Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Tror at hvorvidt man liker denne filmen eller ikke er helt avhengig av hvor sterkt man klarer å involvere seg følelsesmessig i ukjente menneskers liv og (onde) skjebner, er man en kald fisk med lav EQ vil man antakelig ha problemer med å sette pris på Irréversible.

Man kan ha skyhøy EQ og likevell være kaldere enn frosten.

 

Første gang jeg så Irreversible måtte jeg skru av etter 15 minutter fordi jeg ble så svimmel, men har tenkt å prøve meg igjenn en gang i fremtiden. Jeg har troen på at plottet kan falle i smak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Første gang jeg så Irreversible måtte jeg skru av etter 15 minutter fordi jeg ble så svimmel, men har tenkt å prøve meg igjenn en gang i fremtiden. Jeg har troen på at plottet kan falle i smak.

Flere enn meg som synes en viss scene med grisedeilige Monica Belluci falt litt for godt i smak?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så Sin City med en fyr som whinet og lo over hvor teit og urealistisk alt var, og hvor tegneserieaktig volden var og hvor idiotiske kostymer og hvor teit han syns Jessica Alba er..hele..tiden. Ble så irritert at jeg kjøpte filmen selv på vei hjem og så den alene.

 

Typen som ødelegger moroa med Star Wars VI ved å påpeke hvor dumt alt er og at de har fake snøblokker på Hoth.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Farväl Falkenberg

 

For min del har det nok en gang blitt bekreftet hvor fordømt bra svensk film er generelt. Har du en fetisj for melankolske, av og til tragikomiske, småbyfilmer er det bare å plukke gullegg etter gullegg fra disken til våre söte brödre.

 

Farväl Falkenberg handler om en liten kameratgjengs overgang til voksenlivet, hvordan de må gi slipp på trygge Falkenberg, den behagelige kystplassen i Vest-Sverige, noe tittelen på filmen så fint refererer til uten å bli så altfor pretensiøs.

Det er ikke så mye plot i filmen. Det meste fortelles egentlig med diverse kunstneriske metoder, for eksempel bruk av nydelig musikk og kroppsspråket til karakterene. Regissøren er veldig flink til å uttrykke følelsene til karakterene, noe jeg alltid setter pris på og som alltid trekker opp helhetskarakteren. Det er selvfølgelig dialog i filmen, massevis, det er til og med en fortellerstemme, men jeg følte ihvertfall at det var det visuelle som drev filmen med stor hjelp av musikken. Bortsett fra fortellerstemmen så består det meste av dialogen av filosofering og hverdagslige samtaler om løst og fast. Det skal sies at jeg ikke fikk med meg absolutt alt siden jeg så filmen uten tekst.

 

Kameratgjengen portretteres av helt ukjente skuespillere som jeg mistenker faktisk er gode venner i virkeligheten. Det hele virker svært autentisk og ... emosjonelt.

Jeg liker å sammenlikne Farväl Falkenberg med norske Reprise. Egentlig bare fordi de begge handler om forhold mellom unge menn, for FF er mye modigere enn Reprise, som holder seg i trygge områder ved å ofte referere til kule band, bøker og sånt, mens her er det rett og slett bare mye mer organisk (noen flere som deler denne oppfatningen, forresten?).

 

Det som gjør Farväl Falkenberg til en av mine potensielle favorittfilmer i senere tid er hvor lett det er å identifisere seg med den. Dette er et av hovedkriteriene mine når jeg skal dømme slike typer filmer, men spesielt i denne var det overraskende hvor hjemmekjært det hele virket.. Jeg er jo enda unge guten, og allerede nå måtte jeg nesten nikke for meg selv i enkelte scener hvor jeg kjente meg igjen.

Jeg er veldig spent på å se hvilket forhold jeg har til filmen om fem-seks år.

