Gå til innhold

Trance-tråden - les reglene


Xanitra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvprodusert materiale skal optimalt sett legges ut i forumet for egenprodusert musikk. På denne måten samles alt slikt materiale på ett sted hvor også folk som ellers ikke traver innen sjangeren får muligheten til å sjekke det ut. Å bli utsatt for latterliggjøring er uansett ikke tolerert, så det er bare å rapportere hvis dere kommer over det.

 

Når det er sagt skal man også få lov til å legge ut musikken sin her, for å få tilbakemeldinger fra folk som er godt bevandret innen sjangeren, men som ikke henger på Egenprodusert musikk. En balansegang her er viktig og man må bruke skjønn.

Lenke til kommentar

De som er bevandret innenfor trance kan jo også ta seg tur til forumet for egenprodusert musikk, uansett så skal man lette finne frem til hva som er trance og ikke trance innenfor de låtene man leter etter hvis man har fulgt retningslinjene korrekt, jeg siterer:

 

Et godt emnefelt bør/må si noe om sjanger, hva artisten evt heter og hva låta heter. Har du ikke artistnavn, benytt gjerne brukernavn. Har du ikke låtnavn, kom opp med en arbeidstittel. Kommer du med et helt album, kan du ha sjanger, artistnavn og albumnavn (gjerne med "album" i parentes) i emnefeltet. Det er bare å bruke skjønn i henhold til disse reglene.

 

Å få tilbakemeldinger på egenmekkede trancelåter syns jeg bare blir off-topic og passer ikke inn her.

Lenke til kommentar
heisann!

 

jeg har prøvd å lage noen sanger... ikke alle er trance....

 

ps er første sangene mine... (er bare 16 år)

 

http://www.youtube.com/user/VVS241

 

Hey,

Har litt kritikk som jeg håper du greier å vinkle konstruktivt. Selv om innholdet muligens er en smule kvasst er det ment for å gi deg litt perspektiv på produksjonene dine.

 

16 år er jo relativt voksent det da, i alle fall i forhold til musikkbransjen, husk at halvparten av de som i dag har platekontrakt ifm. Idol faktisk var 16-18 år når de deltok i konkurransen.

 

Først litt kritikk rundt din presentasjon av materialet. Skaff deg et nytt navn, uansett hva du produserer av musikk, så er ikke Beathunter noe artistnavn. Det minner om Basshunter og får deg til å høres ut som et Basshunter cover prosjekt. Om du har fått inn for at du vil dele musikk gratis så er det lurt å eksponere dem på et bedre sted enn youtube. Stillbilder med jenter irriterer bare folk.

 

NRK Urørt er et fint sted med mange gode hobby prosjekter, og det fins flere internasjonale sider som er tilsvarende. Myspace tillater også å vise frem musikk.

 

De fleste sangene dine inneholder artige beater, og en del bra lead-tema og har dermed et godt potensiale, problemet ligger i at de høres uferdige ut, temabyttene er harde, så det virker nesten som en uengasjert klipp og lim prosess.

 

Pass også på bruk av volumkontroll. Sangene dine har til de grader ujevn styring av volum. Det skjer ofte spontane endringer i volum på enkelte av kanalene.

 

Den diskanttingen som brukes her:

kan du bare spare deg. Har hør på den med 3 "HiFi"-anlegg nå, og den gjør åpenbart mer skade enn nytte. Man fokuserer primært på hvor jævlig lyden er.

 

Gjør en bedre jobb med sammensyingen av temaene i sangene dine, få inn mer av de gøye lead synthene, mindre av de psykedeliske synth temaene (blir for anstrengende) og unngå for mange forskjellige temaer i hver sang, så begynner det å bli bra.

 

Lykke til videre! Stå på!

 

Edit:

Tror det kan være en idè som Blåbær sier og ta fremtidige tilbakemeldinger på utvikling av musikk i en annen tråd da denne har lagt seg på nivået hvor man anbefaler og diskuterer allerede eksisterende musikk.

Endret av radivx
Lenke til kommentar

hva er galt med psykedeliske synthtemaer?...har ikke hørt særlig mye av vinojan, men psykedeliske synth temaer er great. gøye lead synther høres ekstremt cheesy ut...

 

mitt tips er prøv å vær unik, i lydvalg, melodi, og komposisjon.

ikke vær redd for å utfordre kreativiteten, og det bør ikke brukes kun faste mainstream rutiner på lydbildet. de bra trancelåtene oppstår ved tildeldige ideer som skjer underveis.

 

det å inkludere mange temaer i ei låt er ikke en bad ting heller, regelen er bare at temaene må ha en slags connection med hverandre, og at det kun er en mainline som må ha hovedfokus.

Lenke til kommentar

Det er ingen ting gale med psykedeliske synthtemaer i seg selv og er en stor fan av psykedelisk musikk, men i en setting hvor 75% av sangen benytter en slags anthem-stil på leads blir det etter min smak et stilbrudd som vanskelig lar seg rettferdiggjøre om man plutselig går beserk på synthknappene.

Lenke til kommentar

Helt enig i at egenproduserte låter ikke passer inn her.

Trodde da denne tråden var til for å diskutere låter av de store gutta :)

 

The Thrillseekers feat. Fisher - The Last Time

For ei låt :) Gleder meg til release av denne og ikke minst albumet til Thrillseekers.

Lenke til kommentar

radivx: Ok, Bubble og Vibe Tribe var fantastisk! Er fullstendig hektet, og de to artistene er stort sett det eneste jeg har hørt på siden du anbefalte dem.

 

Jeg må ha mer. Har du noe som likner på Bubble og VT du kunne anbefalt? :p

 

Er klar over at last.fm tilbyr muligheten til å kunne høre på én sang fra flere liknende artister, men jeg liker ikke helt å gå igjennom hundrevis av sanger, der jeg kanskje vil like to av dem. Dessuten så kan det hende at akkurat den sangen de har fra den og den artisten er dårlig, men albumet året før kan være midt i blinken.

 

Fikk ikke tak i Violet Vision, men skal se om jeg finner de i dag. Håper de er av samme kaliber som VT og Bubble! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...