Gå til innhold

Skuffende Oppgradering.


gromgut32

Anbefalte innlegg

Ingen vits i å gå for 256 ram på det kortet der. Det vil ikke klare å utnytte 256 ram i nye spill uansett. Dvs. du klare ikke å kjøre med så mye grafikk og høy oppløsning og aa på at det vil bli spillbart. Ikke engang 9800pro og xt er ordentlig spillbare i skikkelig høye oppløsninger og med full aa på..har sett flere tester som konkluderer med at 256ram er nærmest waste på dagens kort...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskina "blacket" ut igjen...

Sletta alt på harddisken og formaterte med xp-cd'n.

Sjekka agp'n i bios m det samme jeg måtte boote, og den sto på 4x. Sto riktignok på 128 MB da, og prøvde å skru den ned til 64MB som kortet er på, men tviler på at det hjelper noe.

Lurer på å legge inn de gamle driverne til chipsettet igjen og se hvordan det blir..

Lenke til kommentar
Ingen vits i å gå for 256 ram på det kortet der. Det vil ikke klare å utnytte 256 ram i nye spill uansett. Dvs. du klare ikke å kjøre med så mye grafikk og høy oppløsning og aa på at det vil bli spillbart. Ikke engang 9800pro og xt er ordentlig spillbare i skikkelig høye oppløsninger og med full aa på..har sett flere tester som konkluderer med at 256ram er nærmest waste på dagens kort...

Tenker litt fremover jeg da vettu. Blir sikkert flere oppgraderinger... ;)

Lenke til kommentar

Litt kjipt det du opplever. Jeg føler virkelig med deg. Men er det kun i testene og oppstarten du merker tregheten eller er det i spill og operasjoner også? Har pcen din etter oppgradering blitt noe særlig bedre i det hele tatt? Hvis ja, så lev med det. Drit i de dumme testene. Noen ganger er maskinen min også plutselig treg en periode, også etter en liten stund (noen dager) så er den tilbake i god formen. Det er det som er så underlig med datamaskiner. Det er som å lete etter nåla i høystakken ^ 10000. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Merker jo ikke store forskjellen uansett med det lille skjermkortet jeg har i nå. GeForce MMX 440,64 MB.

Dette ligger på posten og venter på meg nå: SPARKLE SP 8834T - Grafikadapter - GF FX 5200 - AGP 8x - 128 MB

 

Hadde jo ikke råd til mer... :cry:

returner det kortet, for det suger og du vil ikke på langt nær få utnyttet resten av systemet ditt. da bør du heller spare lengre.

Lenke til kommentar
Merker jo ikke store forskjellen uansett med det lille skjermkortet jeg har i nå. GeForce MMX 440,64 MB.

Dette ligger på posten og venter på meg nå: SPARKLE SP 8834T - Grafikadapter - GF FX 5200 - AGP 8x - 128 MB

 

Hadde jo ikke råd til mer...  :cry:

returner det kortet, for det suger og du vil ikke på langt nær få utnyttet resten av systemet ditt. da bør du heller spare lengre.

Har gjort det. Om noen dager kommer ett radeon 9600 istedet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Chipset Properties

Motherboard Chipset Intel Springdale i865PE

In-Order Queue Depth 12

CAS Latency 2.5T

RAS To CAS Delay 3T

RAS Precharge 3T

RAS Active Time 8T

PAT Disabled

Enabling av PAT og senking av timings vil nok gjøre en del forskjell....

Sjekka på bios nå, når maskina boota av seg selv igjen allikevel. Fant timingsene(hva er optimalt der da?), men ingenting om PAT?

Cpu-tempen lå på 50' C da så jeg. I følge Aida32 nå, så ligger den på 44'C.

Lenke til kommentar
Litt kjipt det du opplever. Jeg føler virkelig med deg. Men er det kun i testene og oppstarten du merker tregheten eller er det i spill og operasjoner også? Har pcen din etter oppgradering blitt noe særlig bedre i det hele tatt? Hvis ja, så lev med det. Drit i de dumme testene. Noen ganger er maskinen min også plutselig treg en periode, også etter en liten stund (noen dager) så er den tilbake i god formen. Det er det som er så underlig med datamaskiner. Det er som å lete etter nåla i høystakken ^ 10000. :thumbdown:

Den virker treg i det store og hele. I gjennomsnitt så merker jeg nesten ikke forskjell fra Duron 1,4 og dette... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Nå er det jo slik med Intel systemer at FSB og VCore stiller seg inn automatisk - stort sett fordi multiplier er låst. Så det vil si at den stiller seg jo inn slik den skal være i uklokket stand.

