Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Enkelte ganger stinker det surt av enkelte nyvaskede klær. Hva kan grunnen til det være? Selv om de er vasket etter alle kunstens regler (program, mengde vaskepulver og tøynykner) og tørket på bare et halvt døgn på snor så lukter det likevel surt.. Hvorfor er det slik i blandt?

 

Jeg vil i samme slengen minnne om denne ubesvarte: ;)

Hvem var det som først tok i bruk ordet "lett" eller "light" om matvarer som inneholder mindre fett eller sukker enn normalt? Og i så fall hvorfor?

 

Hadde det noe med egenvekta eller vekta på maten å gjøre?

Eller kanskje noe med at maten var mer fargeløs (light = lys)?

Eller var det bare tilfeldig at de valgte å lage en ny betydning av akkurat det ordet?

6055836[/snapback]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk telefonboka om du finner "mamma", "pappa", "kjære" eller noe sånt. Så ringer du og forteller at du har funnet mobilen til sønnen, datteren eller kjæresten deres. Det er garantert noen savner den enormt og vil gi deg finnerlønn.

 

Greit at det er idiotisk å bare legge fra seg eller glemme en såpass dyr mobil men du blir like fullt en tyv om du stikker av med den. Håper du har litt medfølelse for den uheldige eieren og leverer den tilbake. Ærlighet varer lengst .. og du verden som det varmer når man blir overøst med takknemmelighet ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Mobilen kan faktisk sperres via IMEI-nummeret, og den kan nok også spores. Det forutsetter at vedkommende som eier mobilen faktisk vet at det er mulig å sperre den. (IMEI-nummeret er unikt for hver mobil, og meldes opp i nettverket).

 

IMEI-nummer er svært vanskelig å forandre, det krever god teknisk innsikt, programvare og servicekabel.

 

Og det er slike som O.J som gjør at jeg har på "Bare dette SIM", det er en kodebeskyttelse som gjør at kun mitt SIM-kort kan brukes, forsøker noen andre med et annet kort, vil de bli bedt om å oppgi en firesifret kode, som du har tre forsøk på, før den blir sperret. (Jeg er klar over at dette gjør jobben med å finne eieren umulig for ærlige sjeler, men regner med at mobilen er påslått når de finner den, og om noen slår av mobilen, og vil bruke den selv, kan de bli stående, lange i maska :p )

Endret av kjehaako
Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke helt hvordan dette var, men mener at det er slik at hvis eieren har lyst til å spore mobiltelefonen, er han først nødt til å kontakte politiet, og de igjen er nødt til å få medhold ifra en rettsdommer. Needless to say, så skal det temmelig mye til for å spore en mobiltelefon. Brukes vel bare ved grov kriminalitet eller når folk er meldt savnet. :)

Lenke til kommentar
Tja, kunne egentlig trengt en ny mobil nå :hmm:

har uansett kasta sim-kortet som står i, og valgt "gjenopprett fabrikkinstillinger".

 

tror jeg ser det an litt jeg.

6068620[/snapback]

Sånt bør du holde for deg selv. Hver gang jeg ser et innlegg fra deg her fremover, kommer jeg jo bare til å tenke "KJELTRING".

Lenke til kommentar
Tja, kunne egentlig trengt en ny mobil nå :hmm:

har uansett kasta sim-kortet som står i, og valgt "gjenopprett fabrikkinstillinger".

 

tror jeg ser det an litt jeg.

6068620[/snapback]

Sånt bør du holde for deg selv. Hver gang jeg ser et innlegg fra deg her fremover, kommer jeg jo bare til å tenke "KJELTRING".

6069463[/snapback]

 

Tenkte det samme, slik gjør meg forbanna.

Lenke til kommentar
Sånt bør du holde for deg selv. Hver gang jeg ser et innlegg fra deg her fremover, kommer jeg jo bare til å tenke "KJELTRING".

6069463[/snapback]

Tenkte det samme, slik gjør meg forbanna.

6069474[/snapback]

Enig! Slenger meg på den kommentaren.

 

O.J.: Du har fortsatt muligheten til å rette opp inntrykket (du vet hva jeg mener).

 

Hva er det som gjør at planter vet hvor de skal strekke seg(etter solen) ?

Det har jeg også lurt på. Jeg har en svak teori om at planter som står mye i sola strekker seg ved å bli tørr på overflaten av stengelen som er vent mot sola, men fuktig i den delen av stengelen som står i skyggen. Cellene i stengelen vokser bedre når de får tilført mye fuktighet og næring, noe som gjør at stengelen vokser mer på den skyggefulle siden enn på den solstekte siden. Dermed vokser planten mot sola. Merk: Dette er en tynn teori.

Lenke til kommentar
fordi "det ikke er marked for det".

6062254[/snapback]

 

Mener du : Alt for lite folk med interesse for slikt ?

