Gå til innhold

Blinklys


Anbefalte innlegg

Etter bare litt over 3mnd alene bak rattet kjenner jeg godt til fenomenet at noen £$@$ ikke kan bruker blinklys og på andre måter varsle hvor de skal. Jeg er nok ingen verdensmester i dette selv, men noe så enkelt som å bruke blinklys greier jeg da. Det er flere ganger jeg har blitt letter irritert over at noen idioter rett og slett ikke kan varsle at de skal der de skal. Har skjedd en del ganger at jeg kunne ha kjørt fordi idioten skulle svinge av vegen og altså ikke er noe hinder for meg når jeg skal ut i vegen. Har blitt en del nestenulykker på meg bare fordi personer ikke kan varsle eller forholde seg til vikeplikt på en riktig måte. Huff sier jeg bare.

 

Kanskje den mest morsomme jeg har opplevd bak rattet var en episode som skjedde i dag tidlig. Jeg kommer fra en 30-sone og har full vikeplikt, jeg varsler at jeg skal til venstre og bremser som vanlig og stoppper deretter opp (det kommer biler fra både venstre og høyre). Så kommer det en fra høyre som skal inn på vegen jeg kom fra. Det er en eldre mann og han ser seg nøye om, litt vel nøye spør du meg. Han blinker riktig til venstre, legger seg riktig, svinger og ser samtidig til venstre (meg) og rett frem (dette blir gradvis til høyre), venstre igjen, høyre (det som før var rett frem), venstre igjen (han er halveis gjennom svingen), høyre, venstre, høyre, venstre også kjørte jeg ut og så derfor ikke noe på han lenger. Gjett om jeg lo... ja, jeg vet det er stygt å le, men det var bare så latterlig overdrevet, rett og slett komisk var det.

 

Det som også er så komisk er når folk skal ta en forbikjøring. Det er ikke snakk om å blinke litt med blinklys og dermed gi oss bak en lite tegn. Neida, her vrenger man rattet, slenger seg ut uten å blinke ja, også må man sjekke om det er klart FØR man legger seg ut noe som er stikk i strid med det kjørelærerne vil. De vil jo at du blinker, legger deg ut for SÅ å sjekk om det er klart. Har til og med fått folk under 2 meter unna meg ved forbikjøringer rett og slett fordi han/hun på død og liv bare måtte forbi før det ble 1 felt i hver rettning igjen. Når det skjer så gjør jeg to ting: 1. trykker hornet jaevlig hardt inn og 2. bruker lyshorn. Så i det siste har jeg startet med å sjene litt ut mot venstre når feltene går sammen bare sånn for å prøve å unngå idiotiske forbikjøringer. Og bare så det er sagt jeg ligger for det meste i fartsgrensen ofte også pluss missvising på 5-10%, så det finnes absolutt ingen argumenter som gjør at noen skal få lov til å utsette mitt og mine passasjerers liv og helse.

 

Edit: er det slik at man kan/bør blinke til venstre hvis man skal til venstre i rundkjøringen. Jeg måtte iallfall det når jeg kjørte med kjørelærer, men jeg mener han sa det bare gjaldt hedmark eller noe i den duren :dontgetit:

Endret av ernie85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit: er det slik at man kan/bør blinke til venstre hvis man skal til venstre i rundkjøringen. Jeg måtte iallfall det når jeg kjørte med kjørelærer, men jeg mener han sa det bare gjaldt hedmark eller noe i den duren :dontgetit:

Trur ikkje dette er et krav. Eg håper i det minste ikkje det...Syns av og til dette kan vere misvisande...mykje bedre å blinke når en skal ut av rundkøyring.

 

 

Einaste gangen eg blinker i ei rundkøyring er om eg skal til høgre...DA blinker eg før rundkøyringa..

Lenke til kommentar
Edit: er det slik at man kan/bør blinke til venstre hvis man skal til venstre i rundkjøringen. Jeg måtte iallfall det når jeg kjørte med kjørelærer, men jeg mener han sa det bare gjaldt hedmark eller noe i den duren :dontgetit:

Trur ikkje dette er et krav. Eg håper i det minste ikkje det...Syns av og til dette kan vere misvisande...mykje bedre å blinke når en skal ut av rundkøyring.

 

 

Einaste gangen eg blinker i ei rundkøyring er om eg skal til høgre...DA blinker eg før rundkøyringa..

ja, nå er det slik at jeg ble opplært til å blinke til venstre før rundkjøringen hvis jeg skal til venstre, men man må selvsagt fortsatt blinke ut igjen.

