Gå til innhold

"Kloakkfolket" - Hva gjør vi med dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Neptun1 skrev (Akkurat nå):

Akkurat det faller inn under ytringsfriheten vi har i Norge.
Og den skal vi ikke gi slipp på.

Det fører iallefall ikkje utan vidare til nokon fornuftig debatt.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MrL skrev (1 minutt siden):

Det er fint.

Men det du sier her er i grunn ikke en del av ytringsfriheten heller da, det er en straffbar drapstrussel.

Jeg svarte på ditt innlegg om bokbrenning som ikke har noe som helst med tråden å gjøre! 😉

• Liker 2
Skrevet
42 minutes ago, Vokteren said:

Det er derfor på høy tid å innskjerpe lovteksten.
Ren personhets som vist over sammen med flaggbrenning og koranbrenning burde være straffbart.

Vel, problemet er at slike lover kan utarte seg til russisk rullett for ytringsfriheten. Plutselig får man en streng dom over seg for å ha satt fyr på et blankt A4-ark - av ulike årsaker.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Dette er personer som hadde ett svært anstrengt og dårlig forhold til sine foresatte, der disse gjerne brukte kaotiske disiplinære midler. Foresatte/foreldre lærte dem at aggressivitet er normalt og tilogmed bra for å hevde seg over andre. De gjør enkelt sett bare det de ble lært opp til at man skal gjøre. Der jeg lærer barna mine at å bli sint og voldelig ikke er bra, så lærer andre foreldre sine barn at det er normalt å bli sint og voldelig, ved å vise frem eksempler på det, hver dag, hver time, ja kanskje hvert 5. minutt for alt jeg vet.

Personene dere snakker om er ofre selv i sitt nåværende miljø, og/eller var ofre i sitt barndomsmiljø. Og de vil faktisk bli stimulert av å være sadistisk eller jævlig mot andre, fordi de har blitt lært opp til at det er bra å være sånn.

Høy narsisime spiller inn. Det er om å gjøre å undertrykke andre man ikke liker, for å stadfeste hvor høyt hevet man er selv. Men de viser samtidig at de ikke tåler noe som helst, siden hvis de hadde vært så høyt over andre, så hadde de ikke latt de andre gå så mye emosjonelt inn på seg.

Det som forverrer enda mer er regelmessig inntak av flytende gift, som over tid hemmer alle former for avansert tankegang, deriblandt selvinnsikt.

Til slutt blir man en lost case, som eneste formål, som de ble opplært til, er å kjefte på og true alle de ikke liker.

Derfor er trygge miljø og en god oppvekst for barn svæææææææært viktig for å unngå at flere slike personer blir fabrikkert. De kommer ikke bare magisk frem. Det er mange år med misbruk og forsømmelse, og flytende gift, bak disse kommentarene.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
trn100 skrev (12 minutter siden):

Jeg svarte på ditt innlegg om bokbrenning som ikke har noe som helst med tråden å gjøre! 😉

OK så du svarte ikke med  å nevne problematikk med å "tenne på huset" som en del av ytringsfriheten" og si deg enig i at koranbrenning skal forbys.

Si meg, har du så liten korttidshukommelse at du ikke husker hva du skrev for knapt noen minutter siden?

image.png.4042dde15118c97bb31afe6a82db298b.png

Endret av MrL
  • Hjerte 1
Skrevet
geir__hk skrev (1 minutt siden):

Vel, problemet er at slike lover kan utarte seg til russisk rullett for ytringsfriheten. Plutselig får man en streng dom over seg for å ha satt fyr på et blankt A4-ark - av ulike årsaker.

Jeg kan uansett ikke se at hets og sjikane bør være en del av yttringsfriheten? Ser ingen grunn til å forsvare yttringsfrihet som tillater det som har fremkommet den senere tid? "Jeg vet hvor du bor"??

Sånne uttalelser er jo bare evneveike, synes jeg?

• Liker 4
Skrevet
MrL skrev (9 minutter siden):

OK så du svarte ikke med  å nevne problematikk med å "tenne på huset" som en del av ytringsfriheten" og si deg enig i at koranbrenning skal forbys.

