Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

Hadde filmen vært seriøs så hadde nok Arnold gjort en OK jobb......ikke hans feil at manuset var scheisse.

 

Driter i om f.eks Man-Bat er realistisk , hadde vært kult å se'n uansett.

Lenke til kommentar
Hadde filmen vært seriøs så hadde nok Arnold gjort en OK jobb......ikke hans feil at manuset var scheisse.
Helt enig her. Jeg liker faktisk Batman Forever og Batman & Robin for underholdningsfaktoren. Begge er ganske ræva med tanke på historie, dialog og alt det der, men jeg våger påstå Arnold, Jim Carrey og Tommy Lee Jones alle gjør glimrende jobb i de filmene. Det er for eksempel lett å se at TLJ stortrives i rollen som Two-Face, selv om han ikke hadde så mye å jobbe med.

 

Btw akkurat det er en viktig ting å tenke på. Vi hadde TLJ som Two-Face i den ganske ræva Batman Forever, men vi hadde også Aaron Eckberg som Two-Face i Dark Knight. Det er samme karakter, men to helt forskjellige rolletolkninger av ham. Når jeg sier jeg vil ha en realistisk Mr Freeze, realistisk Penguin osv tenker jeg på Two-Face i Dark Knight vs Batman Forever, eller Bane i Batman Forever vs Dark Knight Rises. Om Two-Face og Bane går bra, hvorfor ikke de andre?

Lenke til kommentar

Man of Steel: En helt ok film som dessverre ikke ble super.

 

Nå er det litt vanskelig med Supermann-filmer, fordi Superman (1978) var min første store kjærlighet - filmen som fikk meg forelsket i filmmediet. Det var filmen som fikk en liten guttunge fra Bergen til å tro at en mann kunne fly og filmen som serverte en av de beste og mest inspirerende karakterene vist på det store lerretet. Christopher Reeve vil for alltid være den ultimate Supermann.

 

Superman Returns var en helt grei hyllest til Reeve-filmene, men rettmessig kritisert for å mangle action - noe humoristisk omdøpt "lift-man" siden han bare løftet store ting gjennom hele filmen. Man of Steel kritiseres rettmessig for å ha for mye action, her sliter filmskaperne tydeligvis med å finne riktig balansegang.

 

Man of Steel har mange bra elementer. Det går litt for fort i svingene for en som meg - som stort sett bare ser TV-serier fremfor film - føltes litt som å se en sesong og hopper over annenhver episode. Den dveler ikke nok på de riktig gode sekvensene, det vies for mye tid til det visuelle spetakkelet til Snyder. Manuset er også litt ujevnt, Goyer har sine begrensninger. Supermann er en knallgod karakter i denne filmen, kanskje litt for dyster - men noe annet er vel ikke å forvente når Nolan overser det hele. Man får alltid følelsen av at det knaskes mye antidepressive piller blant karakterer i filmene hans, Snyder er ikke særlig bedre.

 

Filmen har mange tråder, de to beste og mest interessante - hvordan jorden vil reagere når de blir obs på Supermann og hvordan Supermann kan fungere som et håp - blir dessverre aldri utforsket nok. Hadde filmen konsentrert det narrative mer rundt dette fremfor å bruke tid på fjollete Supermann vs. tentakler så kunne denne nådd helt opp blant de beste filmene i sjangeren. Det er så mye uforløst potensiale her. Jeg vil ha litt mer fokus på mannen som lever og ånder for å hjelpe andre.

 

Alt i alt er det en fin start på superheltuniverset til DC (om da ikke Batman Begins var det, siden nøyaktig samme Wayne-logo fra de filmene var å se her - så jeg begynner å undre litt), hvor det kan bli spennende med en Justice League film i fremtiden. Jeg håper på litt mer sjarm og eleganse i utførelsen av neste Supermann-film og litt mindre CGI-orgie av slagsmål. Det blir litt mye, ingen spektakulær scene får lov til å bli spektakulær fordi de avløser hverandre for fort. Det er så mye at det utvannes - man blir litt nummen.

