Gå til innhold

får faktisk ikke til å installere prog i slackware


Anbefalte innlegg

Bruk swaret. www.swaret.org. Stort enklere kan det ikke bli.

Leste du ikke jaskorpe sitt råd?

Swaret er ikkje lenger med i extra/ og det er av dei fleste fråråda å bruke det. Slackpgk følger med no. Bruk Heller det. Ellers er installpkg og upgradepkg framleis det som er best å bruke. Om du ikkje liker dei alternativa har Slackware10 gcc som vil gjere jobben godt også, gjerne sammen med checkinstall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i hvertfall (i de fleste tilfeller) dumt å laste ned kildekode ol. når det finnes "slackware-pakker" som gjør samme nytten. Med mindre du er en optimaliserings-junkie, da burde du uansett kjøre gentoo.

Endret av drall
Lenke til kommentar

ok, her er problemet. har akkurat stått opp så er litt trøtt, men skal prøve å forklare.

 

når jeg legger til en launcher på skrivebordet til f. eks xmms, så får jeg ikke til å åpne xmms, trykker 2 ganger på fila, men skjer ingenting. hvis jeg prøver å gjøre det samme som vanlig bruker får jeg denne meldingen om at jeg ikke har retigheter til å gjøre det.

men er clue at jeg ikke skal installere dem som root eller?

dvs. at jeg skal gjøre det på denne måten:?

vanlig bruker. terminal:

su

passord.

 

så legge inn programmet?

 

forresten med det samme jeg er her allikevel. swaret. er ikke det slackwares svar på Windows update da?

hvis, ja så får ikke jeg gjort det da.

har jo ikke nett i linux enda, men det blir etterhvert. skal sitte endel i Linux så snart så, det blir.

Endret av wil
Lenke til kommentar
Xmms er da default på slack 10..

 

Skriv litt mer om problemet ditt, ikke bare at du ikke får brukt ditt og datt med vanlig bruker. Spytt ut en error melding eller to da mann.

Slackware har med BMP (ialefall i 9.1) istaden for Xmms.

BMP (beep-multimedia-player) er ein fork av xmms, basert på GTK2. Det meste er likt, men imo. så er bmp sine menyer og spillelister betre enn Xmms.

Lenke til kommentar
Bruk swaret. www.swaret.org. Stort enklere kan det ikke bli.

Leste du ikke jaskorpe sitt råd?

Swaret er ikkje lenger med i extra/ og det er av dei fleste fråråda å bruke det. Slackpgk følger med no. Bruk Heller det. Ellers er installpkg og upgradepkg framleis det som er best å bruke. Om du ikkje liker dei alternativa har Slackware10 gcc som vil gjere jobben godt også, gjerne sammen med checkinstall

Jo, jeg leste det, men jeg er ikke enig.

Swaret er genialt.

Lenke til kommentar

nå har jeg fått både amsn og xmms opp å gå, dvs. at jeg kan starte dem fra desktopen. det tok litt med det ble tilslutt. nå skal jeg installere Opera og Swaret. vet ikke helt om jeg kommer meg på nett enda, vi får se. poenget med xmms var at jeg ikke fikk starta programmet når jeg trykka på xmms ikonet på skrivebordet.

Lenke til kommentar

Det er vel og bra å kompilere sjølv, men når det finnes offisielle pakkar for eit program er det oftast best å bruke dei. Men når du kompilerer sjølv er det svært viktig å bruke checkinstall, ellers har du ein "tainted" instalasjon på 1,2,3.

Og til dei som absolutt må ha swaret kan dei like godt kjøre fedora. Er berre tåpelig at slackware skal på død og liv ligne alle andre distroar.

Lenke til kommentar

hva er tainted installasjon for noe? installerte swaret for ikke lenge siden. eneste programmet det ikke var så veldig lett å få opp å gå enda var Opera. skal se litt på det senere i dag. det ser også ut som at jeg må laste ned Driverne til det intigrert nettverkskortet mitt selv. ser ikke ut som at det er integrert i Slackware. men lyden fikk jeg opp å gå med en gang. jeg bruker et Emu10k kort, men hvis jeg skulle brukt Realtek kortet så måtte jeg installert drivere først tror jeg.

 

men så var det norsk tastatur oppsett. jeg fant en fil i Linux men visste ikke om det var riktig fil. den hete xf86config tror jeg. hvis det er den riktige filen, hva skal jeg endre for å få norsk tastaturoppsett?

Lenke til kommentar

Tainted betyr skittent, urent, besudlet. En besudlet Linux-installasjon er en der f.eks. pakkesystemet ikke lenger har full kontroll, fordi man har installert ting på dumme måter.

 

«Tainted software» brukes også om programvare der kildekoden på en måte er besudlet, f.eks. fordi opphavsmannen har sett på kildekoden til et tilsvarende ufritt produkt før han skrev sin egen.

 

«Tainted love» er en hitsang fra åttitallet som absolutt er verdt å få med seg.

Lenke til kommentar

hehe, spørs hvilken artist du mener med da. Soft Cell eller Marlyn Manson?

 

har forresten kommet godt i gang med slackware nå forresten. dette begynner å bli gøy tror jeg.

 

men så var det norsk tastatur oppsett. jeg fant en fil i Linux men visste ikke om det var riktig fil. den hete xf86config tror jeg. hvis det er den riktige filen, hva skal jeg endre for å få norsk tastaturoppsett?

jeg kunne gjerne tenkt meg å ha æøå i Linux også skjønner dere. håper noen kunne svart på det også.

Endret av wil
Lenke til kommentar

men sim, toolshed og alle dere andre. spurte litt lenger opp om en ting å det var: som jeg har skjønt så er Swaret Slackwares svar på Windows update. eller? å hvis det er sant så må man jo ha Internet først. dette har jeg ikke rukket å sett så mye på enda. har installert linux-wlan i slackware da men.

har et D-Link 520+ kort så det kan sikkert ta litt tid å få det opp på nett. det har jeg ihvertfall lest endel på forum om hvordan må får opp på nett.

Lenke til kommentar

Ett par kjappe søk på google viste at D-Link 520+ ikke burde være noe problem å få opp. Prøv å få opp det før noe annet, så skal du se at alt går mye enklere, da du slipper å boote til Windows for å søke på nett etter løsninger på fremtidige problemer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...