Gå til innhold

Første DRM-prosessorer fra Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Digital Millennium Copyright Act forbyr deg å tukle med tenkologiske duppeditter som du kjøper. Noe som vil sikkert forby å tukle med hardwaren på pcen din for å gå rundt DRM. Jeg vet ikke så mye om dette foreløpig, med prøver å finne ut mer.

 

Sjekk ut denne siden som handler om temaet:

http://www.freedom-to-tinker.com/

 

Wikipedia-artikkel om Palladium, Microsofts DRM OS:

http://en.wikipedia.org/wiki/Palladium_operating_system

Endret av iBox
Lenke til kommentar
Vel, det er nå i første rekke Wintel-alliansen (Microsoft og Intel) som "pusher" denne teknologien såvidt jeg vet:

http://www.geek.com/newsbeta2/geeknews/200...20923016438.htm

Microsoft startet dette (Geek.com), helt uten Intel.

 

"Let's first take a look at what the hardware companies are doing. Apparently the Microsoft lapdog company, AMD, was quite eager to sign onto Microsoft's plan, and Intel wasn't very eager at all but eventually agreed to it"

 

Høres nå ikke ut som Intel er de eneste som jobber med saken.

Lenke til kommentar
Microsoft startet dette (Geek.com), helt uten Intel.

 

"Let's first take a look at what the hardware companies are doing. Apparently the Microsoft lapdog company, AMD, was quite eager to sign onto Microsoft's plan, and Intel wasn't very eager at all but eventually agreed to it"

 

Høres nå ikke ut som Intel er de eneste som jobber med saken.

Microsoft og Intel starta på hver sin front og var på en måte konkurrenter, men alt i alt var det samme møkka. Seinere har flere selskaper blitt med som AMD, ja. Men vi får se hvor langt de tør gå... Om Intel går på en kraftig smell er det tvilsomt om de andre følger etter (unntatt microsoft da...)

 

Intel tør å ta sjanser, det skal de ha...

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Vel, det er nå i første rekke Wintel-alliansen (Microsoft og Intel) som "pusher" denne teknologien såvidt jeg vet:

http://www.geek.com/newsbeta2/geeknews/200...20923016438.htm

Microsoft startet dette (Geek.com), helt uten Intel.

 

"Let's first take a look at what the hardware companies are doing. Apparently the Microsoft lapdog company, AMD, was quite eager to sign onto Microsoft's plan, and Intel wasn't very eager at all but eventually agreed to it"

 

Høres nå ikke ut som Intel er de eneste som jobber med saken.

Dette er helt feil, siden saken du refererer til også pre-daterer den saken jeg henviste til :no:

 

"...official AMD spokesperson Pat Moorehead has clarified that AMD's upcoming Hammer (K8) chips will not require DRM implementations on consumer PCs."

 

"AMD has also signed on to Microsoft's program, but will not require it to actually be implemented in the hardware. "There is nothing that could actually prevent a user running unlicensed content," Moorehead stated."

 

Mer om det her:

http://www.theinquirer.net/?article=5489

 

Du tenker kanskje på NX-bit støtten som finnes i alle AMD64-prosessorer som skal hindre buffer overflows (virus/sikkerhetshull), men det har ingenting med DRM å gjøre...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg er litt redd for at DRM kan bli snikinnført i hardware, for så å bli tatt i bruk i fremtiden. F.eks. denne nye XScale prosessoren som kommer i alle nye lommepc'er. Jeg ser for meg at folk kommer til å kjøpe disse maskinene, og ikke engang legge merke til at de inneholder en DRM-CPU. Dette fordi OS og software ennå ikke har begynnt å bruke mulighetene for DRM'en som er i hardware.

Jeg har faktisk planer om selv å kjøpe en av de nye lommepc'ene med en slik prosessor, fordi den også er den raskeste og kuleste prosessoren som blir å få i lommepc til sommeren.

Men jeg liker selvsagt ikke at det finnes DRM i prosessoren, men men...

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar

Selvfølgelig snikinnfører man sånt. DRM-system blir ikke innført over natta, for da vil folk reagere. Men vi mennesker er noen vanedyr, og så lenge det går sakte nok, vil vi nok ha dette om et par år, hvis vi ikke er oppmerksomme til enhver tid. Vi som vet mer enn allmennheten har et ansvar for resten av befolkningen, nemlig at vi må gjøre det vi kan for å få stoppet dette nazistisk-kommunistiske marerittet.