Si meg, har du så liten korttidshukommelse at du ikke husker hva du skrev for knapt noen minutter siden?

image.png.4042dde15118c97bb31afe6a82db298b.png

Jeg beklager at du ikke har forstått poenget mitt med tråden.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
trn100 skrev (4 minutter siden):

Jeg beklager at du ikke har forstått poenget mitt med tråden.

Hva i alle dager.

Du forstår jo ikke engang hva du selv skriver og at folk svarer på poengene du selv skriver. 

Endret av MrL
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
MrL skrev (1 minutt siden):

Hva i alle dager.

Du forstår jo ikke engang hva du selv skriver og at folk svarer på det du skriver. 

Poenget mitt var altså HVORDAN folk yttrer seg og ikke HVA de ytrer! Selvsagt skal folk få mene hva de vil, men hvorfor ikke skrive det som om man hadde et lite snev av hjerneceller?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Hets av politikere bør være innenfor ytringsfriheten. Trusler bør ikke være det.

Hvis hets av politikere blir forbud får vi samme tilstander som i Tyrkia hvor folk blir arrestert for å "ærekrenke" Erdogan. Hvis du skal være leder i Norge må du tåle å bli kalt idiot, korrupt og det meste. Det har folk lov til å mene. Følelsene ledren får komme i andre rekke.

Alle som vil forby "hets av politikere" bør tenke nøye gjennom hvilke ord de selv bruker. Et forbud vil virke begge veier.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Skrevet
Philber Desanex skrev (2 minutter siden):

Hets av politikere bør være innenfor ytringsfriheten. Trusler bør ikke være det.

Hvis hets av politikere blir forbud får vi samme tilstander som i Tyrkia hvor folk blir arrestert for å "ærekrenke" Erdogan. Hvis du skal være leder i Norge må du tåle å bli kalt idiot, korrupt og det meste. Det har folk lov til å mene. Følelsene ledren får komme i andre rekke.

Alle som vil forby "hets av politikere" bør tenke nøye gjennom hvilke ord de selv bruker. Et forbud vil virke begge veier.

Absolutt! Og igjen, mitt utgangspunkt for tråden er ikke hva folk mener, men måten de sier de på!

"Jeg skal ta med familien og bæsja på trappa di" er sikkert lovlig og for mange 10 åringer også supermorsomt, men med et slikt nivå kan man gjerne la være å kommentere, eller? Det bidrar ikke så veldig...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
trn100 skrev (38 minutter siden):

"Jeg skal ta med familien og bæsja på trappa di"

Nå er det ikke akkurat dette nivået som diskuteres, da. Derimot ting som "burde vært skutt" og "vi vet hva vi gjør med landsforrædere". 

Jeg har gitt opp. Og det er kanskje litt av problemet. Normale folk gir opp, det hjelper ikke å ta til motmæle og si ifra at sånne utsagn er uakseptabelt, det kommer bare mer. Så da får de holde på i fred. 

Jeg aner ikke hva som kunne hjulpet. Kanskje tagge foreldre og venner av de som kommenterer sånt? Hjelper det å få kjeft av mamma? 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
:utakt skrev (2 minutter siden):

Nå er det ikke akkurat dette nivået som diskuteres, da. Derimot ting som "burde vært skutt" og "vi vet hva vi gjør med landsforrædere". 

Jeg har gitt opp. Og det er kanskje litt av problemet. Normale folk gir opp, det hjelper ikke å ta til motmæle og si ifra at sånne utsagn er uakseptabelt, det kommer bare mer. Så da får de holde på i fred. 

Jeg aner ikke hva som kunne hjulpet. Kanskje tagge foreldre og venner av de som kommenterer sånt? Hjelper det å få kjeft av mamma? 

Og om man er på sosiale media og reagerer på noe som helst eller bare leser et innlegg tar algoritmene deg og man blir på en måte fanget i "søpla".

Heldigvis er det jo noen som sier i fra, men så hender det at man trekkes ned til det samme nivået i ren frustrasjon og så eskalerer meningsløshetene...

