Gå til innhold

Intel: Megahertz-løpet er over


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:!: HAHAHA, er dette en feildatert aprilspøk?

 

Hvorfor i granskauen skal vi ikke bry oss om ytelse på grunn av flere MHz men bry oss om ytelse på grunn av dobbeltkjerner? Begge deler er da tross alt ytelseforbedrende teknikker.

 

Hvorfor i granskauen melder Intel om nederlag på denne måten? Bare fordi AMD har hadd suksess i det siste og at 90nm brikkene til AMD klokker knallbra, og at Intel ikke har noe å svare med ennå? Akkurat som 64bit var "not ready for desktop" da Opteron kom?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bruk for en pc som kan ta seg

"Corporate apps"

"Personal apps"

"Linux"

"IT managmentability"

 

Jeg vil ha en maskin som gir rå ytelse i kategorien "Personal apps"

 

Virker som om Intel sikter seg inn på å levere utstyr til bedrifter, ettersom det er de som sitter med pengene. Og for oss privatpersoner så skal man lage alt mobilt og kompatibelt med hverandre, sånn at de kan lage dubbeditter som de kan tjene penger på. Virker også som om de satser hard på trådløst bredbånd, de venter vel at bedrifter skifter ut til trådløse nettverk etterhvert.

Lenke til kommentar
:!: HAHAHA, er dette en feildatert aprilspøk?

 

Hvorfor i granskauen skal vi ikke bry oss om ytelse på grunn av flere MHz men bry oss om ytelse på grunn av dobbeltkjerner? Begge deler er da tross alt ytelseforbedrende teknikker.

Det er da ikke det han sier:

Fra nå av vil Intel satse mindre på hertz og mer på kraft

 

Å satse mindre er ikke det samme som ikke å utvikle noe videre.

 

Dessuten, hvis MHz økningen inntil videre møter veggen, skal man da la være å finne andre måter å øke ytelsen på ? Med tankegangen din vil jo hele utviklingen stoppe opp.

 

Edit: Quoting

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Betyr det at man kan spille multiplayer med seg selv….hehe

 

Det må vel komme applikasjoner, det være seg spill eller programmer som drar nytte av dette slik at alle disse ”virtuelle datamaskinene” jobber som en enhet og dermed øker ytelsen samt mulighetene på det aktuelle spillet eller programmet…eller ?

Lenke til kommentar
Akkurat som 64bit var "not ready for desktop" da Opteron kom?

Hvor mange 64bits applikasjoner kjører du på desktopen din? :dontgetit:

Jeg har ikke kjøpt AMD 64 ennå, men har hatt veldig lyst på i 1,5 år, så nå blir det snart. 64bit applikasjoner har eksistert i ferdige utgaver (SuSe) helt siden lanseringen av Opteron for 1,5 år siden. Og de viser en fin ytelseøkning.

 

Men poenget mitt var mer det at Intel timer de negative uttalelsene om konkurrentens teknologi slik at det skal "skade" mest mulig. Uttalelsen "Ikke bry dere om MHz lengre" er timet til like før AMD kommer for fullt med med 90nm produkter. (Som mange estimerer skal klokke svært bra og dermed yte svært bra). Samtidig sier de at "Ytelse teller ikke lengre så lenge det er i form av flere MHz, men så lenge det er i form av dobbelkjerne så gjelder det". Egentlig litt merkelig timing av det siste siden AMD også ser ut til å ha svært kapable dobbeltkjerneprosessorer.

Lenke til kommentar
Å satse mindre er ikke det samme som ikke å utvikle noe videre.

 

Dessuten, hvis MHz økningen inntil videre møter veggen, skal man da la være å finne andre måter å øke ytelsen på ? Med tankegangen din vil jo hele utviklingen stoppe opp.

Oki, jeg synes bare timingen var litt suspekt. GHz-kappløpet har forsåvidt stått nesten i ro de siste 2 årene (siden da Pentium4 3GHz ble lansert) så de kunne godt ha innrømmet oppbremsingen for lenge siden.

 

Det er i allefall på høy tid å satse hardere på andre ytelseforbedrende teknikker enn MHz når MHz stopper opp.