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk planer om selv å kjøpe en av de nye lommepc'ene med en slik prosessor, fordi den også er den raskeste og kuleste prosessoren som blir å få i lommepc til sommeren.

Men jeg liker selvsagt ikke at det finnes DRM i prosessoren, men men...

Hvorfor vil du kjøpe en lommepc med en DRM prosessor? Selv om den er den raskeste, jeg har i grunnen ikke sett det store behovet for masse prosessorkraft i en PDA. Er ikke hovedpoenget med disse å lagre avtaler, notater, etc...?

Lenke til kommentar
Jeg er litt redd for at DRM kan bli snikinnført i hardware, for så å bli tatt i bruk i fremtiden. F.eks. denne nye XScale prosessoren som kommer i alle nye lommepc'er. Jeg ser for meg at folk kommer til å kjøpe disse maskinene, og ikke engang legge merke til at de inneholder en DRM-CPU. Dette fordi OS og software ennå ikke har begynnt å bruke mulighetene for DRM'en som er i hardware.

Jeg har faktisk planer om selv å kjøpe en av de nye lommepc'ene med en slik prosessor, fordi den også er den raskeste og kuleste prosessoren som blir å få i lommepc til sommeren.

Men jeg liker selvsagt ikke at det finnes DRM i prosessoren, men men...

Tja, den cpuen som artikkelen omhandler og som har DRM interegert, vil jo ikke starte OS'et om det ikke er godkjent. Altså kan de ikke snik innføre denne CPU'en, vel og merke om det ikke går ann å skru av denne funsksjonaliteten i bios.

 

Tror heller det går andre veien. Nye OS blir "forhåndsgodkjent" av TCPA folkene. Så begynner CPU'ene og hovedkortene å komme som ikke vil virke på annet enn med godkjente OS. Dersom det å slå av svineriet ikke er en mulighet, så er det takk og fravel til MacOS og Linux på de maskinene. Vel og merke om de ikke har fått innebygd støtte innen da.

 

(Forutsetter at IBM implementerer DRM på PowerCPU'ene en gang i fremtiden, og setter DRM på som standard. Et stort hvis altså :-))

Lenke til kommentar

det vil nok komme chips ect etter hvert som kan om ikke fjerne problemet, utbedre det. at microsoft og resten av tcpa skal komme busende inn på pc'n din, er nok temmelig ulovelig. det vil forhåpentligvis bli stoppet av konkuranse loven her i norge, og av eu. da kan alle amerikanere sitte der med pungen i døra.

 

selv om det anntageligvis vil skape et skille mellom usa og europe software messig, men who cares? dkulle det derimot vise seg at tcpa ikke ble stoppet, kommer jeg diltende etter opp på åskammen, og begyner å lete etter et udyrket område meg litt tilhørende skog. kanskje vi etter hvert vil få vårt eget kraftverk?

woohoo! "Planet of the Nerds"! :thumbs::laugh:

Lenke til kommentar
Vel, det er nå i første rekke Wintel-alliansen (Microsoft og Intel) som "pusher" denne teknologien såvidt jeg vet:

http://www.geek.com/newsbeta2/geeknews/200...20923016438.htm

Microsoft startet dette (Geek.com), helt uten Intel.

 

"Let's first take a look at what the hardware companies are doing. Apparently the Microsoft lapdog company, AMD, was quite eager to sign onto Microsoft's plan, and Intel wasn't very eager at all but eventually agreed to it"

 

Høres nå ikke ut som Intel er de eneste som jobber med saken.

Dette er helt feil, siden saken du refererer til også pre-daterer den saken jeg henviste til :no:

Poenget var at dett ikke var et "wintel" påfunn og at disse ikke (alene) er pådrivere bak det. Meg bekjent er ikke Intel eller VIA heller pålagt å bygge inn DRM i sine kommende CPU'er men de aller fleste vil bygge inn muligheten (inkludert AMD).

 

Btw, hvilken artikkel som er "ferskest" har igrunn ikke stort å si, begge to beskriver bare historie - de spekulerer ikke i ting som skal komme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...