Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Hvis det ikke nytter og diskutere med meninger i et tema der det ikke finnes gode fakta , så vet jeg ikke. Du har absolutt ingen bevis eller fakta til og bevise at piratkopiering skader industrien, slikt så jeg ikke har bevis for det motsatte.

Ok, jeg kan gi deg et bevis. I 1990 var jeg med å utvikle et Amiga-spill for fire spillere (Mayhem), løst basert på Gravity Force (eller Thrust, på C64). Spillet var kommet ganske langt i sin utvikling, vi hadde holdt på med det i et år, og var i kontakt med diverse utgivere i England for å få gitt ut spillet.

 

Det viste seg at en lokal gjeng, som hadde vært med og betateste spillet med oss, hadde klart å stikke av med en kopi av kilden. Denne gjengen bestemte seg for å spre spillet, for å få ekstra kredibilitet i swappemiljøet på Amiga, som var ganske stort. De lagde en egen intro til spillet og spredde det til alle kontaktene sine. I løpet av et par uker hadde spillet spredd seg over hele verden.

 

Følgene ble selvsagt at vi aldri fikk noen utgivelse av spillet i England, da det allerede var ute på markedet. Og dermed dreit programmereren i å lage flere spill, og begynte heller med annen programmering.

 

Resultat: en spillutvikler mindre i verden pga piratkopiering og en kultur som forlanger å få alt gratis.

 

Det er bare provoserende om du vil bli provosert.

 

? Du skriver jo selv at du skrev det bare for å vekke en reaksjon hos meg. Såvidt meg bekjent er det mot retningslinjene å trolle.

 

Og selvføgelig finnes det lover mot og tvinge folk til og gjøre ting, og lover mot og villlede/gi falsk inntrykk av produkter, det er jo krangel om dette i media hele tiden, f.eks. NGT sin reklame var en av de siste sakene. Hvis disse lovene ikke eksisterer, kunne jeg gått på døren din og kidnappet deg, og det er ikke bra.

 

Her er nok et eksempel på hvorfor det ikke går an å diskutere med deg. Hvordan du kan resonnere deg fram til at kidnapping av mennesker er ok hvis vi fjerner lover som regulerer markedsføring er uforståelig for meg.

 

Og jeg har spurt det før: kan du referere til disse spesifikke lovene om "tvang og villedning" i www.lovdata.no, og etterpå relatere disse lovene til diskusjonen her? Ikke? Ergo dikter du bare opp fakta.

 

Jeg lager ikke mine egene faktaer, jeg legger mine meninger i personlige erfaringer, og jeg har nok mer erfaring når det gjelder denne saken enn deg og de fleste andre her på forumet. Dog jeg har som sagt trappet ned i det siste, da PC ikke er det mest intresante her i livet:P Men det gjør ikke mine personlige erfaringer dårligere.

 

Erfaringer er med å forme meninger, men dersom du har vært i Bergen en gang og det regnet i Bergen under hele ditt opphold, så betyr det ikke at det regner i Bergen 365 dager i året, selv om din erfaring tilsier det.

På denne posten fortjener du ikke et svar engang, for værre til putting av ord i kjeft har jeg ikke vært borti. Og diskutere med deg er som og diskutere med Imsdal flaksa på bordet om hvorfor den er tom.

 

Men, det er ikke imot rettningslinjene og vekke reaksjoner, derimot og kalle folk "Jævla drittunge" er strengt imot, og det er et under at du ikke har deg en ferie eller advarsel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På denne posten fortjener du ikke et svar engang, for værre til putting av ord i kjeft har jeg ikke vært borti. Og diskutere med deg er som og diskutere med Imsdal flaksa på bordet om hvorfor den er tom.

 

Jeg synes da dette i aller høyeste grad minner om et svar, og det til tross for at du starter postingen din med å påstå at Pastoren ikke fortjener et svar.

 

Hva er det du egentlig mener?

 

For fremtidige innlegg bør du i vesentlig større grad basere postingene dine på fakta. Din personlige synsing om spillbransjen henger i alt for mange sammenhenger ikke på greip i det hele tatt.

