Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

@ Manuel

 

Jeg kjenner ikke hele markedet, jeg kjenner kun markedet innenfor den spilltypen jeg liker som er strategi spill. Innenfor det segmentet mener jeg at det er enkelt å finne ut hvilke spill som er gode. Jeg har funnet mine favoritt plasser når det gjelder anmeldelser (Wargamer er en bra side.

 

Finner jeg et spill som som kan virke bra, sjekker jeg forumet. Det bruker det å stå mye bra, plus at folk gjeren hjelper deg hvis du spør hvordan spillet er.

 

Jeg sjekker andre anmeldelser. Kort sagt jeg prøver å finne ut. Men jeg kjøper vel ikke mer en 4-6 spill i året. Men når jeg kjøper et spill bruker jeg lang tid på det. Jeg spiller enda spill som er over to år gamle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men så er det det med at det ikke alltid er å løpe i butikken å kjøpe et spill.

Det var mange som satt å spilte gothic i 7 måneder før det kom på f.eks spidermann under kategorien "Nyhet". Jeg veit ikke om alle er villige til å vente 7 måneder ekstra på et spill?

Lenke til kommentar
Jah, det er lett å si. "Gå å tjen flere penger!" For det er det jævlig stor mulighet når man er 15 år!

man orker liksom ikke gå med avisa for luselønn og stå opp leeenge før hanen galer. Kun for at man skal få råd til et spill man uansett får tak i... må liksom velge den onde eller den gode delen av krafta, og jeg har en liten "softspot" for imperiet :!: selv om jeg syns de er slemme og stygge...

Lenke til kommentar
@ Manuel

 

Jeg kjenner ikke hele markedet, jeg kjenner kun markedet innenfor den spilltypen jeg liker som er strategi spill. Innenfor det segmentet mener jeg at det er enkelt å finne ut hvilke spill som er gode. Jeg har funnet mine favoritt plasser når det gjelder anmeldelser (Wargamer er en bra side.

 

Finner jeg et spill som som kan virke bra, sjekker jeg forumet. Det bruker det å stå mye bra, plus at folk gjeren hjelper deg hvis du spør hvordan spillet er.

 

Jeg sjekker andre anmeldelser. Kort sagt jeg prøver å finne ut. Men jeg kjøper vel ikke mer en 4-6 spill i året. Men når jeg kjøper et spill bruker jeg lang tid på det. Jeg spiller enda spill som er over to år gamle.

Takk for at du delte din livshistorie med oss.

:nei:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0
@ Manuel

 

Jeg kjenner ikke hele markedet, jeg kjenner kun markedet innenfor den spilltypen jeg liker som er strategi spill. Innenfor det segmentet mener jeg at det er enkelt å finne ut hvilke spill som er gode. Jeg har funnet mine favoritt plasser når det gjelder anmeldelser (Wargamer er en bra side.

 

Finner jeg et spill som som kan virke bra, sjekker jeg forumet. Det bruker det å stå mye bra, plus at folk gjeren hjelper deg hvis du spør hvordan spillet er.

 

Jeg sjekker andre anmeldelser. Kort sagt jeg prøver å finne ut. Men jeg kjøper vel ikke mer en 4-6 spill i året. Men når jeg  kjøper et spill bruker jeg lang tid på det. Jeg spiller enda spill som er over to år gamle.

Takk for at du delte din livshistorie med oss.

:nei:

Hva var så dumt med å skrive det?

Det er mye bedre å leite sånn enn å laste ned en warez versjon som kan være full av virus osv.

 

hvis du ikke har råd så spar, og kjøp spillet seinere.

 

Hadde du likt å tjene mindre enn du egentlig skulle ha gjort?

Lenke til kommentar
Jah, det er lett å si. "Gå å tjen flere penger!" For det er det jævlig stor mulighet når man er 15 år!

Det er muligheter å tjene penger selv om man er 15 år.

