Gå til innhold

Vi som skal i forcen til høsten


DuTTZi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har noen last-minute tips osv her da eller? Reiser om ikke maaange timene nå.. er vel 13 timer til jeg begynner reisen min inn til Sessvollmoen.. Har med ei go bok å kortstokk.. Tror da ikke jeg har glemt noe ennå..

 

Hva sier folket, bag eller koffert?:p

Ryggsekk og bag for min del + en god influensa (en perfekt start).

 

Takker LarsP, har du noen tips om hva som kan være lurt å ta med seg?

Lenke til kommentar

Tenker ryggsekk og bag for meg også, men vi får se hvordan det blir når jeg faktisk kommer igang med å pakke -- kan jo hende det blir litt lite.

 

 

LarsP: Hva går tjeneste under Takt.Led. ut på? Hva gjør man?

 

 

Edit: Der var kofferten innført... 13 timer til avreise fra Lillehammer!

Endret av Myubi
Lenke til kommentar
Dere som skal til samband:

 

Velg Taktisk Ledelse-troppen(Takt.Led) som ligger under Sambandskompaniet. Rolig tjeneste, mest teknisk utstyr, mye løst prat med generaler og liknende + at dere helt sikkert får kongelig besøk under NATO/vinter-øvelsen.

 

;)

Jeg trodde det var Elektronisk Krigføring som hadde mest teknisk utstyr.

 

Om det er slik det var i min tid er EK stedet hvor det ar allt annet enn rolig tjeneste, lite med storflott besøk, men til gjengjeld var det en uforglemmelig tid.

Lenke til kommentar

Codename_Paragon: Jeg snakket om samband. EK er del av panser/E-bataljonen.

 

Jeg kan ikke prate noe særlig om Takt.Led da dere ikke er sikkerhetsklarerte enda. Nesten alt dere kommer til å jobbe med har klarering "Hemmelig".

 

Tips til Heggelia; Ta med:

- Q-tips til AG-puss

- Mp3-spiller til 12,7-vakt og lignende.

- Xbox eller lignende etter langperm 1. Tro meg, dette er det viktigste!

- Sivile såler til militærstøvlene

- Sivilt undertøy er et must!

- Når vinteren nærmer seg er det viktig å ha med vinterjakken. Gradestokken kryper ned mot minus 40.

- Sivilt treningstøy, det militære utstyret er ikke akkurat top-notch.

 

Annet:

- Bli kamerat med KP-sjefen. Han kan overstyre troppsjefen. ;)

- Stå opp til rett tid, unngå refs og slipp matkø ved messa.

- Svingen er den lokale puben. Happy Hour varer fra 18-1900 hver fredag/lørdag.

- Fotball kan man se i konferanse/teknikerbrakka Spanstind. Lerret, auditorium og C+ gjorde hverdagen min litt enklere.

- Kjøp/Lei TV med en gang dere har lov.

 

Ok. Litt om leiren:

Skikkelig slitt leir som mangler det meste av utstyr. Spanstind er dog en skikkelig god ressurs dere må huske å benytte dere av. Får dere ikke lov så maser dere bare enda mer. Dere er så heldige at dere kommer oppover når "Istindportalen" begynner(evt er) å bli ferdig. Der har dere kino, treningsrom, solarium, bibliotek osv osv.

Messa (om den fortsatt eksisterer) lager god mat for sultne soldater. Den er som en drøm i forhold til f.eks Sessvoldmoen. Et alternativ er Kantina, den er åpen på ettermiddagstid og selger varmretter såvel som snacks og ukeblad.

 

Så kommer LarsP's vasketips til kaserne:

På Heggelia har dere moppesystem. Dere har 5 mopper per rom, bruk alle hver dag!

 

- Først går dere over gulvet med en svaber.

- Så tar dere en tørr mopp på vått gulv.

- Våt mopp på tørt gulv

- Så til slutt tørr mopp på tørt gulv

- Gå over med klut og papir om det er noe smårusk enkelte stedet.

 

Hvor sjekker de?

- Kantene under sengene

- bordkanten

- Sengerammen (om de absolutt er i dårlig humør)

- vaskene og rørsystemet

- speilene (de skal skinne!)

- lysrøret over speilet

- døren samt karmen

- Vinduskarmen

- Generelt på gulv, oppe på skap og under seng.

 

Husk at dere høyst trolig kommer til å få mye omvask på starten. Befalet vil etablere en viss form for respekt. Bare smil og ta omvasken som god trening. Etterhvert vil dere bli flinkere og befalet bli snillere.

 

Bare spør om dere lurer på noe spesifikt.

Lenke til kommentar

Takk igjen, skulle ønske militæret kunne komme med litt slik informasjon istedenfor de noe propaganda-pregede brosjyrene sine. *Notere ned* ;)

 

Istidsportalen stod ferdig i sommer hvis det jeg har lest stemmer.

 

Men måten du skrev om messa på "(om den fortsatt eksisterer)" fikk meg til å lure litt på om det er utsalgssted ved navn "Messa" eller en messe i vanlig forstand du snakker om?

Hvor lang er en egentlig en "langperm"? Såpass mye som en uke eller 5 dager?

Er det noen andre spesielle hendelser under rekrutten vi bør være forberedt på?

Lenke til kommentar

masse undertøy. treningssko er gøy, om dere er uheldige, så er ikke de skoene dere får noe å rope hurra for. Dessuten er det fint å bruke ellers etter tjeneste :)

 

Jeg ville tatt med iallefall ett sett sivile klær noe til å gå på puben med og ellers laxe på kasserne.

 

Ett tips er t-shirt med krave, så slipper du e.v.t. genser eller formell skjorte for å komme inn i messa på lørdager/søndager.

Lenke til kommentar

Messe - matsal hvor dere spiser tre ganger om dagen i uken og to ganger daglig i helgene.

 

Det dere får utdelt av treningstøy:

 

- treningsbluse + bukse: Heller dårlig kvalitet, puster ikke og er ikke videre lett. Stygge er de og. Fungerer dog veldig bra i hinderløypa.

- Joggesko: Simpleste sort. Ta med private. Disse er gode i hinderløypa.

- Badeshorts: Denne passer best på et badtaste-party.

- Sokker type grønn: Dette må være treningssokker. De stinker, varme og jævlige.

 

Ergo: Ta med komplett treningstøy med sko og bade(og vanlig)shorts.

 

 

Første tur opp så trenger man minimalt med klær. Begrens det til undertøy. Dere får ikke bruke sivile klær før dere er ferdig med rekruttperioden som varer i 3 uker. Etter langperm 1 (som følger etter rekrutten) får dere gå i sivilt etter endt tjeneste, som vanligvis er 16.00.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...