Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leiebilen jeg brukte første måned i avisbudjobben min hadde sensor i beltelåsen. Jeg er 100% for konstant bruk av belte i trafikken, men når det er sånn 50-100 meter mellom hver gang du skal inn og ut av bilen, så bruker du raskt mer tid på beltet enn jobben din. Og den sensoren hadde sensor på lengden på belte som var brukt også, så det var ikke bare å spenne det bak setet. Konstant piping i 3 timer hver natt.

Lenke til kommentar

Da er det kanskje ikke så rart det finnes så mange lusekjørere her. Enten så må de nistirre i vegkanten eller så må de konstant følge med på speedometeret når det er gjennomsnittsmålinger. Bøter her svir sånn i pungen at de heller ligger litt under enn over.

 

Jeg synes denne er fin:

post-160721-0-81225000-1301579417_thumb.jpg

 

Denne tabellen er også fin:

LAND 	   Veid gjennomsnittlig kjørehastighet for personbil (km/t) 
-------------------------------------------------------------------
Frankrike      110,3 
Tyskland       109,0 
Portugal        98,8 
Østerrike       98,3 
Danmark         97,3 
Storbritannia   96,0 
Sveits          91,8 
Sverige         88,1 
Finland         78,4 
Irland          74,4 
Polen           71,9 
Norge           68,2 
Albania         65,5 

 

 

Kilder:

http://www.nettavisen.no/motor/article2468065.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2953194.ece

Lenke til kommentar

"- Norge er et fantastisk «smukt» land. Det er bare synd det er så vanskelig å komme seg rundt for å se alt det «smukke

Det sier toppsjefen i Ringnes, dansken Jesper Friis Petersen.

"

 

 

Bare en liten sammenligning.

 

Norge har 4,7 millioner innbygger, et langstrakt og kupert land med et enormt veinett.

 

Danmark har 5,5 mill innbyggere, er paddeflatt og mindre enn Finnmark fylke.

 

 

Danskene har det litt enklere enn oss.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

post-160721-0-40756800-1301584727_thumb.png

 

Et kart av Europa viser at Alpene dekker flere land som blant annet Sveits og Østerrike. Til tross for mye fjell så har altså disse landene klart å bygge bedre veier enn Norge. At Norge har fjell og fjorder er en dårlig unnskylding for den udaterte vegstandarden vi har.

Lenke til kommentar

Og så kan vi jo se på arealet av Norge mot Sveits og Østerrike, samt innbyggertall.

 

Norge

323 802 km2 og 4.86 millioner

Sveits

41 277 km2 og 7.6 millioner

Østerrike

83 871 km2 og 8.39 millioner

 

Så de to landene du har valgt å sammenligne Norge med har da mindre areal, noe som fører til høyere befolkningstetthet, og de har heller ikke et latterlig langt land.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og det gjør at Staten har rett til å neglisjere de 4.9 millionene? Er vi mindre verdt enn de i Sveits selvom vi bor i et langt land?

 

Jeg synes det er dritbra at det kommer opp i nyhetene på den måten det gjør, kanskje politkerne får opp øynene skikkelig.

 

Togene er jo ikke noe bedre de heller.

Endret av Jimbolaia Jones
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til deg i en svart Renault Megane på E39 i dag: Såg du de runde skiltene som stod langs veien med rød ring rundt og svarte tall inni? Ikke? Åpenbart. TULLING!

 

Takk for at du viste meg en kreativ kjøreteknikk. Du lå i 50-60 i 70-80 sonene og du lå pokker meg i 70-80 i 50-60 sonene. Eg har hørt om fartsblind, men du tok kaka. Du klarte ikke engang å holde deg i kjørebanen på enkelte tidspunkt! Hvor var blikket ditt de 40 minuttene eg lå bak deg? Eg vet i det minste hvor det IKKE var. Det var ikke i speilet, ikke på speedometeret, ikke på skiltene og det kan heller ikke ha vært på veien minst halvparten av tiden.

 

Hadde eg hatt håndfri i bilen så hadde eg ringt Politiet og meldt i fra om en fyllekjører.