 

1. Hvis du bor i en by, gå med avisa, vet at et er mange som selger Dagbladet/vg på søndager.

 

2. Bor du i Oslo, kan du gå med aftenpåosten aften på ettermiddagen.

 

3. Heng opp et oppslag på butikken om at du kan måke snø/ klippe gress/ bære varer.

 

4. Begynn med Olav Thon metoden, pant tomflasker.

 

5. Forhandle deg fram til at du gjør meir hjemme mot en større ukepenge pott.

 

6. Besøk besteforeldrene dine og hjelp dem. Du tjener nok noen kroner på det og.

 

7. Vurder nøye hva du bruker pengen dine til. Slutt med godterikjøp. Bruk sykkel istendfor buss. Kjøp mindre klær. Halver forbruket av hårgele

 

Edit

 

Etter at jeg har lest profilen din

 

8. Gå mindre på kino, kjøp mindre med dvd.......Nei glem det siste, du betaler vel ikke noe for det heller, gjør du vel?

Endret av Gaute65
Lenke til kommentar
Jah, det er lett å si. "Gå å tjen flere penger!" For det er det jævlig stor mulighet når man er 15 år!

Det er muligheter å tjene penger selv om man er 15 år.

 

1. Hvis du bor i en by, gå med avisa, vet at et er mange som selger Dagbladet/vg på søndager.

 

2. Bor du i Oslo, kan du gå med aftenpåosten aften på ettermiddagen.

 

3. Heng opp et oppslag på butikken om at du kan måke snø/ klippe gress/ bære varer.

 

4. Begynn med Olav Thon metoden, pant tomflasker.

 

5. Forhandle deg fram til at du gjør meir hjemme mot en større ukepenge pott.

 

6. Besøk besteforeldrene dine og hjelp dem. Du tjener nok noen kroner på det og.

 

7. Vurder nøye hva du bruker pengen dine til. Slutt med godterikjøp. Bruk sykkel istendfor buss. Kjøp mindre klær. Halver forbruket av hårgele

1. hørtes veldig slitsomt ut

 

2. hørtes veldig lite innbringende ut

 

3. søndag er den store sove dagen er ikke mulig og jobbe da

 

4. snylte på foreldre og bestefedre er nok prøvd fra før

 

5. pante tomflasker og ikke kjøpe mer klær? så lever vi jo heller ikke under depresjonen da, så desperat etter spill er vi jo ikke...

 

hvem gidder og gjøre alt dette når man kan ta den "gale" stien, og d moralsk forkastelige...

Lenke til kommentar
1. hørtes veldig slitsomt ut

2. hørtes veldig lite innbringende ut

3. søndag er den store sove dagen er ikke mulig og jobbe da

Akkurat disse sitatene er typisk for folk som ikke gidder å tjene penger, og da er det ikke synd på deg om du ikke har penger til å kjøpe spill. Når du blir voksen kan du ikke bestemme slikt selv. Da må du gjøre ting som er slitsomt, og gjerne lite innbringende i begynnelsen. Noen av oss må jobbe søndager også. Jeg jobber søndager helt frivillig for å tjene litt ekstra penger.

 

Så å kopiere spill på grunnlag av disse grunnene du nevner, er ikke riktig. Det er uansett ikke riktig å kopiere spill, og når grunnlaget for det er så tynt i tillegg, får du ingen medfølelse fra meg ihvertfall.

 

EDIT : Når jeg var på din alder, og litt eldre, jobbet jeg hele sommerferien for å tjene penger. 20.000 er greit for en tenåring, når man bor hjemme hos foreldre og får mat og slikt der.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Min påstand og menning:

 

1. Pirat kopiering fører til økt spille interesse.

 

2. Økt spille interesse fører til flere som spiller og laster ned.

 

3. Av spillene som blir lastet ned, så lastes det ned spill som de ikke ville kjøpt ellers, f.eks. ukjente titler som "I of the Dragon" ol. mange liker disse, og kjøper dem, ergo profitt som spille utvikleren.

 

4. Spille industrien får hjelp av pirater til og øke interesse, dette vet de godt, Men, spille industrien må presse for og holde piratkopieringen nede, slik at den ikke tar overhånd, derfor kjøres denne harde linjen.

 

5. Man kan ikke regne alle spill som blir nedlastet som tap, for ingen ville kjøpt meste parten av de spillene som blir lastet ned uansett.