Endret av Heales
Lenke til kommentar

Ja så får jeg vel poste i denne tråden jeg også. ;)

 

Jeg synes gamer.no i all hovedsak er og burde forbli, en forbruker orientert side.

I et nøtteskall synes jeg gamer.no burde bruke mer tid på å forklare hvorfor DVD Jon er viktig for alle IT relaterte forbrukere enn å bekymre seg for spillindustriens evne til å tjene penger.

 

Jeg synes det er for mange elementer, både blandt spilljournalister og også blandt vanlige gamere/spill konsumenter, som løper industriens erend uten å tenke seg om, eller som rett og slett seiler under falskt flagg. (sistenevnte da gjerne blandt spilljournalistene, dog ikke noe typisk trekk for gamer.no men noe du kan se daglig i større internasjonale gaming fora)

 

Hvis du representerer spillindustrien så identifiser deg som dette, ikke som forbruker!

Hvis du mener selv at du taler forbrukerens sak så tenk deg nøye om og sørg for at du sitter med fakta før du utbasunerer noe som helst.

Det er ikke alltid at industriens interesser kolliderer med forbrukerens, men sjansen er relativt overveldende og det tilspisser seg år for år.

 

Dere skal være klar over at industrien sloss med piratene på alle tenkelige arenaer og med alle midler og det er ikke alle de midlene som er hverken sanne eller etisk forsvarlige.

 

Jeg mener at alle forbrukere og da særlig fora som dette, burde være kritiske til alt industrien foretar seg og minne seg selv og andre på at det eksisterer en dyp, prinsipiell konflikt mellom de som selger og de som kjøper og at hvis du fotograferer ned denne konflikten så sitter du igjen med en selgers ønske om å gi deg ingenting for alt du har (Og kjøpers ønske om å få alt for ingenting, men nå er altså dette et fora for sistenevnte)

Lenke til kommentar
Dere skal være klar over at industrien sloss med piratene på alle tenkelige arenaer og med alle midler og det er ikke alle de midlene som er hverken sanne eller etisk forsvarlige.

Kan du utdype kildene til dette utsagnet ?

 

 

Snabben: Pastor Lorentzen svarte relativt saklig på ditt innlegg (selv om han kanskje generaliserte litt kraftig fra sitt eksempel), og formulerte et konkret spørsmål du gjentatte ganger har unnlatt å svare på. Hvorfor står det fortsatt ubesvart ?

Lenke til kommentar
Snabben sin form for diskusjonteknikk er omtrent slik:

 

1. Dikta opp masse dilldall.

2. Når det blir tilbakevist med fakta: Dikta meir.

3. Når alle dikt har blitt tilbakevist, kjem det forhåndsprogrammerte svaret: Eg tapar ikkje diskusjon. Eg gidd ikkje svara. Du er for useriøs.

Jeg driver ikke med sysing eller dilldall ,jeg taper heller ikke diskusjonen.

 

Og kalle en person som kaller folk "jævla drittunge" for seriøs, sier mer om deg enn om Pastoren selv.

 

 

Det finnes ingen bevis, og fakta er at 5% piratkopierer, intill noe annet er bevist.

Lenke til kommentar
Jeg synes gamer.no i all hovedsak er og burde forbli, en forbruker orientert side.

I et nøtteskall synes jeg gamer.no burde bruke mer tid på å forklare hvorfor DVD Jon er viktig for alle IT relaterte forbrukere enn å bekymre seg for spillindustriens evne til å tjene penger.

Jeg ser ikke dette som noen motsetning i det hele tatt. Det er liten tvil om at forbrukerrettigheter står truet i dagens markedssituasjon, med stadig nye påfunn som ofte ikke bare hindrer ulovlig aktivitet, men også fullt lovlig aktivitet, som f.eks. å kunne ta opp innkjøpt musikk på PCen, eller å kunne ta sikkerhetskopier av sin programvare.

 

Saken er bare den, at så vidt jeg kan se, har ingen interesse av at store deler av en forbrukermasse stjeler forbruksvaren. Disse kopisperrene ville f.eks. sannsynligvis aldri sett dagens lys hvis ikke det hadde vært et problem at folk piratkopierte.