Lenke til kommentar
Edit: er det slik at man kan/bør blinke til venstre hvis man skal til venstre i rundkjøringen. Jeg måtte iallfall det når jeg kjørte med kjørelærer, men jeg mener han sa det bare gjaldt hedmark eller noe i den duren :dontgetit:

Trur ikkje dette er et krav. Eg håper i det minste ikkje det...Syns av og til dette kan vere misvisande...mykje bedre å blinke når en skal ut av rundkøyring.

 

 

Einaste gangen eg blinker i ei rundkøyring er om eg skal til høgre...DA blinker eg før rundkøyringa..

ja, nå er det slik at jeg ble opplært til å blinke til venstre før rundkjøringen hvis jeg skal til venstre, men man må selvsagt fortsatt blinke ut igjen.

Jeg er rimelig sikker på at du ikke skal blinke til venstre. Du skal bare blinke til høyre, og det er når du skal kjøre ut av rundkjøringen.

 

Jeg kjørte opp for motorsykkel for et par år siden, så jeg skal være ganske oppdatert når det gjelder trafikkregler. :cool:

Lenke til kommentar

Om man skal dette er opptil hver enkelt - mange sier noe, noe sier noe anna. Det er imidlertid lurt å blinke til venstre i god tid før rundkjøringen, så lenge du skal skifte felt til innerste felt, slik at du ikke overrasker folk bak deg. Dette kan du skru av igjen når du er ferdig med feltskiftet. Jeg synes bare det er forvirrende når folk blinker til venstre i rundkjøringa.

 

bfisk

Lenke til kommentar

Kjører jeg RV152 mot Ski ved Statoil i Kolbotn og skal inn i Statoil, blinker jeg til venstre - slik at de som kommer fra Ski mot meg og skal videre rett fram, skjønner at jeg virkelig skal krysse veien for dem.

 

Jeg mener at det er lurt å blinke til venstre når hovedtrafikken går rett fram og bare noen få skal svinge. Det er nemlig mange som forventer at alle skal rett fram selv om 1% svinger inn også. Og akkurat der ved Statoil er det vanskelig å gjette hvor bilen skal på grunn av utformingen av krysset.

Lenke til kommentar
Kjører jeg RV152 mot Ski ved Statoil i Kolbotn og skal inn i Statoil, blinker jeg til venstre - slik at de som kommer fra Ski mot meg og skal videre rett fram, skjønner at jeg virkelig skal krysse veien for dem.

 

Jeg mener at det er lurt å blinke til venstre når hovedtrafikken går rett fram og bare noen få skal svinge. Det er nemlig mange som forventer at alle skal rett fram selv om 1% svinger inn også. Og akkurat der ved Statoil er det vanskelig å gjette hvor bilen skal på grunn av utformingen av krysset.

Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut der du beskriver, men vanlig praksis er vel å legge seg til venstre del av kjørefeltet hvis du skal til venstre, og høyre del hvis du skal til høyre eller rett frem.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ALLTID blinklys, til og med rundt 04.00 tida da jeg kommer hjem fra jobb og skal inn i gårdsplassen min. Og det er ikke en levende sjel å se. Jeg pleier som regel å vise fingern til de som ikke bruker blink lys og hvis de ser dumt på meg, sveiver jeg ned ruta og skriker" bruk blinklys ditt rassh**". Jeg og kameraten min har faktisk stoppa purken i hokksund og prata til dem. De kjørte for fort. brukte ikke blinklys, hadde ikke på blålys så det var vanlig kjøring. Og de kjørte aldri i riktig fil.

 

Meg: "Er blinklys ekstra utstyr på denna bilen?"

Purken: "Blinklys?"

Meg: "Ja, blinklys. Den oransje pæra som blinker når du skal bytte fil eller ta av på veien."

Purken: "Blinklys?

Meg: "Hvorfor kjører dere i feil fil hele tiden og kjører for fort?"

Purken: "Ehhm.... Ehh.... Vi er politi vi kan kjøre som vi vil!"

Meg: " Nei, det kan dere ikke hvis det ikke er utrykkning"

Purken: "Ehhhm, vi må dra nå"

 

Slik er politiet nå til dags, har stått flere ganger i avisa at de ikke bruker blinklys.

 

Tror de har bestilt lappen på internett.

 

Så til alle:bruk blinklys selv om du syntes det er kjedelig, tar vel ikke så mye krefter å flytte på bryteren?

Lenke til kommentar
Jeg er rimelig sikker på at du ikke skal blinke til venstre. Du skal bare blinke til høyre, og det er når du skal kjøre ut av rundkjøringen.

 

Du KAN bruke blinklys inn i en rundkjøring, og du SKAL bruke blinklys ut av den....

 

Verre er det ikke. Tydeligvis mange som ikke kan dette. Spesielt ille er det når en idiot bruker begge filene i rundkjøringa og gir ****** i å blinke ut.....

