Gå til innhold

får faktisk ikke til å installere prog i slackware


Anbefalte innlegg

nå har jeg prøvd det aller meste, men allikevel går det ikke.

ja jeg snakker om å installere program i Slackware. prøver både tar og tar.gz, men får det absolutt ikke til.

jeg prøvde også å installere program via pkgtool, men heller ikke dette hjelper så mye. installpkg har jeg også prøvd.

enten kommer meldingen om at programmet eller noe sånt er expected.

eller så kommer meldingen: too many few arguments tror jeg det var.

forresten hva betyr expected? var ikke helt sikker.

joda, har søkt på flere forum og alt, søkt på internet også, og der står fremgangs måtene, men får det ikke til her.

 

noen som kan være så snill å forklare?

 

forøvrig funka lyden i Slackware med en gang nesten. måtte bare gjøre noen instillinger i Volume Control, så funka det.

 

nå er jeg i Windows av den grunn at jeg nettopp ikke får installert progs.

 

håper noen gidder å hjelpe meg litt.

hvis jeg får begynt å installert program så kan jeg jo faktisk begynne å bruke Linux på normal måte.

må jeg forresten lage en ny katalog en eller annen plass for å få det til?

 

Håper på mange svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du ikkje klarer å bruke Fedora kan du ikkje forvente å fatte slackware. Å kompilere program er likt på alle distroar. Du kan også bruke ferdigkompilerte pakkar. Men tingen er at Slackware er eit kraftig verktøy for dei som ikkje er totalt på jordet, og eg har ein kraftig mistanke om at du er nettop det.

 

EDIT1: og at du har søkt på google før du spør her finner eg svært mistenkelig. Enten er du idiot, eller så er du ein løgnar. Det der er så overdokumentert som det kan bli. Pluss at det står pinlig godt forklart i enten READMEen eller INSTALL

Endret av jaskorpe
Lenke til kommentar
det at jeg ikke bruker Fedora er pga dualboot tullet. hvis ikke hadde jeg kunnet brukt den veit dere, men er avhennig av Windows også.

Har kjørt både Fedora 1 og 2 i dualboot uten problemer, men det blir en annen diskusjon.

 

installpkg er et program for å installere slackware-pakker, altså egne pakker laget for Slackware. F.eks de som følger med distroen.

 

Hvis du skal kompilere tilfeldige programmer fra source må du gjøre det på andre måter. (tar xzvf blabalalbla... & les README)

Lenke til kommentar

Swaret er ikkje lenger med i extra/ og det er av dei fleste fråråda å bruke det. Slackpgk følger med no. Bruk Heller det. Ellers er installpkg og upgradepkg framleis det som er best å bruke. Om du ikkje liker dei alternativa har Slackware10 gcc som vil gjere jobben godt også, gjerne sammen med checkinstall

Lenke til kommentar
er man helt blank er det ikke alltid man blir så veldig mye klokere av hjelpefilene heller.

Sitat fra aMSN sin HELP-fil:

Installation guide:
Download the amsn-x_xx.tar.gz file. Untar it with the command:
 gzip -d amsn-x_xx.tar.gz
 tar xvf amsn-x_xx.tar
It will create a msn/ directory, and amsn is installed and ready to run.
To launch it, do:
 cd msn
 ./amsn
or if this doesn't work, try
 wish amsn

Ikke veldig kryptisk det der, ihvertfall...

Lenke til kommentar
er man helt blank er det ikke alltid man blir så veldig mye klokere av hjelpefilene heller.

Sitat fra aMSN sin HELP-fil:

Installation guide:
Download the amsn-x_xx.tar.gz file. Untar it with the command:
 gzip -d amsn-x_xx.tar.gz
 tar xvf amsn-x_xx.tar
It will create a msn/ directory, and amsn is installed and ready to run.
To launch it, do:
 cd msn
 ./amsn
or if this doesn't work, try
 wish amsn

Ikke veldig kryptisk det der, ihvertfall...

Jo er man helt blank så er det der vanskelig nok. Men installmåten der var relativ godt og enkelt forklart.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

Slackware egner seg ikke for nybegynnere, da dette regnes som et avansert OS. Slackware har forsåvidt et "program-installerings-program" ( :p ) som heter Swaret.

Med swaret kan du installere og oppgradere programmer veldig enkelt, men tilogmed swaret er mer avansert enn pakkesystemene til andre distroene. Jeg anbefaler at du går over til Fedora Core, Debian, Red Hat eller lignendes før du prøver deg vidre i Slackware.

Endret av Abbath
Lenke til kommentar

har akkurat installert mine 2 første program nå folkens. fikk akkurat installert Xmms og AMSN. det gikk fint tilslutt, men nå har jeg trøbbel med å lage en snarvei til programmene på skrivebordet. men dette finner jeg ut i løpet av morra dagen sikkert. takk for hjelpen folkens. dere har vært til stor hjelp.

 

men får heller ikke brukt programmene som vanlig bruker

noen som kan forklare hvordan dette gjøres?

Endret av wil
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...