Gå til innhold

"Kloakkfolket" - Hva gjør vi med dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Uavhengig av både politisk og samfunnsmessig utgangspunkt er jeg 100% enig med Hans Rustad. Den type hat og kvalme som enkelte undermåls mennesker bidrar med er fullstendig foraktelig og kan ikke forklares på annen måte enn at avsender ikke har det mentale helt i vater. Det kan godt være at det handler om falske kontoer, men hvorfor ikke legge ut disse ubrukelige individene med fullt navn sånn at de kan få en liten returkommentar i det minste?

Vi burde alle ta et oppgjør med dette "kloakk" folket! Dessverre finnes det også en del mennesker som gjerne gir disse, etter min mening evneveike, et positivt klikk fordi de synes det er forferdelig morsomt, og det fyrer selvsagt opp under deres videre mer eller mindre stolthet over at noen digger dem.

Nå er det jo avklart at yttringsfriheten i Norge står sterkt, og det er fullstendig lov å si "Jeg vet hvor familien din bor!" - "Jeg skal kjøre over deg med gravemaskinen min!" - "Be moren din bruke kondom neste gang jeg kommer på besøk!" osv. "Jeg skal drepe bikkja di" kan derimot i noen sammenhenger bli oppfattet som en trussel.

Hans Rustad er altså redaktør i Document.no og kaller slike yttringer som "kloakk", så det er ikke noe jeg har funnet på, men jeg er allikevel helt enig med han, for en gangs skyld.

Hva mener dere? Jeg synes ikke manglende intelligens er en særlig god unnskyldning for yttringer av denne typen, selv om det kanskje kan være en forklaring?

Document-redaktør om netthets: – Dette er jo kloakk - NRK

Endret av trn100
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ytringsfrihet og demokratisk debatt må brukes med gjensidig respekt, saklighet, kløkt og visdom.
Det er derfor på høy tid å innskjerpe lovteksten.
Ren personhets som vist over sammen med flaggbrenning og koranbrenning burde være straffbart.

• Liker 4
Skrevet
Vokteren skrev (1 minutt siden):

Ytringsfrihet og demokratisk debatt må brukes med gjensidig respekt, saklighet, kløkt og visdom.
Det er derfor på høy tid å innskjerpe lovteksten.
Ren personhets som vist over sammen med flaggbrenning og koranbrenning burde være straffbart.

Absolutt! Så kan man kanskje undres på om for enkel tilgang til sosiale media er årsaken til dette? Litt spent på hvordan dommen mot Meta vil påvirke oss her, men det kan heldigvis kanskje bli et krav om at alle må legimitere seg ved innlogging, hvilket nok hadde hjulpet en del...

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (14 minutter siden):

Altså, trusler har vi jo lover mot. Kan ikke forstå at slikt kan passere!

Jeg støtter såkalte "alternative medier" utelukkende fordi jeg er lei av at MSM tilslører og sensurerer det som passer deres politiske agenda. Men kommentarfeltene i Document og iNyheter er bortimot ren kloakk, vil aldri vurdere å kommentere i noen av dem. Fatter ikke at voksne mennesker kan oppføre seg slik. 

Det virker som det befinner seg mange konspirasjonsteoretikere der og en fellesnevner er at de støtter Putin og Russlands angrepskrig og terror mot Ukraina. 
Merker meg også at FrP er ett av de mest forhatte partiene der så politisk tilhørighet er ikke godt å si. Kan være et stort innslag av sympatisører fra Norgesdemokratene eller lignende?
Verste er at de skriver samme under fullt navn i kommentarfelt på FB. Tydeligvis ikke mye å tape.

Jeg skal ikke gå god for det, men det som det også blir nevnt i debatten er denne type argumentasjon ofte er knyttet til såkalte høyreekstreme. Jeg har dog sett innlegg fra andre siden også som ikke er spesielt mye mer intelligente..

Men rundt omkring på forskjellige forum ser jeg allikevel en slags trend: Det er en overvekt av høyreekstremister som ønsker å fremstå som kristne og samtidig også er tilhengere av flat jord og "chemtrails" og motstandere av vaksiner ved siden av å være Trump tilhengere?

Endret av trn100
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
ZiggyStar skrev (8 minutter siden):

Paradokset er jo at vi i Norge har et enormt fokus på skole og utdanning. Men virker som en stor del mangler dannelse og folkeskikk - og rett og slett aldri vokser opp mentalt.

Det har faktisk falt meg inn også! Mor og far er jo på mange måter ikke de som har ansvaret for en oppdragelse, det skal liksom myndighetene ta seg av? Og det er mest sannsynlig den venstre sidens ansvar, om man skal fordele skyld...

Endret av trn100
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 minutes ago, trn100 said:

Det har faktisk falt meg inn også! Mor og far er jo på mange måter ikke de som har ansvaret for en oppdragelse, det skal liksom myndighetene ta seg av? Og det er mest sannsynlig den venstre sidens ansvar, om man skal fordele skyld...

Og vi er jo et godt utdannet folk. Men kunnskap er ikke det samme som intelligens. Det fører ikke nødvendigvis til et dannet språk.