 

Eller, med andre ord: å tale for lovlig kjøp av programvare er å tale forbrukerens sak. Færre penger inn i industrien er lik færre arbeidsplasser, som gir mindre rom for små utviklere, og et mindre utvalg for forbrukeren.

 

Det er ingen motsetning mellom å være en ivrig forkjemper for forbrukerrettigheter, og samtidig tilhenger av å betale for seg. Faktisk vil jeg si at en sterk rettferdighetssans tilsier begge deler; når man først har betalt for varen, forventer man selv å kunne disponere den uten tåpelig innblanding fra korttenkte anti-pirat-tiltak, samtidig som man opplever det som en urettferdig handling å stjele et åndsverk.

 

Det andre du nevner oppfatter jeg som et litt annet spørsmål - spørsmålet om forholdet mellom industrien og industriens kritikere, spillpressen. Det er naturligvis, og til en hver tid, et dilemma i hvor stor grad man kan "være venner med" utgivere og pengeinteresser uten at det går ut over redaksjonell distanse og uavhengighet, men dette er ikke noe vi som spillside tar lett på (noe du forsåvidt heller ikke sier). Selvfølgelig er vi avhengig av troverdighet, men det er også noe vi stadig arbeider med.

 

Jeg driver ikke med sysing eller dilldall

 

(...)

 

Det finnes ingen bevis, og fakta er at 5% piratkopierer, intill noe annet er bevist.

Jeg tror jeg lar dette sitatet stå i fred og motsi seg selv.

Lenke til kommentar
Snabben sin form for diskusjonteknikk er omtrent slik:

 

1. Dikta opp masse dilldall.

2. Når det blir tilbakevist med fakta: Dikta meir.

3. Når alle dikt har blitt tilbakevist, kjem det forhåndsprogrammerte svaret: Eg tapar ikkje diskusjon. Eg gidd ikkje svara. Du er for useriøs.

Jeg driver ikke med sysing eller dilldall ,jeg taper heller ikke diskusjonen.

 

Og kalle en person som kaller folk "jævla drittunge" for seriøs, sier mer om deg enn om Pastoren selv.

 

 

Det finnes ingen bevis, og fakta er at 5% piratkopierer, intill noe annet er bevist.

Nå må du slutte med tullpratet ditt.

 

Det er som jeg gjentatte ganger har sagt en mengde med seriøs dokumentasjon på hvilke skader piratkopiering fører til.

 

Det finnes heller ingen statistikk over hvor mange som kopierer, og derfor er dine 5% tatt rett ut av fantasien.

 

Når det er sagt så er uansett et tall på 5% meget skadelig i seg selv. At du ikke har basis økonomisk forståelse til å sette f.eks. 5% inn i en større sammenheng får det stå for din regning.

 

Neste gang du føler for å poste fantasier og tull anbefaler jeg at du bruker noe mer tid på www.google.com

 

Det er et egnet sted for individer som ikke har skjønt noe, eller personer som ønsker å sette seg mer inn i ting.

Lenke til kommentar
Snabben sin form for diskusjonteknikk er omtrent slik:

 

1. Dikta opp masse dilldall.

2. Når det blir tilbakevist med fakta: Dikta meir.

3. Når alle dikt har blitt tilbakevist, kjem det forhåndsprogrammerte svaret: Eg tapar ikkje diskusjon. Eg gidd ikkje svara. Du er for useriøs.

Jeg driver ikke med sysing eller dilldall ,jeg taper heller ikke diskusjonen.

 

Og kalle en person som kaller folk "jævla drittunge" for seriøs, sier mer om deg enn om Pastoren selv.

 

 

Det finnes ingen bevis, og fakta er at 5% piratkopierer, intill noe annet er bevist.

Hadde vært fint å se noe dokumentasjon på at 5% piratkopierer spill. Jeg skal være tilbøyelig til å tro at av alle som har pc eller tilgang til så er det 5% som piratkopierer, men hvis du ser på de som faktsik spiller på pc'en så tror jeg det tallet er en del høyere.

 

Men som sagt, litt dokumentasjon hadde vært fint :)

Lenke til kommentar

Det synes jeg var et bra svar oerhört.

