Gå til innhold

Beste musikkformat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med .wma da?

.wma er slettes ikke så ille.

Særlig ikke hvis du kun bruker Windows og tenker på lydkvalitet i lavere bitrater!

 

Pluss:

- God lydkvalitet på lave bitrater (under 128kbps).

- Støtte for både "lossless" og "lossy" komprimering.

- Bra støttet hos bærbare avspillere.

 

Minus:

- Ikke støttet utenfor Windows operativsystemet (litt usikker på dette).

- Dårlig renomè hos mange avanserte brukere.

- Lite utvalg av programvare.

Lenke til kommentar

@mozz. Jeg skal forsøke å forklare dette.

Komprimeringsprogrammet søker etter mønster i filen, slik at sekvenser som gjentar seg kun lagres en gang osv.

I tillegg forenkles koden, noe lignende dette:

012345012345012345012345012345012345012345012345012345012345

som kan forenkles til:

012345 x 10

Vet dette ble enkelt. Men kanskje du forstår litt hvordan det går? :roll:

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål angående dette med komprimering som jeg tar her siden det tydeligvis er folk her som veit litt om dette.

 

Åssen går det an å komprimere noe uten å miste data? Det være seg musikk eller annet som blir komprimert med zip eller hva det måtte være. For å gjøre en fil mindre trudde jeg noe måtte fjernes uansett. Hvis det bare er å komprimere uten å miste data hvorfor er ikke filene laget i mindre størrelse til å begynne med da? Noen som vil forklare?

En annen måte å se det på...

 

En hvit støysekvens innebærer at hver verdi gir eksakt null informasjon om tidligere og kommende verdier. I informsjonsteori brukes derfor slike hvit støy sekvenser for å beskrive "graden av uorden". Hvis du bruker winzip på en fil så vil den (typisk) ligne mer på nevnte hvit støy.

 

Typisk lydfiler er ikke hvit støy, men derimot en miks av lydkilder med grunntoner og overharmoniske som spiller "i takt" og "i pitch". Dette medfører at lydfiler har veldig mye lavfrekvent informasjon. En veldig enkel koding som kan være tapsfri er å bare lagre differansen mellom to nabosamples:

 

y(n)=x(n)-x(n-1)

 

der x er output fra wav fila.

 

Jeg tror (en variant av)dette prinsippet brukes i NICAM stereo (stereo vhs og vanlig stereo tv sending). Teknisk kan du si at du "dekorrelerer" bitstrømmen ved å høypassfiltrere den m et 1.ordens filter. Et problem er at hvis du ikke tar høyde for det så vil en enkelt bitfeil føre til feil for alle etterfølgende samples.

 

K.

(mfbh om feil)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...