Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser at det er flere av lagets foldere som snakker om å bestille 3090 eller 3080 i RTX 3000 tråden. Dere som er med på første bølgen må gjerne legge ut litt oppdaterte ppd tall når der er i gang så vi andre kan vurdere som vi skal hoppe på nå eller vente litt.

Jeg lot meg aldri overtalle til å kjøpe et 2080ti men har et 1080ti, et 2080 som blir rmaet til et 2080 S og et 2080S.

1080Ti har den ene viften tatt kvelden så er litt spent på om man skal prøve en deal på et 3080 i samme slengen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, knopflerbruce said:

 

Fordi de da like gjerne kunne solgt 3080 til 17 laken og ventet med 3090 et års tid, eller til AMD slipper sitt kort.

Joda. Men skinnjakka nevnte under presentasjonen at dette var det største spranget i ytelse noensinne så da har de sikkert sine grunner. Hvis arkitekturen rett og slett er så bra som den tilsynelatende er og yields/prodcost også er bra så kan det være god business i dette, dvs vri inntjeningen mer over på volum enn saftige marginer på relativt færre high end kort, og opprettholdelsen av gamle produksjonslinjer. I tillegg setter de lista meget høyt for AMD sine konkurrerende produkter.

Endret av 88charlie
Lenke til kommentar
8 minutes ago, knopflerbruce said:

Vi får se. Men jeg stoler ikke på nvidia alene.

Uansett renner finn.no over av bruktkort, spørsmålet blir vel om RTX 2080 ti til 6000 er elendig deal nå eller ikke.

Tror ikke du taper så veldig mye på å vente men oppsiden kan bli desto større.

Tester med real-life drivere og utnyttelse av spill/FAH vil jo vise hvordan kortene egentlig yter. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, knopflerbruce said:

Vi får se. Men jeg stoler ikke på nvidia alene.

Uansett renner finn.no over av bruktkort, spørsmålet blir vel om RTX 2080 ti til 6000 er elendig deal nå eller ikke.

Det er noen som spekulerer på at grunnen til prisene er en kombinasjon av bedre yields, ettersom de nå bruker Samsung som fab, og visstnok har samarbeidet tett med dem, samt at de var redd for konsollene som kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merk at Nvidia ikke har oppgitt et eneste tall for ytelse (som jeg har sett), kun prosentvis forbedring fra forrige generasjon. Hvis de nå teller ytelse med RTX og DLSS på er det ganske misvisende IMO siden RTX var dårlig på forrige gen. Vent på anmeldelser. Hvis ytelsen virkelig er hva de lover ville ikke jeg betalt mer enn 3k for et brukt 2080ti.

Lenke til kommentar

For de av oss med budsjett, huslån, sur kone og masete jobb så er kanskje det mest interessante hvordan de nye kortene forrykker bruktprislandskapet.

Linus påpekte i går at et tilsvarende sprang, dvs at det nye nr. 3 kortet overgår det gamle nr. 1 kortet ikke har skjedd siden 6600GT. Jeg jobbet i en komplettbutikk den gangen (ifm studier) og husker godt hvordan vi stresset med å bli kvitt kortene fra den gamle serien, nærmest for enhver pris. Greit nok at 6600GT var et enkelt kort ift monsteret 5950ultra, en sammenlikning som ikke er tilfelle mellom RTX3 og RTX2, men 5000 serien var uansett old-news som ingen ønsket. Markedsprisen ble deretter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var faktisk også før min tid som datamann. Jeg sitter og mimrer tilbake til skrytet rundt RD600 når jeg leser om 3070, og tenker at informasjonen fra nvidia her bør tas med i alle fall bittelitt salt.

Et annet interessant poeng for oss som folder i stor skala og reklamerer noen kort, er om komplett og andre kan slippe unna med 3070 for 2080ti. 3GB mindre videominne og ingen SLI-støtte er jo ikke bagateller av drawbacks.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, knopflerbruce said:

Det var faktisk også før min tid som datamann. Jeg sitter og mimrer tilbake til skrytet rundt RD600 når jeg leser om 3070, og tenker at informasjonen fra nvidia her bør tas med i alle fall bittelitt salt.

Et annet interessant poeng for oss som folder i stor skala og reklamerer noen kort, er om komplett og andre kan slippe unna med 3070 for 2080ti. 3GB mindre videominne og ingen SLI-støtte er jo ikke bagateller av drawbacks.

Jeg har holdt på med data siden turbotape på C64 og drev med vannkjøling når knapt noen komponenter kunne kjøpes ferdig?.

Kjøpsloven regulerer vel 2080ti-saker ganske greit gjør den ikke? En erstatningsvare må i all vesentlighet være lik eller bedre enn den som leveres inn. Hvis ikke er det vel pengene tilbake? RAM kan kanskje diskuteres men SLI er ganske så vesentlig da. 

Lenke til kommentar
88charlie skrev (2 minutter siden):

Jeg har holdt på med data siden turbotape på C64 og drev med vannkjøling når knapt noen komponenter kunne kjøpes ferdig?.

Kjøpsloven regulerer vel 2080ti-saker ganske greit gjør den ikke? En erstatningsvare må i all vesentlighet være lik eller bedre enn den som leveres inn. Hvis ikke er det vel pengene tilbake? RAM kan kanskje diskuteres men SLI er ganske så vesentlig da. 

Praksis rundt SLI har ofte vært (dog er jeg usikker på lovligheten i dette) at om selger tror du driver med "ymse aktiviteter" som ikke har nytte av SLI, så ser de bort fra det ved reklamasjon. Man får RTX 2070 for GTX 1080, og lignende. Men jeg syns egentlig ikke butikkene kan klage om de sender ut erstatningsvare til 8000kr for et kort som kostet 15000kr nytt og det er innenfor produsentgaranti for deres del.

Lenke til kommentar

Ikke noe nytt og rått utstyr egentlig,  lite i bruk om dagen. Asus Z170 hk med i7 6700K @4600 med vannkjøling. Støyende vifter på radiatoren så de må jeg få byttet ut, men det ser ikke ut til at noen i Lillestrøm eller omegn har Noctua vifter på lager ..?  Jeg liker ikke å bestille hos Komplett f.eks. med ubekreftet leveringsdato. 

Samt et Nvidia 1080 kort. 

Edit, jeg glemte å nevne 32GB ram ?

Endret av FXDC
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (På 2.9.2020 den 10.12):

Vi får se. Men jeg stoler ikke på nvidia alene.

Uansett renner finn.no over av bruktkort, spørsmålet blir vel om RTX 2080 ti til 6000 er elendig deal nå eller ikke.

Laveste var et kort til 4 800,- i går. Solgt nå. Ligger et til under 5 ute også.

Tror vi ser 4 blank om ikke lenge.

Snakket forøvrig med en som vurderte et brukt 2080 ti som stop-gap mens han ventet på 3080 ti/super med 20 GB ram. Han syntes 10 GB var lite sett opp mot at 1080 ti hadde 11 tilbake i mars 2017.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...