Gå til innhold

Guide: Hva har jeg av hardware?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når man ikke vet hva man har av hardware kan man kanskje trenge litt hjelp til og finne ut hvordan man kan finne denne informasjonen? Joda det skal jeg prøve og hjelpe deg med!

Jeg ramser opp litt her va vi skal innom:

*Program for og finne hardware

*Se på hardwaren og finne ut hva man har

*Hvordan finner jeg ut hva denne hardwaren tåler?

Nå, skal vi ikke bare sette i gang? Joda:

PROGRAM FOR OG FINNE HARDWARE

Visst man vil finne hardwaren av et program har man mangen programmer til dette, jeg skal ramse opp noen av de mest kjente. Sïsoft Sandra2004, Aida32 de to er de mest kjente, det finnes mangen mere men de to er de mest kjente. Her kan du laste ned programmene: Aida32 Nedlasting Sisoft Sandra 2004 Når du har programmet er det bare og begynne. Det er ikke så lett og forklare hvordan de fungerer men visst du prøver deg frem pleier det og gå bra! :)

SE PÅ HARDWAREN OG FINNE UT HVA MAN HAR

Visst du ikke vil laste ned noen av de programmene eller et annent kan du slå av pcen og skru av sidedøren (på noen gamle kabinett går hele kabinettet av på en gang.) Nå kan du se først på det store brettet som er "Hovedkortet" ditt. Der står det som regel et navn. De kjente er Abit, Asus, Msi, Epox, Aopen. Nå skal vi sjekke "Prosessoren" Den er lett og se det første du ser er en stor kjøle ribbe med en stor kjøler på. Det er prosessor kjøleren din. Visst det er en svart firkant rundt har du pentium 4 eller AMD Athlon 64. Visst du ikke har denne svarte firkanten har du AMD Duron, eller AMD XP. Det går ikke og finne ut hvor stor hastighet du har på din prosessor ved og se på den, da trenger du et program som "CPUID". CPUID Nedlasting Nå skal vi finne hardisken, her kan man heller ikke finne ut hvor stor disken er på de fleste, på noen går dette an men det er veldig sjeldent. Hardisken henger foran i kabinettet og er litt mindre enn cd romen. Oppå den pleier det stå et navn de vanligste er: Western Digital, Maxtor, Samsung, IBM. Etter dette kan man jo finne skjermkortet? Dette er litt vanskeligere for da må du som regel skru sånn at du kan dra ut skjermkortet og lete rundt etter et navn. Der kan du finne disse navnene: Nvidia, Asus, Ati, MSI. Det er bare og lete rundt. :) Strømforsyningen er litt lettere (Vanligvis) Det er den firkantete boksen oppe bak i kabinettet. På den ser du som regel et navn og hvor mye watt den gir ut. De fleste i dette tilfellet er Q-Tec, Chieftec, Antec, Mist. Nå er det kanskje litt korter igjenn. Det er forskjellig fra pc til pc hva de er.. Som regel er dette Lydkort, Netverkskort og andre.

Dette er min andre guide og jeg håper denne også skal bli bra som den andre.. ;)

Jeg måtte desverre slette en kategori: Hva tåler hardwaren min? Jeg hadde ikke nok kunskap til og forklare alt om bus og slikt... :( Men jeg nå handler jo den ikke om hva den tåler...! :) Så jeg prøver sånnt som den er! Kan en moderator sjekke denne?

Pcgutten

Endret av pcgutten
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
ta av kabinettet og skru av pcen.

Ikke kabinett, men sidedekselet PÅ kabinettet. OG det er en fordel å skru pc'n av FØR du åpner den(Med mindre du er god på pc, men da trenger du jo ikke denne guiden?).

Endret av Lautsprecher
Skrevet

Hmmm, ja den her var mye bedre enn de andre tingene du har laget. Veldig bra. Jeg la merke til endel ordelings feil, men det driter vi i :p

Du kunne kanskej ha gått mer grundig inn på ting, som fks. hvis man tok av viftem, hva man skulle se etter osv...

Men bra dette her :w00t:

Skrevet

Aida32 heter nå Everest og ligger på Lavalys sine sider

Sandra2004 heter SiSoft Sandra2004

CPU-Z og CPUID hadde også vært greit å få med ;)

...hadde vært greit med en link til programmene

Liste over minnehstigheter (PCxxx, DDRxxxMHz, xxxFSB, x ns osv..) er greit å ha når man skal "finne ut hvor mye det tåler"...

Man kan faktisk finne ut ganske mye om CPU'en ved hjelp av steppingen på undersiden, ikke helt sikker på hastighet :hmm:

Skrevet
Visst det er en svart firkant rundt har du pentium 4 eller AMD Athlon 64. Visst du ikke har denne svarte firkanten har du AMD Duron, eller AMD XP.

Finnes det ikke andre prosessortyper, Pentium 1-3, AMD Athlon (Thunderbird), etc.?

