Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på:

 

 

Hun spanske som begynner å bable om Gud, og at det var Gud som hadde sendt henne til ham, og at det var guds plan. Religiøst nonsens med andre ord..

 

Eksempel: "The world is quieter now. We just have to listen. If we listen, we can hear God's plan."

 

 

Det var ikke slik at det trakk ned en hel karakter, men det føltes så out of place og tvunget at jeg ble litt dårlig av akkurat den dialogen der.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ben-Hur (1959)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Det som utarter seg som tidenes mest cheesy start varmer nok mange kristne hjerter, men kan nok skremme vekk andre. Men ikke gi opp helt enda. Er det en ting denne filmen forteller om 50- og 60-tallet så er det at man hadde fryktelig god tid, noe som gjenspeilte seg i mange filmer laget på denne tiden. I den første timen blir man smått introdusert til Ben-Hur, Jesus har en og annen cameo og når vi blir vitne til en rosekvens som varer i ti minutter så lurer man så smått på om man heller skal legge seg til å sove. Men det var bare stille før stormen, for filmen får så opp tempo med et forrykende sjøslag og en historien blir veldig tilfredsstillende. Denne filmen er storslagen, langt mer enn hva Spartacus og Lawrence of Arabia er, hvor høydepunktet er et hesteveddeløp som er langt mer fartsfylt enn hva man opplever på Bergen Travpark. Må innrømme at pulsen ble ganske så høy i den delen av filmen. Selvfølgelig må vi først se en fem minutts sekvens hvor hestene spankulerer rundt. Historien og reisen til Ben-Hur er en selvransakelse lik den Bruce Wayne gjør i Batman Begins, bare mye mer gjennomført. Vi får til og med se fyren ha filosofiske samtaler med hestene sine, så her spares vi ikke for den minste detalj.

 

Religiøs tro styrer mye og slutten må jo være en himmelsk orgasme for kristne, med nok en cameo av Jesus. For alle andre får det være en forventet slutt på eventyret. To år etter at Charlton Heston spilte mexicaner i Touch of Evil så spiller han jøden Ben-Hur i denne filmen. Hva kan man si, det er jo Hollywood. Han gjør sine saker greit nok, veldig teatralsk i stil, men ble nå belønnet med Oscar. Filmen taper mye på at den tar seg så forbannet god tid, har man ikke hørt om tidspresset på den tiden? Man kunne nok surfet halve internett samtidig som man så denne filmen, uten å gå glipp av nevneverdig. Men uansett en interessant historie for de som har mye fritid. De som er allergisk mot filmer med en religiøs tone vil nok få en del elementer opp i halsen, men om ikke annet kan man jo se på det som et eventyr. Filmen minner litt om Gladiator på sett og vis. Anbefales pesielt grunnet sjøslaget og hesteløpet, artige effekter vil få frem et smil og nok imponere litt også, så den makter å karre seg såvidt opp på en respektabel 7'er. Men sørg for å sette av tre og en halv time til denne fortellingen, for denne filmen har noen enorme trauste og langtekkelige scener.

 

7/10

Lenke til kommentar

Grindhouse

 

Death Proof

 

I starten synes jeg den var litt kjedelig og ganske merkelig. Del 1 av filmen var helt grei. Del 2 var ekstremt fet. Helt sykt med fart og spenning. Masse fine damer trakk opp filmen veldig!

 

7,5/10

 

Planet Terror

 

Zombies, blod, innvoller, gørr, hyling, sexy damer, top-notch action. Jeg var fornøyd etter å ha sett dette i 2 fine timer.

 

8,5/10

 

 

Sammenlagt vil jeg gi hele Grindhouse 8/10

Lenke til kommentar

I Am Legend

 

Den første halvtimen var svært bra. Måten de har fremstilt byen på er svært overbevisende og en uhyggelig stemning hviler over hele byen. Fikk virkelig STALKER-følelse (spillet) og det ble bare forsterket når han gikk inn i det huset for å leite etter bikkja si. Utrolig vemmelig scene! Dessverre taper filmen seg særdeles etter at han blir skadd og når han møter de to andre overlevende. Da ender det opp som en utrolig kjip zombiefilm man har sett hundre ganger før - et hus, noen mennesker og en haug med zombier. Fra det punktet lurte jeg virkelig på hvordan dette skulle ende og det endte på den teiteste og minst gjennomførte måten ever. Hadde jeg vært klipper så hadde jeg også fjernet de sekvensene med familien siden de er av null intr. Som skrekkfilm fungerer den heller ikke etterhvert - det man ikke ser er mye skumlere enn det man ser. Blir så lite skremmende ettersom vi får studere mutantene så godt. Filmen hadde potensiale men det virker som om hastverk eller mangel på penger gjorde at de lagde den siste delen slik dem gjorde.