 

Men Henry Cavill som Supermann vil jeg ha mer av. Mer drama, mer filosofisk undring, mer heltedåder og mindre destruksjon - gi meg det neste gang og kanskje jeg forelsker meg igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kom akuratt hjem fra samme film selv, å er nok så enig i anmeldelsen din. Michael Shannon er en skuespiller jeg har fått sansen for i det siste og syns han var høydepunktet i Man of Steel, selv om flere mener det ikke var hans beste film.

Den nye drakten er jo heftig som bare det, mørk dyster stemning ala Nolan sine Batman filmer.

Savnet fortsatt en skikkelig intro, ikke nødvendigvis med Williams sin theme men følte den trengte en skikkelig åpning. Skulle jo tro at karen som fikset Dawn of the Dead og Watchmen skulle klare det.

 

Alt i alt, en helt fantastisk film og gleder meg allerede til MoS II :)

Lenke til kommentar

Bottle Rocket http://www.imdb.com/...5734/?ref_=sr_1 1996

 

Debuten til Wes Anderson, og den av hans filmer jeg ikke hadde sett. De fleste kjennetegn ved Andersons filmer er der: Sære og merkelige karakter, og en merkelig historie. Anderson har en stemning i filmene som jeg virkelig liker. Det skjer egentlig ikke så mye i løpet av filmen, men allikevel flyr tiden forbi og jeg skjønte ikke at filmen var ferdig så fort som den var. En lunefull komedie med gode karakterer. En solid Wes Anderson-film, dog ikke hans beste da den kanskje mangler noe mer dybde og "kjøtt på beina".

 

7,5/10

 

Ligger på norske Netflix!

Endret av Tomeito
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Predator 2

Ganske undervurdert film. Den er selvsagt langt unna den første med tanke på badass muskelmenn, men den er desto bedre fordi den prøver å gjøre noe eget. Det handler jo om selve Predatoren som kommer til jorden for å jakte på de farligste byttene, og hadde den jaktet på samme person(er) om og om igjen hadde det blitt for dumt. Se den som en 'egen' film, og gi blaffen i den første når du ser denne. De er to helt forskjellige filmer som tilfeldigvis har samme monster. På samme måte som Predators er en verdig oppfølger, til tross for at det er en helt annen type film en de to første.

Vurdering: 8/10

Endret av Lykketrolling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chopper (2000) http://www.imdb.com/title/tt0221073/

 

Rå og brutal film som jeg vil anbefale på det sterkeste. Filmen er basert på boken "From the inside" skrevet av Mark Read (Chopper). Eric Bana spiller i hovedrollen og gjør en helt fantastisk jobb. Filmen er tilgjengelig på Netflix og for dem som ikke har sett den, se den!

 

Eric bana IMDb: http://www.imdb.com/name/nm0051509/?ref_=tt_cl_t1

Lenke til kommentar

Men jeg tror ikke AvP var påtenkt tilbake når Predator 1+2 var laget. Eller kanskje det var en tegneserie allerede da? I AvP er jo tanken at predators har avlet aliens i underjordiske templer for å ha de ultimate jaktbyttene, og har brukt mennesker som avlsdyr.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Sammhandlignen mellom Aliens og Predators ble jo teaset i Predator 2. Og var så vidt jeg vet startet hele AvP-franchiset i tegneserieform. Men tok virkelig av i det fantastiske AvP-spillet i 94, før det enda bedre oppfølgeren i Avp 1999. (http://en.wikipedia.org/wiki/Aliens_versus_Predator_%28video_game%29)

Et virkelig bra spill og det skummleste spillet jeg har svettet meg igjennom i ren og skjær panic-mode.

Lenke til kommentar

Har tatt et Death Wish maraton den siste uka. Stort sett artige gjensyn, men det blir stadig tynnere jo lenger ut i serien man kommer, som med de fleste filmer.