 

Eg forstod raskt at du ikke deltok på en del moduler av kjøreopplæringen. Blant annet "Modul 2: Hva er de plakatlignende tingene langs veien?" og "Modul 3: Speedometer og gasspedal - sammenhengen". Hvor tok du egentlig førerkortet? Legoland?

 

Neste gang en bil bak deg blinker seg ut, øker hastigheten og kommer opp på sia di: IKKE SETT OPP FARTEN! At det var den eneste forbikjøringsmuligheten med klar bane gjorde meg forbanna. IDIOT!

 

En siste ting, om du nå skulle tilfeldigvis se i speilet en dag: Den lange rekken med biler heter KØ. Og når du er den fremste bilen så betyr det at KØEN bak DEG sannsynligvis skyldes DEG.

 

 

Takk. Nå kan eg møte nye utfordringer på veien i morgen. Eg er glad eg ikke blir provosert av andre bilister :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og så kan vi jo se på arealet av Norge mot Sveits og Østerrike, samt innbyggertall.

 

Norge

323 802 km2 og 4.86 millioner

Sveits

41 277 km2 og 7.6 millioner

Østerrike

83 871 km2 og 8.39 millioner

 

Så de to landene du har valgt å sammenligne Norge med har da mindre areal, noe som fører til høyere befolkningstetthet, og de har heller ikke et latterlig langt land.

Men hele Norges befolkning er da ikke smurt jevnt utover hele landet. Mesteparten av befolkningen er konsentrert rundt noen få befolkningssentre som er knyttet sammen av noen få dalfører og kystlinjer (hvor det også bor en del folk). Har du dekket disse befolkningssentrene og de viktigste dalførene og kyststripene har du dekket det aller meste av Norges befolkning. Selvsagt vil noen føle seg forsømt av det jeg skrev over nå, men jeg tror mye av problemet med norsk samferdselspolitikk nettopp er at vi prioriterer bruer og tunneler til små øysamfunn og bygdesamfunn heller enn de store og viktige veiene og jernbanene som knytter landet sammen.

 

Og her til lands får vi jo ikke engang til bra veistandard i de tettbygde deler av landet hvor mange bruker veiene. Jeg tror nok norsk samferdselspolitikk er i en veldig dårlig forfatning gitt forutsetningene, uansett hvor mye man vrir og vrenger på ting.

Lenke til kommentar

Og så kan vi jo se på arealet av Norge mot Sveits og Østerrike, samt innbyggertall.

 

Husk også at Norge er et mye rikere land enn disse. Dessuten har vi de høyeste bilavgiftene i verden. Noe som burde tilsi at vi skulle hatt 6-felts autobahn mellom de største byene.

 

Det første vi gjør galt er å ikke bygge skikkelig vei med det første. I stedet bruker vi årlig penger på å lappe sammen de råtne veiene vi har. Vi må også punge ut mange millioner for hvert eneste dødsfall på veien.

 

Jeg har sett mange merkelige vegprosjekter langs E6 gjennom årene. For eksempel ble mindre enn én kilometer vei utbedret ved Ulsberg i Sør-Trøndelag. Jeg har også sett flere sånne lappverk som egentlig ikke forbedrer veien så mye, men som koster å få gjort.

 

Da hadde det vært bedre å gjøre et skikkelig godt tak, for eksempel E6 over Saltfjellet og E6 gjennom Saltdalen i Nordland. Da har man gjort en total oppgradering og lagt veien et annet sted. De gamle veiene der var noen krøtterstier som var både svingete, smale og gikk både opp og ned.

 

Noe annet er hva vi bruker pengene til. Lærdalstunnelen var ikke helt gratis akkurat. Den er jo fortsatt verdens lengste tunnel for biler. Den tunnelen har jeg faktisk kjørt gjennom. Jeg har også hørt om andre sprø prosjekter i utkantstrøk. Dette er broer og tunneler som har kostet milliarder slik at et lite lokalsamfunn skal slippe å ta ferge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men hele Norges befolkning er da ikke smurt jevnt utover hele landet. Mesteparten av befolkningen er konsentrert rundt noen få befolkningssentre som er knyttet sammen av noen få dalfører og kystlinjer (hvor det også bor en del folk).

