Gå til innhold

Microsoft får fingeravtrykk-dilla


Anbefalte innlegg

Fingeravtrykk som passord er jo genialt for å si det mildt. Skal litt til for å "glemme" det, selv jeg skal slite med det :w00t:

Men dødskjipt den dagen du har fått fingeren litt for nær brødkniven og ikke kan komme inn i windows før såret har grodd...

Vel, du har 9 "reservefingre" igjen, har du ikke? :p

Ja, og all sammen har forskjellige fingeravtrykk ;) Det er jo bare det ene fingeravtrykket som blir godtatt som "passord".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har så mange passord rundt forbi på internett, og husker ikke 1/3 engang. Må alltid sjekke i ei lang liste for å finne det riktige.

Jeg kjenner meg godt igjen der :yes:

 

Men du må spørre deg selv hvorfor du har så mange passord. Er det ikke nettopp for å øke sikkerheten? Du kunne jo brukt samme passord overalt.

 

Her ligger det store problemet med biometriske data. Hvis man bruker det til innlogging overalt, og noen plutselig snapper det opp (f.eks via et virus/trojan), er du virkelig føkka!

 

Passord er på mange måter sikrere fordi man som sagt kan ha ulike passord til ulike tjenester, og fordi man kan bytte passord så ofte man vil. Ikke like lett å bytte fingeravtrykk. Må bytte fingre da. Etter hvert er alle 10 brukt opp og man må begynne å bruke tærne - HAHA! :p

ah takk, bra noen sa det.

Lenke til kommentar
Fingeravtrykk som passord er jo genialt for å si det mildt. Skal litt til for å "glemme" det, selv jeg skal slite med det :w00t:

Men dødskjipt den dagen du har fått fingeren litt for nær brødkniven og ikke kan komme inn i windows før såret har grodd...

Hadde nesten samme tanken. Hva om begge hendene skulle bli kjørt over av trikken og du har sikret maskinen din med 1024bits kryptering? :hmm:

Ingen hender ingen pc :D

 

Prøve å skriv på tastaturet med albuen din, touch metoden får en helt ny mening.

 

[Test] dref4c-l µ,llopoleer4d5 l,jkium µ,lolowe3ed4r.ø m,,l ø.-w3qæø-p[/Test]

 

Som sagt det virket ikke :!:

Lenke til kommentar
Her sitt iallefall ei fortapt sjel som er besatt av konspirasjons teoriar! og han skal ha seg fingeravtrykk lesar, men ikkje trådlaus!

Men det er ikke fingeravtrykkleseren som er trådløs. Musen er trådløs, men finger... sitter på "basestasjonen" og har en god USB ledning ut av seg.

Lenke til kommentar

Liker ikke helt det med finger avtrykk greiene. Er heller ikke glad i passord. Er så lei av å skrive passord for å komme inn hit og dit. Jeg har jo nesten samme passord på alt jeg har, så det blir vanskelig å glemme.

 

Trinnløs scroll er noe jeg like. har prøvd noen steder synes det er langt mer behagenlig enn den "hakkingen" heletiden.

Lenke til kommentar
Trinnløs scroll er noe jeg like. har prøvd noen steder synes det er langt mer behagenlig enn den "hakkingen" heletiden.

Til spill er det overlegent med den "hakkingen" fordi det er mer presist å bytte våpen. Og det er jo sånt som teller ikke sant?

 

Hvis du bare skal scrolle nedover websider/dokumenter blir det jo en anne sak.

Lenke til kommentar
Her sitt iallefall ei fortapt sjel som er besatt av konspirasjons teoriar! og han skal ha seg fingeravtrykk lesar, men ikkje trådlaus!

Her er en til. Det at man er paranoid, betyr IKKE at det ikke ER noen som forfølger en. Men nå er det vel ikke slik at denne som artikkelen dreier seg om er trådløs, avleseren sitter etter det jeg ser på radiodelen som man kobler til maskinen. Med andre ord tråd (ikke løs)

 

(Quote)

Hadde nesten samme tanken. Hva om begge hendene skulle bli kjørt over av trikken og du har sikret maskinen din med 1024bits kryptering?

(Quote)

 

Hørt telefonsvareren til han som fikk begge hendene kappet av? Hei dette er NN's telefonsvarer, kan ikke ta tlf. nå, er alene hjemme!