 

Death Wish (1974): Naturlig nok den beste i serien. Filmen om den middelaldrende arkitekten Paul Kersey som får føle det stigende gatevolden på kroppen, når hans kone og datter blir overfalt i eget hjem. Kona dør, datteren blir voldtatt, og den fredelige arkitekten blir alt annet enn fredelig når han begir seg ut på sin lille vendetta, og plaffer ned skurv og slusk i New Yorks gater. En særs underholdende hevnefilm. Morsomt er det også å se en noe yngre utgave av Jeff Goldblum som en av pøblene. Denzel Washington har også en bitteliten (og jeg mener bitteliten) rolle i filmen.

 

Death Wish 2 (1982): Hevntokten fortsetter i denne oppfølgeren, hvor Paul Kersey nå har flyttet til Los Angeles. Pøbelen er ikke så mye snillere der, og Pauls datter blir voldtatt og drept. Denne gang (under omstendigheter jeg ikke skal røpe) får han riktignok sett gjerningsmennene, og kort etter har han funnet pistolen frem fra klesskapet (hvor ellers), og leter etter dem, for å ta dem av dage, en etter en. Denne filmen synes jeg var minst like underholdende som den første, de har beholdt "nerven"(i den grad man kan kalle det det i en slik type film). Laurence Fishburne har forøvrig en av pøbelrollene, og er lett å få øye på. De tennene er ikke til å ta feil av.

 

Death Wish 3 (1985): Det er ikke greit å være Paul Kersey. Den barnløse enkemannen reiser tilbake til New York for å besøke en gammel kamerat, bare for å finne ham i en haug på gulvet, grovt mishandlet. Etter det obligatoriske "døende ønsket", er det natta for ham, og en sint Paul Kersey tar nok en gang kampen opp mot gatevold, i et nabolag som blir tyrannisert av en brutal gjeng. Her blir det etterhvert action for alle penga når beboerne tar nabolaget sitt tilbake med Paul Kersey i spissen. Underholdende "gla'vold". Dog synes jeg at de burde ha stoppet her.

 

Death Wish 4 - The Crackdown (1987): Fra gatepøbler til narkobaroner. Paul Kerseys kjærestes datter dør av overdose, og Paul blir sinna på narkotikaen, finner langeren som solgte henne stoffet, og gjør det sinte arkitekter på 66 år gjør best. Bang bang. Go figure. En mann med ræva full av penger får med seg dette, og ønsker hevn for sin egen datter, som han mistet pga narkotika. Han sitter på informasjon om de to største narko-"familiene", og ønsker dem utryddet. Uten å røpe detaljer og resten av handlingen, er det det som skjer i filmen, for det meste. Paul Kersey kvitter seg med narkotikaskurker med vold og ødeleggelse. Filmen har en del underholdende actionscener, og er så absolutt verdt å ta en kikk på.

 

Death Wish 5 - The Face of Death (1994): Herregud.... Ok. I denne blodfattige oppfølgeren (som heldigvis er den siste) om den nådeløse arkitekten Paul Kersey, finner vi ham nå med en forlovede som er i motebransjen. Hmmm....gatepøbler? Nei. Narkoskurker? Nei, det tok vi sist. Hmmm... I know! Mafiaen! Sukk... Paul's forlovede har en eksmann. Hva er han? Helt riktig. Han er mafiaboss. En ganske ufyselig en, sådan (man kan jo begynne å lure på hvordan de ble sammen til å begynne med). Hun har også en datter fra det ekteskapet. Denne slemme, slemme mannen bruker forretningen hennes til å hvitvaske skitne penger. Fy! Lang historie kort: Damen vil vitne. Damen blir drept. Mafiamannen får foreldreretten over datteren (som han garantert har kjøpt og betalt), og Paul Kersey, sine 73 år til tross, liker ikke dette, så han børster støvet av sine gamle kunster, og gjør det loven ikke får til. Akk ja. Death Wish 5 er en blek skygge av konseptet, og er en heller pinlig affære. Dog har den sine øyeblikk. Om den går på tv en kveld du ikke har noe å gjøre, så vel bekomme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det artige med Death Wish-filmene er at våpnene blir bare større og større utover i filmen, og kulminerer i noe helt latterlig på slutten. Akkurat som et first person skytespill.

