Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så gi meg noe spesielt som jeg kan ha glede over lang tid og jeg kan betale for det. Som f.ex sam and max 2 og full throttle 2, men det ble det jo ikke noe av sådaså....

Hadde de forventet å tjene penger på disse to titlene så hadde de jo sluppet dem - og forventet piratkopiering er sannsynligvis hovedgrunnen til at de droppet prosjektene.

 

Akkurat som i musikkbransjen så er det jo satsingen på de smalere titlene/artistene som det går mest utover. Store titler som 'hvermansen' kjøper i bøtter og lass går alikevel i pluss til tross for betydelig kopiering og er verdt å gi ut. Titler med en snevrere kjøpergruppe blir det desto mer risikabelt å satse på og det er dermed disse som kuttes først hvis man er i tvil om økonomien i prosjektet.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Så gi meg noe spesielt som jeg kan ha glede over lang tid og jeg kan betale for det. Som f.ex sam and max 2 og full throttle 2, men det ble det jo ikke noe av sådaså....

Hadde de forventet å tjene penger på disse to titlene så hadde de jo sluppet dem - og forventet piratkopiering er sannsynligvis hovedgrunnen til at de droppet prosjektene.

 

Akkurat som i musikkbransjen så er det jo satsingen på de smalere titlene/artistene som det går mest utover. Store titler som 'hvermansen' kjøper i bøtter og lass går alikevel i pluss til tross for betydelig kopiering og er verdt å gi ut. Titler med en snevrere kjøpergruppe blir det desto mer risikabelt å satse på og det er dermed disse som kuttes først hvis man er i tvil om økonomien i prosjektet.

Du kaller Sam and Max og Full Throttle små titler?

 

Og legge piratkopiering til grunn for kanselering blir for dumt bare.

Om man skulle kanselere fordi man forventet piratkopiering så burde Doom 3, HL2 og STALKER alle vært droppet allerede.

Lenke til kommentar

Moralsk sett ser jeg ingeting galt i og kopiere et spill, Jeg spiller i 90% av tilfellene multiplayer, og fordi jeg er så lat gidder jeg ikke omgå cd keyen men kjøper spilla, dette resulter i at jeg kjøper stort sett alle spill jeg virkelig liker.

 

F eks:

Battlefield 1942,prøvde demo,kjempegøy,kjøpte spillet.

Battlefield vietnam,lastet ned,kjempegøy,kjøpte spillet.

 

Hvis de hadde gitt ut en demo, hadde jeg lastet ned den til bfv istedenfor, men siden jeg liker og sjekke investeringene mine, måtte jeg laste det ned. jeg kjøpte spillet en uke etterpå.

 

SÅ det så! :D

Lenke til kommentar
D er dyrt med 400 kr for en 15 åring uten fast inntekt JA... Jeg har råd som har fast inntekt, men forsvarer bare meg selv for et par år siden.

 

(...)

 

litt offtopic: er du imot svart arbeid og ?

Unnskyld at jeg sier det, men det argumentet er ikke godt nok. Skal du kjøpe bil, men ikke har råd til drømmebilen (en mercedes f.eks), så må man begrense seg å kjøpe... tja... en Hyundai eller noe. Lyst til å dra ut og spise hver dag, men har ikke nok penger? Kjøpe en frossen pizza og sleng den i ovnen da.

 

Det er slikt i samfunnet, at de som har penger kan kjøpe det de vil, mens de uten penger ikke har råd til det. Vi kan mislike det så mye vi vil, men det er nå engang slik det alltid har vært.

 

Og som sagt tidligere, det er ingenting i veien for at en 15 åring kan gå rundt med aviser en time før skolen (jeg jobbet ett sted der jeg måtte stå opp klokken fire hver morgen, og man blir vant til det), eller ha en liten jobb i helgene eller noen kvelder. Du behøver ikke jobbe mer enn 5-6 timer for å ha råd til ett spill. Så sier man "jeg gidder ikke jobbe for å få penger til å kjøpe spill", så har man kun seg selv og sin egen latskap å takke.

