Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom


Anbefalte innlegg

Alastair Reynold's

Revelation Space

 

revelation_space.jpg

 

Utrolig god sci-fi på høyt intelligent nivå!

 

Boka handler om Sylveste, en forsker som prøver å løse mysteriet rundt Amarantinrasens forsvinning. Sylveste er ingen vanlig mann, men en fyr med en meget spesiell bakgrunn han ikke engang kjenner til selv. Nå skal jeg ikke røpe noe særlig mer om noen får lyst til å lese boka.

Boka fengslet meg med en eneste gang, og nå er jeg over halvveis etter bare noen dager. Boka er første del i en serie om "Revelation space universet".

 

Anbefales på det varmeste for de som ønsker litt "hard" scifi. Litt tung å sette seg inn i da leseren blir kastet inn i en fremtidsverden uten å få noe særlig input på "hvor landet ligger". Men da du først forstår hva dette går ut på blir du garanter hekta.

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste også bjørnen og dragen av Tom Clancy, ganske spesiellt at det tok over 250 sider før man leste om hovedpersonen :hrm:

7472942[/snapback]

En av Clancys bedre bøker imo. Ja, den er lang. Ja, man får høre om lange spesifikasjoner på diverse typer våpen, men det er også noe av sjarmen med Clancy sine bøker.

Lenke til kommentar

Holder på med Bret Easton Ellis sin "Lunar Park".

Har ikke lest noe med Mr. Ellis før, men etter å ha lest gjennom 150 sider nå i jula, står hans andre bøker på rekke og rad og venter på å bli lest.

 

Er kommet til et kapittel jeg gleder meg til å begynne på. Den mannen har utrolig mange syke syke tanker i hodet sitt. Helt fantastisk bra skrevet.

Som sagt, gleder meg til å lese det andre han har skrevet, i kronologisk rekkefølge.

Lenke til kommentar

Har lest Kongepudler i hele natt :whistle:

 

Er en morsom bok. I allefall om du kommer deg forbi de første 60 sidene, etter det klarte jeg ikke legge fra meg boken.

 

Om man har fulgt litt med i samfunnet det siste (2006) året, vil man finne mange av hendelsene og uttalelsene morsome. Er du litt interessert i politikk anbefaler jeg også denne boka.

 

Den går kanskje i samme sjanger som Krig! av Knut Nærum. Forfatteren av denne boka er anonym, men etter det jeg har lest i mediene skal han være en kjent forfatter.

 

 

Fra http://www.kagge.no/index.cfm?tmpl=produkt&prodid=113471

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Kongepudler er en spennende røverroman og en satire sannere enn virkeligheten.

Norge høsten 2007: Kommunevalget blir en katastrofe for Arbeiderpartiet. Fremskrittspartiets framgang er tilsvarende formidabel. SV faller til fem prosent og Høyre ender opp med stusselige ni prosent. Erna Solberg går av. Statsminister Jens Stoltenberg har aldri vært mer upopulær, og Jonas Gahr Støre seiler opp som partiets mulige redningsmann.

 

Trond Giskes store drøm har alltid vært å bli statsminister, og nå øyner han sin store sjanse. Sammen med sin nærmeste allierte, Ari Behn, landets råeste kommunikasjonsrådgivere og sitt eget radikale nettverk i AP, LO og SV, legger han en slu plan for å overta den politiske makten.

 

Men mektige krefter i samfunnet har andre planer. Hvem vil trekke det lengste strået i en voldsom rivalisering der all midler tas i bruk?

Lenke til kommentar
Holder på med P.D.James' "Children of men" (på engelsk), da filmen var den største kinoopplevelsen jeg har hatt i dette årtusen. Lest ca 30 sider, lover godt...

 

Fantastisk bok synes jeg. Men veldig ulik filmen.