Annet problem er jo emosjonell kontroll. Er vel få som tenker på det i skoleløpet. Usikker på om det kan læres av foreldrene eller om det kreves spesiell kompetanse 

• Liker 5
Skrevet
ZiggyStar skrev (12 minutter siden):

Paradokset er jo at vi i Norge har et enormt fokus på skole og utdanning. Men virker som en stor del mangler dannelse og folkeskikk - og rett og slett aldri vokser opp mentalt.

Overraskende mange "voksne" mangler fullstendig folkeskikk.
Utrolig mange stygge kommentarer om folks utseende f.eks. overalt.
Både i SoMe og i det virkelige liv. Trolig har de det hjemmefra når man ser hvordan godt voksne oppfører seg.

• Liker 4
Skrevet

Det har vore mykje snakk om forbod mot bruk av sosiale media. Men bør ein ikkje heller satse på å lære borna vanleg danning og folkeskikk, korleis ein skal oppføre seg mot andre og å kunne setje seg inn i andre sin situasjon? Internett er berre ein del av det samfunnet ein lever i.

Samstundes er det slik at det har alltid funnest drittsekkar, nokre av desse blir aldri "vaksne". Mobbing var eit problem også då eg voks opp, i ei tid utan internett og med Nrk og seinare TV2 som dei einaste tv-kanalane. Kanskje ligg det litt i menneskenaturen? Men 13 års "folkeskule" burde kunne bøte på dette.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ZiggyStar skrev (Akkurat nå):

Og vi er jo et godt utdannet folk. Men kunnskap er ikke det samme som intelligens. Det fører ikke nødvendigvis til et dannet språk.

Annet problem er jo emosjonell kontroll. Er vel få som tenker på det i skoleløpet. Usikker på om det kan læres av foreldrene eller om det kreves spesiell kompetanse 

Derfor er jeg også i utgangspunktet veldig i tvil om at det faktisk er er ekte mennesker som står bak kommentarer av den typen som beskrevet? Jeg kan ikke med beste vilje forstå at det finnes oppegående mennesker selv med kun basis skrivekunnskaper som ser et behov for å yttre seg på en slik måte?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ytringsfriheten fungerer helt utmerket som den er i Norge i dag.

Venstrevidde som ønsker å sensurere og ikke tillate å brenne en bok som ikke aksepterer noen annen religion enn Islam bidrar bare videre til et høyreekstremismen vokser.

• Hjerte 2
Skrevet
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Det har vore mykje snakk om forbod mot bruk av sosiale media. Men bør ein ikkje heller satse på å lære borna vanleg danning og folkeskikk, korleis ein skal oppføre seg mot andre og å kunne setje seg inn i andre sin situasjon? Internett er berre ein del av det samfunnet ein lever i.

Samstundes er det slik at det har alltid funnest drittsekkar, nokre av desse blir aldri "vaksne". Mobbing var eit problem også då eg voks opp, i ei tid utan internett og med Nrk og seinare TV2 som dei einaste tv-kanalane. Kanskje ligg det litt i menneskenaturen? Men 13 års "folkeskule" burde kunne bøte på dette.

Forbud er nok ikke løsningen, men drittsekker har fått det litt enklere når de kan være det anonymt kanskje?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Folk tror de er smarte bare fordi samfunnet har kastet en eller annen grad etter dem. Når det kommer til faktisk kunnskap om hvordan ting fungerer eller hvordan samfunnet er bygd opp blir det straks verre. Mange av dagens unge har fått absolutt alt lagt i hendene og drømmer om å bli influensare. Da må de skrike høyt og skapa falskt drama for å prøve å oppnå dette. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
MrL skrev (1 minutt siden):

Ytringsfriheten fungerer helt utmerket som den er i Norge i dag.

Venstrevidde som ønsker å sensurere og ikke tillate å brenne en bok som ikke aksepterer noen annen religion enn Islam bidrar bare videre til et høyreekstremismen vokser.

Jeg har ingen problem med å brenne hverken bibelen eller koranen! Jeg er ateist og har null respekt for religion uansett, men jeg har heller ikke problemer med å respektere mennesker som har en religion! 😉

Men her snakker vi om folk som sier de skal komme hjem til deg og tenne på huset ditt? Det er ikke yttringsfrihet! Det er sinnsykdom!

• Liker 9
Skrevet
trn100 skrev (2 minutter siden):

Jeg har ingen problem med å brenne hverken bibelen eller koranen! Jeg er ateist og har null respekt for religion uansett, men jeg har heller ikke problemer med å respektere mennesker som har en religion! 😉

Men her snakker vi om folk som sier de skal komme hjem til deg og tenne på huset ditt? Det er ikke yttringsfrihet! Det er sinnsykdom!

Det er fint.

Men det du sier her er i grunn ikke en del av ytringsfriheten heller da, det er en straffbar drapstrussel.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Kva er vitsen med å brenne bøker, partiprogram, bunader osv? Som ein ropar i skogen får ein svar...

Akkurat det faller inn under ytringsfriheten vi har i Norge.
Og den skal vi ikke gi slipp på.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Kva er vitsen med å brenne bøker, partiprogram osv? Som ein ropar i skogen får ein svar...

Absolutt bare tullball selvsagt! Jeg er motstander av å brenne bøker, selv de jeg ikke liker! Det har heller ikke noe med tråden å gjøre men det er alltid noen som gjerne vil lese feil eller ikke evner å lese riktig! 😉

"Jeg er dypt uenig i det du sier, men vil til min død forsvare din rett til å si det.”

François-Marie Arouet

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...