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Problemet med rundkjøringer er at visst du er litt egoistisk i stertk traffikerte rundkjøringer så held du ytterste fila uansett kor du skal svinge av, då har du nemmelig ikkje vikeplikt for noen.

Visst du legger deg inn innerste fila har du vikeplikt for dei til høgre for deg. Uansett er det påbudt å bruke blinklys når du svinger ut av rundkjøringa men ikkje når du kjører inn.

Lenke til kommentar

Kom på en ting idag angående blinklys. Bussjåfører! Aner ikke hvor mange ganger jeg har sett busser slenge seg ut i vegen fra en busslomme. Greit, de har rutetider å holde seg til, men det er ikke en unnskyldning til å slenge seg ut før de starter i blinke. Hele poenget med blinklys er liksom ganske borte når det skjer. Meningen er jo at man skal varsle i god tid :yes:

Lenke til kommentar
Kom på en ting idag angående blinklys. Bussjåfører! Aner ikke hvor mange ganger jeg har sett busser slenge seg ut i vegen fra en busslomme. Greit, de har rutetider å holde seg til, men det er ikke en unnskyldning til å slenge seg ut før de starter i blinke. Hele poenget med blinklys er liksom ganske borte når det skjer. Meningen er jo at man skal varsle i god tid :yes:

Det som er kjedelig er at i tilfelle med bussen(avhenger av fartsgrensa), får skylda uansett.....

 

Jeg pleier å slippe fram dem om de blinker, samme med taxier av og til, blinker dem ikke kjører jeg og tuter etc... :devil:

Lenke til kommentar
Her er det noe jeg fant hos Statens Vegvesen:

 

http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVartikke...9341128417.html

 

....bør vel legge til side all tvil.....?

 

mvh

Pantera

Takk for dette innlegget, likte særlig siste leddet:

 

Oppsummering - atferd i rundkjøringer:

Dette er brudd på trafikkreglene, og du kan risikere å bli bøtelagt dersom:

 

For stor fart inn mot rundkjøringen og/eller unnlate å vike slik at kryssende trafikk i rundkjøringen blir tvunget til plutselig å endre retning eller hastighet for sitt kjøretøy.

 

Unnlater å gi tegn når man skifter felt i rundkjøringen eller forlater rundkjøringen, dersom tegngivningen hadde vært til veiledning for annen trafikant.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Og bruke blinklys blir en (en god)vane på lik linje med bruk av bilbelte.

...Det er liksom noe som mangler/er feil hvis man ikke bruker det...

kan ikke si at det er samme ting da

på jobben min så her 5 av våre ca 40-60 busser belte og aller er over 90 mod og di fleste er over 98 . da er det lett og legge seg til en vane med og ikke bruke belte og synes jeg at det er uredferdig at jeg må ut med 750/800Kr for og ikke bruke belte i bilen min på veien hjem . men jeg må ikke betale hvist jeg blir stoppet på jobben . det er jo bare ikke logisk

er jo idioti og ha belte påbud fålk burde bestemme selv og di vil sitte i rulle stol eller dø i en bilulykke

Lenke til kommentar
Og bruke blinklys blir en (en god)vane  på lik linje med bruk av bilbelte.

...Det er liksom noe som mangler/er feil hvis man ikke bruker det...

kan ikke si at det er samme ting da

på jobben min så her 5 av våre ca 40-60 busser belte og aller er over 90 mod og di fleste er over 98 . da er det lett og legge seg til en vane med og ikke bruke belte og synes jeg at det er uredferdig at jeg må ut med 750/800Kr for og ikke bruke belte i bilen min på veien hjem . men jeg må ikke betale hvist jeg blir stoppet på jobben . det er jo bare ikke logisk

er jo idioti og ha belte påbud fålk burde bestemme selv og di vil sitte i rulle stol eller dø i en bilulykke

Nei, det er det slettes ikke! Hvis du blir invalid fordi du ikke har brukt bilbelte, så er det ikke bare deg det går ut over! Du kommer til å koste samfunnet millioner; om ikke titalls millioner, i værste tilfelle. De skattekronene kunne Norge brukt på noe anna, dersom vedkommende hadde brukt bilbelte.

 

Det er en grunn til at reglene er sånn!

Lenke til kommentar

Å? Syntes HA (Hamar Arbeiderblad) slo det bredt opp at bussjåfører var mektig irriterte over at belter ble påbudt i buss hvis det finnes belter i bussen. Skal dog sies at det er stund siden oppslaget.

Uannsett, i EU vet jeg det er påbudt. Har nemlig vært på busstur med et svensk selskap og da ble det opplyst at beltene er påbudt.

 

Edit: brunnen til at bussjåførene ikke likte påbudet er fordi det er de som må stå til ansvar for de under 15 år, altså alle i en skolebuss f.eks.

Endret av ernie85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...