 

Arrrgh ! Nå har Lucasarts begynt på Lego star wars 2 :wallbash:

6062338[/snapback]

Lego star wars var jo kult :cool:

6065952[/snapback]

 

... :dontgetit:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Burn in hell :thumbup:
. Seriøst har du aldri spillt monkey island eller ? :p
Lenke til kommentar

Sitter å skriver semesteroppgave nå, og er en ting som irriterer meg grønnt. Når jeg sitter og skriver , og skal tilbake å rette ting å tang. Går ikke hele linja bortover liksom. Så jeg får ikke rettet uten at det jeg har skrevet etter feilen forsvinner. Veldig dårlig forklart da, men noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Sitter å skriver semesteroppgave nå, og er en ting som irriterer meg grønnt. Når jeg sitter og skriver , og skal tilbake å rette ting å tang. Går ikke hele linja bortover liksom. Så jeg får ikke rettet uten at det jeg har skrevet etter feilen forsvinner. Veldig dårlig forklart da, men noen som har opplevd det samme?

6071803[/snapback]

Kan være insert-knappen (en av dem over piltastene).

Trykk på den en gang å se om det blir riktig igjen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk
Nok offtopic...

 

 

 

Hva er det som gjør at planter vet hvor de skal strekke seg(etter solen)  ?

6069578[/snapback]

 

Dette kalles fototropisme. Google for more. :)

Lenke til kommentar
Enkelte ganger stinker det surt av enkelte nyvaskede klær. Hva kan grunnen til det være? Selv om de er vasket etter alle kunstens regler (program, mengde vaskepulver og tøynykner) og tørket på bare et halvt døgn på snor så lukter det likevel surt.. Hvorfor er det slik i blandt?

Enkelte tekstiler har en lukt som aldri går bort, har selv noe slikt, og gjentatt kokevask hjelper ikke. Hva det skyldes vet jeg ikke. En annen mulighet er at du ikke får ut alle såperestene, så jeg gjorde et lite eksperiment: etter å ha vasket klærne i maskin på vanlig måte, tok jeg en ekstra skylling i kaldt vann og ny sentrifugering, og tok vannet fra sentrifugeringen i en vaskebøtte. Det var helt tydelig at det var mye såpe igjen i vannet som ble presset ut, og at klærne luktet langt mindre etter en ekstra skylle/sentrifugerings-runde. Gjør gjerne et forsøk du også i tilfelle det er noe rart med bare min maskin.
Jeg vil i samme slengen minnne om denne ubesvarte: ;)
Hvem var det som først tok i bruk ordet "lett" eller "light" om matvarer som inneholder mindre fett eller sukker enn normalt? Og i så fall hvorfor?

 

Hadde det noe med egenvekta eller vekta på maten å gjøre?

Eller kanskje noe med at maten var mer fargeløs (light = lys)?

Eller var det bare tilfeldig at de valgte å lage en ny betydning av akkurat det ordet?

6055836[/snapback]

6068413[/snapback]

Jeg kikket rundt, men fant ikke noe godt svar. Jeg tipper at det er mat som gjør deg lettere.
Lenke til kommentar

Hvor detaljert er en spilleautomat forhåndsprogrammert?

 

Når hjulene spinner og maskinen er programmert til ikke å gi gevinst på kombinasjonen som sekundet senere vises i displayet, leser maskinen dette som "alle andre kombinasjoner, bare ikke tre like symboler" eller så detaljert som "krone - BAR - sitron", "bjelle - kirsebær - BAR" eller hva den aktuelle sammensetningen enn måtte være?

 

Kort oppsummert: Kan man - med inngående kunnskap om elektronikken i disse maskinene - kunne forutsi de eksakte kombinasjonene av symboler som vil komme på gevinstlinjen, eller er det fullstendig tilfeldig - så lenge det ikke kommer tre like?

Lenke til kommentar

Codename_Paragon: Takk for utfyllende svar :) Jeg skal prøve det med ekstra skylling og sentrifugering neste gang.

 

En børsteløs motor bruker magneter til å gå rundt.

 

Kan en forandre styrken på disse magnetene og få motoren til å gå fortere ?

6074616[/snapback]

Først litt flisespikking/presisering: Også elektromotorer med børster bruker magneter/magnetfelt til å gå rundt. ;)

 

Så til svaret: Tja. Hvis det er en AC-motor vil den nok naturlig innrette seg etter frekvensen og dermed ikke øke hastigheten. Men en økning av magnetfeltet vil nok gjøre at maks dreiemoment økes. DC-motorer (med unntak at stepmotorer) har ingen fast frekvens å forholde seg til så der vil nok en økning av magnetfeltet kunne øke hastigheten.

 

PS. Ta dette med en klype salt da det er lenge siden jeg holdt på med slikt og lett kan ha glemt eller oversett viktige poenger.

 

Edit: Wikipedia har en liten oversikt over typer elektromotorer på dansk her. Jeg har ikke lest det ennå, men antar det kan gi noen svar. (Og evt. slå i hjel noe av det jeg har skrevet :p )

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...