregeste scannerene på markedet, og dette bekreftes forresten om og om igjen av alle seiøse antivirus-tester.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Mulig jeg er litt paranoid, men vil være skeptisk til å installere virus programvare produsert i Russland ;-)

 

.....Slik som Kaspersky er.

 

Nettulf

Litt enig der Nettulf,ser for meg at den driver og stjeler passord og Mastercard

nummer og sender det til den Russiske mafiaen.

Det er helt sikkert at dere er paranoide, men det behøver ikke bety at ikke noen forfølger dere..... :roll:

Skal dere være så paranoide, så bør dere vel avinstalere alt av microsoft først og så kutte internett tilkoblingen. Start en ny installasjon av xp bak en firewall og se hva som skjer

Lenke til kommentar
Ble en diger Quote, men dette er jo virkelig utrolig. Synes du bør ta det opp med norman på [email protected], skulle være meget interessant å høre hva Norman har å si om saken.

 

De virusene du nevner skulle ikke være noe problem for noen virus scannere "i går" som du sier.

 

Virusene har vel neppe kommet inn 3000 ganger, men derimot spredd seg.

stemmer, det var i går kveld jeg rettet problemet, som var oppstått for et par dager siden (det opprinnelige problemet var jo at naboen ikke fikk koblet seg på nett). fant da over 3000 filer med manuell scan, og det var de samme filene som gikk igjen, de hadde gjemt seg i forskjellige mapper. så det er riktit at virusene ikke har kommet inn 3000 ganger. :)

 

naboen har fått norman gjennom tele2 (telenor har norton antivirus/firewall), så jeg ba ham ta saken videre hvis han ville. selv anbefalte jeg ham å ta backup, formatere og legge inn alt på nytt, inklusivt en ny antivirus.

Lenke til kommentar
Ble en diger Quote, men dette er jo virkelig utrolig. Synes du bør ta det opp med norman på [email protected], skulle være meget interessant å høre hva Norman har å si om saken.

 

De virusene du nevner skulle ikke være noe problem for noen virus scannere "i går" som du sier.

 

Virusene har vel neppe kommet inn 3000 ganger, men derimot spredd seg.

stemmer, det var i går kveld jeg rettet problemet, som var oppstått for et par dager siden (det opprinnelige problemet var jo at naboen ikke fikk koblet seg på nett). fant da over 3000 filer med manuell scan, og det var de samme filene som gikk igjen, de hadde gjemt seg i forskjellige mapper. så det er riktit at virusene ikke har kommet inn 3000 ganger. :)

 

naboen har fått norman gjennom tele2 (telenor har norton antivirus/firewall), så jeg ba ham ta saken videre hvis han ville. selv anbefalte jeg ham å ta backup, formatere og legge inn alt på nytt, inklusivt en ny antivirus.

Det høres ut som Nvcoas.exe (on access scanner) ikke var aktiv. Er en del virus som klarer å stoppe den. Men dersom virussignaturene er oppdatert skal ikke slike virus komme seg inn i første omgang. Netsky er jo relativt gammelt virus om det ikke har kommet en ny versjon av det da.

 

Edit:

Om du finner ut at prosessen nvcoas.exe ikke kjører selv om on access scanner er slått på, gjør følgende:

Åpne en kommandolinje.

Bla deg til mappen Norman ligger (Normalt c:\norman\nvc\bin)

Skriv:

nvcoas /unload

nvcoas /uninstall

nvcoas /install

nvcoas /load

 

En lignende løsning kan brukes om den går i "restart loop" som jeg nevnte tidligere:

zanda /unload

zanda /uninstall

zanda /install

zanda /load

Endret av alfern
Lenke til kommentar
Det høres ut som Nvcoas.exe (on access scanner) ikke var aktiv. Er en del virus som klarer å stoppe den. Men dersom virussignaturene er oppdatert skal ikke slike virus komme seg inn i første omgang. Netsky er jo relativt gammelt virus om det ikke har kommet en ny versjon av det da.

nvcoas rullet og gikk, så ihvertfall slik ut i task manager... :cry:

Lenke til kommentar

Jeg stemmer for Norman! Har brukt både NOD og Norton, men personlig mener jeg at ingen av dem kan måle seg med Norman. Historien om han som hadde flere 1000 infiserte Netsky filer på maskinen sin bør tas med en klype salt. Jeg tviler ikke på at det har skjedd, men jeg tipper det finnes en helt naturlig forklaring på det. Hvis jeg skal gjette tipper jeg at brukeren har slurvet med oppdateringen av definisjonsfiler, tidvis deaktivert sanntidssøkeren, tidvis deaktivert Norman Internet Protection, eller en kombinasjon av dette.

 

Norman har stoppet drøssevis av Netsky (og alle mulige andre virus) på vei inn til min maskin uten problemer. Det fordrer imidlertid at du har aktivert Norman Internet Protection, modulen som er ansvarlig for å scanne mail.

 

I tillegg til å være et meget effektivt og brukervennlig produkt, er de rimelig unike på sin Sandbox teknologi. Den skal vissnok være desidert verdensledende på å oppdage ukjente virus uten behov for signaturoppdateringer.

Lenke til kommentar
Norman... kjører det både hjemme og på de flere hundre maskinene på skole. Helt suverent. Aldri hatt noen problemer. Har du sett sandbox demonstrert i praksis bytter du aldri.... om et par år kommer norman til å ta store markedsandeler på sandbox teknologien.

Har faktisk aldri vært med på at sandbox har funnet noe som helst. Teknologien som Norman kaller Sandbox brukes av stort sett alle andre AV-programmer også, såkalt heuristisk leting etter virus i programkoden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...