 

6. Økt spille interesse er lik økt salg, aldri før har spille industrien solgt så mye spill som nå, og uten piratkopiering ville aldri spille industrien vært så stor som i dag. Spill piratene er til og takke for en godt voksende spill industri.

 

7. Og skylde på pirat kopiering for høye priser er ikke riktig, uten pirat kopiering ville prisene vært mye høyere, se bare på Super Nintendo, 600-800kr per spill!

 

8. For de som prøver og presse moral ned i halsen på piratene: Dere har ingenting og gjøre med hva vi driver på med, dere kan ha deres egene meninger, men ikke prøv å press det ned i halsen våres.

Lenke til kommentar

1. hørtes veldig slitsomt ut

 

2. hørtes veldig lite innbringende ut

 

3. søndag er den store sove dagen er ikke mulig og jobbe da

 

4. snylte på foreldre og bestefedre er nok prøvd fra før

 

5. pante tomflasker og ikke kjøpe mer klær? så lever vi jo heller ikke under depresjonen da, så desperat etter spill er vi jo ikke...

 

hvem gidder og gjøre alt dette når man kan ta den "gale" stien, og d moralsk forkastelige...

Ja mulig det høres vanskelig og tungt ut. Beklager det, men hvis poenget ditt med å piratkopiere er at det er for dyrt å kjøpe spill så er det etter min mening et argument som ikke holder vann.

 

Det finnes muligheter for å tjene de pengen en vil. Gidder en ikke det, så er en ikke intressert i å kjøpe spill heller. Da er det en ikke gidder å tjene penger som er argumentet, og det er et dårlig argument for å stjele.

 

Som det er sagt tidligere på denne tråden, å spille dataspill er ikke en menneskerettighet. Jeg skjønner at du kanskje mener det, at du mener at det å vente i to uker eller syv måneder på et spill gjør det greit å piratkopiere. ( En liten digresjon til dere som bestandig kjøper gode spill. Kjøper dere spill hvis det kommer ut i Norge syv måneder etter at dere er ferdig med det?) Men i den virkelige verden er det ikke sånn. En har ikke lov å stjele bare fordi en må vente.

Lenke til kommentar

@ Snabben

 

1.Din argumentasjon rekke har som grunnlag at piratkopiering hart ført til økt spille intresse. Kan du belegge den påstanden med tall? Jeg er spesielt intressert i tall som viser en økende piratvirksomhet og et økende spillsalg og det er den eneste forklaringen.

 

2. Jeg ønsker også tall på hvor stor av markedet skal være pirat for at det skal virke optimalt i forhold til antall salg av spill. Med andre ord, når tar det overhånd?

 

3. Når det snakkes om tyveri når det gjelder piratnedlastning, så er det først og fremst ikke det rent økonomiske som er det verste. Det verste er tyveriet at selskapets eiendomsrett til sitt eget produkt.

 

4. Dine punkt 3 og 5 motsier hverandre synes jeg. ( 3: -Av spillene som blir lastet ned, så lastes det ned spill som de ikke ville kjøpt ellers, f.eks. ukjente titler som "I of the Dragon" ol. mange liker disse, og kjøper dem.. 5:- Man kan ikke regne alle spill som blir nedlastet som tap, for ingen ville kjøpt meste parten av de spillene som blir lastet ned uansett.) Kan du utdype disse to punktene nærmere? Hva mener du egentlig?

 

5. Moral er en artig sak, men ikke å få det presset ned i halsen. Jeg vil bare forsikre meg om at dere vet hva dere gjør og at unnskyldinger som dårlig råd ikke holder. Jeg har da litt mere sans for din forklaring om at dere egentlig hjelper spill industrien, selvom jeg tro at industrien vil ha seg frabedt en slik hjelp. :roll:

Lenke til kommentar
Min påstand og menning:

 

1. Pirat kopiering fører til økt spille interesse.

 

2. Økt spille interesse fører til flere som spiller og laster ned.

 

3. Av spillene som blir lastet ned, så lastes det ned spill som de ikke ville kjøpt ellers, f.eks. ukjente titler som "I of the Dragon" ol. mange liker disse, og kjøper dem, ergo profitt som spille utvikleren.