 

Ang. svart arbeid... jeg er også 100% mot det. Det ødelegger for lovlydige personer. Samme med piratkopiering. Ødelegger for alle oss som liker å ha lovlige kopier av ting og tang. Hadde problemet med piratkopiering vært mindre, ville vi ikke hatt irriterende cd-keys, aktiveringsnøkler, kopisperre som hindrer backup, herper maskinene og nekter cd plater å spilles på datamaskinen eller på DVD spilleren.

 

DERFOR Snabben, synes jeg det er riktig av meg å prøve å "dytte moral ned i halsen din", ettersom du ødelegger for oss andre.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Edit

 

Etter at jeg har lest profilen din

 

8. Gå mindre på kino, kjøp mindre med dvd.......Nei glem det siste, du betaler vel ikke noe for det heller, gjør du vel?

Hvordan kan du si at jeg ikke gjør det? Kjenner du meg? Jeg har lastet ned kanskje 2 film fra nettet, resten har jeg som DVD. Selvfølgelig kjøper jeg ikke en hel masse drittdvd'er, men bare de jeg synes er bra som Kill Bill, The Matrix osv.

 

Jeg bruker ikke hårgele, jeg spiser ikke godteri og jeg får klær og kinoturer av foreldre. Jeg spurte deg heller ikke om råd.

Lenke til kommentar
Du kaller Sam and Max og Full Throttle små titler?

Javisst - det er jo nå en helt ny generasjon med gamere som ikke har hørt om Sam and Max / Full Throttle, så deres rykte fra tidligere hjelper ikke all verdens lenger.

 

Selvfølgelig hadde de sluppet nye versjoner hvis det hadde vært gode sjanser for å tjene penger på det.

 

Om man skulle kanselere fordi man forventet piratkopiering så burde Doom 3, HL2 og STALKER alle vært droppet allerede.

Lære deg å lese kanskje? Som du ser så nevnte jeg at 'garanterte storselgere' alikevel vil lønne seg; selv om det er disse som taper mest i kroner og øre på piratkopiering. Mindre eller mer eksperimentelle titler som apellerer til en mindre gruppe (og da gjerne hardcore-gamere) blir derimot stadig oftere droppet fordi risikoen er for stor.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Hvordan kan du si at jeg ikke gjør det? Kjenner du meg? Jeg har lastet ned kanskje 2 film fra nettet, resten har jeg som DVD. Selvfølgelig kjøper jeg ikke en hel masse drittdvd'er, men bare de jeg synes er bra som Kill Bill, The Matrix osv.

 

Jeg bruker ikke hårgele, jeg spiser ikke godteri og jeg får klær og kinoturer av foreldre. Jeg spurte deg heller ikke om råd.

Nei jeg kjenern deg ikke, men hvorfor behandler du ikke filmer på samme måte som du behandler spill? 200-250 kroner for en film er en grov overprising, selvom en får ekstra materiale.

 

Du skrev følgende

 

Har du ikke råd til å kjøpe spill, får du tjene mer?...Jah, det er lett å si. "Gå å tjen flere penger!" For det er det jævlig stor mulighet når man er 15 år!

 

Med disse to utsagnene bad du om hjelp. Jeg har vist deg hvordan du kan få flere penger.

 

Du kan ihvertfall ikke bruke argumentet om at du ikke har råd som begrunnelse for at du piratkopierer.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du si at jeg ikke gjør det? Kjenner du meg? Jeg har lastet ned kanskje 2 film fra nettet, resten har jeg som DVD. Selvfølgelig kjøper jeg ikke en hel masse drittdvd'er, men bare de jeg synes er bra som Kill Bill, The Matrix osv.

 

Jeg bruker ikke hårgele, jeg spiser ikke godteri og jeg får klær og kinoturer av foreldre. Jeg spurte deg heller ikke om råd.

Nei jeg kjenern deg ikke, men hvorfor behandler du ikke filmer på samme måte som du behandler spill? 200-250 kroner for en film er en grov overprising, selvom en får ekstra materiale.

 

Du skrev følgende

 

Har du ikke råd til å kjøpe spill, får du tjene mer?...Jah, det er lett å si. "Gå å tjen flere penger!" For det er det jævlig stor mulighet når man er 15 år!

 

Med disse to utsagnene bad du om hjelp. Jeg har vist deg hvordan du kan få flere penger.

 

Du kan ihvertfall ikke bruke argumentet om at du ikke har råd som begrunnelse for at du piratkopierer.