 

Tillat meg å komme med et par kommentarer til det du skriver:

 

Saken er bare den, at så vidt jeg kan se, har ingen interesse av at store deler av en forbrukermasse stjeler forbruksvaren.

 

Jeg er langt på vei enig med deg men ikke helt.

Jeg vil gjennom et par vinklinger vise at du kanskje burde revurdere dette synet.

 

Jeg mener det er noen mekanismer ute å går når det gjelder spill som ikke er typisk for andre produkter og at det blir å forenkle det litt å nøye seg med å si 'har du penger så kan du få, men har du ikke så må du gå'.

Problemet med spillproduktet er at man kjøper det for å kose seg med det i ganske lang tid, men konsumentenes mulighet til å dybde orientere seg i forhold til kvaliteten på dette, er tildels meget begrenset.

Dette gjelder også andre åndsverk som feks. Musikk og det har da også alltid vært godtatt at man skal få høre på musikk før man velger å kjøpe den eller ikke.

 

Dataspill er, tør jeg påstå, enda mer kompliserte og jeg kan ikke huske å ha lest en anmeldelse som har fanget scopet i et dataspill slik jeg som spiller og kritiker har opplevd det.

Hvis du tenker deg litt om og går igjennom en liste av åndsverksprodukter det er naturlig å sammenligne med men hvor dataspillet gjerne representerer et enda større behov for gjennomgang før man kan forsvare et permanent kjøp, så vil du oppdage at felles for alle disse produktene er at kundene har tilgang til innholdet før de evt. Kjøper. Musikk industrien feks. Har vært "plaget" av en kopieringsproblematikk uten sidestykke i alle år men er fremdeles en særdeles oppegående industri. Det samme gjelder film, litteratur, osv.

 

Videre i denne tankerekken vil jeg så påpeke at hadde det ikke vært for at forbrukerene systematisk føres bak lyset av "spilljournalister" Så hadde kanskje ikke piratene hatt en like sterk sak.

Men faktum er at industrien kan takke seg selv for endel av problemet.

Uærlighet avler uærlighet. Lyver du til meg så spiller du renkespill og da er det helt naturlig for meg å gjøre et mottrekk.

Du kan godt si at du ikke tror på at det skjer i den rekkefølgen, men for min egen del kan jeg med en viss stolthet si at jeg aldri har hatt det minste problem med å bruke penger på en vare jeg vet jeg vil ha, og det byr meg imot å prøve å svindle en produsent som jeg oppfatter som en ærlig presentør av sitt arbeid.

Jeg tror faktisk at denne holdningen er dypere forankret hos forbrukere flest enn det de blir framstilt som når industrien skal male et fiende ansikt med bred, svart pensel.

 

Altså:

Spillindustrien har lenge operert med den holdningen at de skal få fete betingelser som resten av åndsverksproduksjonen bare kan drømme om.

Hvor kommer denne holdningen fra?

Jeg mener det er tydelig at krøsus betingelsene deres i en relativt nyfødt industri ikke kan vare og er det ikke til dels piratenes fortjeneste at forbrukerene fremtvinger bedre betingelser for seg selv?

 

Videre:

Spill demoer er en løsning for forbrukerene og så vidt jeg kan bedømme er en god demo et effektivt middel mot piratkopiering. Problemet er bare at produsentene nå tvinges til å forholde seg til hva som skjer når spillerene får en mulighet til virkelig å teste et produkt før de evt. Kjøper det. Resultatet er selvfølgelig at de ofte lar være og produsentene er definitivt bortskjemte med en uforholdsmessig fordel i forhold til kundenes mulighet til innsyn og bedømning og sliter med å godta at de ikke lenger kan selge varene sine usett.

Og la oss være ærlige; Det lages uhorvelig mye dårlige og særlig uoriginale spill som selges som nyskapende mesterverk.

Piratene vil således være en indirekte men ikke ubetydelig faktor i å fremtvinge en ny type tenkning i spillbransjen og en ny type og mer spennende gameplay for at spill skal overleve gjennomhøring av den 'første sangen'

 

Trenger vi det ikke kanskje?

