Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Selv om det kun er tre armer så er vi blitt opplært til å holde til høyre når du skal rett frem, det er instinktet om slår til. Derfor blir det en individuell vurdering, og dermed misforståelser.

 

Slik jeg vurderer denne rundkjøringen på googlemap så er det plass til 2 biler i bredden, også de siste metrene i forkant av rundkjøring. Her burde det vært piler i veibanen som styrte bilene som skulle rett frem i venstrefelt.

 

http://maps.google.n...8,,0,16.42&z=16

To armer mener du?

 

Jeg er enig i at det er blitt vanlig / "man skal" holde til høyre ja. Men, man kan ikke gå utifra at folk alltid gjør dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Irriterer meg stadig over folk som kjører forbi på 4-felt med 100-sone og legger seg inn rett foran bilen min selv om vi er de eneste på veien. Like ofte i penvær som i dårlig vær. Hva pokker er vitsen med det? Prøve å gi andre mest mulig steinsprut og nedsatt sikt på grunn av en vannsky bak bilen?

Gir jeg et signal med lyshornet blir de bare irriterte og blinker med bremselysene tilbake.

 

Apropos rundkjøringer. Åssen ville dere lagt dere her? De fleste ligger i ytre felt når de kjører som vist på bildene under, men det er også en del som legger seg i indre felt. I en firearmet rundkjøring skal man jo ligge i ytre felt når man skal "rett frem", men ettersom det ikke er merket i kjørebanen er det kanskje valgfritt i dette tilfellet?

"Lokalreglene" fungerer slik at de som skal av ved andre avkjøring og inn i venstre felt legger seg i indre "felt" i rundkjøringen, og de som skal av i høyrefeltet, legger seg i ytre felt i rundkjøringen.

 

post-141082-0-27307300-1364125253_thumb.jpg

 

post-141082-0-09880600-1364125263_thumb.jpg

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Irriterer meg stadig over folk som kjører forbi på 4-felt med 100-sone og legger seg inn rett foran bilen min selv om vi er de eneste på veien. Like ofte i penvær som i dårlig vær. Hva pokker er vitsen med det? Prøve å gi andre mest mulig steinsprut og nedsatt sikt på grunn av en vannsky bak bilen?

Gir jeg et signal med lyshornet blir de bare irriterte og blinker med bremselysene tilbake.

 

Dette er så sykt irriterende. Jeg kjører lastebil i tillegg. Jeg har sykt lang bremselengde, men allikevel kjører bilister forbi meg for å legge seg inn et par meter foran meg. Gjerne i nedoverbakker. Og ofte uten å egentlig kjøre fortere enn meg. De vil bare ikke ligge bak meg. WHY?!

Lenke til kommentar

*snip*

 

Dette er en interessant problemstilling. Jeg har opplevd det samme i andre lignende rundkjøringer i Bergen hvor det er plass til å kjøre to side om side i inngangen(e) til rundkjøringa uten at det er skiltet eller merket i bakken om at det skal kjøres på noen spesiell måte, så er det sedvane at man legger seg til venstre for å kjøre rett frem. Det er tydeligvis noe "alle" bergensere vet om og jeg har ofte prøvd å blitt forbikjørt på innersiden i slike rundkjøringer. Dette virker å gjelde her (google map har ikke bilder av rundkjøringen :p) og her, f.eks.

 

Det er da man ønsker at man har en slik bil:

 

Det gjør jo forsåvidt ikke så mye for meg om de har lyst å dø. Jeg overlever fint å kjøre inn i en bil bakfra i høy hastighet i min bil. Mindre sannsynlig at de gjør det.

 

Fortsatt irriterende at jeg har steinsprut i ruta i lastebilen pga folk med tilhengere full av grus som kjører forbi meg for å legge seg inn rett foran meg (og kjøre av veien 50 meter lenger fremme).

Lenke til kommentar
Dette er så sykt irriterende. Jeg kjører lastebil i tillegg. Jeg har sykt lang bremselengde,

Hva slags lastebil er det du kjører rundt i? En fra 90-tallet? Har alle akslinger skivebrems burde du fint klare å bremse på 1,2 ganger distansen av en personbil, noe jeg selv vil påstå ikke er "sykt" langt.

 

Relevant: En moderne lastebil som bremser:

http://www.youtube.com/watch?v=ridS396W2BY

 

-

 

Når det kommer til resten av posten din så er jeg helt enig. Det virker som om de fleste bilister ikke ser på speedometeret når de ligger bak lastebiler og tenker: Jeg må forbi, for en lastebil kjører sakte. Også kommer de forbi så ser de ned på speedometeret igjen. Irriterende, ja. Men det blir jo en del av hverdagen vår så det er vel bare å tilpasse seg til det.

 

Når dem ligger bak en lastebil så går det sakte, når en lastebil kommer i mot dem går det for fort, når en lastebil ligger bak dem er han innpåsliten, når en lastebil leverer mat til den lokale matbutikken så er han i veien, når en lastebil setter seg fast i en bakke er alle lastebiler et problem for samfunnet, når en lastebil blir påkjørt av en personbil er det forsatt lastebilen som er problemet fordi den var jo stor og farlig. Vi kan ikke vinne samme hva vi gjør.