 

4. Spille industrien får hjelp av pirater til og øke interesse, dette vet de godt, Men, spille industrien må presse for og holde piratkopieringen nede, slik at den ikke tar overhånd, derfor kjøres denne harde linjen.

 

5. Man kan ikke regne alle spill som blir nedlastet som tap, for ingen ville kjøpt meste parten av de spillene som blir lastet ned uansett.

 

6. Økt spille interesse er lik økt salg, aldri før har spille industrien solgt så mye spill som nå, og uten piratkopiering ville aldri spille industrien vært så stor som i dag. Spill piratene er til og takke for en godt voksende spill industri.

 

7. Og skylde på pirat kopiering for høye priser er ikke riktig, uten pirat kopiering ville prisene vært mye høyere, se bare på Super Nintendo, 600-800kr per spill!

 

8. For de som prøver og presse moral ned i halsen på piratene: Dere har ingenting og gjøre med hva vi driver på med, dere kan ha deres egene meninger, men ikke prøv å press det ned i halsen våres.

Siden det er så mye svada så skal jeg bar kommentere 7 og 8.

 

7. Du har helt rett. Uten piratkopier så ville vi hatt høyere priser. Økt etterspørsel = Høyere pris, enkel markeds økonomi.

 

8. Det er ingen som prøver å presse moral på noen som helst (i hvertfall så gjør ikke jeg det), men det som irriterer meg er at enkelte faktisk prøver å argumentere for at det er ok og piratkopiere av forskjellige årsaker.

 

Piratkopiering er ulovlig. Hvorfor piratkopiere? Jo fordi det er gratis, og muligheten for straffeforfølgelse er lik 0.

 

Man kan sitte å dikte opp Robin Hood visjoner og innbille seg selv at man gjør noen en tjeneste med å kopiere, men det er like fremt ulovlig. Demoen er ikke bra nok, det er for lenge til release dato, det er fortsatt ulovlig.

 

Vi har alle våre grunner til å gjøre det. Men å sitte og innbille seg at det er ok, det er på trynet.

 

Folk må gjerne kopiere alt de orker, sånn er verden og internett idag. Så lenge man klarer å se konsekvensene av det man gjør og at det faktisk er mennesker som taper penger på det.

 

Se realiteten

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0
Min påstand og 7. Og skylde på pirat kopiering for høye priser er ikke riktig, uten pirat kopiering ville prisene vært mye høyere, se bare på Super Nintendo, 600-800kr per spill!

7. Du har helt rett. Uten piratkopier så ville vi hatt høyere priser. Økt etterspørsel = Høyere pris, enkel markeds økonomi.

 

 

Det er feil. Og du kan ikke sammenligne nintendo spill og CD/DVD spill...

Det er helt forskjellige teknologier og produkskjonskostnader. :whistle:

Og nå må de øke prisen for å tjene litt mere for å oppveie for de piratkopierte kopiene. Kjøp, og prisen kommer garantert til å synke. Hvis 'alle' kjøper da...

 

Og en ny grunn til å kjøpe spill:

Hvis mange piratkopierer et spill, så veit ikke de som har lagd det hvor stor suksess det egentlig var, og så lager de ingen etterfølger. Pluss at de ikke har penger nok på grunn av late dråg som ikke gidder å jobbe for penger og kjøpe spillet lovlig.

Lenke til kommentar
Ja mulig det høres vanskelig og tungt ut. Beklager det, men hvis poenget ditt med å piratkopiere er at det er for dyrt å kjøpe spill så er det etter min mening et argument som ikke holder vann.

 

D er dyrt med 400 kr for en 15 åring uten fast inntekt JA... Jeg har råd som har fast inntekt, men forsvarer bare meg selv for et par år siden.

 

Det finnes muligheter for å tjene de pengen en vil. Gidder en ikke det, så er en ikke intressert i å kjøpe spill heller.

Så hvis en person har prostitusjon som eneste utvei for og fø en unge og ikke gjør d, så er man heller ikke intrisert i og fø ungen? (litt på spissen, vet d. men formuleringen av d poenget var bare så dårlig)

 

Som det er sagt tidligere på denne tråden, å spille dataspill er ikke en menneskerettighet. Jeg skjønner at du kanskje mener det

ikke legg ord i munnen min!