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
:utakt skrev (31 minutter siden):

Fellesnevneren virker å være at de er godt oppi årene, og påfallende mange skriver under fullt navn og med bilde. Jeg sitter med Inntrykket at det er en gjeng bitre og sinte tapere som sitter med sneipen i munnvika og hamrer løs på tastaturet i ren indignasjon over at verden ikke lenger er slik den var i 1987.

Det er i hvert fall inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest diverse kommentarfelt og Facebook, som etter hvert har utviklet seg til å bli et gubbe og kjerringvelde uten sidestykke.

Endret av Uderzo
skriveleif
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Skrevet
trn100 skrev (1 time siden):

Absolutt! Og igjen, mitt utgangspunkt for tråden er ikke hva folk mener, men måten de sier de på!

"Jeg skal ta med familien og bæsja på trappa di" er sikkert lovlig og for mange 10 åringer også supermorsomt, men med et slikt nivå kan man gjerne la være å kommentere, eller? Det bidrar ikke så veldig...

Hvordan er måten du sier det? Hvilke ord bruker du selv i startinnlegget?🙃

Skrevet
Uderzo skrev (2 minutter siden):

Fellesnevneren virker å være at de er godt oppi årene, og påfallende mange skriver under fullt navn og med bilde. Inntrykket er en gjeng bitre og sinte tapere som sitter med sneipen i munnvika og hamrer løs på tastaturet i ren indignasjon over at verden ikke lenger er slik den var i 1987.

Det er i hvert fall inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest diverse kommentarfelt og Facebook, som etter hvert har utviklet seg til å bli et gubbe og kjerringvelde uten sidestykke.

Den beskrivelsen kunne til og med i enkelte tilfeller passe på meg så jeg er ikke uenig, men tro meg når jeg sier at jeg gjør hva jeg kan for å unngå at det blir en permanenet tilstand...

• Hjerte 1
Skrevet
Philber Desanex skrev (3 minutter siden):

Hvordan er måten du sier det? Hvilke ord bruker du selv i startinnlegget?🙃

Nå måtte jeg lese det igjen, og jeg har nevnt yttringsfriheten, som jeg selvsagt er tilhenger av. Det som kanskje ikke går frem like godt er at det er måten denne friheten yttres på jeg synes er fullstendig på jordet!?

Det at vi har yttringsfrihet bør brukes fornuftig og med andakt, uten at det ender med drapstrusler...

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, trn100 said:

Jeg kan uansett ikke se at hets og sjikane bør være en del av yttringsfriheten? Ser ingen grunn til å forsvare yttringsfrihet som tillater det som har fremkommet den senere tid? "Jeg vet hvor du bor"??

Jeg er på ingen måte uenig, bare kom med et motargument fordi enkelte lover kan komme til å ramme bredere enn opprinnelig tiltenkt.

1 hour ago, trn100 said:

Sånne uttalelser er jo bare evneveike, synes jeg?

Vel, jo da - de finner vel god grobunn i ekkokamrene på nettet, og akkurat som i ehvher annen hage så er det ikke bare de pene blomstene som får oppmerksomheten.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
geir__hk skrev (6 minutter siden):

Jeg er på ingen måte uenig, bare kom med et motargument fordi enkelte lover kan komme til å ramme bredere enn opprinnelig tiltenkt.

Vel, jo da - de finner vel god grobunn i ekkokamrene på nettet, og akkurat som i ehvher annen hage så er det ikke bare de pene blomstene som får oppmerksomheten.

Og derfor skal man selvsagt ikke endre lovene, men oppfordre debattantene til alminnelige folkeskikk, som mange ser ut til å mangle for tiden! 😉

De som skriker høyest får alltid mest oppmerksomhet, og uansett utseende er det alt for mange som dessverre er for redde for å si i mot og ikke tør...

Endret av trn100
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 hours ago, Vokteren said:

Ytringsfrihet og demokratisk debatt må brukes med gjensidig respekt, saklighet, kløkt og visdom.
Det er derfor på høy tid å innskjerpe lovteksten.
Ren personhets som vist over sammen med flaggbrenning og koranbrenning burde være straffbart.

Trenger ikke noe respekt i ytringsfriheten. At du er imot koranbrenning er respektløst mot blasfemiens kunst så her skyter du dwg selv i foten.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...