Hmm..Ser at du nesten er 40 år. Må være lett for deg å ha en fast inntekt med en grei lønn. Og "NEI!" jeg spurte ikke om hvordan jeg skal tjene penger, jeg sa bare at det ikke var store muligheter for 15-åringer. Det er en forskjell!

Lenke til kommentar
Hmm..Ser at du nesten er 40 år. Må være lett for deg å ha en fast inntekt med en grei lønn. Og "NEI!" jeg spurte ikke om hvordan jeg skal tjene penger, jeg sa bare at det ikke var store muligheter for 15-åringer. Det er en forskjell!

Men han viste deg allikevel hvorfor det argumentet ikke holder vann. Nå er det sommer... har du sommerjobb? Hvis ikke, hvorfor ikke? Du tjener glatt noen tusen på en eller annen sommerjobb, og i Lier er det plenty av muligheter for sommerjobber. Jeg vokste opp i Lier selv, og har jobbet en del på Gartner salatfabrikk. Høres ille ut, og selv om det ikke er så ille, så er det en drittjobb. Men jeg tjente godt på det. Nå er du kanskje for ung til akkurat den jobben, men poenget er at jeg gjerne tok drittjobber for å tjene litt penger. Du kan f.eks plukke jordbær (masse av det i Lier). Da får du være ute, og spise jordbær, samtidig som du får penger for det. Ellers trengs det plukkere av andre ting også, og masse bedrifter som gjerne ansetter unge personer til enkle jobber. Sjekk Drammens Tidende eller Lierposten. Står sikkert noen annonser der.

 

Eller som tidligere sagt, gå med avisen. Det kan du gjøre hele året. Greit, du tjener ikke like mye som meg eller Gaute65, men du har betydelig mindre faste utgifter også. Kan nevne husleie, div. lån, strøm, maten betaler vel foreldrene dine og så videre. Jobb en sommer, tjen kanskje 20.000 og ha råd til 50 spill.

Lenke til kommentar

1. Har ikke tall på det, men du har heller ikke tall på det motsatte, men tror det er ganske selvsagt at til mer folk som spiller, til større blir interessen:)

 

2. Det finnes vel ikke tall på dette, men det er jo en selvfølge at det ikke må gå out of hand, dessuten må du legge merke til at dette er min mening, og dermed ikke trenger backup fra tall, men kan fremdeles argumenteres for.

 

3. Det økonomisk plusset som jeg mener kommer fra piratkopiering må legges til i vurdering, produsenter lager spill for og tjener penger, og de blir jo bare glad til flere som kjøper spillet.

 

4. Jeg mener at folk ikke kjøper alt de laster ned, men at det blir kjøpt noe av det som blir lastet ned, etter som de liker det:)

 

 

5. Hehe, nja, jeg vet ikke helt, moral er artig som du sier.. det er muligens en ubuden hjelp, men når alt kommer til alt så tror jeg at de er ganske glad for hjelpen også, Doom f.eks. ville aldri vært så stort som det er uten piratkopiering:)

 

 

 

Foresten morsomt og diskutere med deg, greier og holde deg saklig i motsettning til en god del andre:)

1. Jeg tror at den økte spillintressen kommer av at det er blitt flere spillere, før i tiden så sluttet folk med å spille når de var 20+. Nå kjøper folk langt oppi femti årene dataspill. På et spill forum jeg frekventerer så var en av spillerne over seksti år :thumbup:

 

2. Jeg tror ikke at piratkopiering har noen kortsiktig effekt i økt salg, men kanskje en langsiktig, at de som er vblitt vant med å spille etterhvert innse et moralsk forkastlige i det de driv på med og går over til å kjøpe spill.

 

3. Piratkopiering fører til kun en ting, at de som lager spill satser på det trygge og kjente. Som nostra krev( og som du sa deg helt enig i)

Prisene er fremdeles alt for høye, det blir lengre og lengre mellom de gode produktene og alt går på markedsføring nå for tiden. Press ut møkk og få folk til å betale for det.
Jeg hevder at det faktisk kommer av at spill blir piratkopiert, det fører til at produsentente ikke tør å lage noe nytt. Det er tryggere å gjenbruke den samme spillmotoren som en hadde i fjor, å lage det den samme handlingen som en har laget før. Dessuten, det er i online spillene pengen ligger, for der kan en , teoretisk sett , kontrollerer hvem som spiller og at de har en legal kopi.