 

litt offtopic: er du imot svart arbeid og ?

Lenke til kommentar

@ Hyrlen

 

1. Jeg er imot svart arbeid ja.

 

2. Jeg skjønner at det er dyrt for en femtenåring å betale 400 kr for et spill, men sånn er livet. Det er dyrt å betale 600 kr for en bukse og. Men hvis man vil ha et spill, så får man jobbe for det. Det er muligheter for å tjene ekstra penger, eventuelt skjære ned på forbruket sitt.

 

3. Det finns alternativer til prostitusjon, feks sosialkontoret. Flesteparten( Om ikke alle) som prostiuterer seg gjør det for å skaffe seg dop eller så får de juling hvis de ikke gjør det. Jeg vil vedde på at ingen gjør det for å fø ungen sin. Ingen gjør det for di de liker det, hvis det er noen som tror det.

 

4. Når det gjelder å kjøpe seg spill, så enn se på hva en har mulighet for å kjøpe. Har en 4800.- til rådighet så betyr det at en kan kjøpe 12 spill i året. hvis en da bytter spill med fire kamerater som har samme limit så ender en opp på 60 spill i året. Det er mange spill det.

 

Edit

 

5. Beklager, det var ikke meningen å legge ord i munnen din. Det er bra du mener at det å ha spill fortest mulig, mest mulig, billigst mulig ikke er en menneskerettighet.

Endret av Gaute65
Lenke til kommentar
@ Snabben

 

1.Din argumentasjon rekke har som grunnlag at piratkopiering hart ført til økt spille intresse. Kan du belegge den påstanden med tall? Jeg er spesielt intressert i tall som viser en økende piratvirksomhet og et økende spillsalg og det er den eneste forklaringen.

 

2. Jeg ønsker også tall på hvor stor av markedet skal være pirat for at det skal virke optimalt i forhold til antall salg av spill. Med andre ord, når tar det overhånd?

 

3. Når det snakkes om tyveri når det gjelder piratnedlastning, så er det først og fremst ikke det rent økonomiske som er det verste. Det verste er tyveriet at selskapets eiendomsrett til sitt eget produkt.

 

4. Dine punkt 3 og 5 motsier hverandre synes jeg. ( 3: -Av spillene som blir lastet ned, så lastes det ned spill som de ikke ville kjøpt ellers, f.eks. ukjente titler som "I of the Dragon" ol. mange liker disse, og kjøper dem.. 5:- Man kan ikke regne alle spill som blir nedlastet som tap, for ingen ville kjøpt meste parten av de spillene som blir lastet ned uansett.) Kan du utdype disse to punktene nærmere? Hva mener du egentlig?

 

5. Moral er en artig sak, men ikke å få det presset ned i halsen. Jeg vil bare forsikre meg om at dere vet hva dere gjør og at unnskyldinger som dårlig råd ikke holder. Jeg har da litt mere sans for din forklaring om at dere egentlig hjelper spill industrien, selvom jeg tro at industrien vil ha seg frabedt en slik hjelp.  :roll:

1. Har ikke tall på det, men du har heller ikke tall på det motsatte, men tror det er ganske selvsagt at til mer folk som spiller, til større blir interessen:)

 

2. Det finnes vel ikke tall på dette, men det er jo en selvfølge at det ikke må gå out of hand, dessuten må du legge merke til at dette er min mening, og dermed ikke trenger backup fra tall, men kan fremdeles argumenteres for.

 

3. Det økonomisk plusset som jeg mener kommer fra piratkopiering må legges til i vurdering, produsenter lager spill for og tjener penger, og de blir jo bare glad til flere som kjøper spillet.

