Gå til innhold

Blinklys


Anbefalte innlegg

Se for dere følgende scenario: Klokken er ca halv fire å man er på vei hjem fra en slitsom dag på jobb. Blodsukkret er på bunn ettersom det var 4 timer siden man spiste nistepakka, man vil hjem rask for å få i seg litt mat. Mellom arbeidsplassen og hjemmet er det 4 rundkjøringer (dette er den eneste veien hjem). I normal- eller ved lite- trafikk tar det ca 10 minutter å kjøre denne veien. Når klokken slår 15 er alle på vei hjem fra jobb å kjøretiden øker til ca 20 minutter.

I disse 4 runkjøringene som er store knutepunkter for hardt trafikkerte veier så sklir trafikken som oftest ganske langsomt av flere årsaker. De kan være alt ifra mormor eller farfar som er på vei til butikken. Det kan være ham frå bøgda i en gammel diesel, det kan være hun den unge jenta som kefter på ungen som hun hentet i barnehagen, etc. Men ingenting får trafikken til å gå så langsomt som de (#")"/# som ikke bruker blinklys når de skal ut av en rundkjøring. Når man endelig har kommet frem til "vikepliktlinja" ved runkjøringen og bare venter på en luke å kaste seg ut i. Man fester blikket på neste bil fra venstre å venter på at den skal skli forbi så man kan komme seg ut i luka som dykker opp 3 biler bak kommende bil. Men hva skjer? Bilen svinger ut av runkjøringen uten å ha gitt signal! Hadde jeg vitet det så skulle jeg ha kjørt ut forlengst... Jeg fester mitt blikk på føreren som ikke brukte blinklyste å denne ser tilbake på meg med et spørrende blikk.. "er du svensk eller".. Nemlig, det er det jeg er, å hadde du hatt den adferden i den øvrige delen av det siviliserte trafikkeuropa så hadde du ikke vært så ¤#" spørrende. Mangen gang har jeg spurt meg selv om blinklys er ekstrautstyr på norke biler. Men så ser jeg at det noen ganger faktisk fungerer. Jeg drar ikke alle over en kam, problemet er kansje særlig stort i Grenlands-bøgda, hva vet jeg. Men alle dere som leser dette. Vær så snill å bruk blinklyset aktivt, slik at andre kan se hvor du er på vei i trafikken. Takk for at jeg får syte litt

 

mvh, en sulten Scandinav

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner til problemet, og det er svært irriterende. Men grunnen er mest sannsynlig at rundkjøringen er "forholdsvis" ny i Norge, og de som kjørte opp for 15 år tilbake ikke lærte å kjøre rundkjøring. Det finnes jo også dem som kjørte opp på disktriktet, og slapp derfor unna problematikken med rundkjøringer.

 

EDIT: Skrievfeli

Endret av johanlo
Lenke til kommentar

spar på blinklyset så har du det lenge ;)

 

Selv gir jeg tegn stort sett hele tida, spesielt der det hjelper andre traffikanter. Men folk feiltolker hele tida, f.eks hvis man skal være grei og slippe fram noen man egentlig ikke har vikeplikt for. Har hendt at jeg har sett at jeg ikke kunne kjøre stort lenger likevel (pga kø og rødt lys 20m lenger framme i veien f.eks) og slipper fram de som skal kjøre den andre veien og blir hindra av ei milelang kø som de har vikeplikt for. Mange ser bare dumt på meg og vinker meg videre.

 

Samme hvis man blinker med langlysene for å vise at vedkommende som kjører mot deg ikke har på lysene sine. Har ofte fått "fingern" for det :dontgetit:

Lenke til kommentar

Irriterende nok det der ja. Men se for dere følgende scenario som jeg var borti for ikke så lenge siden.

På vei hjem fra jobb i 5-tiden om morran etter å ha hardkjørt en 20-og-noen timers økt på jobb, husker ikke når du spiste sist og øya holdes oppe av ren og skjær viljestyrke. Klør etter å besvime i senga og DA er det han dukker opp.

Gamlingen med sin minst like gamle japsebil og veldig obs på fartsgrensen, og veeldig svake baklys.

Etter å ha sneglet meg frem med vikende viljestyrke bak denne karen en god stund, merka jeg plutselig at han plutselig var farlig nær! :scared:

Den siste kaffesupen på jobb slo plutselig i skallen tidsnok til at jeg fikk vrengt meg rundt ham og forbi.