 

4. Jeg tror også at det er bare et fåtall av de som laster ned spillenee som faktisk betaler for det. Hadde det ikke vært piratkoipering så ville antall solgte spill vært høyere. Den enkelte ville i så tilfelle ha hatt et mindre antall spill.

 

5. La oss ta et eksempel. Du skriver en bok, den blir antat av et forlag. Et halvt år sene ser du at ale du ser i byen som leser en bok, leser din bok. Du går glad og fornøyd til forlaget for å hente pengen dine. Svaret du får derifra er, dessverre boka er blitt pirat kopiert, vi har bare solgte 100 eks. Vil du fortsatt påstå at du ikke har tapt penger?

Lenke til kommentar
Min påstand og 7. Og skylde på pirat kopiering for høye priser er ikke riktig, uten pirat kopiering ville prisene vært mye høyere, se bare på Super Nintendo, 600-800kr per spill!

7. Du har helt rett. Uten piratkopier så ville vi hatt høyere priser. Økt etterspørsel = Høyere pris, enkel markeds økonomi.

 

 

Det er feil. Og du kan ikke sammenligne nintendo spill og CD/DVD spill...

Det er helt forskjellige teknologier og produkskjonskostnader. :whistle:

Og nå må de øke prisen for å tjene litt mere for å oppveie for de piratkopierte kopiene. Kjøp, og prisen kommer garantert til å synke. Hvis 'alle' kjøper da...

 

Og en ny grunn til å kjøpe spill:

Hvis mange piratkopierer et spill, så veit ikke de som har lagd det hvor stor suksess det egentlig var, og så lager de ingen etterfølger. Pluss at de ikke har penger nok på grunn av late dråg som ikke gidder å jobbe for penger og kjøpe spillet lovlig.

Det er ikke feil, det er enkel markedøkonomi. Hvis piratkopier ikke hadde eksistert så ville prisen på spill vært mye høyere fordi den generelle etterspørselen hadde gått opp.

 

Det beste for et firma er jo lave produksjonskostnader og høye inntekter. Dvs at det er mere lønnsomt å selge 100.000 enheter til 600kr istedet for 200.000 enheter til 300kr.

 

Konsoller er et glimrende eksempel. Piratkopiering på konsoller er MYE mindre utbredt enn på PC spill, ergo er prisen på konsollspill høyere fordi det er flere folk som er villig til å betale det som det koster for spillet.

 

Uten pirakopiering så ville prisene steget til et nivå der generell konkurranse mellom de forskjellige titlene hadde blitt utslagsgivende, eller at forbrukerenes smerteterskel for bruk av penger var nådd.

Lenke til kommentar
Det er ikke feil, det er enkel markedøkonomi. Hvis piratkopier ikke hadde eksistert så ville prisen på spill vært mye høyere fordi den generelle etterspørselen hadde gått opp.

Er ikke helt enig med deg her. Det viser seg gang på gang, at jo mer man selger, jo mer kan man sette ned prisene. Det er på grunn av at jo mer man selger, jo lavere produksjonskostnader blir det pr. gjenstand. Se det slik... du bruker 5.000.000 kroner på å utvikle ett spill, og 10.000 personer kjøper det. Total kostnad pr. spill bare i utvikling er da 500 kroner. Hvis i tillegg 10.000 av de 50.000 som piratkopierer spillet, hadde kjøpt det i stedet, ville produksjonskostnadene vært halvert. Jeg tviler sterkt på at 10.000 av de som liker spillet når de har lastet det ned, kjøper spillet fremfor å spille den pirakopierte versjonen slik det er nå.

 

Jo lavere man har mulighet til å prise spillet, jo mer markedsandeler tar man fra konkurrentene. Tror ønsket om å dra mest mulig markedsandeler, er større enn å tjene noen få kroner mer. For setter man opp prisen, mister man mange kunder ganske fort, så det er ikke mye å tjene på det.