Bronson TRENGER ikke en stinger-missile launcher for å skyte hovedskurken 3 meter foran seg, men det er jævlig fett at han har det likevel.

 

Eller som når han bare tilfeldigvis har en bombekaster stående i et hjørne i leiligheta si, som han røsker frem og skyter en slemming med på nært hold. Men Bronson er ikke noe spesiellt karismatisk actionhelt, kanskje fordi man ser han er så gammel.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor Predators ville pekt ut jordboere som "de farligste byttene"..vi er jo patetiske i forhold til f.eks. Aliens.

Sånn jeg har skjønt det har det lite med menneskene å gjøre. Predatorene er jegere, og akkurat som oss mennesker liker de å tøffe seg for hverandre. Men selv om AvP tror de er kaldblodige drapsmaskiner er Predatorene slettes ikke så ille som man kan tro. De dreper mennesker, ja, men bare mennesker de regner som et verdig bytte. I den første filmen ser vi for eksempel en Predator drepe en fyr med maskingevær, men dama rett ved siden av blir spart fordi hun er ubevæpnet. Det samme ser vi i AvP, der Predatoren sparer Wayland fordi han ikke er et verdig bytte før han angriper Predatoren. Nettopp dette er en av grunnene hvorfor jeg nesten er blodfan av Predator. :) De er ikke helt som alle andre sci-fi monstre. :)

 

Men jeg tror ikke AvP var påtenkt tilbake når Predator 1+2 var laget. Eller kanskje det var en tegneserie allerede da? I AvP er jo tanken at predators har avlet aliens i underjordiske templer for å ha de ultimate jaktbyttene, og har brukt mennesker som avlsdyr.

Aliens har egentlig ingenting med Predator å gjøre. Den eneste sammenhengen er at vi i Predator 2 får se Predatorens troférom, og en av hodeskallene der er fra en Alien. Men denne var bare slengt inn på kødd, og det var ikke meningen at folk skulle henge seg opp i det. Men det gjorde man, og dermed begynte snøballen å rulle.

 

Man kan se det på samme måte som Nightmare on Elm Street og Friday 13th. De har ingenting med hverandre, og strengt tatt var den åttende Friday 13th-filmen den aller siste. Men fordi fans krevde mer fikk vi en aller siste film kalt Jason goes to Hell: The final Friday. Denne gangen var det slutt for godt. Riktignok var den fjerde filmen også den aller siste (derav tittelen The final chapter), og Jason døde da for godt i den filmen. (trivia: han overlevde faktisk drukningen, og er lys levende i film nummer to, tre og fire. Han våkner ikke fra de døde før i den sjette filmen.) Uansett, Jason goes to Hell skulle være den aller siste filmen, og den aller siste scenen er da også at Jason blir dratt ned til Helvete. (i de tidligere filmene hadde han død gjentatte ganger, men kroppen har alltid vært mer eller mindre hel.) Mest på kødd var den siste scenen at masken til Jason lå i sanden, og hansken til Freddy Krueger dro den med i jorden. Dette var egentlig aldri ment å bli noe mer, men fordi folk ville ha mer fikk vi Freddy Vs Jason ti år senere. (enda mer trivia: Det ble laget et ferdig manus til Freddy Vs Jason Vs Ash (fra Evil Dead), og alt var klart til å filmes. Dessverre ble den stoppet i siste liten pga budsjettet, og filmen ble senere laget som tegneserie i stedet. Synd, da tegneserien er svært bra.) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...