Han skulle self svinge av, og etter boka holdt han seg i samme fil til han nesten hadde stanset helt opp, men å bruke blinklyset, nei DET var det ikke så farlig med!! :mad: Hadde han bare gjort det, så hadde jeg kanskje oppfattet mye tidligere det som var i ferd med å skje, for bremselysene var minst like svake som baklysene.

 

Sånne folk ser jeg masse av, og av en eller annen grunn irriterer de meg ekstra etter den der...

Lenke til kommentar
' date='08/03/2004 : 22:34'] pøh!

ska man vel med blinklys?

Jeg veit jo hvor jeg skal, og jeg føler ikke noe behov for å fortelle hele verden om det!

1. Andre trenger å vite hvor du har tenkt deg for at trafikken skal flyte mer smidig.

2. Det er greit at folk som kjører bak deg vet om du skal svinge til venstre eller høyre. Dette fører til mer behagelig kjøring.

 

Og hvis du virkelig ikke skjønner dette, da håper jeg for Guds skyld du ikke har sertifikat.

Lenke til kommentar

Og siden vi er i trafikken :) ...

Når skiltet som viser 60 i grått med en del striper over viser seg i veikanten...Er det da 70 eller 80?

Jeg mener bestemt det er 80.

Og ja, jeg vet at 10km fra eller til ikke betyr så mye for klokka, men når en har det travelt, har 3 biler foran i hastighet 60-70 (I 80'n) og kjører firmabil uten moralsk mulighet til å utfolde min frustrasjon i fysiske signaler...Ja da blir jeg frustrert.

Er jeg alene om dette?

Lenke til kommentar
Og siden vi er i trafikken :) ...

Når skiltet som viser 60 i grått med en del striper over viser seg i veikanten...Er det da 70 eller 80?

Jeg mener bestemt det er 80.

Og ja, jeg vet at 10km fra eller til ikke betyr så mye for klokka, men når en har det travelt, har 3 biler foran i hastighet 60-70 (I 80'n) og kjører firmabil uten moralsk mulighet til å utfolde min frustrasjon i fysiske signaler...Ja da blir jeg frustrert.

Er jeg alene om dette?

I Norge finnes det to hovedfartsgrenser, nemlig 80 km/h (utenfor tettbebygd strøk) og 50 km/h (tettbebygd strøk). En opphevning av 60 km/h betyr at fartsgrensen er 80 km/h.

Lenke til kommentar
,08/03/2004 : 22:34] pøh!

ska man vel med blinklys?

Jeg veit jo hvor jeg skal, og jeg føler ikke noe behov for å fortelle hele verden om det!

1. Andre trenger å vite hvor du har tenkt deg for at trafikken skal flyte mer smidig.

2. Det er greit at folk som kjører bak deg vet om du skal svinge til venstre eller høyre. Dette fører til mer behagelig kjøring.

 

Og hvis du virkelig ikke skjønner dette, da håper jeg for Guds skyld du ikke har sertifikat.

Jammen sålenge jeg kommer fra A til B, så spiller det vel ingen stor rolle?

Lenke til kommentar
' date='08/03/2004 : 22:59']
,08/03/2004 : 22:34] pøh!

ska man vel med blinklys?

Jeg veit jo hvor jeg skal, og jeg føler ikke noe behov for å fortelle hele verden om det!

1. Andre trenger å vite hvor du har tenkt deg for at trafikken skal flyte mer smidig.

2. Det er greit at folk som kjører bak deg vet om du skal svinge til venstre eller høyre. Dette fører til mer behagelig kjøring.

 

Og hvis du virkelig ikke skjønner dette, da håper jeg for Guds skyld du ikke har sertifikat.

Jammen sålenge jeg kommer fra A til B, så spiller det vel ingen stor rolle?

Det finnes ganske mange andre som vil komme seg fra A til B også. Og du hjelper disse ved å bruke blinklys. Og disse hjelper deg ved å bruke blinklys.

Lenke til kommentar
' date='08/03/2004 : 22:34'] pøh!

ska man vel med blinklys?

Jeg veit jo hvor jeg skal, og jeg føler ikke noe behov for å fortelle hele verden om det!

Jeg håper seriøst du ikke har lappen. Med den holdninga der kommer du neppe til å få den heller. Det håper jeg i alle fall ikke.

 

Kjøring er en lagaktivitet. Du kan være så flink til å kjøre du bare vil, men henger du ikke med i det trafikale samspillet, er du likevel en elendig sjåfør. Det at du vet hvor du skal er såklart greit, det må vi nesten forutsette uansett.