 

4. Jeg mener at folk ikke kjøper alt de laster ned, men at det blir kjøpt noe av det som blir lastet ned, etter som de liker det:)

 

 

5. Hehe, nja, jeg vet ikke helt, moral er artig som du sier.. det er muligens en ubuden hjelp, men når alt kommer til alt så tror jeg at de er ganske glad for hjelpen også, Doom f.eks. ville aldri vært så stort som det er uten piratkopiering:)

 

 

 

Foresten morsomt og diskutere med deg, greier og holde deg saklig i motsettning til en god del andre:)

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Min påstand og 7. Og skylde på pirat kopiering for høye priser er ikke riktig, uten pirat kopiering ville prisene vært mye høyere, se bare på Super Nintendo, 600-800kr per spill!

7. Du har helt rett. Uten piratkopier så ville vi hatt høyere priser. Økt etterspørsel = Høyere pris, enkel markeds økonomi.

 

 

Det er feil. Og du kan ikke sammenligne nintendo spill og CD/DVD spill...

Det er helt forskjellige teknologier og produkskjonskostnader. :whistle:

Og nå må de øke prisen for å tjene litt mere for å oppveie for de piratkopierte kopiene. Kjøp, og prisen kommer garantert til å synke. Hvis 'alle' kjøper da...

 

Og en ny grunn til å kjøpe spill:

Hvis mange piratkopierer et spill, så veit ikke de som har lagd det hvor stor suksess det egentlig var, og så lager de ingen etterfølger. Pluss at de ikke har penger nok på grunn av late dråg som ikke gidder å jobbe for penger og kjøpe spillet lovlig.

Det er da litt rart at EA Games lover pris kutt nå da, som piratkopiering er på full fremmars:)

Se link tideligere i tråden.

Lenke til kommentar
Min påstand og menning:

 

1. Pirat kopiering fører til økt spille interesse.

 

2. Økt spille interesse fører til flere som spiller og laster ned.

 

3. Av spillene som blir lastet ned, så lastes det ned spill som de ikke ville kjøpt ellers, f.eks. ukjente titler som "I of the Dragon" ol. mange liker disse, og kjøper dem, ergo profitt som spille utvikleren.

 

4. Spille industrien får hjelp av pirater til og øke interesse, dette vet de godt, Men, spille industrien må presse for og holde piratkopieringen nede, slik at den ikke tar overhånd, derfor kjøres denne harde linjen.

 

5. Man kan ikke regne alle spill som blir nedlastet som tap, for ingen ville kjøpt meste parten av de spillene som blir lastet ned uansett.

 

6. Økt spille interesse er lik økt salg, aldri før har spille industrien solgt så mye spill som nå, og uten piratkopiering ville aldri spille industrien vært så stor som i dag. Spill piratene er til og takke for en godt voksende spill industri.

 

7. Og skylde på pirat kopiering for høye priser er ikke riktig, uten pirat kopiering ville prisene vært mye høyere, se bare på Super Nintendo, 600-800kr per spill!

 

8. For de som prøver og presse moral ned i halsen på piratene: Dere har ingenting og gjøre med hva vi driver på med, dere kan ha deres egene meninger, men ikke prøv å press det ned i halsen våres.

Siden det er så mye svada så skal jeg bar kommentere 7 og 8.

 

7. Du har helt rett. Uten piratkopier så ville vi hatt høyere priser. Økt etterspørsel = Høyere pris, enkel markeds økonomi.

 

8. Det er ingen som prøver å presse moral på noen som helst (i hvertfall så gjør ikke jeg det), men det som irriterer meg er at enkelte faktisk prøver å argumentere for at det er ok og piratkopiere av forskjellige årsaker.

 

Piratkopiering er ulovlig. Hvorfor piratkopiere? Jo fordi det er gratis, og muligheten for straffeforfølgelse er lik 0.

 

Man kan sitte å dikte opp Robin Hood visjoner og innbille seg selv at man gjør noen en tjeneste med å kopiere, men det er like fremt ulovlig. Demoen er ikke bra nok, det er for lenge til release dato, det er fortsatt ulovlig.

 

Vi har alle våre grunner til å gjøre det. Men å sitte og innbille seg at det er ok, det er på trynet.

 

Folk må gjerne kopiere alt de orker, sånn er verden og internett idag. Så lenge man klarer å se konsekvensene av det man gjør og at det faktisk er mennesker som taper penger på det.

 

Se realiteten

Fint og se at noen er sakelige her :innocent:.