Endret av CissaM
Lenke til kommentar

Når det kommer til resten av posten din så er jeg helt enig. Det virker som om de fleste bilister ikke ser på speedometeret når de ligger bak lastebiler og tenker: Jeg må forbi, for en lastebil kjører sakte.

 

Enhver som har ligger bak et vogntog som snegler seg opp en kilometerlang motbakke i førstegiret vil instinktivt prøve å komme seg forbi :)

Endret av ClintE
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde norge vært flatt hadde jeg ikke hatt noe behov for og kjøre forbi trailere, men prøv strekning Oslo-Bergen uten og kjøre forbi, da vil du bruke endel lengre tid.

 

Det koster jo lastebilmannen lite og gi meg ett tegn til trygg forbikjøring, jeg suser forbi, gir han to nødblink som takk for hjelp og alle er fornøyde.

Lenke til kommentar

Jepp, jeg pleier å kjøre forbi lastebiler før oppoverbakkene her i området begynner - siden det er vanskelig å kjøre forbi i selve bakkene siden de er svingete. Det er dermed litt irriterende når lastebilsjåføren dundrer på for full guffe på de små strekkene som finnes, slik at man må opp i 100-110 for å klare å komme forbi på rimelig tid.

 

Skader ikke å hjelpe andre forbi når man vet at man har mange store og bratte oppoverbakker fremfor seg. :)

Lenke til kommentar

Enhver som har ligger bak et vogntog som snegler seg opp en kilometerlang motbakke i førstegiret vil instinktivt prøve å komme seg forbi :)

 

Jeg klaget da ikke på at folk kjører forbi meg. Jeg klaget på at de skal legge seg rett inn foran meg. På firefeltsveier uten mye trafikk og god plass til å vente noen sekunder ekstra og kjøre inn lenger foran meg. I situasjoner der jeg i lastebilen holder fartsgrensa. Og gjerne kjører nedover.

Lenke til kommentar

Når dem ligger bak en lastebil så går det sakte, når en lastebil kommer i mot dem går det for fort, når en lastebil ligger bak dem er han innpåsliten, når en lastebil leverer mat til den lokale matbutikken så er han i veien, når en lastebil setter seg fast i en bakke er alle lastebiler et problem for samfunnet, når en lastebil blir påkjørt av en personbil er det forsatt lastebilen som er problemet fordi den var jo stor og farlig. Vi kan ikke vinne samme hva vi gjør.

Jeg kan gjerne være den første som innrømmer at jeg "instinktivt" kjører forbi vogntog / lastebiler. Jeg har ila. de 6 årene jeg har hatt lappen opplevd at jeg har vært til ulempe for et vogntog to ganger (første gangen kjørte lastebilen i 100-110 og andre gangen kjørte jeg en bil jeg aldri har kjørt før på ukjent vei). Så det er vel heller regelen enn unntaket at vogntog er trege i trafikken på norske utkantveier. Noen vogntog sjåfører er så "snille" at de prøver å kompensere med å kjøre i 70 i 50-soner for å holde snittfarten oppe, men jeg må si at det hjelper lite når det er mer 80-sone enn 50-sone der jeg ferdes.

Lenke til kommentar

Jeg kjører ikke en Volvo FH fra 2012, nei. Men joda, jeg overdrev. Det er ikke noe automatikk i at noen dør fordi bilen min skulle treffe dem bak.

Problemet er bare folk som alt er livredd lastebiler, og da er det lite vits å mate frykten dems. Derfor ønsket jeg å påpeke at vi ikke har så "sykt" lang bremselengde.

Enhver som har ligger bak et vogntog som snegler seg opp en kilometerlang motbakke i førstegiret vil instinktivt prøve å komme seg forbi :)

Det er ok, helt fint det. Men er litt kjedelig når de kjører forbi på flatt-mark for det de kan, og ikke for det de skal kjøre fortere. Problemet er på fine veier hvor vi holder grei fart, f.eks. E18 ut av Oslo hvor jeg prøver alt jeg kan for å holde avstand, men så kommer det en kar inn rett foran meg, også går farten lengre og lengre ned. Det er jo sikkert og en problemstilling dere har med biler? Men dere kan jo fint kjøre forbi for dere stopper ikke opp trafikken, det gjør vi. Vi trenger tid for å bygge opp farten, samt det tar lenge tid å kjøreforbi med et 17 meter langt vogntog. (Ikke at alle vogntog-sjåfører tar hensyn til det, men, men)

 

For å være helt ærlig tror jeg ikke så mange av dere her i tråden er hovedproblemet for oss. Dere virker som dere kan tenke, og kjøre. Men det finnes mange rare folk der ute, som dere alt sikkert er klar over!

-

 

Jeg hjelper gjerne folk å komme forbi, mitt kjøretøy går som regel saktere enn deres, og jeg må ta hensyn til det.

 

 

(Edit: Formatering, la til litt tekst og siterte feil post.)

Endret av CissaM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...