 

-4/6

Lenke til kommentar

Trois Couleurs: Bleu

 

Bleu er Krzysztof Kieslowskis første film i hans Trois Couleurs-triologi. Den handler om den franske kvinnen Julie Vignon, som overlever en bilulykke hvor hennes mann (en kjent komponist) og datter omkommer. Vi følger Julie etter ulykken.

 

Denne filmen er fantastisk. Jeg må starte med å skryte av det visuelle: Fotografiet er strålende, og blandt det beste jeg har sett. Bruken av blåfargen gjennom hele filmen gir en flott stemning. På samme måte som Amelié sort of. Musikken er perfekt. Et av de beste temaene jeg har hørt på lenge!

 

Juliette Binoche storspiller i Bleu. Hun er helt fantastisk i rollen som den deprimerte Julie. Nydelig dialog også :)

 

Filmen er veldig intelligent. Den er full av tolkningsmuligheter, og den vokser på deg. Jo mer du tenker over filmen, jo bedre blir den på en måte. Jeg må si jeg liker det.

 

Mitt første møte med Kieslowski var meget positivt, for å si det sånn.

 

9/10

Lenke til kommentar

Nå som så mange har sett Bleu så kan vi starte en diskusjon hvor vi prøver å finne ut hva i ***** Krzysztof Kieslowski prøver å få fram i sluttscenen, altså elskoven under jorden eller noe tilsvarende. Zizek hadde én teori i The Pervert's Guide to Cinema, noe slags freudiansk piss. Andre forslag?

Lenke til kommentar

Jesus Camp

 

 

Denne filmen hadde jeg lenge hatt lyst til å se, jeg hadde bare sett trailer og diverse små klipp fra denne filmen tidligere. Bare så det er sagt så er filmen ganske sjokkerende, jeg trodde at mange kristne i Norge var ekstreme men der tok jeg sannelig feil. Som en ganske hardbarka ateist så er filmen ganske så provoserende og skremmende. Jesus Camp er en veldig nærgående og intressant skildring av vekkelseskristne i USA og om hvordan de prøver å forme barn til å vær med i "Guds Hær". Vi blir introdusert til en ny og viktig maktfaktor i det amerikanske samfunnet.

Om dette er hjernevaking og utnyttelse av små barn eller utdannning av unge kristne for å kjempe for en god sak, får du finne ut selv.

Dette er en utrolig bra dokumentar som tar oss med inn i et miljø som ikke jeg selv visste eksisterte. En av mine favoritt dokumentarer.

 

8/10

 

Viss du har lyst til å se filmen kan du se den her

Lenke til kommentar
I Am Legend

 

Den første halvtimen var svært bra. Måten de har fremstilt byen på er svært overbevisende og en uhyggelig stemning hviler over hele byen. Fikk virkelig STALKER-følelse (spillet) og det ble bare forsterket når han gikk inn i det huset for å leite etter bikkja si. Utrolig vemmelig scene! Dessverre taper filmen seg særdeles etter at han blir skadd og når han møter de to andre overlevende. Da ender det opp som en utrolig kjip zombiefilm man har sett hundre ganger før - et hus, noen mennesker og en haug med zombier. Fra det punktet lurte jeg virkelig på hvordan dette skulle ende og det endte på den teiteste og minst gjennomførte måten ever. Hadde jeg vært klipper så hadde jeg også fjernet de sekvensene med familien siden de er av null intr. Som skrekkfilm fungerer den heller ikke etterhvert - det man ikke ser er mye skumlere enn det man ser. Blir så lite skremmende ettersom vi får studere mutantene så godt. Filmen hadde potensiale men det virker som om hastverk eller mangel på penger gjorde at de lagde den siste delen slik dem gjorde.

 

-4/6

 

Er veldig enig i dette, spesielt at den tapte seg i siste halvdel. Er jo veldig annerledes enn boken og det er vel mulig forskjellige scripts og hastverk ødela litt. Will Smith skulle jo egentlig spille i Hancock først, men den ble forsinket og han "byttet" derfor om i rekkefølgen og de kjørte full fart med I Am Legend (som Smith har vært tilknyttet til i mange år). Var jo opprinnelig planlagt at Michael Bay skulle regissere filmen, det tror jeg ikke ville blitt noen suksess. En slik film har ikke premisser som virker lovende for at Bay ville lykkes, på langt nær. Scenen i bygningen var filmens høydepunkt, den var ekkel. Men denne filmen kunne vært større. Will Smith håpet den kunne bli en ny Forrest Gump-type film, det er den absolutt ikke. Ender som en grei nok blockbusterfilm som kunne vært mye mer. Kanskje til og med en legende (måtte bare smette inn den klisjéen.....).