Endret av slowcooler
Lenke til kommentar

snart må du vel finger-scannes når du kjøper Windows. om ikke fingeren din ligger i databasen til Gates, så kommer du ikke inn på windows:)

 

så på tv for noen uker siden hvor lett det var å forfalske fingeravtrykk. det var nesten like lett som å se på tastene på boligalarmene hva koden er (de pleier å være mer slitte. en kode på 4 tall bli 4*4=16 muligheter om du kan se hvilke taster som blir brukt da). nei, tror jeg venter til øye-skanneren:)

Lenke til kommentar

og dem har sine egne problmer. hørte en historie om firmafest og dagen derpå...

 

alle innloggingsmetoder har sine problemer. men den dagen vi finner en ubrytelig metode så har vi ett større problem (noen gang låst deg ute av bilen eller lignende?)...

 

faktum er at skikkelig sikkerhet har ikke en feilkilde men flere lag. og den som virkelig vil bryte seg inn ett sted vil komme seg gjennom alle disse lagene. pointet er at de fleste vil gå lei etter kanje ett eller to lag og gi opp (tenk script kiddies og lignende).

 

en fingeravtrykksscanner i seg selv er ikke nok men sammen med smartkort og kryptering så begynner den å bli ganske så solid. tror nok ikke den vil erstatte innlogging på websider med mindre websiden har kryptering og er spesialdesignet for bruk med en scanner. og jeg vil håpe og tro at det som kommer ut av scannern ikke er råe avtrykks data men mer en hash generert ved å blande inn andre data som tidsinfo og lignende (og som da matches i login enden). de mer sikre sidene (sånn som nettbanker) bruker 1-gangskoder eller aller helst egne nøkkelring enheter som dytter ut en ny kode med jevne mellomrom basert på en algoritme lagt inn på brikka. denna skal da matche en kode utlevert av en sikker enhet internt i bankens systemer (ett program som kjører på samme maskin som lesern er kobla til er desverre ikke sikkert for fem flate).

 

tror nok helst dette i seg selv kun har verdi som windows login akkurat nå men sammen med si en offentlig smartkort løsning og en sentral sikker server så begynner ting å se bra ut (ett kort og fingern for å logge deg inn hvor som helst).

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Fingeravtrykk som passord er jo genialt for å si det mildt. Skal litt til for å "glemme" det, selv jeg skal slite med det :w00t:

Men dødskjipt den dagen du har fått fingeren litt for nær brødkniven og ikke kan komme inn i windows før såret har grodd...

Vel, du har 9 "reservefingre" igjen, har du ikke? :p

Ja, og all sammen har forskjellige fingeravtrykk ;) Det er jo bare det ene fingeravtrykket som blir godtatt som "passord".

jeg er ganske så sikker på at man har samme finger avtrykk på alle fingrene, har nu sett på FBI files å de finner nu de kriminelle på finger avtrykk som de ikke vet hvordan finger det kommer fra.

Lenke til kommentar

Det er utenfor min fatteevne at det finnes millioner av naive brukere som ikke ser noe problem med å lagre sitt eget fingeravtrykk på sin egen Windows-boks...

 

Hint hint;

-Windows er den plattformen med suverent flest trojaner, virus, adware og spyware.

-Windows har ingen brannmur som fanger opp utadgående trafikk i default innstillingene.

-Man har bare _ett_ fingeravtrykk for hver finger. Kostnaden ved å bytte fingeravtrykk ligger på mangfoldige tusen.

-Det finnes sikkert allerede et marked for stjålne fingeravtrykk. Noe som gir et økonomisk incentiv for å drive med "harvesting".

 

Man trenger ikke være spesielt oppegående for å skjønne hvor dette bærer hen.

Men verden vil bedras. "Ja, fingeravtrykk er sikkert for det har jeg sett på film."

 

Jeg gleder meg til å få høre mer om dette. :!:

Lenke til kommentar

I meir avanserte systemer er det ikkje berre å kappe av fingeren til ein person som har tilgang, og bruke den.

 

Eit skikkelig system sjekker temperatur og blodgjennomstrømming i fingeren.

 

Viss fingeren er kappa av, så blir den kald, greit nok, det er enkelt å fikse det. Men det er noko verre å lage ei kunstig blodgjennomstrømming i den.

Lenke til kommentar
Developers Developers Developers Developers.. Hehhe

(intern humor)

Du må hoppe mens du sier det :)

 

 

så på tv for noen uker siden hvor lett det var å forfalske fingeravtrykk. det var nesten like lett som å se på tastene på boligalarmene hva koden er (de pleier å være mer slitte. en kode på 4 tall bli 4*4=16 muligheter om du kan se hvilke taster som blir brukt da). nei, tror jeg venter til øye-skanneren:)

 

Normalt: 10^4=10000

Slitt : 4^4=256

 

256 koder er fortsatt mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...