 

Ett eksempel er DVD filmer. De var svindyre i begynnelsen, fordi det ikke var så mange som hadde DVD spiller. Nå er prisen sunket drastisk, fordi mange har DVD spillere, og mange kjøper de. Det er også flere som kjøper DVD nå, enn det var som kjøpte VHS før DVD'en tok over, og DVD'en viser seg nå å bli billigere enn det VHS kassettene kostet, til tross for at man nå bruker mange penger på å legge til ekstramateriale og slikt. Samt at selve filmene nå koster mer å lage enn de gjorde før.

 

Konsoller er et glimrende eksempel. Piratkopiering på konsoller er MYE mindre utbredt enn på PC spill, ergo er prisen på konsollspill høyere fordi det er flere folk som er villig til å betale det som det koster for spillet.

 

Det selges mindre spill til konsoller enn til PC. Derfor er produksjonskostnadene høyere, og de må koste mer for at firmaet skal tjene like mye som når de utvikler spill til PC.

 

Jeg mener ikke å si at det bare er tull det du sier, men alt er ikke bare svart-hvitt heller.

Lenke til kommentar
Unnskyld at jeg sier det, men det argumentet er ikke godt nok. Skal du kjøpe bil, men ikke har råd til drømmebilen (en mercedes f.eks), så må man begrense seg å kjøpe... tja... en Hyundai eller noe.

 

mener du isteden for half-life2 skal jeg kanskje kjøpe 1'ern? (som jeg faktisk har orginalt som mange andre spill)

 

Og som sagt tidligere, det er ingenting i veien for at en 15 åring kan gå rundt med aviser en time før skolen (jeg jobbet ett sted der jeg måtte stå opp klokken fire hver morgen, og man blir vant til det), eller ha en liten jobb i helgene eller noen kvelder. Du behøver ikke jobbe mer enn 5-6 timer for å ha råd til ett spill. Så sier man "jeg gidder ikke jobbe for å få penger til å kjøpe spill", så har man kun seg selv og sin egen latskap å takke.

 

"jeg gidder ikke jobbe for og kjøpe spill", jeg sir heller at jeg gidder ikke jobbe for og bruke de skarve kronene på noe så bortkasta som spill. For d er bortkasta for en som har flyttet på hybel i en alder av 15, da er d helt andre ting som betyr noe. Spesielt siden man kan ta den gale veien og piratkopiere så lett. Ikke moralsk rett nei, men man bruker ikke 500kr av en total økonomi på 4000 på spill.

 

har jobbet hver vinter,høst,jule og sommerferie siden 9 klasse, men de pengene ligger i bilen utfor døra og i banken. Mer vettige ting enn og kjøpe meg 7-8 spill i løpet av året. Og ja jeg jobbet svart, men så er jo ikke jeg St Olav heller da.

 

Hadde problemet med piratkopiering vært mindre, ville vi ikke hatt irriterende cd-keys, aktiveringsnøkler, kopisperre som hindrer backup, herper maskinene og nekter cd plater å spilles på datamaskinen eller på DVD spilleren.

 

er faktisk enig, men orker ikke gjøre noe med d. Blir akkurat som og stemme, kan en person gjøre forskjell? d er jo sånn de fleste tenker, "er jo ikke så farli med et par spill"....

Lenke til kommentar

Hybel i en alder av 15? Det var veldig tidlig. Men uansett... kan forstå at det blir dyrt å kjøpe spill da. Men slik er det med alle, samme hvor mange penger man har... man må prioritere. De som har lite penger, må dessverre prioritere litt mer strengt enn de som har mer penger.

 

Så synes du at det er for mye å bruke 500 på ett spill, så får du heller kjøpe en bok eller noe annet billig for å slå i hjel tiden. Kjøper ikke så mange spill, fordi jeg ikke synes det er verdt å bruke pengene på det. Men det er mange (og da mener jeg MANGE) år siden jeg sist kopierte ett spill. Må vel nesten tilbake til Amiga dagene mine da tror jeg.

 

Og når det gjelder "er ikke så farlig med ett par spill"... hvis alle tenker slik, blir det veeeldig mange spill etterhvert.

Lenke til kommentar
Hybel i en alder av 15? Det var veldig tidlig. Men uansett... kan forstå at det blir dyrt å kjøpe spill da. Men slik er det med alle, samme hvor mange penger man har... man må prioritere. De som har lite penger, må dessverre prioritere litt mer strengt enn de som har mer penger

 

sluttet i tiende da ja...