 

Poenget her er at det er fullstendig naivt å tro at industrien tar dette ansvaret selv. La meg stresse dette enda en gang: Industrien ønsker ikke primært å lage kule spill, de ønsker primært å tjene penger. Hvis kule spill er det som må til så lager de kule spill men kan de gjøre det bra ved å lage noe dårlig så gjør de heller det. Dette er et veldig viktig prinsipp som man gjør klokt i å forstå når man er gamer og ønsker alt det beste for spillene og spillenes utvikling.

 

Skal man dømme utifra spillutviklingens gangde siste 2-3 årene, så har ikke piratene hatt effekt nok.

Kanskje de burde stjele mer?

 

Færre penger inn i industrien er lik færre arbeidsplasser

 

Denne formelen er desverre gjenstand for betydelige variabler. Minst like ofte er den slik: Mer penger inn i industrien er lik mer penger i lomma på noen få eiere.

 

Det er naturligvis, og til en hver tid, et dilemma i hvor stor grad man kan "være venner med" utgivere og pengeinteresser uten at det går ut over redaksjonell distanse og uavhengighet, men dette er ikke noe vi som spillside tar lett på (noe du forsåvidt heller ikke sier). Selvfølgelig er vi avhengig av troverdighet, men det er også noe vi stadig arbeider med.

 

Nei det er riktig det, jeg sier ikke det, men det jeg sier er at jeg ikke synes det hadde gjort noe om gamer.no hadde blitt enda litt skarpere i kantene for sånn som det ligger an idag så er det liten tvil om hvem som har overtaket i det som skulle ha vært forbrukerenes fora. Det er industrien.

Forbrukerene trenger noen virkelig allierte. Er dette gamer.no?

Jeg synes jeg generelt sett merker en personlig tendens hos de som representerer gamer.no i forskjellige uformelle sammenhenger, at det er en overvekt av folk som heller mot sympati med industrien. Det er tross alt industrien som leverer canapeene ikke sant?

 

Jeg mener seriøst at vi indirekte kan gi piratene en del av æren for at hele forbrukermassen ikke forlengst er fullstendig hjernevasket og har druknet i en sjø av elendige spill konsepter.

Kanskje er industriens pengebehov såpass destruktiv at den faktisk hadde vært mindre om det ikke hadde vært for piratene. Folk hadde bare rett og slett blitt drittlei av elendige produkter og stagnerte konsepter de ble bedt om å kjøpe usett og funnet seg en ny hobby.

Lenke til kommentar
Jeg driver ikke med sysing eller dilldall ,jeg taper heller ikke diskusjonen.

 

Og kalle en person som kaller folk "jævla drittunge" for seriøs, sier mer om deg enn om Pastoren selv.

 

Eg ser at du fortsatt resikulerer dine forhåndsprogrammerte svar. Kva med å faktisk prøva å svara på dei mange argumentene til Pastoren som du har latt stå ubesvart i staden for dette tullet her?

 

Det finnes ingen bevis, og fakta er at 5% piratkopierer, intill noe annet er bevist.

 

 

Rofl!

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar

Det ser ut som dere faktisk er for dumme til og forstå hva jeg mener, og deter jo ganske leit.

 

Det finnes heller ingen statistikk over hvor mange som kopierer, og derfor er dine 5% tatt rett ut av fantasien

Om du hadde tatt deg tid til og lese denne tråden, så hadde sett en link, men det er så alt for mange som deg i denne tråden som ikke gidder og lese igjennom tråden.

 

Ser også at du prøver og provosere meg, men og si at noen andre mennesker ikke har skjønt noe, uten og komme med mot bevis er et klassisk angrep fra et menneske som allerede har tapt.

 

Og til deg fenris, jeg har nok svart på argumentene, men du har som andre sikkert ikke lest tråden, det er synd.

 

 

 

Og om det da Haeles finnes bevis på skadene som er påført industrien, så kom med en link selv. Og slutt med DIN tullprat.

 

 

Dette har spilt seg så alt for langt og blitt så alt for dumt med folk som ikke leser igjennom tråden.

