Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imponerende og lese om alle som skal få seg 4P'er! Sitter enda og venter på at økonomien skal stabilisere seg etter innkjøpet av mine to E5 2650'er så jeg kan få kjøpt meg et skikkelig hovedkort til de, har testet begge og de fungerer utmerket.

Regner med jeg er tilbake med foldingen iløpet av et par uker, temperaturen begynner og gå ned litt så slipper 25+ grader i leiligheten når jeg folder med to 7970er og grunnet mye innbrudd i området så har jeg måtte gå ifra leiligheten med alle vinduer lukket...

 

Så må nok bare vente litt mer på temperatur nedgang før jeg fyrer opp alle gpu'ene og 2650'ene for fullt (Målet er 4-500 000 ppd før året er omme) :-)

 

Fortsett det gode arbeidet alle sammen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et tips til de som folder med veskekjølte CPUer.

Jeg har lenge hatt problemer med en av G34 serverene mine fordi den har hatt veldig høy temperatur på alle kjerner i en CPU, noe den har den hatt helt fra den var ny. Dette er samme server som jeg i fjor klarte å overklokke til 3.6GHz, hvor jeg da fikk svidd VRMen som tilhører CPU i socket3. VRMen tok faktisk fyr og jeg måtte dra ut strømkabelen fra veggen for å få den til å slokne. Det luktet svidd elektronikk i huset (les på kontoret mitt) i flere dager etterpå. Men etter at jeg hadde holdt hovedkortet strømløst i noe tid startet den faktisk opp igjen og jeg har foldet på den med en frekvens på 3.0GHz fram til i dag, hvor jeg måtte stoppe den fordi samme CPU som nevnt over passerte 80 Celsius på alle kjerner. Tidligere har disse holdt seg stabilt på 67 grader helt siden branntilløpet.

 

Jeg har hele tiden trodd at dette var CPU i socket3 relatert til VRMen jeg nevnte over, men da jeg fysisk kjente etter så var den kald, og jeg oppdaget nå at det var CPU i socket1 som var brennende varm. CPUkjølerne på serveren er av typen lukkede veskekjølte utgaver

 

Jeg slo som sagt av maskinen og tanken om at kanskje pumpa i kjøleren hvor CPU var veldig varm kanskje fusket slo meg. Når jeg tenkte etter så har serveren over den siste tiden (noen uker) fått dårligere og dårligere ytelse, og hadde nå omkring 15 min i TPF for P8101. Da den var ny (men svidd) klarte den P8101 på omkring 11:30 - 11:40.

 

Jeg demonterte kjøleren fra CPUen og kjenner samtidig at den ene slangen ennå er veldig varm mens den andre er kald. Det forteller meg at pumpa kanskje har stoppet eller er tett av en årsak jeg ikke vet noe om.

 

Jeg får en ide og gir kjøleren noen relativt kraftige slag med skaftet på skrujernet og monterer den igjen og starter serveren. Etter at den har bootet Ubuntu 12.04 sjekker jeg temperaturene igjen, og ser at CPU-kjernene som tidligere var varme nå er de kjøligste med sine 17 grader. Vel, jeg fyrer opp f@h igjen og følger spent med på temperaturene, som etter noen minutter varierer omkring 35 - 45 grader fordelt mellom CPUene, så bank i bordet.

 

Nå har den foldet i 43 minutter, og serveren er like kjølig og TPF er nå nede i 11:40 igjen på P8101.

 

Dette hadde jeg ikke ventet, og det viser seg altså at det er en forbannet pumpe som har lurt meg til å tro at serveren var i ferd med å dø hen. Jeg var kommet så langt at det var like før jeg hadde bestilt nytt hovedkort til den, men nå ser det ut til at jeg heller tar inn til lager en ny pumpe som reserve i tilfelle dette skjer en gang til.

 

Edit: Rettet skrivefeil.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Mener du at du kjøper en kjøler i backup eller at du kjøper en ny pumpe i backup?

