Gå til innhold

Underklokking av XP-M


ØysteinI

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenke meg en rimelig stille PC, og tenkte derfor å få meg en AMD XP-M, 35Watt'er. Men dette er ikke nok for meg... jeg tenkte å underklokke/undervolte den i tillegg, for å kunne kjøre den nærmest vifteløs.

 

Spørsmålet er da, hvilket hovedkort tilbyr lavest kjernespenning? Jeg har lest i en god del manualer, men de fleste hovedkortprodusentene er mest opptatt av hvor HØY spenning man kan ha, men ikke hvor lav :(

 

Noen av dere forumjunkies som veit hvor lav spenning hovedkortet deres kan levere til CPU ? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et Abit NF7-s v2: Vcore kan settes ned til 1,1v. Da begynner du å snakke vifteløs...

 

Skal du kjøre den uten vifte, bør du ikke bruke en vanlig kjøleribbe. Siden den er ment for bruk med vifte, er det veldig trangt mellom ribbene, og det blir dårlig med selvsirkulasjon av luft.

 

Jeg hadde nok satset på en zalman-greie, med en ekstra stille 90mm vifte som blåste stille og forsiktig mot ribben. Det holder jo tilogmed når CPU er klokket normalt, så kanskje du kan droppe hele vifta ved 1,2v og 1400Mhz (et forslag, altså)?

 

Ellers er du sikkert obs på at et slikt oppsett vil fullstendig overdøves av harddisken. Dropp WD, og kjør med en langsom seagate?

 

Lykke til med prosjektet.

Lenke til kommentar
Ellers er du sikkert obs på at et slikt oppsett vil fullstendig overdøves av harddisken. Dropp WD, og kjør med en langsom seagate?

eller samsung p-80....

 

DrE

Støttes. Har 3 stk p 80 (160GB) i serveren min her, de er så og si lydløse. To av diskene jeg har i "bruksmaskinen" min (WD 1000JB og WD1200JB) gir fra seg mye mere bråk enn Samsungene + en Maxtor 200GB.

Lenke til kommentar
Vannkjøling fjerner lyd ja, men er ikke lydløs. Pumpen støyer, og det samme gjør viften man BØR ha på radiatoren. Kanskje legge rør til utsiden av huset? :)

Erfaringsmessig så kan man få bort støyen fra pumpen, og det skal ikke mere til enn en 18db 120mm vifte på radiatoren før hd dine bråker mer enn resten av systemet.

Lenke til kommentar
Vannkjøling fjerner lyd ja, men er ikke lydløs. Pumpen støyer, og det samme gjør viften man BØR ha på radiatoren. Kanskje legge rør til utsiden av huset? :)

Erfaringsmessig så kan man få bort støyen fra pumpen, og det skal ikke mere til enn en 18db 120mm vifte på radiatoren før hd dine bråker mer enn resten av systemet.

Alt (det meste) går hvis man går inn for det. En idè er at han kan vannkjøle ALT i maskinen sin, fjerne støyen fra pumpen og ha en _stille_ vifte på radiatoren som så og si ikke bråker. En slik PC kunne jeg tenkt meg :)

Lenke til kommentar
undervolting er ikke morro, det har jeg fått oppleve...gjøres helt på egen risiko :p 1 død XP1800+ har iallefall jeg opplevd med undervolting over 5-6mnd...

Trodde ikke det gikk ann å ødelegge en CPU med undervolting jeg :hmm:

Synes også at det høres rart ut at det skal gå an å ødelegge en prosessor ved å kjøre den på for lav spenning. Den kan bli ustabil (hvis den får for lav spenning i forhold til hastigheten), men jeg tviler på at dette skal ødelegge den.

Lenke til kommentar

Du bør ikke bruke Cd-rom/DVD-rom så ofte da. Til meg er det de som skaper mest støy, siden jeg har P80, og SGB Harddisker så bråker ikke de så veldig mye. Heller ikke CPU viten siden den kjøres på minimum RPM. Dermed er det CD-rom og PSU vifte, men det går jo alltids an å "modde" PSU litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...