 

Skal bare kommentere din kommentar på punkt 8 egentlig. (og litt til)

 

Der har du problemet ditt, du bryr deg i ting som du egentlig ikke har noe med, du bryr deg i ting andre gjør, om noen pirat kopierer, har jo du ingenting med det å gjøre...

 

 

Hvorfor piratkopiere:

Fordi jeg ikke gidder og kaste bort penger på ting som ikke er verd pappen det er pakket inn i, og fordi jeg vil prøve mange spill som jeg ellers ikke hadde kjøpt, og ender med å kanskje kjøpe fordi jeg prøvde dem.

 

Å innbille seg at man kan være dommer i moral og etikk er på tryne.

Å blande seg inn i andres saker blir også for dumt.

 

Personlig tror jeg ikke industrien taper i det heletatt, enten går det i posetiv eller i værstefall opp i opp.

 

 

----

 

 

Edit:

Sorry for 3 poster, men liker og ha det ryddig og ikke rotete med quotes fra alle og enhver i en post.

Endret av Snabben
Lenke til kommentar

Personlig har jeg alltlid hatt en leveregel på slikt; så lenge jeg ikke hadde hatt råd til å kjøpe dette produktet uansett så ser jeg ikke det som noe tap for utvikleren av dette spillet. Dette er min personlige mening og jeg forventer ikke at andre skal være enige. Jeg er også sterkt imot at programvare som brukes av firma skal piratkopieres. Det blir det samma som at noen piratkopierer og tjener penger på det.

 

Argumentene til spill/film/musikk bransjen om at "vi går glipp av xxx milliarder trilliarder kroner i året" er også bare sprøyt i mine øyne. Det er jo særlig sannsynlig at designer spiren hadde hatt råd til å betalt noen hundre tusen for adobe photoshop, alias wavefront og 3dstudio max. Samt hva med guttungen på 10 som laster ned favorittmusikken sin på pc og har noen tusen mp3 liggende. Tror de seriøst at han hadde hatt råd til å betale mangfoldige tusen for de platene om han ikke hadde tilgang på kopier? Dream on. Forskning viser også faktisk at folk som kopierer kjøper mer enn de som ikke gjør det.

 

Selv kjøper jeg et produkt når det gir meg noe spesielt. Har brukt alt for masse penger på dvd filmer og kjøper noen spill innimellom. Har også støttet opp rundt diverse programvare som jeg liker godt (opera, meedio (myhtpc), dopus på amiga i gamle dager med mer). Men å kjøpe et spill jeg angrer på like etterpå det har jeg slutta med. KOTOR, BF1942 og noen andre titler innimellom spanderer jeg penger på, men f.ex slike drittspill!! som Driver 3 (hvor spillprodusenten kynisk lanserer et møkkaprodukt og bruker millioner på millioner for å hjernevaske kjøperne rundt i verden) gidder jeg ikke ta i med en klype salt engang, kanskje da bortsett fra å laste det ned for å sjekke hvor dårlig det egentlig er.

 

Det er også en kjennsgjerning at de fleste gode gamle spillselskapene som har gått konkurs har gjort det pga av at de har lagd endel dårlige titler også som de har tapt mange penger på, samt dårlig økonomi i utgangspunktet. Heldivgvis er ikke spillbransjen like kynisk som musikkbransjen men det er ikke langt unna. Prisene er fremdeles alt for høye, det blir lengre og lengre mellom de gode produktene og alt går på markedsføring nå for tiden. Press ut møkk og få folk til å betale for det.

 

Som flere andre har kommentert, at spillbransjen sliter og at kopiering skaper hinder for lavere priser er bare tulll og vås. Dette er samma gnaginga man har hørt fra musikk bransjen. Dessuten er det også mere og mere som konkurerer som forbrukernes gunst på underholdningsfronten. DVD har jo ført til at folk kjøper filmer som aldri før. Det er jo ikke slik at alle og enhver har Røkkes lommebok og kan kjøpe absolutt alt de føler for.

 

Så gi meg noe spesielt som jeg kan ha glede over lang tid og jeg kan betale for det. Som f.ex sam and max 2 og full throttle 2, men det ble det jo ikke noe av sådaså....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...