Det du gjør for og få dette programmet er at du går på google.com og søker på et av de navnene og du vil finne deg til den rette siden og laste det ned til din maskin

Hvorfor linker du ikke direkte til programmene du nevner?

HVORDAN FINNER JEG UT HVA DENNE HARDWAREN TÅLER?

Hva legger du i dette?

Der kan du finne disse navnene: Nvidia, Asus, Ati, MSI.

På mitt står det Terratec, har jeg gjort noe galt..?

Dette er min andre guide og jeg håper denne også skal bli bra som den andre..

Det ble den :thumbup:

Skrevet

Du lar alle "guidene" dine stå igjen som halvferdige. Det er en god del mangler her, tror ikke dette er verdt noen sticky akkurat.

Skrevet

La nå gutten ta seg ut! :)

Syns det er bra at han prøver i det minste, og det er mye lærdom og hente for ham ihvertfall. Jeg syns det er dumt med kommentarer om at det er unødvendig, halvferdig osv. Kom heller med konstruktiv kritikk og sett fingeren på konkrete feil eller mangler slik som noen har gjort.

Skrevet
bra at noen tørr å prøve seg med å lage en guide..

det er det ikke mange av som tør.. :no:

fin den. :yes:

Enig med deg, men denne guiden trenger påfyll av info, som flere av brukerne her påviser!

Men stå på, er fremgang i alt du gjør, pcgutten!

Du blir nok veldig dreven en dag! :thumbup:

Skrevet
Nå kan du se først på det store brettet som er "Hovedkortet" ditt. Der står det som regel et navn. De kjente er Abit, Asus, Msi, Epox, Aopen.

Hvem som har produsert kortet har veldig lite å si. Hvordan sjekker man modellnummer? chipset?

Nå skal vi sjekke "Prosessoren" Den er lett og se det første du ser er en stor kjøle ribbe med en stor kjøler på. Det er prosessor kjøleren din. Visst det er en svart firkant rundt har du pentium 4 eller AMD Athlon 64. Visst du ikke har denne svarte firkanten har du AMD Duron, eller AMD XP. Det går ikke og finne ut hvor stor hastighet du har på din prosessor ved og se på den, da trenger du et program som "CPUID". CPUID Nedlasting

Svar firkant rundt hva? Selve prosessoren? Viften på toppen av kjøleribben? Min vifte er pinadø svart over hele, både "firkanten" rundt og selve viften - men jeg har jo Duron! :dontgetit:

Nå skal vi finne hardisken, her kan man heller ikke finne ut hvor stor disken er på de fleste, på noen går dette an men det er veldig sjeldent. Hardisken henger foran i kabinettet og er litt mindre enn cd romen. Oppå den pleier det stå et navn de vanligste er: Western Digital, Maxtor, Samsung, IBM.

Det er IKKE sjeldent at man kan se størrelsen ved å se på selve disken. Samtlige harddisker jeg har vært borti (en god del etterhvert) har hatt en klistrelapp med full info på toppen - altså størrelse, RPM, cache, modellnummer, produsent. Tør også påstå at seagate fortjener en plass på vanligste-listen :p

Etter dette kan man jo finne skjermkortet? Dette er litt vanskeligere for da må du som regel skru sånn at du kan dra ut skjermkortet og lete rundt etter et navn. Der kan du finne disse navnene: Nvidia, Asus, Ati, MSI. Det er bare og lete rundt. :)
La oss si at jeg fant nvidia - hva sier det meg? Det sier meg ingenting, bortsett fra at det er nvidia som har produsert GPU'en. Som kjent produserer ikke nvidia selve kortene, så hvordan finner jeg produsenten, modellnummer og hvilken GPU det er snakk om?

Strømforsyningen er litt lettere (Vanligvis) Det er den firkantete boksen oppe bak i kabinettet. På den ser du som regel et navn og hvor mye watt den gir ut. De fleste i dette tilfellet er Q-Tec, Chieftec, Antec, Mist.
Det finnes uendelig mange produsenter av PSU. Mange er også "no-name" - derfor blir det litt feil å si at det er en av de fire i "de fleste" tilfeller.

Som en allerede nevnte, det blir veldig halvferdig og i praksis tviler jeg på at guiden kan hjelpe noen til å finne ut hvilken hardware de har uten å bruke programmene du har linket til.

Men det er bra at du prøver :w00t:

Skrevet

fredriku - Hva viser Everest feil på?

Aida32 ER nedlagt og om du får lastet det gamle ned fra Download.com eller noe så greit det, men det er fjernet og nedlagt og andre har overtatt, så det er ikke noe å diskutere.

Jeg likte Aida32 bedre enn Everest, vet ikke helt hvorfor. Synd de måtte "legge ned"

PCgutten - Hva med ettpar bilder, det sier ofte litt mere enn det du klarer å forklare, vanskelig for nybegynnere å finne frem med bare tekst, hvis du ser på manualene til PC utstyr så er det nesten alltid bilder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...