 

Ellers er det ikke så mye å legge til. Fortellerteknikken er fin, samme gjelder alt av kamerateknikk, musikken er av majestetisk klasse (albumet med hele det originale lydsporet av Erik Enocksson ligger på Spotify, clicky), skuespillet er mer enn overbevisende, og det er spesielt imponerende siden dette er den eneste filmen noen av skuespillerne har spilt i. Jeg tror ikke de fleste scenene akkurat var noe spesielt krevende for skuespillerne, det var som jeg skrev tidligere for det meste dagligdagse samtaler om ditt og datt og filosofering, men likevel.

Mange gåsehud-øyeblikk, det er bare bra.

 

9/10

 

Anbefaler alle å se den nuh!

Endret av Frdlr
Lenke til kommentar

Bloodbath at the House of Death (1984)

 

post-140267-1270328683,213_thumb.png

Om National Lampoon skulle noengang lage et grøsser komedie ville den sikkert blitt denne.

Fullspekket av humor, noe av det er idiotisk, noe av det perverst, og mye av det blodig. Mye minnefult som skjer i dette huset!

 

 

post-140267-1270328667,8565_thumb.png

Når såg du en grøsser der ei blir halshogget av en boksåpner?? Hæ?? Hææ? Aldri.

 

 

post-140267-1270328700,3592_thumb.png

Hva med den klassiske "drept mens de er i sengen", bare her er det 4 personer og alle blir spiddet som et grillspyd??

 

 

Handingen er simple og tragisk. Et "ond" hus som alle meiner er forbannet. En gruppe av forskere reier ut til huset for å komme til buns på saken.

 

Det er et sekt som tilbyr "the evil one", og alle disse er absolutt ikke beskymret over å holde sekten hemmelig. De går rundt med sektens symbol tattovert på ansiktet, hendene, ja selv en blind mann har solbriller med symbolene på! :p

 

Sekten er ledet av den o-store Vincent Price, rollen hans er navnløs og er betegnet som "Sinister Man" på imdb, og det passe bra!

 

post-140267-1270328716,3474_thumb.png

Good old evil Vincent!

 

Tåpelig film, dårlige effekter, middels skuespilling...men GUD så underholdende!

En film du må se flere ganger for å plukke opp alle de vittige kommentarene og bakgrunns hendelser.

 

Den er så dårlig bra, at du kan ikke for det å like den, selv om du egentlig ikke vil!

 

8/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Nei, den har jeg ikke sett, men jeg lurer faktisk på det samme som deg. Har veldig lyst å se den, bare musikken dens (samme komponist som i Farväl Falkenberg) gjør at det frister. Har lest en del dårlig om den, men også at den er veldig melankolsk, og svensk melankoli slår aldri feil for min del.

Endret av Frdlr
Lenke til kommentar

Tror ikke vi har sett maken til on-screen presence som det Vincent Price får til i filmene han er i. Den hypnotiske stemmen, og måten han hele tiden snakker rytmisk. Og alle ansiktsuttrykkene.

Gjorde mange horror-filmer, men også noen fantastiske komedier som ikke har noe horror whatsoever. F.eks. Dr Goldfoot and the Bikini Machine (1972), som er en spoof på agentfilmer som James Bond, der de har klemt inn så mange morsomme referanser og gags som overhode mulig.

 

http://www.youtube.com/watch?v=l6kDkcGth3I

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

The Wraith (1986)

 

post-140267-1270373155,4489_thumb.jpg

 

Ahh, herlige barndoms minner. Fins ikke noe mer gledelig å gjennoppleve en film fra barndommen og ikke bli skuffet.

 

Enkel og dårlig fortelling, men du trenger ikke noe avansert for en hevn film. De "onde"...eller rettere sakt "drittsekkene" er steriotypiske bullies. Det er så dårlig at du kan ikke for å le, særlig når han trekker ut kniven og alle gir etter. Oooh, tough guy!

 

Enaste skuffelsen er at jeg husker at filmen var mye mer action preget enn det den egentlig er. Joda det skjer mye hele tiden, men det er veldig tamt og ensidig. Men, det har nok med at jeg var ung og heller helt besatt av BILEN!