Endret av Snabben
Lenke til kommentar

Nå ser det ut til at det bare går fortere og fortere nedover med deg:

 

Det ser ut som dere faktisk er for dumme til og forstå hva jeg mener, og deter jo ganske leit.

 

Oi, det høres jo ut som om det er deg selv du snakker til i neste avsnitt:

 

Ser også at du prøver og provosere meg, men og si at noen andre mennesker ikke har skjønt noe, uten og komme med mot bevis er et klassisk angrep fra et menneske som allerede har tapt.

 

 

 

Og til deg fenris, jeg har nok svart på argumentene, men du har som andre sikkert ikke lest tråden, det er synd.

 

Nei, det har du ikke i det hele tatt, fenris etterlyser det samme som pastoren, disse "lovutdragene" du tilsynelatende trekker rett ut av baken. Han har gang på gang spurt deg om du enkelt og greit kan referere til hvilke paragrafer du snakker om, noe som burde ta deg ca. 10 minutter å søke opp på www.lovdata.no hvis du farer med sannheter.

 

Dette har spilt seg så alt for langt og blitt så alt for dumt med folk som ikke leser igjennom tråden.

 

Gratulerer med en ny usaklig løgn du kan klamre deg fast til.

Lenke til kommentar

Jeg for min del er ganske enig med "Quale" med tanke på at spill industrien ikke har det så veldig ille med tanke på pirat kopiering , Og grunnen til at jeg sier dette er:

 

Se på Nintendo med sin Nintendo, nes til Gamecube , de har aldri vært plaget av pirat kopiering til sine konsoller i de årene som den som dem satstet på en av modellene sine . La meg forklare

Ta feks snes maskinen når de hadde storhetstiden med den så var det ingen som jeg kjente som kopierte spill , har fått greie på i ettertid at det fantes Zip drive osv til den , men det er jo uansett promille av spill kjøperne som som benyttet seg av det tilbudet. samme var det med N64 kun promille av kjøprene kopierte spill til den også når den var på topp. Det samme gjelder gamcube nå , det går ann men er mer stress en det er gøy , dermed er det bare for entusiaster.

Greit nok at det er enkleste sak i verden og få tak i N64 spill og snes nes spill nå og spille dem på pc ved hjelp av emulatorer, men det spiller jo i og for seg ingen rolle for nintendo nå at folk pirat kopierer dem , for de satser jo nå uansett på gamcube og gamboy.

 

Poenget er da , siden folk som alltid er imot pirat kopiering sier jo at hvis alle kjøper spill og ikke pirat kopierer så vil jo prisen gå ned!!

Men hvorfor skjer ikke det det i Nintendo sitt tilfelle da?

Siden de nesten ikke taper noe penger på piratkopiering så burdte de jo ha sunket prisene og dermed kunne dem fått et fortrinn i forhold til feks ps2 og xbox.

 

Så der er jeg enig med "Quale" som sa dette

 

Minst like ofte er den slik: Mer penger inn i industrien er lik mer penger i lomma på noen få eiere.

 

Dessuten er det er poeng at spill industrien omsetter for mer penger en kinoen. De bare øker og øker uansett om det er flere som hiver seg på pirat industrien.

Så jeg er ovebevist om at :

flere ærlige folk = flere warez folk

(se på dem som gratis pasasjerer , de er ikke noe værre en de som ikke gidder og organisere seg)

Lenke til kommentar

Jeg synes hele tråden skule bli slengt inn under humor/søppel på Off-Topic forumet. Slik som dette utarter seg, har den ingen fremtid. Dette er blitt en krig mellom individer som er like intressert i tråden som å slenge dritt i trynet på motparten. Alle argumenter er brukt, piratene tapte moral debatten, og de vant nesten debatten om spillutviklere taper mye på det, helt til fredric og Snabben kom å rota til. Jeg må si at piratene har lagt inn useriøse innlegg uten mye begrunnelse, og antipiratene har gjort det helt motsatte. Dette er et klassisk eksempel på hvordan det går med en tråd som ikke er helt ny: De som har meninger og bevis legger ned arbeid og tid på å formidle dem tydelig, dem som ikke har det skriver poster som: Jeg pirratkopierer fordi det er gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...