Gå til innhold

Hvor langt er 10 GB?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt OT:

Egentlig skulle en CD-plate vært 1 cm mindre i diameter, men direktøren i Sony som satt i et eller annet styre som skulle bestemme dette(tidlig på 80-tallet?), var lidenskapelig interessert i klassisk musikk og han ville at Beethoven's 7 eller 9 symfoni skulle få plass på en CD.

Og slik ble det.(kilde: Stavanger Aftenblad)

 

*hvor mange runder er det(var) det på Bislett?*

Lenke til kommentar
altså kor mykje som får plass på en cd\etellerannet som ligner, avhenger jo og av bølgengden på leseren(laser) og tettheten mellom gropene.

 

forresten dårligste spm eg har sett tror eg, skriv opp 10 milliarder siffer etter hverandre og tell kor langt det blir på en skjerm med 1024x768 res, eller bare regn deg frem til svaret. du er uansett en dust

De som sier at andre er dumme, de er dumme de! :no:

Lenke til kommentar

Okey, jeg har ikke lest alt, men dette gir vel svar:

 

en 700mb cd tar vanlighvis 80 minutter med musikk.

 

10000mb (10gb) / 700 = 14,285714285714285714285714285714

 

80 * 14,285714285714285714285714285714 =

 

10gb blir tilsammen 1142,8571428571428571428571428568 minutter langt

 

 

 

Edit: Over til trådstarter faktiske spørsmål, veier en hardisk fylt til randen, mer en da den var tom?

Edit2: Æsj, det var da ikke til trådstarter spørsmål.. Blingser litt her :p

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Tror folk prøver å fortelle deg at byte ikke er en fysisk enhet, dvs det er meningsløst å måle i meter. Det blir som å måle lengden på en million kroner.. muligens ikke det beste eksemplet, men uansett.

 

Når det kommer til lengden av sporet på en CD finnes det som nevnt ikke noe fasitsvar, vil sef variere noe mht CD type, men skulle bli omtrent 5700 meter +/-. Sporet er en spiral som slynger seg fra innsiden og ut.

 

mer om CDer:

http://www.disctronics.co.uk/technology/cd...cs/cd_specs.htm

 

Edit: så ikke at det var flere sider på posten.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Det går ikke an å måle det. argh.

 

man kan ikke måle vekten på "1 meter" eller "1 kubikk-cm".

man kan ikke måle lengden på "5 kilo" eller "1 kubikk-cm".

man kan ikke måle massen av "1 meter" eller "5 kilo".

o.l.

m.m.

osv.

etc.

+++

såklart ikke, de er betegnelser for andre ting.. viss jeg kaller deg dust så kan de ikke veie noe..

Lenke til kommentar
Der sa du veldig viktig. Dere har tatt som forutsetning at mediet er en CD. Ergo måler dere en CD, ikke 700MB. Jeg vil derfor påstå at det ikke finnes noen eksakt måte å måle 700MBs lengde på.

Ingen har målt bytene i seg selv, men målt det under visse forutsetninger, altså HVIS ditt og datt. Akkurat som man kan beregne massen til 1 kubikkmeter vann, kan man måle lengden på en byte skrevet på papir, eller en CD/DVD.

Lenke til kommentar

hmm, jeg er litt ustø i fysikk..

 

men minste element som har en verdi, være deg seg pos/neg, eller /anti

 

finne verdiene på det, og ta utgangspunkt i det?

 

 

 

- omformulering -

 

 

det minste som kan brukes til å sette inn for 1/0, dvs det minste som kan ha 2 verdier.

Endret av hellfury
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...