Det du jo kan tweake er jo minne settings - selv kjører jeg 4 stk. 512 MB TwinMos'er på 2-3-3-7, (4:5) og da selvfølgelig i DUAL oppsett.

 

Det du kan prøve er å disable HT for å se om det gir bedre resultater. Jeg har sett tester der HT har negativ innvirkning.

 

Memory read hos meg = 3835 MB/s

Memory write = 1686 MB/s

Read: 2966

Write: 1128

 

Sier sitt... :roll:

Lenke til kommentar

Som flere har nevnt her, vil du nok oppleve mer ytelse med en ekstra (lik) minnebrikke, slik at du kan kjøre doble minnekanaler. Disken har også enormt mye å si (pga. swapfilen i XP). Jeg hadde nylig et krasj på en relativt ny WD 80GB disk, og installerte OS på nytt på en eldre IBM 30GB som stod i samme maskin. Det var enorm forskjell i ytelse, maskinen hakket til tider i helt normale programmer som internet explorer. Nå har jeg installert en ny disk (WD120GB) og ytelsen er på topp. Om du evt. skal bytte disk, kan det også være en fordel med nye "friske" IDE kabler :-)

 

Jeg har også en maskin med P4 3.0Ghz, og i SuperPi(1M) får jeg rundt 43 sek.

Denne maskinen har 2GB DDR400 Minne (4x512MB) og Raptor disker i RAID til OS.

Den er ikke klokket på noen som helst måte, og kjører ikke HT (pga. at OS er W2K Server).

 

Det at maskinen låser seg og rebooter kan ofte ha sammenheng med minneproblemer eller driverproblemer. Jeg opplevde det samme med en av maskinene mine, og da var det skjermkortdriverne som ikke var helt på nett.

Etter at nye drivere ble lastet ned fra leverandør har maskinen gått som en drøm.

 

Lykke til!

 

 

Arcade

Lenke til kommentar

Begynner faktisk å lure på om det kan være ett minneproblem. Maskina blir bare verre og verre, og tåler ikke flere operasjoner på en gang.

Åpner jeg f.eks flere vinduer i explorer, tar det ikke lang tid før maskina fryser.

Prøvde i sted å kopiere noen hundre MB over til en annen mappe, og måtte gi opp etter at maskina gikk i vranglås hver gang.

Sikkert ikke mye vits i å prøve en annen minneslot heller....?

Sørgelige greier... :no:

Lenke til kommentar

Måtte bare bite i gresset og formatere... :(

 

Nå har jeg kun installert xp og antivirus og drivere. Lastet ned super pi nå, og fikk 49 sek. Da er bare spørsmålet: Hva var galt før??

For ikke å snakke om hva som var galt nå... Da jeg skulle formatere, brukte jeg xp-cd'n som vanlig, og det gikk brillefint helt til den nesten var ferdig med formateringen. Da begynte pc'n å pipe og ule som besatt, og fikk beskjed om at disken ikke kunne formateres, og at den kanskje var skadet.

Jeg skifta så IDE-kabelen til den, rensa cmos og prøvde igjen. Da gikk det bra helt til kopieringa av filer fra cd var ferdig, så begynte alarmen å gå igjen. :no:

Denne gangen fikk jeg ingen beskjeder, og installeringen gikk som normalt, så jeg røska ut høyttalerkabelen fra HK og fortsatte installeringen. Etter omstart satte jeg høyttalerkabelen på plass, og nå virker alt O.K.

Forstå det den som kan.... :ermm:

Lenke til kommentar

den super pi scoren du fikk først henger jo ikke på greip.

Men den siste så bedre ut..

For at du skal få noe å sammenligne med kan jeg gi deg mine testresultater.

P4c 2,8 gzh 800 mhz fsb

Abit IC7 Max3

2*256 mb Twinmos PC2700

 

Super PI: 52 sek

CPU Mark: 188

Memory Read: 4099

Memory Write: 1192

 

Vet ikke om mitt system er slikt som det skal, da jeg for første gang fikk Intel på torsdag..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...