Gå til innhold

Svart skjerm - ødelagt prosessor?


namla

Anbefalte innlegg

Har et Asus A7V133-VM hovedkort med en AMD Athlon CPU (1.4GHz). I går var det tordenvær her og det smalt skikkelig i PC'en. Men alt virket normalt allikevel, muligens at musa hadde hengt seg eller hele maskina for den del. Gjorde ikke annet enn å dra ut kontakten, så jeg fikk ikke sjekka skikkelig.

 

Etter det har det vært svart skjerm. Ingen melding om at noe er feil, bare svart. Men Pc'en slår seg på, surrer og går. Det kommer heller ikke noe melding om "No signal", så det kan nesten virke som om skjermen får signal fra skjermkortet, men det er bare et svart bilde.

Vanligvis skal det komme et kort pip fra HK høytaler, men det gjør det ikke.

 

Har forøvrig et grenutak med overspenningsvern, der Pc'en er kopla til, men det ser ikke ut til at den har gjort jobben sin?

 

Skjermen har jeg testet på en annen maskin og den fungerer.

Hovedkortet har to skjermkort (et integrert og et i AGP sporet), like svart på begge skjermkontaktene. Så da er det antageligvis ikke begge skjermkortene som er ødelagt.

 

Strømforsyningen virker, testa i en annen maskin.

 

Minnebrikkene er testet i en annen maskin og de ser ut til å virke.

 

Kan det kan være noe galt med prossesoren eller hovedkortet?? Eller bios?

Kan det hjelpe å resette bios?

 

Takk for svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et Asus A7V133-VM hovedkort med en AMD Athlon CPU (1.4GHz). I går var det tordenvær her og det smalt skikkelig i PC'en. Men alt virket normalt allikevel, muligens at musa hadde hengt seg eller hele maskina for den del. Gjorde ikke annet enn å dra ut kontakten, så jeg fikk ikke sjekka skikkelig.

sjekk de 3lysene dine på keyboardet du. det er 3lamper som skal slukke etter ca 2sekunder etter du har tryket på startknappen. hvis de bare fortsetter å lyse så er det noe galt. som oftes så er det da CPU som er deffekt hvis dem ikke slokner.

Lenke til kommentar
sjekk de 3lysene dine på keyboardet du. det er 3lamper som skal slukke etter ca 2sekunder etter du har tryket på startknappen. hvis de bare fortsetter å lyse så er det noe galt. som oftes så er det da CPU som er deffekt hvis dem ikke slokner.

 

Da har jeg prøv det:

 

I det Pc'en skrues på lyser alle tre lysene i ca et halvt sekund. (tror det er normalt på denne pc'en). Det kommer ikke noe lys når jeg prøver å trykke på "numlock" eller "caps lock". Ctrl+Alt+Delete virker ikke.

 

Er det ikke en feil i prosessoren da??

Når jeg kjenner på kjøleribbene til CPU, etter at pc'en har stått en stund på, er den blitt varm.

 

Sjermen får IKKE signal fra pc'en.

 

Cd-stasjonene spinner og bråker litt i starten men:

Det skjer ingen ting etter ca 5 skunder. Da lyser "power on" led og "HDD" led.

 

 

hvis rammen din er svidd av så kommer det svart bilde. test med en annen rambrikke du

Tror ikke det er rammen. Det er to brikker på hver 256MB. Har prøvd begge brikkene i en annen maskin der maskina finner rammen og bruker den.

 

 

Selv om du får startet PC kan det jo godt være hovedkortet som er problemet.

Jeg tror det er hovedkortet, hvis det ikke er prosessoren. Finnes det noen metode for å finne ut hvilke av delene som er defekt?

Har sett på CPU og i midten på den så det ut som om det har vært veldig varmt, det var ?kjølepasta? som var smeltet litt utover.

Lenke til kommentar

Det at du ikke får noen pipelyder tyder på at hovedkortet (minst) er dødt. Du kan for sikkerhets skyld prøve å starte uten prosessor på hovedkortet. Ingen pipelyder da: dødt hovedkort. (hvis det i det hele tatt starter da)

 

Tips: Anskaff nytt hovedkort først, så får du sjekket om prosessoren fortsatt virker.

 

Eller: Benytt anledningen sin en god unnskyldning til å oppgradere både hovedkort og prosessor :)

Lenke til kommentar

Har prøvd å starte uten prosessor og det kommer ingen pipelyder.

 

Er det hovedkortet som er gått??

 

Er det noen som vet om et billig HK, til en AMD Athlon 1,4 GHz, Micro ATX, Sd-ram(eller kanskje det ikke finnes i salg?, i tilfelle må jeg også ha nye rambrikker), og gjerne muligheter for å kunne oppgradere prosessor til en bedre en.

Lenke til kommentar

Pipelyder forutsetter at du har en fungerende PCspeaker koblet til hovedkortet:) Tvilsomt at den er svidd.. men. Jeg har ingen pipelyder når min pc booter opp men den virker 100% likevel (noen som nevnte at ingen pip = defekt over her ;) )

 

Forsøk forsikringsselskapet ditt , da får du ihvertfall dekket markedsverdien av utstyret du har nå i bruktpris med like lang driftstid som ditt har hatt (fælt at forsikringsselskapene har begynt med den praksisen men..). Dersom ditt selskap overhodet godtar " lynnedslag i sensitivt utstyr" saker på forsikringen. Det at du har overspenningsvern hjelper ikke nødvendigvis. Den vanligste årsaken til at du svir en pc i tordenvær er nemlig ikke strømnettet, men ISDN eller ADSL forbindelse og om denne har vært koblet i nettkortet ditt..

