Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En børsteløs motor  bruker magneter til å gå rundt.

 

Kan en forandre styrken på disse magnetene og få motoren til å gå fortere ?

6074616[/snapback]

Ikke uten å plukke motoren fra hverandre og sette inn andre magneter. Og det er vel ikke mange som selger slike magneter i løs vekt. Men det finnes ulike magnetiske materialer som brukes; jo høyere feltstyrke, jo høyere pris (grovt sett).

 

Vanligvis setter motorens mekaniske, elektriske og magnetiske egenskaper grensene for hvor fort motoren kan gå. Du kan øke den elektriske spenningen for å få motoren til å gå fortere, men du kommer til et punkt der spenningen blir for høy for motoren, og den kan bli permanent ødelagt.

 

En børsteløs motor er selvfølgelig avhengig av et elektronisk system for å styre strømmen inn på de riktige fasene til riktig tid. (Noe børstene ellers gjør.)

Lenke til kommentar
Hvorfor har det ikke blitt funnet opp en maskin som gjør drikke iskald på 1-2-3? Et sånt produkt ville seriiøst slått an i Norge. ://

2655305[/snapback]

JA for her er det så varmt

6075020[/snapback]

 

Som sagt mange ganger i Skaperen:

Det er allerede oppfunnet.

 

Så "Beyond Tomorrow" på TVNorge en gang, og der var det en fyr som hadde funnet opp en kontainer som gjorde ølet kaldt på noen få sekunder.

 

Var ikke snakk om en diger sak som gjorde jobben, men heller en slags beholder som ikke var større enn en brusboks.

 

Ganske artig igrunn.

 

Ulempen var at du bare kunne bruke det en gang.

Lenke til kommentar
Er mennesket det eneste 'dyret' på jorden som svetter på hele kroppen? hunder f.eks svetter jo gjennom munnen.

6075211[/snapback]

 

Svetter gjennom munnen ?

 

Jeg vil tro at mennesker også hadde etterlatt seg våte plasser hvis vi hadde hatt tungen ute store deler av dagen.

 

Altså, jeg tror ikke det er svetting, men heller slim og spytt som hundren ikke svelger.

Lenke til kommentar
Er mennesket det eneste 'dyret' på jorden som svetter på hele kroppen? hunder f.eks svetter jo gjennom munnen.

6075211[/snapback]

 

Svetter gjennom munnen ?

 

Jeg vil tro at mennesker også hadde etterlatt seg våte plasser hvis vi hadde hatt tungen ute store deler av dagen.

 

Altså, jeg tror ikke det er svetting, men heller slim og spytt som hundren ikke svelger.

6075236[/snapback]

 

du tar feil der. svetting er en måte å kvitte seg med varme på og kjøle ned kroppen. kjenn under armhulene dine en varm sommerdag, så kjenn hvor vått der er.

hunder gjør ikke dette. de blir ikke våte på kroppen når det er varmt, fordi de skiller ut varme gjennom munnen. derfor de peser så fælt når det er varmt.

 

er mennesket det eneste 'dyret' på jorda som svetter på hele kroppen?

 

så vidt jeg vet, gjør ingen pelsdyr det.

Lenke til kommentar
Er mennesket det eneste 'dyret' på jorden som svetter på hele kroppen? hunder f.eks svetter jo gjennom munnen.

6075211[/snapback]

Hunder svetter også på kroppen, bare ikke så mye som mennesker og aper.

 

En finurlighet i den sammenhengen er elefanten som kjøler seg ned med konveksjon (vifting med ørene) og ikke via fordampning. Jeg kan bare spekulere i at fordampning som kjølemetode lettere ville ført til dehydrering hos elefantene.

Lenke til kommentar
jeg lurer på hvorfor folk gjør så mye dumme ting... Etter på legger de ut vid. på internett i tillegg!

6075293[/snapback]

 

fordi det er morro ?

 

Folk liker kanskje å få folk til å le ?

 

O.J : var bare ren teori fra min side.

Har ikke hund og gikk for en logisk løsning(barn svetter heller ikke, men de henger ikke tunga ut heller ;))

Lenke til kommentar
Er mennesket det eneste 'dyret' på jorden som svetter på hele kroppen? hunder f.eks svetter jo gjennom munnen.

6075211[/snapback]

Hunder svetter også på kroppen, bare ikke så mye som mennesker og aper.

 

En finurlighet i den sammenhengen er elefanten som kjøler seg ned med konveksjon (vifting med ørene) og ikke via fordampning. Jeg kan bare spekulere i at fordampning som kjølemetode lettere ville ført til dehydrering hos elefantene.

6075316[/snapback]

 

Skal ikke si det 100% sikkert, men så vidt jeg vet har ikke hunder kjertler på huden for å skille ut svette, bare naturlig fett på huden.

Lenke til kommentar
Hvorfor har det ikke blitt funnet opp en maskin som gjør drikke iskald på 1-2-3? Et sånt produkt ville seriiøst slått an i Norge. ://

2655305[/snapback]

Som sagt mange ganger i Skaperen: Det er allerede oppfunnet.

 

Så "Beyond Tomorrow" på TVNorge en gang, og der var det en fyr som hadde funnet opp en kontainer som gjorde ølet kaldt på noen få sekunder.

 

Var ikke snakk om en diger sak som gjorde jobben, men heller en slags beholder som ikke var større enn en brusboks. Ganske artig igrunn. Ulempen var at du bare kunne bruke det en gang.

6075152[/snapback]

Hvilken metode benyttet den? Jeg kan ikke se for meg at man kunne kjølt ned boksen på bare noen sekunder fordi det tar litt tid før varmen fra midten av boksen diffunderer og konvekterer ut til sidene av boksen.

 

Men man kan selvsagt åpne boksen og la væska renne raskt gjennom et stort rørsystem som har lite tverrsnitt, høy varmekapasitet og en temperatur nært frysepunktet til væska. Eller sette væska i bevegelse inne i boksen ved å snurre den raskt rundt samtidig som sidene kjøles intensivt. (f.eks med flytende nitrogen)

Lenke til kommentar

Spennende :)

 

The IC Can works by using water evaporation. The top half is surrounded by a layer of watery gel. The base contains a water-absorbing material in a vacuum, and a special heat-absorbing chamber.

 

When the bottom is twisted, a seal between the two halves is broken. The vacuum draws the gel, and the heat, into the base. The gel is absorbed by the material, the heat is absorbed by the chamber - and the drink gets cold. Link

 

beercan.jpg3136_01.jpg

Lenke til kommentar

Mythbusters greide å kjøle en sixpack til tre grader på fem minutter bare med en pose is, så jeg vil tro at "det enkleste er det beste" i dette tilfellet.

 

Så mitt snedige spørsmål:

 

Jeg bor i femte etg. i en bygård omtrent ved Sofienberg i Oslo med tilsvarende høye hus i tre av fire rettninger. Hvordan er mine muligheter for å sette opp et kraftig W-LAN med lang rekkevidde? Eller, hvilken rekkevidde kan jeg få dersom jeg lager en cantenna, bi-quad eller en annen punkt-antenne og målet er på omtrent ~20 grader?

Lenke til kommentar
barn svetter heller ikke, men de henger ikke tunga ut heller

 

ehm, kan du definere barn ?

barn svetter da vel de ? :p

6075590[/snapback]

 

Jeg aner ikke, og det var nære på jeg skulle til å poste et "Hvorfor svetter ikke barn?", etter som jeg ikke har hatt noen barn å eksperimentere på.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...