 

Hvem drømte ikke om denne bilen etter å ha sett filmen?

post-140267-1270373357,8249_thumb.jpg post-140267-1270373969,047_thumb.jpg

 

Gøyal film, med masse "unintentional" (hva er det på norsk?) humor mot dagens standard.

 

Beste replikken når politimannen går til disse punkere;

Punk: "You have a warrant?

Cop: "I don't need a warrant when I have this badge." :!:

 

Det er også herligt å se pene damer som er ikke laget av plastik. Sherilyn Fenn er helt nydelig å se på...

 

post-140267-1270373861,4703_thumb.png

 

Herlig film å kos seg med. Men jeg må advarde dere...filmen er fullspekket av mullet hair (aka Hockey Sveis til dere i norge)! :!:

 

7/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

The Horribly Slow Murderer with the Extremely Inefficient Weapon (2008)

 

post-140267-1270383325,426_thumb.png

 

Filmen starter som dette:

 

Some murders take seconds. Others take minutes. Some murders take hours...now this murder takes YEARS!!!

 

Yepp, her har vi en kortfilm om en galning som forsøker å drepe en mann med en skje! Han forfølger han uansett hvor han går! Og uten forvarsel...DUNK! Får han et par slag!

 

Hele kortfilmen er laget som en trailer, og du ender opp å ønske de laget langfilm av dette!

 

Genialt! Har ikke led så mye på lenge.

 

9/10

 

EDIT:

 

Fant nettopp ut at de har lagt den ut på YouTube! ENJOY! :thumbup:

 

Noen andre som vil anmelde denne? :!:

http://www.youtube.com/watch?v=9VDvgL58h_Y

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

The Wraith (1986)

 

snip

 

7/10

 

Haha, husker den filmen der. Så den med mamma når hun skulle vise meg yndlingsfilmen hennes fra sin barndom, og må innrømme at jeg likte den til tross for at den egentlig var elendig. :p

 

Og til den siste filmen du anmeldte her nå, kortfilmen, den SKAL sees. :wee:

 

Så får jeg vel komme med noen minianmeldelser etterpå.

Lenke til kommentar

Okei, siden jeg faktisk har sett noen filmer nå de siste dagene, så får jeg vel slenge opp noen anmeldelser:

 

Reservoir Dogs (1992)

 

Regner med at de fleste her inne har sett filmen, men kort sagt handler filmen om et bankran der det meste går galt, der et par av forbryterene dør, og resten prøver å ordne opp.

Hadde litt for høye forventninger og ble litt skuffet, men alt i alt var filmen bra med nok spenning og sort humor. Man merker at dette er en Tarantinofilm. Mulig jeg må se den en gang eller to til for å virkelig få "utbytte" av den. Foreløpig gir jeg den karakteren 7/10.

 

Gudene må være gale (1980)

 

Skulle egentlig se denne filmen for et par år siden sammen med noen venner, men for dem ble starten for trøtt og filmen ble byttet ut alt for fort. Desverre. For jeg elsket introen, og vile bare se mer, noe jeg og en kompis gjorde for et par dager siden. Og jeg angrer ikke, for denne filmen lar virkelig lattermusklene bli brukt. Filmen handler om en stamme "buskmenn" som i tusenvis av år har levd fredfullt et sted i Afrikas ørken urørt av all utvikling utenfor. Følelser som sjalusi, hat og eierfølelse har vært ikke-eksisterende for denne stammen, inntil det en dag faller en Coca Cola-flaske ned fra himmelen og endrer hverdagen for buskmennene totalt.

 

Dette er en film som virkelig bør sees, og inneholder en rekke hysteriske scener. I tillegg er det jo litt spenning i filmen som sammen med humoren gjør denne filmen til et mesterverk, hvertfall i mine øyne, til tross for de elendige effektene og det lave budsjettet. Bør sees! :thumbup:8/10

 

Thinner (1996)

 

Er egentlig litt fan av Stephen King, så i går kveld så jeg denne filmen. Den handler om en mann som uheldigvis kjører ned en sigøynerkvinner, og blir forbannet av hennes far, så han blir tynnere og tynnere, og tynnere. Jepp, you know the deal? Litt for forutsigbar, desverre, men ellers god hjernedød underholdning med passe mye spenning og grøss. Har egentlig ikke så mye å si om denne filmen, men vil nå gi den karakteren 6/10

En film jeg mer enn gjerne kan se igjen, siden den er såpass lettfattelig, samtidig som den kvalitetsmessig ikke er helt på topp, og handlingen som sagt er ganske så forutsigbar.