 

Forsøk å dra ut alt av kasse og sett inn et minimum av komponenter. Hvis ikke driter du i å stresse med det og ringer forsikringsselskapet:)

Endret av talisar
Lenke til kommentar

Jeg tror det er hovedkortet. Du kan jo teste CPU en en annen maskin (en kamerat eller lign.), ev. kan du låne deg en annen CPU og teste den i ditt "tordenmonster".

 

Du finner helt sikkert et billig, brukt hovedkort som støtter din CPU. Jeg kjøpte selv et pent brukt hovedkort for en stund siden for en billig penge.

 

PS! Siden du har et micro ATX hovedkort, har du plass til et vanlig ATX hovedkort i ditt kabinett?

Lenke til kommentar
Har et Asus A7V133-VM hovedkort med en AMD Athlon CPU (1.4GHz). I går var det tordenvær her og det smalt skikkelig i PC'en. Men alt virket normalt allikevel, muligens at musa hadde hengt seg eller hele maskina for den del. Gjorde ikke annet enn å dra ut kontakten, så jeg fikk ikke sjekka skikkelig.

 

Etter det har det vært svart skjerm. Ingen melding om at noe er feil, bare svart. Men Pc'en slår seg på, surrer og går. Det kommer heller ikke noe melding om "No signal", så det kan nesten virke som om skjermen får signal fra skjermkortet, men det er bare et svart bilde.

Vanligvis skal det komme et kort pip fra HK høytaler, men det gjør det ikke.

 

Har forøvrig et grenutak med overspenningsvern, der Pc'en er kopla til, men det ser ikke ut til at den har gjort jobben sin?

 

Skjermen har jeg testet på en annen maskin og den fungerer.

Hovedkortet har to skjermkort (et integrert og et i AGP sporet), like svart på begge skjermkontaktene. Så da er det antageligvis ikke begge skjermkortene som er ødelagt.

 

Strømforsyningen virker, testa i en annen maskin.

 

Minnebrikkene er testet i en annen maskin og de ser ut til å virke.

 

Kan det kan være noe galt med prossesoren eller hovedkortet?? Eller bios?

Kan det hjelpe å resette bios?

 

Takk for svar!!

Det samme skjedde meg for en stund siden.Jeg viste heller ikke hva som var gåen i maskinen,helt til jeg tok ut prossesoren.Det luktet skikkelig svidd av den,så da skjønte jeg at det var den som var gåen.Du kan jo prøve det.

Lenke til kommentar
Pipelyder forutsetter at du har en fungerende PCspeaker koblet til hovedkortet:) Tvilsomt at den er svidd.. men. Jeg har ingen pipelyder når min pc booter opp men den virker 100% likevel (noen som nevnte at ingen pip = defekt over her ;) )

Hovedkortet SKAL* pipe om noe er galt, og det er det jo dersom du tar ut prosessoren. Forutsetter selvfølgelig at PC-speaker er koblet til, men dersom det er et micro-ATX er denne muligens "onboard".

 

* Kjenner ikke til denne modellen spesifikt, men regner med det.

Lenke til kommentar
sjekk de 3lysene dine på keyboardet du. det er 3lamper som skal slukke etter ca 2sekunder etter du har tryket på startknappen. hvis de bare fortsetter å lyse så er det noe galt. som oftes så er det da CPU som er deffekt hvis dem ikke slokner.

 

Da har jeg prøv det:

 

I det Pc'en skrues på lyser alle tre lysene i ca et halvt sekund. (tror det er normalt på denne pc'en). Det kommer ikke noe lys når jeg prøver å trykke på "numlock" eller "caps lock". Ctrl+Alt+Delete virker ikke.

 

Er det ikke en feil i prosessoren da??

Når jeg kjenner på kjøleribbene til CPU, etter at pc'en har stått en stund på, er den blitt varm.

Da er det ihvertfall ikke noe galt med prossesoren din. sannsynligvis heller ikke rammen hvis du har prøvd dem i annen maskin og dem virket.

 

da er vel de første tankene mine enten : hovedkort og/eller Skjermkort som er deffekt

 

siden det ikke er pipelyder i hovedkortet, så vil jeg tro at det er det som har gått i stykker, men det kan jo også hende at Både skjermkortet og Hovedkortet har gått i stykker, Lyn i data'n erjo ikke akkurat noen medisin

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Har forøvrig et grenutak med overspenningsvern, der Pc'en er kopla til, men det ser ikke ut til at den har gjort jobben sin?

Overspenningsvern hjelper lite mot lyn ;)

 

Anyhow, slik ville vært min fremgangsmåte:

*reset bios

*tatt ut skjermkortet og hørt om jeg får pip.

om det piper:

* prøv med et annet skjermkort(du har sikkert et 2mb eldgammelt pci liggende.. :))

om det ikke piper:

ta ut cpu/minne

 

 

hvis det ikke piper i det hele tatt så er det hovedkortet ditt.

(og det er det også mest sannsynlig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...