7636469[/snapback]

Nesten ferdig med den nå (har ikke hatt mye tid til lesing i det siste), og jeg synes boka er svært bra. For å være helt ærlig likte jeg filmen bedre. Thriller-aspektet var mye sterkere der, samt at jeg fant karakterene lettere å indentifisere meg med. Filmen mener jeg er 9,5/10, mens boka ligger ann til en sterk syver...

Lenke til kommentar
Holder på med P.D.James' "Children of men" (på engelsk), da filmen var den største kinoopplevelsen jeg har hatt i dette årtusen. Lest ca 30 sider, lover godt...

 

Fantastisk bok synes jeg. Men veldig ulik filmen.

7636469[/snapback]

Nesten ferdig med den nå (har ikke hatt mye tid til lesing i det siste), og jeg synes boka er svært bra. For å være helt ærlig likte jeg filmen bedre. Thriller-aspektet var mye sterkere der, samt at jeg fant karakterene lettere å indentifisere meg med. Filmen mener jeg er 9,5/10, mens boka ligger ann til en sterk syver...

7637363[/snapback]

 

Skal inrømme at jeg ikke har sett hele filmen ennå, bare deler av den fra youtube. Men gleder meg veldig til å se den.

Spørsmål: Fikk du sympati med Theo eller ikke? Etter å ha lest boken, altså? Jeg vingler litt, av en eller annen grunn likte jeg ham hvertfall så godt ikke i første halvdel.

Endret av ainie
Lenke til kommentar

Bør ikke åpnes om du ikke har lest "Children of men", er ment som svar på spørsmålet over.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vet ikke om jeg fikk så veldig sympati med noen, kanskje med unntak av Julian og Miranda. Theo virket som en uvanlig ekte karakter, med sine positive og negative sider. Jeg er håpløs på å finne underliggende motiver og poenger i bøker, men tror Theo er skapt for å få leseren til å stille spørsmål ved seg selv. Hvordan ville jeg opptrådt i en situasjon hvor jeg kunne forandret noe som er galt, men hvor det er langt mer komfortabelt å bare la ting være som de er? Vil avgjørelsene jeg tar være til mitt eget eller til felles beste?

 

Karakteren Theo er vel i bunn og grunn en ganske innesluttet og usympatisk person, som stort sett bare ønsker å leve komfortabelt selv, med minst mulig ansvar og problemer, sålenge det ikke går ut over andre. Jeg ser ikke på dette som et "galt" ståsted, i samfunn hvor man kan velge individualismen fremfor fellesskapet, vil det alltid være mange slike. Theos "synd" er vel at han ikke er flink til å vise kjærlighet og forståelse for andres følelser.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Begynte på "Lord of the Flies" i dag, i forbindelse med engelsktimene på skolen. Har kommet nesten ut kapittel 1. :)

7638184[/snapback]

:hmm: Meningen med denne tråden er å fortelle om hva du leser, hva du syns om boken, hva den handler om osv. så andre bokormer kan få anbefalinger.

Ikke en tråd der alle skal ramse opp hva de leser og ikke si noe annet.

Lenke til kommentar
Begynte på "Lord of the Flies" i dag, i forbindelse med engelsktimene på skolen. Har kommet nesten ut kapittel 1. :)

7638184[/snapback]

:hmm: Meningen med denne tråden er å fortelle om hva du leser, hva du syns om boken, hva den handler om osv. så andre bokormer kan få anbefalinger.

Ikke en tråd der alle skal ramse opp hva de leser og ikke si noe annet.

7639000[/snapback]

 

Vel, jeg har sagt hva jeg leser. Jeg har kommet bare rundt 25 sider ut i boka, og dermed er det også noe vanskelig å allerede nå dra en konklusjon om hva jeg syns om den. Jeg syns den virker lovende foreløpig, men det er det. Vanskelig for meg å si hva den handler om også, da jeg kun vet hva første kapittel handler om. En haug med guttunger har havnet på en øde øy, og that's it.

Men om det er ønskelig, så kan jeg godt søke fram et handlingsreferat på internett som forteller hva boka handler om og hva eventuelt andre syns om den, om det er så om å gjøre. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...