 

Riktig bruk av tegn og plassering forteller andre medtraffikanter hva du skal. Dette forebygger ulykker og øker smidigheten i trafikkbildet.

 

Og helt til slutt: det straffer seg å være egoist i trafikken. Voks opp og lær å samarbeide.

 

 

 

bfisk

Lenke til kommentar
det straffer seg å være egoist i trafikken. Voks opp og lær å samarbeide.

av og til blir jeg skikkelig :devil: og har en tendens til å være den som "straffer" slike egoister som gjør helt idiotiske ting

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

Det er ikke bare i rundkjøringer nordmenn unnlater å bruke blinklys. Skal man til høyre fra forkjørsvei, er det mindre enn halvparten som bruker det. Og jeg bare står der ved linja og venter på mulighet til å kjøre ut til venstre, har luke fra høyre, men får ikke kjøre ut likevel fordi han som kommer fra venstre (og skal inn) ikke gir tegn... Ikke bra!

Lenke til kommentar

Skal innrømme at eg er rimelig slapp når det gjelder blinklys generelt om eg skal av veien og i rundkøyringer og lignande, vel å merke når det ikkje er noken andre der. Men om det kan hjelpe å få bedre trafikkflyt så pleier eg alltid å bruke blinklyset. Men eg kjenner problemet du snakker om alt for godt... :roll:

 

Har nesten opplevd å bli påkøyrt i ei rundkøyring bakfra, blitt tuta på og "kjefta" på. Kom inn i ei rundkøyring (skulle til høgre), mens det kom en bil som skulle rett fram i rundkøyringa (dvs samme plass som eg skulle ut). Denne bilen kom i stor fart, men var inne i rundkøyringa lenge etter meg. Denne bilisten tuta og blinka med lysa som om eg var verdens største trafikkforbryter... :mad:

Lenke til kommentar

Jeg opplevde en gang at bilen foran meg i rundkjøringen (han skulle rett fram,jeg til høyre) måtte blokkere bremsene så det hylte for ikke å kjøre inn i en politibil som bare durte inn i rundkjøringen uten å ense stakkaren som sto på bremsene... Gjett om jeg ville meldt meg som vitne om det smalt?? :devil:

Lenke til kommentar
Jeg opplevde en gang at bilen foran meg i rundkjøringen (han skulle rett fram,jeg til høyre) måtte blokkere bremsene så det hylte for ikke å kjøre inn i en politibil som bare durte inn i rundkjøringen uten å ense stakkaren som sto på bremsene... Gjett om jeg ville meldt meg som vitne om det smalt?? :devil:

Jeg ville gått å skjellt ut purken ****** med alle glosene jeg kan....

 

Det er bare idioter som ikke bruker blinklys når det er andre biler i trafikken, er helt greit å droppe det når man er alene eller kjører på ødeveier. Men krasja nesten sikkelig forrige dagen fordi ja en DAME vrengte ut uten blinklys eller å sjekke døvinkeln.. :wallbash: Da var det tut, fingern og fjernlys på henne en del ganger..hehe..

Lenke til kommentar
' date='08/03/2004 : 21:59']
,08/03/2004 : 22:34] pøh!

ska man vel med blinklys?

Jeg veit jo hvor jeg skal, og jeg føler ikke noe behov for å fortelle hele verden om det!

1. Andre trenger å vite hvor du har tenkt deg for at trafikken skal flyte mer smidig.

2. Det er greit at folk som kjører bak deg vet om du skal svinge til venstre eller høyre. Dette fører til mer behagelig kjøring.

 

Og hvis du virkelig ikke skjønner dette, da håper jeg for Guds skyld du ikke har sertifikat.

Jammen sålenge jeg kommer fra A til B, så spiller det vel ingen stor rolle?

Godt at det er noen som kan ironisere over oss andre dødsalvorlige...

Lenke til kommentar
I Norge finnes det to hovedfartsgrenser, nemlig 80 km/h (utenfor tettbebygd strøk) og 50 km/h (tettbebygd strøk). En opphevning av 60 km/h betyr at fartsgrensen er 80 km/h.

.. noe som igjen betyr at du kan ligge opp til 80km/t, ikke at du må ligge i 80 konstant. Kjører noen i 70, og du absolutt må opp i 80, velter du deg ut i venstrefeltet, kjører forbi dem, og så tilbake til høyrefeltet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...