Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En CD leses 44.100 ganger i sekundet. Utrolig bra, men ikke fullt så fascinerende når vi snakker om 96.000 og 192.000 ganger i sekundet i lyd-formatene DVD-audio og DTS 96/24! Den normale bitraten fra en CD er på drøye 700kbps per kanal. Altså ca. 1400kbps i stereo.

Lenke til kommentar
Skal du ha samme kvalitet som cd og like stor grad av frihet mhp kildemateriale så er 1,4mbit/s cd-kvalitet

Lossless komprimering er jo et alternativ for å ha samme frihet, men noe lavere bitrate. Hvis man ikke regner ekstraarbeidet ved dekoding som tap av frihet.

Jepp, det er helt klart. Men lossless komprimering forutsetter en viss type kildemateriale (musikk og lyd). Hvis du f.eks spiller inn en hel cd med hvit støy, kan ikke lossless lydkomprimering/zip gi deg mindre datamengde. Nå er kanskje det mest aktuelt for Arne Nordheim spirene blant oss, men cluet var at man må forutsette enkelte ting om kildemateriale og/eller lytter for å kunne redusere datamengden i det helt generelle tilfellet.

 

K.

Lenke til kommentar

Man hører ikke særlig forskjell om man ripper til for eksempel 256 kbps VBR.

 

Syns personlig at mp3 som er rippa til f.eks 256 kbps CBR høres crappy ut, mellomtoner er greit, men bass og diskant er overstyrte.

 

Grunnen til at mange kanskje unngår å rippe til VBR, er at det er manglende støtte på mp3-filer i VBR på mange mp3-spillere som er ute i Norges hjem, og på data'en blir som oftest lengden på sangen regna ut helt feil.

 

 

Hva er egentlig vitsen med 96000 eller 192000? Det menneskelige øret kan høre innenfor et område fra ca 20 Hz opp til 20000 Hz.

 

Når vi ganger 20000 med 2, får vi 40000, og dette er grunnen til at CD-er har 44100 Hz, så er det litt å gå på, så er man sikker på at man ikke mister noe hørbart.

 

Edit: Tenkte meg om, og huska på at DVD-filmer er i Surround :roll:

Lyden er altså ikke noe særlig bedre, men det er flere kanaler og dermed flere bits. Takk for meg.

Endret av NMI on XTC
Lenke til kommentar
men en annen ting man bør ha i bakhode er at lytte forholdene må også ligge til rette. mange av mine kammerater klager over at mp3 er dålig når de sitter der med shabbye pc høytalere og tror de kan få cervin vega lyd av de ved å gi mer bass i volumkontrollen.

 

selv har jeg cervin vega 10'(gamle modelen i bøk tror jeg. meget pen lyd ikke party høytalere)

Og en annen ting igjen er de som sitter der med noe Cerwin Vega kaller pen lyd og tror de har gode høyttalere

 

:)

Lenke til kommentar
man hører ikke forskjell på 128 og 256kbps om man ikke har høytalere og kabler som tillater det!

 

:thumbup:

Med min Creative Zen USB2.0 hører jeg LETT forskjell på 128 kbps og 256 kbps, når jeg bruker et par av disse små pluggene man stikker i øret som koster gjennomsnittlig 99,- ...

 

Det er bare snakk om å høre ordentlig etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...