Noe som selvsagt også gjelder Sveits og Østerrike. Det er arealmessig massevis av høyfjell der det ikke bor noen i de landene også. De har også store byer med et nett mellom seg på samme måte som Norge, bare med mye kortere avstander.

 

Selvsagt vil noen føle seg forsømt av det jeg skrev over nå, men jeg tror mye av problemet med norsk samferdselspolitikk nettopp er at vi prioriterer bruer og tunneler til små øysamfunn og bygdesamfunn heller enn de store og viktige veiene og jernbanene som knytter landet sammen.

Godt poeng. Jeg har et skrekkeksempel her: Kveøya med sine 123 innbyggere og ca 15 biler fikk bru til 200 millioner kroner. Kilde

Lenke til kommentar

Godt poeng. Jeg har et skrekkeksempel her: Kveøya med sine 123 innbyggere og ca 15 biler fikk bru til 200 millioner kroner. Kilde

Wow, det må ha vært et resultat av distriktspolitikk. Det kan ikke være mye common sense her. Jeg synes synd på de stakkarne som mistet jobbene sine på ferga. Hvis det var så ille med få fergeavganger i døgnet, hvorfor ikke bare øke frekvensen? Det ville skapt flere arbeidsplasser og vært mye billigere.

Lenke til kommentar

Og så kan vi jo se på arealet av Norge mot Sveits og Østerrike, samt innbyggertall.

Husk også at Norge er et mye rikere land enn disse.

Er vi mye rikere enn Sveits og Østerrike? :hmm:

 

Dessuten har vi de høyeste bilavgiftene i verden. Noe som burde tilsi at vi skulle hatt 6-felts autobahn mellom de største byene.

Vi har også blant verdens høyeste byggekostnader for vei. Ikke bare på grunn av lange avstander og mye fjell men også på grunn av dyr arbeidskraft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vi mye rikere enn Sveits og Østerrike? :hmm:

Vi er nok ikke dobbelt så rike så dem, men jeg vil påstå at vi er rikere, ja.

 

Vi har også blant verdens høyeste byggekostnader for vei. Ikke bare på grunn av lange avstander og mye fjell men også på grunn av dyr arbeidskraft.

Det er riktig at vi har mye fjell i Norge, men slik er det ikke overalt. Mange steder i Norge er relativt flatt og burde ikke vært så kostbart å bygge ut. Bare se på veibyggingen mellom Minnesund og Stange. Det er for det meste trær der og noe fjell.

 

Vi bruker faktisk like mye penger på vei som Sverige gjør. Allikevel er veiene der generelt bedre. Nå har ikke de så mye fjell som vi gjør. Men allikevel synes jeg at de største fartsårene mellom byene burde ha vært bedre enn det de er i dag, hadde pengene blitt brukt riktig.

Lenke til kommentar

Om vi bruker like mye penger som Sverige på vei, som faktisk er fattig sammenliknet med Norge, så er det jo ikke rart at veiene er dårlige i Norge.

 

Mange veier kan legges i samme trasé som nå, men istedet for å bruke den gamle fyllingen, så fyller man igjen så man får flere rettstrekker og bredere vei, og ordentlig drenering og skikkelig helningsvinkel i svinger, så det ikke kjennes ut som noen prøver å taue deg sidelengs av veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager. Hadde ikke fått med meg at denne diskusjonen er død og begravet..

 

 

Virkelig? Tror du virkelig folk ikke vet de skal blinke ut av rundkjøringer? Det tror jeg så godt som alle traffikanter vet, problemet er at det er litt å holde styr på, og man svinger samtidig, folk gidder ikke.

 

AtW

Ja, på en måte så er det det mener jeg. Hadde folk bare vært klar over hvorfor* de blinker, så hadde de også blinket. "Alle" vet, eller er klar over, at man skal blinke seg ut, men det mangler en tanke bak hvorfor de gjør det. Det virker som om så lenge de selv vet hvor de skal så trenger de ikke å blinke..

 

*) Altså for å gi andre trafikkanter beskjed om hvor de skal.

 

Tror min utheving i sitatet under er en gjenganger i folks tanker når de kjører igjennom en rundkjøring uten å blinke seg ut:

Kjørelærer sa det var frivillig å blinke inn, og jeg har aldri hatt behov for det.

 

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...