Life Of Brian (1979)

 

Denne filmen var faktisk forbudt i Norge en del år, og det kan jo til en viss grad forstå, spesielt for de kristenes del. En herlig parodi på litt av hvert, spesielt de viktigste byggestene i kristendommen. Blasfemi på sitt beste? :p Gav meg hvertfall en god latter, som den ikke-troende jeg er. Filmens handling er satt til Judea anno år 33 der vi følger den ufrivillige profeten Brian, som egentlig bare er en allminnelig mann som er lei av romerene og melder seg derfor inn i "People's Front of Judea". Helsprø og absurd underholdning som garantert gir en god latter. Var dog noe med den jeg ikke likte, selv om jeg ikke kommer på eksakt hva, så derfor havner karakteren på 7/10. Filmen er faktisk opphavet til sangen Always Look on the Bright Side of Life. :)

The Horribly Slow Murder with the Extremely Inefficient Weapon (2008)

 

Etter å ha lest AvidGamer sin anmeldelse måtte jeg også se denne, og jeg angrer ikke. 10 minutter med latter. Genialt laget, og i likhet med AvidGamer skulle jeg ønske den faktisk kom som "langfilm".

Anbefales! :)8/10

Lenke til kommentar

Sier bare Born on the Fourth of July. Fantastisk film som er et prakteksempel på det Bacon skriver om her.

Den er vanvittig oppskrytt og pompøs. Deer Hunter er mye bedre.

Oppskrytt? Er den så veldig kjent for å være spektakular, da? Har hørt mest negativt om den, jeg da. Forøvrig enig at Deer Hunter er bedre da.
Lenke til kommentar

Sier bare Born on the Fourth of July. Fantastisk film som er et prakteksempel på det Bacon skriver om her.

Den er vanvittig oppskrytt og pompøs. Deer Hunter er mye bedre.

Oppskrytt? Er den så veldig kjent for å være spektakular, da? Har hørt mest negativt om den, jeg da. Forøvrig enig at Deer Hunter er bedre da.

Til å være så middelmådig synes jeg at den har fått uventet mange "tilhengere", men vanvittig oppskrytt var nok å ta litt hardt i, ja.

Lenke til kommentar

Har faktisk ikke sett "Born on the fourth of July", men synes også at "Forrest Gump" viser ganske bra hvordan veteraner blir glemt etter Vietnam-krigen.

Forrest Gump er jo en tullete fantasifilm i forhod til de andre, hvor vietnamkrigen er kun 10% av hele filmen eller noe sånt. Han gjør jo ganske mye annet i den filmen, nesten som en superhelt.

 

Deer Hunter og Born... anbefales om du vil se mer realistiske skildringer. :)

Lenke til kommentar

Har faktisk ikke sett "Born on the fourth of July", men synes også at "Forrest Gump" viser ganske bra hvordan veteraner blir glemt etter Vietnam-krigen.

Forrest Gump er jo en tullete fantasifilm i forhod til de andre, hvor vietnamkrigen er kun 10% av hele filmen eller noe sånt. Han gjør jo ganske mye annet i den filmen, nesten som en superhelt.

 

Deer Hunter og Born... anbefales om du vil se mer realistiske skildringer. :)

 

Ja jeg vet det, men greia med Forrest Gump er at den tar opp mange viktige tema som preget verden på den tiden og frem til nyere tid, og selv føler jeg at den tar opp så mye som nødvendig om Vietnam-heltene. Men nok om dette, vi bruker tråden til helt andre ting enn hva den er ment for :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...