 

Har opplevd det samme før, skrudde opp vannblokka og fant ene hullet tettet at blå gjørme fra det blåe vannet.

Sakte men sikkert tetter det seg igjen hele tiden.

 

Forskjellige temp på slangene er jo et ganske godt tegn

Lenke til kommentar

Jeg leste en artikkel for en tid tilbake om en kar som klippet opp H40'en sin når den gikk tett hvorav den var full av sørpeaktig masse som hadde tettet både pumpe og kjøleribber.

 

Det virker som asetek har (tidliger?) brukt rare anti-alge og anti-korresjons tilsetninger i kjølevesken hvorave etter et par år med belastning så vil noe av denne tilsetningen klumpe seg og tette kjølefinnene i kopperblokken under pumpen, som over tid vil begrense vannstrømmen for så og ta knekken på pumpen.

Så de har desverre en begrenset livstid, men ettersom kjøpsloven i norge er så grei så får du nok ny hvis du sender den tilbake til leverandøren.

 

Du vil og miste litt tilfeldig luftstrøm over vrm og hovedkort kjøling med vann, hadde selv H40'er på serveren men følte temperaturene på vrm og chipset ble høyere en jeg med god samvittighet ville belaste det med..

Så satte tilbake de gamle trofaste CM 212'ene og har ikke sett tilbake :)

Lenke til kommentar

3.000.000 PPD til jul er målet.

:dremel:

Regner også med å få til 3 mill i snitt så da er vi to med samme mål War. Jeg har kanskje maskinvare for omkring 3.5 mill, men da blir strømregningen veldig merkbar så jeg venter med det. Tror vi snakker ny månedsrekord for laget rimelig fort nå når flere enn oss og nilsch handler 4P maskinvare. Ja, og avo også, men han har det som business.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Regner også med å få til 3 mill i snitt så da er vi to med samme mål War. Jeg har kanskje maskinvare for omkring 3.5 mill, men da blir strømregningen veldig merkbar så jeg venter med det. Tror vi snakker ny månedsrekord for laget rimelig fort nå når flere enn oss og nilsch handler 4P maskinvare. Ja, og avo også, men han har det som business.

Nja, for meg er det 2P, men det funker det også.

Har ikke mye ledig å folde på nå, men i november håper jeg på en merkbar boost.

(og kanskje en liten opptur en dag eller to om en drøy uke hvis jeg rekker å teste E5-2697V2 for Folding.)

Lenke til kommentar

Fanken, trodde jeg hadde passert saapa med en score på over 8 000 000, men tror du ikke han passerte meg igjen. Får vel fyre opp den andre PC'en au og se om jeg kan knekke han igjen. :hm:

 

Glemte en ting, vil det hjelpe å sette client-type til advanced på cpu også?

:rofl:

Du er nok snart forbi. Tok "bare" 6 mnd å få 8 mill poeng. Snart 1000 WU levert også. Ville nok hatt det allerede hadde det ikke vært for diverse nedetid for en stund tilbake.

Lenke til kommentar

Det virker som at statserver hos Stanford er ute av drift, og har vært det siden midt på dagen i går. Work-serverne tar i mot og gir ut jobber, men stat er død for bigadv, og også for noen av de andre prosjektene.

 

De diskuterer hvor feilen ligger her, og den ble visstnok funnet men tar noe tid å få rettet opp.

https://foldingforum.org/viewtopic.php?f=18&t=24955

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hvordan får man til å folde på slike serverprosjekter? Og er 4930K kraftig nok til slike prosjekter?

Nei, du må ha minst 32 kjerner / tråder. Tror Alias klarte å trikse seg til bigadv folding på en seks-kjerner en tid tilbake ved å "lure" Linux til å tro det har flere kjerner, men vet ikke om det fremdeles er mulig. Prosjektene må ferdiggjøres innen en tidsfrist, så jeg tror den i tilfelle må overklokkes ganske kraftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...