Lenke til kommentar

"Før snakket vi om hvor mange brikker vi kunne ha i maskinene, men nå snakker vi om hvor mange maskiner vi kan ha i brikken."

 

Det burde selvfølgelig stått

 

"Før snakket vi om hvor mange brikker vi kunne ha i maskinene, men nå snakker vi om hvor mange virtuelle maskiner vi kan ha i brikken."

 

Ellers er dette en falitterklæring fra Intel om at de har møtt veggen. Nå kan vi ikke lenger lage raskere CPU'er, så nå må vi ha flere av de for å klare jobben.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke kjøpt AMD 64 ennå, men har hatt veldig lyst på i 1,5 år, så nå blir det snart. 64bit applikasjoner har eksistert i ferdige utgaver (SuSe) helt siden lanseringen av Opteron for 1,5 år siden. Og de viser en fin ytelseøkning.

Det forutsetter selvfølgelig at man kjører programvare som bruker 64bits presisjon da... Å kjøre en AMD64 i long mode uten at man trenger det blir bare å kaste bort minne på større programfiler. Et program som er skrevet for 32bits presisjon kjører marginalt raskere når det er kompilert for i686 og kjøres i legacy-mode på AMD64.

 

Var ikke meningen å starte noen diskusjon om det, men faktum er at med mindre man kjører tunge CAD applikasjoner eller vitenskapelige simuleringer er 64bit pr i dag ikke noe vesentlig fordel, ergo kan man støtte intel i at det rent teknologisk ikke var noe tidspress ved å introdusere 64bits på hjemmemarkedet. (Operton for low-end enterprise markedet er selvfølgelig en annen historie som Intel er nødt til å svare på ASAP)

Lenke til kommentar

Jeg er bare glad for at utviklingen har kommet så langt at man nå har tilnærmet fotorealistisk rendring i 3D-spill på PC. Tenk om Intel hadde måttet gi seg på 500MHz? Da ville vi ikke ha fått Doom3...

 

Man må uansett ha parallelle prosesser for tunge profesjonelle beregninger, som vi leste om i går (CERN sitt program).

Lenke til kommentar

Det er vel ingen nyhet at Intel og AMD har ønsket at man skal bruke andre muligheter til å øke ytelsen på et system en det å hele tiden øke klokkehastigheten på CPU, dette har begge produsenter jobbet frem mot, så å si at dette er en resignasjon fra Intel sin side er vel ikke helt riktig.

Begge mener at Dual-Core brikker er med på å endrer ytelses fokus.

 

AMD og Intel ønsker begge at produsenter av hovedkort og andre komponenter samt at forbrukere ikke skal henge seg for mye opp i klokkehastigheten men heller se på den totale ytelsen på systemet.

 

Dette er hva Ben Williams fra AMD sier:

 

Ben Williams, director of the server and workstation business segment at AMD. "Think about all the knobs we can turn to increase performance or productivity--core speed, levels of [on-chip memory] cache, I/O architectures, multiple cores

 

Hele artikkelen kan man lese her:

 

http://www.informationweek.com/story/showA...800190&tid=5978

Endret av Terje_2002
Lenke til kommentar
Begge mener at Dual-Core brikker er med på å endrer ytelses fokus.

Ville du hatt en Dual-Core brikke på 2GHz eller den samme type Dual-Core brikken på 4GHz? Tror den med høyere klokkefrekvens hadde vært raskere. Ja, det er fint at andre ting som cache og I/O henger med i svingene, men klokkefrekvens på CPU'ene er en viktig indikator på hvor fort det snurrer relativt sett dersom arkitekturen er noenlunde lik.

Lenke til kommentar

De fleste applikasjonene som trenger veldig mye regnekraft i dag, er applikasjoner som trenger funksjoner som en DSP kan gi (masse multiplikasjoner og rekkebehandling/signalbehandling). Kanskje de etterhvert har en dualcore i form av en vanlig cpu kjerne og en general purpose dsp kjerne i tillegg ? Det har iallefall stagnert litt på GHz fronten med vanlige CPU'er (OT. og det samme kan en forresten si om harddisker også)

 

Edit: Skriveleif

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...