Gå til innhold

Deres kabinetter her!


Anbefalte innlegg

Har et kjapt spørsmål angående vifter da jeg vil bytte ut alle standard viftene som sitter i mitt Corsair 650D. Jeg har veldig lyst på viftene Corsair selger, men usikker på hvilken av modellene jeg skal kjøpe da man har valget mellom AF og SP, hva er i hovedsak forskjellen?

 

AF modellen har jo noe lavere RPM enn SP modellen, er det noen andre forskjeller som er viktig å tenke på? :)

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En trippel radiator holder tvilsomt for så mye effekt ja. Måtte selv over på noen eksterne monsterradiatorer for å kunne hanskes med temperaturene dette fører med seg.

Fordelen er dog at du kan forvente lavere støy med en kraftig og god strømforsyning som er overspesifisert. Samt at du har massevis av oppgraderingspotensiale.

 

Når jeg kjøpte meg en 1200W strømforsyning for noen år tilbake så trodde jeg ikke at jeg kom til å trenge alt, men i dag så sitter jeg med en strømforsyning som er overbelastet, hvor jeg er nødt å skifte kondensatorene på. :p

 

Men for all del, jeg er ikke uenig i Drenkenvalley. Gå heller for en skikkelig kvalitets-strømforsyning som har noe lavere oppgitt effekt. De er som regel overspesifisert fra før av, og kan ofte presses godt over den satte grensen.

De har gjerne sensitiv og gode kortslutningssikring. Har selv opplevd lekkasjer og uten hovedkort/PSU komboen min, så hadde garantert maskinen tatt skade av kortslutningene som oppstod.

 

Man bør være obs på hva man kjøper og noen produsenter lager produkter som ikke er laget for sin oppgitte effekt over lengre tid, selv godt kjente produsenter. Andre "jukser" for å få en bedre effektivitetsrating. F. eks at de dropper forskjellige komponenter som filtrering og skikkelig beskyttelse.

Et lite knipe gode strømforsyninger:

Seasonic Platinum 860W (Utrolig god effektivitet, lav ripple og mulighet for at viften ikke starter før 350W effektrekk, og takler i praksis over 1000W)

Corsair AX860i (er også laget av Seasonic, og er toppklassen til Corsair)

Seasonic Platinum 1000W

Ellers får du også god pris/ytelse av f. eks XFX sine toppmodeller eller den noe mindre effektive Seasonic X serien (men fortsatt god kvalitet) som f. eks: http://www.prisjakt....t.php?p=1033634 Denne serien har også en 1250W strømfrosyning som er verdt å merke seg.

Corsair AX1200i til 2500kr er vel heller ikke akkurat feil å kjøpe heller. :p

Jeg har lest at ax860 er laget av seasonic men ikke ax860i.

Lenke til kommentar

Ser ut som to 360rads og to 12cm radiatorer.... Jeg er sjokkert over massiv overkill! :D

Antar du skal vannkjøle de stakkars skjermkortene eller? :p

 

 

He he

 

Kortene skal kjøles ja. Det er 1 360 rad i toppen. en 120 rad som eksos. Under står det 2 stk ek xtx 360 rader med 12 stk Corsair SP120 Quiet Edition vifter.

 

Overkill? Ja tror det.. Litt moro kan man jo ha

  • Liker 1
Lenke til kommentar

He he

 

Kortene skal kjøles ja. Det er 1 360 rad i toppen. en 120 rad som eksos. Under står det 2 stk ek xtx 360 rader med 12 stk Corsair SP120 Quiet Edition vifter.

 

Overkill? Ja tror det.. Litt moro kan man jo ha

Ja, det er absolutt lov med litt overkill, og SÅ fryktelig overkill er det ikke om du ønsker nær romtemp på kjølevannet når du har koblet til fire slike skjermkort som sikkert skal overklokkes så det suser. ;)

 

Bare som noen tips fra meg:

1. Den siste lille radiatoren kommer nok dog ikke til å gjøre så mye forskjell tror jeg. (den vil minske flow'en litt, og det lille bidraget den gir vil nok ikke være store greiene) Ja, faktisk så kan det øke temperaturen som følge av liten flow-senking OG det faktum at de to andre store radiatorene vil kjøle ned vannet mot romtemp, mens singel-rad'en bruker "varm" eksos som faktisk kan være med på å varme vannet litt om du er "uheldig". (Delta T blir minus)

 

2. Ellers vil jeg også anbefale deg på det sterkeste å få til å kjøre de to 360-radiatorene i parallell om du ikek gjør det allerede. (ser egentlig ut som de er i serie).

Dette vil øke tiden vannet sirkulerer gjennom radiatoren, for maksimal varmeoverføring, og samtidig kraftig minske mottrykket som pumpa på jobbe på (altså øke flow'en betraktelig).

Med så svær krets og en MCP655 pumpe så vil jeg kanskje tippe på et trykk på i hvert fall 2,5mH2O (tilsvarende 2,5m vannsøyle) om du kjører det i serie, som igjen betyr at du med pumpa på maks vil få en flow på 510 l/t. Om du kobler de to radiatorene i parallell så vil mottrykket falle betraktelig, og om du klarer å forbedre til 1.5m H2O, så vil flowen være forbedret til 810 l/t. Kjører du skjermkortene i parallell også, så vil det minske mottrykket igjen, som da igjen vil bety noe rundt 1m H2Otrykk som igjen etter databladet tilsvarer 960 l/t. Du vil naturligvis nå et punkt der høyere flow ikke gjør noe for ytelsen, men det betyr ikke at det er lurt å minske mottrykket. (med lavere mottrykk kan du også senke hastigheten på pumpa uten av ønsket flow ikke faller)

 

3. CPUen kan nok optimalt sett kjøres i serie med resten, da du ønsker maksimal vannhastighet gjennom denne blokken. Med så lave temperaturer på vannet så er det vannhastigheten gjennom blokken osm blir den største flaskehalsen for å senke temperaturen på kjernene. Dette fordi den termiske ledeevnen i vann ikke er noe veldig imponerende i forhold til f. eks kobber, og du vil dermed ha høyest mulig hastighet slik at varmen bare trenger å gå en veldig kort avstand gjennom vannet før det blir erstattet av kaldere vann igjen. Om høyere flow ikke bedrer temperaturen, og vanntempen er ganske nært romtemp, så er det vannblokken, eller selve IHS'en (spesielt om du har Ivy-Bridge så blir denne flaskehals kjapt!) som hindrer deg.

 

Edit: Grunnen til at jeg anbefaler parallell på skjermkortene var (om du ser bort fra en god flow-øking) fordi de sjelden er like viktige som CPU, men også fordi parallell vil bety likere temp på dem, og du får lite igjen om det ene kortet er varmere enn det andre. Da er det bedre med en god middelmådig temp på alle, og samtidig øke flow. ;)

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...