Lenke til kommentar

Bourne Ultimatum

 

3. del av Bourne-triliogien. Hadde ikke regna med noe bra, men ble ganske overrasket. Masse god action og spenning gjennom hele. Det eneste som irriterte meg langt opp i enden var kameraføringen. Da noen sloss under filmen bytter kameraet vinkel hvert sekund ca. Jeg ble rett og slett svimmel og sint av det.

 

Jeg vil gjerne gi den 8/10, men kan dessverre ikke det pga. elendig kamera. 7/10

Lenke til kommentar

- Transformers.

 

Imponerende CGI, ingen tvil. Lyden er bare helt rå, subben fikk seg en fin omgang gjennom hele filmen. Megan Fox er digg og Shia LaBeouf gjør det faktisk veldig bra i filmen. Jeg ventet meg ikke humor i det hele tatt, så dette var en stor pluss! Så for meg mer eller mindre brutal krig mellom Autobots og The Evil Decepticons. Vil også nevne de modusene (i virkeligheten blir dette de forskjellige kjøretøyene og flyene) Autobots er i filmen - helt råe.

 

Denne filmen bare må sees!

 

8/10.

 

Edit: Fant ut at jeg var litt kjapp med bedømmingen min.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Arn - Tempelridderen

 

Hadde egentlig ingen forventninger til filmen, og gikk inn i salen med et åpent sinn. Jeg hadde egentlig ikke lest eller hørt noe om helten Arn og ble overrasket over at de pratet svensk i filmen, noe som sier litt om hvor uvitende jeg egentlig var. Men for å summere opp filmen så var det sikkert en god film for interesserte, men traff ikke meg i det hele tatt. Vold var erstattet med kristendom og kjærlighet, og filmen ble aldri særlig spennende for min del. Irriterte meg også over dårlige kulisser der altfor mye så helt nytt ut. Nye skinnvester, hatter, frisyrer og bygninger var noe av det jeg la merke til under filmen. Spesielt treverk som aldri så eldre ut med årene var en faktor som trekker ned. Ender opp med karakteren:

 

5/10 Godt forsøk Sverige, men dessverre...

Lenke til kommentar

Roger Michells Venus

 

VI følger livet til sterkt aldrende Maurice, en gammel skuespiller som kjemper for livets små og store gleder. En film om en gamlinger som nyter kafelivet og diskuterer dødsannonser og en stadig dårligere helse høres kanskje ikke så spennende ut, men det blir liv laga i leiren når en venns unge, kvinnelige slektning kastes inn i historien. For en gangs skyld er ikke alderdom skildret som noe trist og kjedelig, vi møter en intelligent karakter med mål, mening, anger og stolthet i en bittersøt historie krydret med varm humor. Visste mer eller mindre ingenting om filmen før jeg satt den i spilleren, og fikk en svært positiv overraskelse. Det er vel nærliggende å sammenligne "Venus" med "Lost in translation", men filmen har helt andre undertoner. Peter O'Toole gjør den beste rollen jeg har sett ham i, og for meg ukjente Jodie Whittaker passer perfekt som den bortkomne jenta Jessie. London er den perfekte scene, og musikken glimrende. Kanksje en film man helst bør se alene, og passer kanskje best for dem som ikke krever kuler og CGI for å bli underholdt.

 

7,5/10

Lenke til kommentar

The Butterfly Effect

 

Det er kanskje litt seint å se denne filmen nå, ettersom det er over 3 år siden den kom ut, men nå har jeg hvertfall tatt meg tid til å se den.

 

Filmen var en følelsesmessig berg og dalbane. Jeg følte meg trist, jeg følte meg glad, jeg ledde, jeg følte tomhet osv. osv. Det var en film som bikket innom alle plan kan man si.

 

Skuespillerne gjør det utrolig bra. Jeg var veldig skeptisk til Ashton Kutcher i hovedrollen, siden jeg har sett han i komediesettinger i serier som Punk'D og That 70's Show. Men han leverer en helt fenomenal opptreden syns jeg. Hadde det ikke vært for han, tror jeg nesten at jeg hadde likt den mindre. Amy Smart gjør også en veldig bra rolle som Kayleigh, hvor hun må gjøre en slags multirolle i forskjellige personligheter og forskjellig oppførsel. Dette får hun til helt glimrende.

 

Historien og plottet er brillijant. Den blir fortalt på en veldig engasjerende og gripende måte. Egentlig så er plottet i seg selv engasjerende nok, for hvem vil ikke gå tilbake i tid og forandre noe dumt som har skjedd? Hele filmen virker rett og slett gjennomtenkt fra begynnelse til slutt. (i motsetning til andre filmer *host*I Am Legend*host* :p) Det finnes liksom ingen løse tråder etter å ha sett filmen. Alt som har blitt fortalt har blitt forklart og henger sammen med både historie, hendelser og konklusjoner på de forskjellige historiene. Veldig bra.