 

Og når det gjelder "er ikke så farlig med ett par spill"... hvis alle tenker slik, blir det veeeldig mange spill etterhvert.

 

akkurat d som var poenget mitt.

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk men nå må folk begynne å innse hvor kyniske spillbransjen faktisk har blitt. Det er ikke lenger koslige sid meyer og microprose og andre små selskaper som fører an lenger. De er alle som en slukt av digre amerikanske og japanske selskaper som rått hadde satt opp prisen om de hadde trodd at folk hadde betalt for det. Det er absolutt ikke noen grunn til å synes synd i de. Og grunnen til at pc spill koster mindre enn konsoll spill er som flere har kommentert her nemmelig det at de ikke i like stor grad kan presse prisene opp.

 

Spillbransjen og musikk/film stiller i en meget spesiell situasjon sammenlignet med andre markedsvarer. Der du kan sammenligne en tv av forskjellige merker så hjelper det veldig lite om du har lyst på Doom III. De har på sett og vis monopol på hvert sitt spill og du kan kanskje finne et lignende spill, men ikke akkurat det samme. Derfor kan ikke ren konkuranse mellom spillselskapene føre til priskrig heller. Hvis det da ikke er snakk om gamle relanserte spill (som f.ex platinum serien på ps2) eller spill som kort og godt selger dårlig og de må sette ned prisen for å få opp volumet. Det er ene og alene kjedene som presser prisene på spill, men det er grenser for hvor mye de kan gå ned i og med at snittfortjenesten på en forretning på et spill ligger mellom 15 og 20 % før frakt(jobber selv i en butikk).

 

Noen nevner også at grunnen til at såkalte "spesielle" titler som de jeg nevnte (samnmax 2 og full throttle 2) ble lagt ned er at de ikke så for seg å tjene noen penger på det blandt annet pga piratkopiering. Vel grunnen skal visstnok være at de ikke så for seg at de kom til å tjene NOK! Det var allerede massevis av folk som hadde forhåndsbestilt og masse aktivitet på diverse forum. Men det var ikke penger nok for dem, de ville tjene mer på å skuffle ut en halvdårlig star wars klone uten innhold bare de markedsfører det nok, selv om det vil koste mer i utviklingskostnader. Det er ren rå kapitalisme, ikke mye entusiasme og initiativ blandt spillutviklerne, eller rettere sagt eierne og investorene.

 

Ikke rart de store gamle kjente utviklerne bryter ut og etablerer små selvstyrte firmaer (selv om de store prøver alt de kan for å kjøre over de), men vi er jo så teite at vi kjøper jo bare de promoterte spillene for de små hører vi jo ikke om, om man da ikke tilfeldivis finner det på en site, laster det ned oppdager noe helt fortreffelig og kanskje kjøper det over nett....

 

Bare et lite resonement...

Lenke til kommentar
Og grunnen til at pc spill koster mindre enn konsoll spill er som flere har kommentert her nemmelig det at de ikke i like stor grad kan presse prisene opp.

Og at Sony / Nintendo / Microsoft skal ha lisenspenger for alle spill som selges på sine respektive konsoller har selvfølgelig iiiiiingenting med prisforskjellen å gjøre...

 

Spillbransjen og musikk/film stiller i en meget spesiell situasjon sammenlignet med andre markedsvarer. Der du kan sammenligne en tv av forskjellige merker så hjelper det veldig lite om du har lyst på Doom III. De har på sett og vis monopol på hvert sitt spill...

Jepp, akkurat som om CD'er fra ulike artister er ulike, ulike filmer er ulike, ulike bøker er ulike...

 

Tenke seg til: Metallica har faktisk monopol på Metallica-skiver - det er uhørt!

 

Det er ren rå kapitalisme, ikke mye entusiasme og initiativ blandt spillutviklerne, eller rettere sagt eierne og investorene.

I en verden hvor mange av gamerne ærlig sier at de kun vil betale for de aller beste spillene og kopiere resten så er det heller ikke rom for hobbyprogrammerere uten penger og ekspertise i bakhånd siden det ikke lar seg gjøre å lage et 'bra nok' spill for knapper og glansbilder.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...