 

En film som anbefales på det sterkeste. Den er rett og slett helt fantastisk på alle plan. Musikk, redigering, filming, manus, skuespillere, statister osv. osv. ALT er så gjennomtenkt og enda bedre gjennomført. En must see etter min mening.

 

10/10

 

PS. Etter å ha lest litt om "The Butterfly Effect 2", ser det ut som jeg skal holde meg unna den. :p

Endret av Kjobben
Lenke til kommentar
Bourne Ultimatum

 

3. del av Bourne-triliogien. Hadde ikke regna med noe bra, men ble ganske overrasket. Masse god action og spenning gjennom hele. Det eneste som irriterte meg langt opp i enden var kameraføringen. Da noen sloss under filmen bytter kameraet vinkel hvert sekund ca. Jeg ble rett og slett svimmel og sint av det.

 

Jeg vil gjerne gi den 8/10, men kan dessverre ikke det pga. elendig kamera. 7/10

 

Den hektiske kameraføringen i Bourne-filmene gir seeren en følelse av kaos og uoversiktelighet. Jeg synes det er et herlig virkemiddel å bli plassert midt inne i den voldsomme slåsskampen eller fartsfylte biljakten. Personlig synes jeg The Bourne Ultimatum er en av de aller beste actionfilmer Hollywood har spyttet ut.

Lenke til kommentar
The Butterfly Effect

 

Det er kanskje litt seint å se denne filmen nå, ettersom det er over 3 år siden den kom ut, men nå har jeg hvertfall tatt meg tid til å se den.

 

Kunne du tenke deg å utdype hvorfor det er "seint" å se en film som kom for 3 år siden?

 

Fordi det er en såpass god film, og jeg har fått mye pepper fra venner og bekjente for å ikke ha sett den. :)

Lenke til kommentar

Originaltittel: 1408

Nasjonalitet: Amerikansk

Sjanger: Thriller / Skrekkfilm

Produksjonsår: 2007

Spilletid: 1 time 44 minutter

Premiere: 30. november 2007

Regi: Mikael Håfström

Med: John Cusack, Paul Birchard, Margot Leicester, Walter Lewis, Eric Meyers, David Nicholson, Alexandra Silber, Johann Urb

 

 

Mike Enslin (Cusack)er en fryktløs mann med forfattertalent. Han reiser rundt og skaffer sitt levebrød ved å skrive om hoteller som det sies skal være hjemsøkt av overnaturlige fenomener. Han har enda til gode å møte et spøkelse og tror derfor ikke på dem heller. En dag mottar han et postkort som sier at han ikke må sjekke inn på det beryktede rom 1408 på Dolphins i New York. Mike finner dette interessant og selvsagt ikke motstå utfordringen. Nedtellingen starter. Vil han noen sinne komme levende ut?

 

I 1408 pøses det på med effekter, akkurat slik som når man har omgangssyke og ikke klarer å stoppe å spy. I begynnelsen funket dette greit, men etterhvert det det bare mer og mer rotete og filmen fikk brekninger. Filmen ble rett og slett et eneste stort gjesp. Filmskaperne burde ha stoppet mens vi fremdeles brydde oss. Det virket som om filmen varte i evigheter og det fikk meg til å føle akkurat det Mike Enslin følte da han var fanget i hotellrommet. Klaustrofobi i kinosalen!

 

Beklager, men dette var like tynt som isen på mjøsa en tidlig høstkveld (smaken er som baken dog).

Endret av KittyCat
Lenke til kommentar

Commando

 

Så denne perlen av en actionfilm på tv'n igår. Et artig hjensyn siden sist gang jeg så den var den blitt ufortjent klippet ned av dvaske og konservative Statens Filmtilsyn. Men denne gangen var den uklippet og takk for det.

 

Schwarzenegger brekker, stikker, slår og skyter seg gjennom denne filmen på alle tenkelige måter og det er forferdelig moro å se på. Det er til tider cheesy og litt 80-tall over dette men herregud, så utrolig kult. Filmen har klart å overleve tidens tann og mange herlige one-liners kommer traust ut av Arnie gjennom filmen. Let off some steam ;)

 

Sluttscenen på øya når Arnold tar seg til takke med utallige maskingevær og hageredskaper er like effektivt som alltid. Actionfans som ennå ikke har fått sett denne perlen, gå å se den momentant.

 

Vernon Wells iført skinnbukser og nagle-genser og en ufyselig Mercury bart slår til som et brak. Ufattelig morsomt.

 

Action-klassiker som anbefales.

 

8/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...